Ervaringen uniforme lestijden?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Bri, 4 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bri

Bri Niet meer actief

Vanaf april volgend jaar gaat onze zoon naar de basisschool.
    Nu zijn ze van plan om daar na de zomervakantie een nieuw lesrooster in te voeren. Het wordt dan iedere dag van 8.30 tot 14.15.
    Geen vrije woensdagmiddag meer, en alle middagen vrij vroeg klaar.

Op deze school hadden ze al een 'verplichte' overblijf; alle kinderen lunchen samen op school. Dat wordt nu dus 5 dagen in de week, ipv 4 en woensdagmiddag thuis.

Nu mag de MR nog stemmen over dit voorgenomen besluit, en de oudergeleding houdt een stemming onder ouders. Natuurlijk win ik eerst meer informatie in bij de school, over de voor- en nadelen, en hun exacte argumentatie.

Ik heb totaal geen idee hoe onze zoon het zal doen op school, hoe hij het ritme zal vinden. Of het hem zwaar zal vallen, of juist helemaal niet.
    Hij gaat nu 4 dagen per week naar het kdv, dus hij is wel gewend om veel van huis te zijn, maar school is natuurlijk heel iets anders dan kinderopvang.

Is hier iemand die als ouder ervaring heeft met deze lestijden?
    Wat bevalt er goed aan, en wat niet?

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Zelf vind ik ale dagen tot kwart over 2 school erg veel. Hier hebben ze de woensdagmiddag echt nodig om bij te komen.

Aan de andere kant, hij kent het nog niet voor hem is dit "normaal".

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Geen ervaring mee, maar denk inderdaad dat wat twinkle star zegt wel kan kloppen. Voor hem is het nieuw en hij zal er aan wennen, of dat 5 dagen van ..:.. tot ..:.. zijn of 3 dagen ochtend en middag (met een pauze) en 2 halve dagen of wat dan ook.

Alleen als ik nu kijk naar mijn eigen dochter die nu zo'n 3 maanden naar de basisschool gaat, dan zou dat gewoon niet haalbaar zijn zulke dagen. Ze is nu tussen de middag even thuis, vertelt vanalles, gaat na haar broodje weer naar school voor 2 uurtjes en dan komt weer het hele verhaal van wat ze gedaan heeft. Ze is nu op woensdag en vrijdagmiddag vrij (dus tot 12.15 les) en dat heeft ze echt nodig naast het weekend. Gewoon even lekker thuis rommelen met mama of uitgebreid spelen met haar speelgoed.

Lastig hoor.. Helemaal omdat je natuurlijk nog niet weet hoe hij het gaat hebben. Maar persoonlijk zou ik dus tegen hebben gestemd. Komt misschien ook mede doordat ik de momenten tussen de middag erg gezellig vind: even samen een broodje eten en kletsen hoe het was op school 's ochtends en zelf ook niet anders gewend ben dus misschien ben ik niet helemaal objectief haha (had het verplichte lunchen op school ook niet je van het gevonden). Maar aangezien het al verplicht is samen te lunchen is de stap ook niet zo heel groot meer naar dat continue-rooster denk ik? In plaats van dat ze dan rond 15.15/15.30 vrij zijn dus 5 dagen een uurtje eerder?

Pfoe.. Blijft moeilijk. Vind het lastig m'n mening erover te geven, maar dat blijkt ook wel uit mijn warrige post hihi (sorry!).

Hopelijk zijn er mama's met ervaring en kunnen die je meer helpen :)

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.933
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb er nog geen ervaing mee. Maar als juf al wel veel over gelezen, omdat ons bestuur ook al wat bezig is geweest met nadenken over andere lestijden.

Op zich lijkt het me voor jonge kinderen ook wel een bepaalde rust geven, om gewoon alle dagen 1x naar school te gaan, i.p.v. de onrust van het halen en brengen tussendoor, moet ik vandaag 1x of 2x naar school? In het begin is naar school gaan sowieso vermoeiend, of je nu de traditionele tijden of de nieuwe tijden aanhoudt.

