kan ik dit al verwachten van zoon van 8. Ik sprak kinderpsychologe en zij gaf aan dat hij daar nog te jong voor is en niet meepesten het hoogst haalbare is maar een vriendje aanspreken op dat hij niet mag pesten zou te ver gaan gezien het zelfbeeld wat nog niet stevig gevoeg is.. Mooie theorie maar ik twijfel eraan.. jullie?
Mijn dochter kan niet tegen onrecht. Toen ze in groep 5 zat zag ze dat 3 jongens uit haar klas ruzie hadden met 1 meisje uit de klas. Mijn dochter kwam voor het meisje op, met gevolg dat zijn ook wat klappen/schoppen heeft gehad. Toen achteraf bleek dat het meisje echt hele gemene en kwetsende dingen tegen die jongens had geroepen heb ik wel verteld dat ze dat meisje niet meer hoeft te helpen. Ze vond dat erg lastig want ze had het gevoel dat ze het meisje liet stikken. (ben fel tegen lichamelijk geweld, bozer kan je mij bijna niet krijgen, maar het gaat niet gebeuren dat mijn dochter klappen krijgt omdat een ander iets uitlokt). Als iemand uit de klas van mijn dochter gepest wordt dan is mijn dochter 1 van de eerste die er wat van zegt.
Lijkt me afhankelijk van veel factoren, zoals hoe stevig hij zelf in z’n schoenen staat, maar ook hoe de sfeer eromheen is. Er zijn volwassenen die niet kunnen/durven opkomen voor een ander, dus voor een 8-jarige lijkt het me niet raar als hij dat niet doet/kan.
Het zit een groot verschil tussen kunnen en verwachten. Als een 8 jarige het doet dan is dat heel mooi en lief, maar ik denk idd niet dat je het mag verwachten op die leeftijd.