JA dat is waarschijnlijk de richtlijn die de huisarts heeft gevolgd. Echter ken ik niemand bij wie het op gewicht is gegaan. De klachten kunnen ook echt fors zijn als je te hard ophoogt. Daarom denk ik de voorzichtigheid bij de gebruikers. Maar je moet natuurlijk doen waar jij je goed bij voelt en uiteindelijk zijn wij enkel ervaringsdeskundigen maar geen professionals. Ik woog bij mijn startmedicatie 49 kilo.
Ja ik weeg het dubbele en ik lees wel het gewicht aangehouden moet worden. Toch ben ik wat terughoudend, ik weet van mijn moeder hoeveel klachten zij kan hebben als ze 75 ipv 50 slikt. Vind het dus erg lastig. Maar ga er nu toch vanuit dat wat de huisarts zegt klopt, ook aangezien dat in de richtlijnen staat en mogen de bijwerkingen te erg worden kan ik altijd even contact opnemen.
Ik heb Hashimoto en nooit iets gemerkt. Niet van de periode met te lage schildklierwaarden, niet van het instellen op medicatie, nooit. Terwijl ik voor mijn gewicht (70 kg) best hoog zit (200 mcg) en mijn TSH bij ontdekken op mijn 19e ook best hoog (45). Ik ben op 100 mcg begonnen, dus ongeveer vergelijkbaar o.b.v. gewicht met wat jij gaat doen. En nogmaals, geen centje pijn dus hier.
Bizar hoe verschillend dat kan gaan he. Ik was op mijn 'hoogtepunt' bijna volledig kaal en zo depressief dat ik psychotisch werd en ik kreeg ataxie. De hoogte van de TSH, noch het gewicht van de patiënt, geeft aan hoe zwaar de klachten zijn.
Dit is bizar veel om mee te starten! Mijn huisarts gaf mij zo'n zelfde advies tijdens mijn eerste zwangerschap. Toen kwam ik via de gynaecoloog bij de internist en daar mocht ik beginnen met 25mcg en dan om de 6 weken prikken en controle. De internist was zeer verbaasd over het handelen van de huisarts. Misschien kun je een verwijzing vragen naar de internist. Die hebben meer kennis en kunnen je denk ik beter begeleiden. Ik heb zelf Hashimoto en was pas na 7,5 jaar voor lange tijd goed ingesteld. Dit kwam ook door mijn zwangerschappen.
Zeker opvallend! Ik hou het ook nooit bij met jaarlijkse bloedafnames omdat ik het niet merk en er dus weinig om geef. Zorg alleen dat het tijdens de zwangerschappen tiptop in orde is
Ik heb Hashimoto en ben begonnen met 25mg Euthyrox. Daar zit ik overigens nu nog steeds op. Mijn waardes zijn de afgelopen maanden prima en ik heb beduidend minder klachten. Ik zat dus in 1x goed met het voorgeschreven aantal mg. Ik loop trouwens wel bij een internist, misschien scheelt dat. Met afvallen heb ik geen ervaring. Ondanks mijn ziekte, heb ik het ‘geluk’ dat ik nog steeds een maat 34/36 heb. Volgens mij is het wel een van de voorkomende kenmerken dat je snel aankomt en heel lastig afvalt. Ik had wel heel veel andere klachten en die zijn nu bijna over. Ik heb goede en minder goede dagen.
Hier ook Hashimoto. Is een jaar of 3 geleden ontdekt vanwege stress/nervositeitsklachten (en ook gewichtstoename). Ben met een TSH van 47 begonnen met 50mg en was na een jaar ongeveer stabiel op 162,5 mg. Ik voel me prima nu. Gewicht is nog steeds een dingetje, maar mijn eetpatroon helpt daar ook niet aan mee.
Klopt dit is de richtlijn die wij (huisartsen) aanhouden. Bij ouderen start je wel laag en bouw je langzaam op
Dit is het nieuwe advies (sinds 2016), bij mensen onder de 60 zonder hartklachten starten met 1,6x lichaamsgewicht met een max van 150mcg. Op die manier zou het snelst resultaat worden behaald volgens mij. Ik vertrouw dus voorlopig nog even op mijn ha. Die richtlijnen zijn er niet voor niets. Zullen ze vast over nagedacht hebben.
Weten jullie nog na hoeveel tijd jullie resultaat merkten? Ik wil natuurlijk heel graag dat het iets beter gaat, maar weet dat het wel even kan duren.
Ik wist niet van de nieuwe richtlijnen. En ik was toen ook pril zwanger, dat zal ook wel een verschil zijn. Ik zou gewoon goed naar je lichaam luisteren. Als het echt teveel voor je lichaam is, dan merk je dat echt wel. Hopelijk ben je even goed ingesteld!
Oh dat klinkt nog hoopvol. Als er maar een kleine beetje verandering merkbaar is zou dat al fijn zijn.
Ja zeker een verschil als je zwanger bent volgens mij. De huisarts vroeg ook meteen of we nog een kinderwens hebben (hebben we niet meer, dus dat maakt het weer iets minder ingewikkeld).
Ik merkte wel vrij snel dat het ‘iets’ deed. In eerste instantie was het bij mij ook een proefbehandeling, om te kijken of het wat deed. Mijn tsh was niet extreem hoog en mijn ft4 ook niet extreem laag, maar dus wel genoeg om me er hondsberoerd door te voelen. Voor ik me echt beter voelde heeft echt wel een paar jaar geduurd.
Ah hier is het jn 2006 vastgesteld. Verr voor de nieuwe richtlijnen dus. Wat ik mij herinner is dat ik de eerste week vd medicatie alleen maar sliep. Was extreem moe en slaperig. Daarna knapte ik op maar het blijft door de jaren heen schommelen dus echt top top voelen.. Dat diurt even maar kan ook weer zo voorbij zijn.
Ja dat is mijn moeders ervaring ook helaas. Ene dag top en dan weer futloos. Nou ja, we moeten het maar gewoon zien.
Update: echo uitslag terug en gelukkig lijkt alles goed. Boven en onderbuik geen bijzonderheden! Ontlastingonderzoek was ook negatief (als in niks gevonden), dus nu toch eerst de schildklier behandelen en dan hopen dat de buikklachten/darmklachten ook minder worden.
De kans is erg groot dat je buikklachten komen van je schildklier, dat heeft werking op alles, ook denk ik dat je angst en paniekaanvallen daar sterk mee te maken hebben. Ik ben begonnen met 100 mcg en woog toen rond de 70 kilo en was zwanger, via de internist dus oo zich vind ik je startdosering niet heel schokkend. Hier al jaren stabiel, tot ik bijna 30 kilo afviel toen moest mijn medicatie naar beneden bijgesteld, maar op zich ervaar ik geen klachten ervan zolang ik mijn medicatie geen meerdere dagen oo rij vergeet . Succes met instellen en ik zou gewoon het advies van je huisarts volgen, die kent jou en je dossier en zak de beste inschatting kunnen maken in wat de beste aanpak is.