Ik kan me wel voorstellen dat je als ouder het moment tussen de middag mist. (Ik zou die pauze als leraar ook wel missen trouwens!) Maar ik denk dat het voor de kinderen niet zo verkeerd is. Alleen wel jammer voor de kinderen dat de vrije woensdagmiddag verdwijnt. Dan zou ik liever vier dagen tot half drie lesgeven en dan de woensdag tot 13.15.

5. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

De school naast dat van onze kinderen hadden trouwens ook een continue rooster maar wel de woensdagmiddag vrij. Overigens ook wel handig want veel sporten zijn op woensadgmiddag.
    Wij hebben bewust voor de andere school gekozen omdat wij de rustmomenten thuis erg fijn vonden. Buiten dat is het erg leuk om een vriendje of vriendinnetje mee naar huis te nemen om te eten.

Hier zijn ze er echter op terug gekomen. Dit lesjaar zijn ze daar echter mee gestopt. Mede omdat de juffen niet echt meer een pauze hadden.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Dank voor jullie reacties!

Het continurooster hebben ze al; dus nu zijn de tijden van 8.30 tot 14.30 op ma-di-do-vr, en op woensdag tot 12.15. Dus ook nu komen de kinderen maar één keer thuis om brood te eten, de rest doen ze dat op school. Vind ik ook prima, wij werken allebei veel en het zou voor ons hoe dan ook niet haalbaar zijn om op álle dagen tussen de middag thuis te zijn. Dan vind ik het fijner voor de kinderen als ze met z'n allen op school eten, ipv de ene helft niet en de andere helft wel. Dan zijn ze in elk geval niet 'zielig' als ze moeten overblijven.

Waar ik vooral mee zit, is het voor een groot deel wegvallen van de vrije woensdagmiddag. Gaat dat straks goed met lessen/clubjes, feestjes met kinderen van andere scholen?
    En trekken kinderen het wel, zonder break in het midden van de week? Of valt het eigenlijk wel mee - om 14.15 vrij zijn, dat zijn toch geen superlange dagen?

Jullie merken het al; ik weet gewoon echt niet of dit een probleem gaat zijn of niet. Kan me ook nog zo weinig voorstellen bij het naar school gaan van m'n kleintjes...

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Volgens mij verschilt dat echt per kind. Er zijn ook kleuters die de eerste maanden of zelfs het eerst jaar alleen de ochtenden naar school gaan, omdat ze meer niet trekken, andere kinderen hebben er weer minder moeite mee.
    Ons huis staat te koop en als we verhuizen, moeten ze ook naar andere scholen. 1 van de scholen die ik op het oog heb, heeft ook een continu rooster, maar wel op woensdagmiddag zijn ze vrij. Voor grotere kinderen vind ik het wel een voordeel dat ze met zijn allen overblijven, voor de kleuters vind ik het toch best veel.
    Nu zit ze op een school met een gewoon rooster en woensdagmiddag en vrijdagmiddag zijn ze vrij, overige dagen gaan ze tussen de middag naar huis of naar de overblijf.

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja ik vind het juist met werk minder handig.
    Ben nu 2 middagen in de week na school thuis... Maar dat kan onder andere doordat ze pas laat vrij is.
    Half 3 zou ik heel onhandig vinden.

En ken ook wel wat mensen die vooral de lunchtijd te kort vinden... Hoop kinderen die het gewend zijn zijn binnen een kwartier klaar met eten. Maar veel kleuters kost het gewoon meer dan een half uur.

Maar op zich blijft Anne nu 4x per week over. Dat zijn hele schooldagen tot half 4 dan. En ja ze is veel meer moe dan na een dag kdv (die toch langer duurt!).

9. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    ik vind het niks, dan zijn ze in totaal de meeste dagen die kwartier eerder thuis,geen lekker ontspanmoment tussen de middag en veel moeier.

10. Hester

Hester Niet meer actief

Onze zoon heeft elke dag een continurooster (8:45-14:45, maar op woensdag tot 12:15) en gaat vervolgens naar de BSO op 4 middagen, ook op woensdagmiddag. Hij gaat nu een half jaartje naar school en het is best vermoeiend voor zo'n kleintje eigenlijk.

Maar ik denk niet dat het heel anders is wanneer je de uren verspreid over de week, misschien zelfs wel beter. Tenzij je kindje echt op woensdagsmiddags thuis kan zijn, want dan kan hij wel lekker bijkomen misschien.

11. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Het zal vooral afhankelijk zijn van het kind zijn hoe het gaat.

Maar ik kan me voorstellen dat het ook lekker duidelijk is waar ie aan toe is.

Hier moet Rick nog regelmatig vragen: heb ik nu een half dagje, moet ik overblijven, moet ik naar de bso etc.

Voor hem is het ook erg wisselend:
    ma thuis eten en daarna school tot 15.00
    di overblijven en na school bso
    wo halve dag school
    do overblijven en na school bso
    vr halve dag school.

Dat onregelmatige vind hij nog weleens lastig. Hij wil graag weten waar hij aan toe is.

Maar als het qua werk kan zou je hem natuurlijk sowieso de woensdag thuis kunnen houden in eerste instantie. En als de andere dagen dan goed gaan kun je hem ook de woensdag brengen.

12. Saskia78

Hier valt het me na 2 maanden school reuzemee.
    Ze weet precies wat bij welke dag hoort.
    Lange dag, korte dag, mama, BSO of oma.

En met wennen vond ze het toch wat lastig.. Maar zodra ze volle tijd naar school ging voelde ze zich veel groter en gedroeg ze zich dus ook alsof het de normaalste zaak van de wereld is om naar school te gaan.
    Ze heeft nu al geen zin in vakantie :)
    Thuishouden bleek bij ons dus niet echt een optie.

Eerst dachten wij "ach keertje op vrijdagsmiddags moet kunnen!"
    Blijkt dat ze dan juist met de juf apart in een soort plusgroepje leuke dingen gaat doen :)

13. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Misschien stelt het je gerust, maar ik heb op de basisschool waar ik werk een (geheel niet wetenschappelijk onderbouwd :D) onderzoekje gedaan naar alle woensdagmiddagactiviteiten van de kinderen.
    Dit in verband met het invoeren van een continurooster.
    Er was bij ons geen enkel kind met een activiteit die voor 15.00u begon.
    Verder is het denk ik een kwestie van tijd voor clubs en sportverenigingen zich ook gaan aanpassen aan de continuroosters.
    Het wordt steeds populairder, dus waarschijnlijk zullen er op andere schooldagen meer activiteiten ingepland gaan worden.

Ook is de brede school in opkomst.
    Alles onder één dak, opvang, school, naschoolse activiteiten.
    Lijkt mij persoonlijk ideaal voor de kinderen.

14. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Mijn dochter zit nu een dikke 2 maanden op de basisschool en haar school is ook 5 dagen van 8.30 uur tot 14.15 uur.
    Voor haar maakt het allemaal niets uit. Alle kindjes blijven op school over en alle dagen zien er hetzelfde uit. Heel overzichtelijk!
    Wat ik soms lastig vindt, is dat haar kleine zusje op donderdag niet op haar gewone slaaptijd naar bed kan. Ze moet of van 12-14 slapen of na 14.30 uur. Maar ja, dat is dus 1x per week....
    Wat wel lekker is, is dat ze de 1e tijd ook nog na schooltijd eventueel een slaapje kunnen doen.

15. Hester

Hester Niet meer actief

Om deze reden hebben wij in de keuken een whiteboard hangen met de dagen van de week en dan vul ik in hoe het die week zal gaan in de middagen. Bord hangt op kleuter-ooghoogte en ik vul ook dingen in als 'speelgoed mee' en 'gym' (vindt hij zo leuk).

Iedere ochtend zetten we een magneet 1 dag verder en kijken we wie hem komt ophalen van school.

Onze zoon gaat namelijk naar twee verschillende BSO's en 1 middag haal ik hem op enz

16. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik ben voorstander. Ik vind dat halen brengen op ma, di, en don toch erg veel gesleep voor onze oudste.

17. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Louise zit sinds september op school. Haar lestijden zijn ma-di-do-vrij van 8.15 - 14.15 en op woensdag van 8.15 - 11.15.

Ik vind het heerlijk en zij ook! Louise is nooit moe geweest van school of dat ze moest bijkomen of juist vervelend werd.. ze gaat er fluitend heen en zo komt ze ook weer thuis zeg maar. De lestijden vind ik heel fijn. Als er geen continuerooster was geweest had ik niet geweten hoe ik het allemaal zou moeten doen met Tygo want die moet smiddags nog slapen natuurlijk. Daarnaast zit de onderbouw op een dependance (vandaar de vroege begintijden) die zo'n 10 min. heen en dus ook 10 min terug op de fiets is. Tegen de tijd dat ze dan thuis haar jas uitheeft kan ze alweer terug, broodje eten gaat al zooooo langzaam, dat redt ze gewoon niet.

Dus hier heel tevreden!

18. Saskia78

Hier geen continurooster maar wel elke dag overblijven en ze heeft ook echt meer lesuren daarbij.
    8.20 gaat de deur open, tot half 9 mogen ouders in de klas een boekje lezen met hun kroost.
    En dan van half 9 tot 12, uurtje overblijven en 's middags van 1 tot half 4 school.
    Alleen op woensdagmiddag is ze vrij vanaf half 1.

19. Triskele

Triskele Niet meer actief

ik vind dat continuerooster zoiezo niets, ik zie om me heen allemaal problemen met jongere kindjes die het veel te veel vinden, buikpijn en spanningsklachten hebben van school.

Weet je wat ik zo grappig vind, wij mogen op ons werk niet op de werkplek eten dat is niet volgens de ARBO maar onze kinderen mogen dat wel gewoon? En dan nog proppen ook want ze hebben eigenlijk veel te weinig tijd, hoevaak ik niet moeders hoor klagen dat ze normaal meer brood eten en dat ze smiddags wel klagen over honger.

Hier als een van de weinige scholen nog "normaal" begint om 08.30 tot 12 uur dan om 13 uur weer tot 15 uur (en woensdag en vrijdagmiddag vrij)

Overblijven is wel gratis en de juffen merken veel verschil tussen de kinderen die wel overblijven en niet (in groep 1 en 2) dus stimuleren ze overblijven eigenlijk niet omdat het een negatief resultaat heeft op schoolwerk.

Kortom; geef mij maar de ouderwetse manier dan blijft de woensdag nog een speciale dag en leuk en een aangename break midden in de week. En lekker ouderwets aan een gedekte tafel eten even ertussen uit om weer fris aan een middag te kunnen beginnen.

Ze zijn er teveel mee aan het klooien, het zijn kinderen geen robotten, die verdienen ook een echte pauze en niet even snel je boterhammen erin proppen achter je tafeltje.

20. Saskia78

Mja wellicht dat continurooster wat dat betreft vooral geschikter is voor de bovenbouw.
    Die kunnen wat langer door, eten veel sneller en kunnen 's middags doen wat ze willen.

Voor die hele kleintjes is veel lastiger om zo'n korte tijd genoeg te eten. Plus het algemene gegeven dat rustig, op je gemak eten veel gezonder is.

En hier na schooltijd om half 4 komt vaak de broodtrommel weer te voorschijn voor de laatste happen brood.
    En bij ons is overblijven toch gewoon een uur waarbij eerst aan tafel wordt gegeten. Dus tijd genoeg in theorie.
    Maar na school heeft ze gewoon weer trek.
    Dus regelmatig stapt ze met dr overgebleven halve boterham in de hand weer naar huis.
    Vind ik niet zo heel erg.. Als je honger hebt moet er gegeten en liever dat dan een gevulde koek of chips uiteindelijk.

Deel Deze Pagina