Hoi hoi, Ik weet niet of ik hier goed zit..maar denk dat er een hoop ervaringsdeskundige zitten. Mijn verhaal in het kort,in augustus 2013 heb ik met 9 weken een miskraam gehad (met 5 weken was het al gestopt met groeien). Met 9 weken opgewekt met cytotec,een week later alsnog een curretage ivm extreem bloedverlies. Sindsdien raak ik snel zwanger,maar gaat het iedere keer ook heel snel mis.Nu de laatste keer met 4w3d.Daarvoor 4x al voor nod. Ben bij de gyn geweest hiervoor.Ze hield het op pech.Ze ziet geen reden om te denken dat ik niet weer zwanger kan worden en blijven omdat ik 3 goede zwangerschappen heb gehad (onze jongste is bijna 2 jaar). Geloof me,daar ben ik ook enorm dankbaar voor.Dat voorop gesteld. Maar bij mij kan het er niet helemaal in dat het "gewoon" pech hebben is dat het nu niet meer lukt om zwanger te blijven. Ik heb natuurlijk (wat de gyn blijkbaar bijzonder apart vind) hier en daar zitten lezen en vroeg me af of utrogestan mss het proberen waard zou kunnen zijn. Gyn kapt dat af,omdat die werking niet officieel bewezen is.Ze zegt dat het ook geen kwaad kan,maar wil het niet voorschrijven want ik kan gewoon zwanger worden en blijven zegt ze. Nou ben ik eens benieuwd..wat doet utrogestan dan? Het maakt de baarmoeder geschikter voor innesteling ...maar betekent dat dan ook dat alles zomaar in kan nestelen.Ik bedoel een bevruchte eicel die eigenlijk niet goed genoeg is en het lichaam anders afstoot? Snappen jullie me? Waarom zou je het anders niet kunnen proberen? De gyn wil verder niet onderzoeken of er iets mis is.M`n schildklier is bij de internist wel onderzocht en dat was in orde. Het zal best dat ik het niet meer helder zie door m`n emoties,daarom vraag ik jullie om hulp en eerlijke mening
Ik heb hier laatst ook op zitten zoeken, ik lees dus mee. Ik hoop dat het UCM Utrecht hieraan mee werkt, ik heb ergens gelezen van wel
Hi, Ja, de utrogestan struggle.... Ik heb vanaf een jaar of 2 geleden in een topic meegeschreven, dat stond onder ''miskraam', topic was gestart door bettie barclay. Ook bij mij gebeurde van alles in mijn lijf, inclusief vroege mks en ik kwam ook op het spoor van utro. In zkh woeren kreeg ik het voorgeschreven in een poging te voorkomen dat ik vanaf na mijn eidsprong al steeds bloed en bruinverlies had en die maand was ik eindelijk weer eens zwanger. Werd me echter niet verteld dat je op je nod moest testen of je zwanger was en bij positief doorgaan met de bolletjes. Dat is misgegaan en ik geef mog altijd de gyn de schuld. Voor mij toch echt een bevestiging dat het een hormonaal ding was, mijn lijf hield een vruchtje en het nestje niet vast. Na een hele hoop gedoe uiteindelijk in de mmm bij umc utrecht terecht gekomen. Uiteindelijk bij de icsi poging waar ik zwanger van werd gebeurde het volgende. Vanaf terugplaatsing tot aan zwtest gebruik je utro en dan stop je. Daar was ik het niet mee eens, ik durfde niet te stoppen nu ik eindelijk na zoveel moeite zwanger bleek te zijn! Huilen en smeken om meer utro, maar ze waren er heel streng in: niet bewezen! Uiteindelijk bezweek een co assiste toch voor mijn verhaal en kreeg ik voor nog een paar dagen extra om in elk geval af te kunnen bouwen. Ondertussen had ik mijn eigen voorraad bij elkaar gesprokkeld via forumvriendinnetjes. En zo heb ik het gebruikt tot aan een week of 14. Ze konden me wat, ik geloofde er in. En hoe dan ook, ik ben nu hoogzwanger! In het topic van betty barclay staat op een van de eerste paginas een link naar een site en tips waar je het zelf zou kunnen bestellen. Mocht je toch zelf willen dokteren... Sterkte meiden!
Utrogestan houdt het bms goed zodat de eicel kan innestelen. Het zorgt ervoor dat jouw lijf werkt zoals het moet doen; als er dan een slechte eicel tussenzit, is die waarschijnlijk niet eens bevrucht en als dat wel zo is, stoot je lijf die dan meestal alsnog af; utrogestan houdt die eicel dan niet EXTRA vast maar net zoals jouw lijf dat zou doen als het zou werken zoals het zou moeten.
Bedankt voor je reactie betties,ik krijg er een beetje een brok van in m`n keel... Super dat je nu zover zwanger bent ! Ik heb dat gevoel dus heel erg,dat het niet goed blijft zitten om wat voor reden dan ook.Mss praat ik mezelf dat aan,maar ik geloof niet in zovaak domme pech achter elkaar. Weet jij of het ook negatieve gevolgen kan hebben? Dat topic ga ik opzoeken Zelf dokteren ,is dat betaalbaar of niet te doen?
Oke,hier was ik erg benieuwd naar. Hoe weet je of je bms goed blijft? Ik heb erg veel bms ,menstrueer extreem heftig.Wordt het bms door utrogestan nog dikker?
In Gent kwamen ze er bij ma achter dat m'n. 5 ma s kwamen door TPO antistoffen, ik heb hashimoto . ( 3x ICSI eigen zaad, 5 x iui D en 1 x ICSI D plus adoptieprocedure : nu twee zoons en n dochter in m'n buik) Ik moest echt tot de 13 weken 3 maal daags 2 bollen inbrengen vanaf de dag na de punctie!
Ik lees mee. Na 5 mk (3x bij 6 weken en 2 x heel vroeg rond 4,5)en 1 gezonde zoon wil ik het ook proberen. Hier in het zkh wilde ze het niet voor schrijven tot dat ik een jonge fertiliteitsarts trof die voor 99% wilt mee werken. Ben dus benieuwd naar ervaringen.
Ik snap ook niet dat ze er in Nederland zo moeilijk over doen... Die paar weken extra, wat maakt het voor hun nou uit. En voor sommige onder ons maakt het juist erg uit. Ik ga het denk ik zelf bestellen als ik het ook niet langer dan 2 weken krijg mocht ik dan zwanger raken via IVF-PGD. Utrogestan is niet slecht voor je, dus waarom niet...
Ik heb het nooit via internet hoeven bestellen. Via de gyn in woerden kreeg ik het voorgeschreven totdat ik er wegging. Daarna bij ivf poging 1 kreeg ik voor de twee wachtweken utrogestan mee, van te voren. Echter, die poging mislukte hopeloos en ik had niet eens een terugplaatsing. Die utrogestan dus kunnen opsparen. Bij poging twee, de geslaagde icsi, had ik weer voor twee weken en dus de twee extra weken en uiteindelijk mog een paar dagen extra. Vanuit mijn clubje forumvriendinnetjes ( die ook allemaal in het zelfde utro schuitje hadden gezeten, en allemaal een kindje hebben na jaren struggle) kreeg ik na een oproepje mijn brievenbus volgestopt en had ik genoeg om de eerste 14 weken te halen. Wie weet helpt het jou ook. Hoe lang ik me niet gevoeld heb zoals jij.... Natuurlijk is net voor iedereen anders en is net hele zwanger worden zo n delicaat proces... Ben er inmiddels wel achter dat ze hier in NL niet erg open willen staan voor uitgebreid onderzoek, etc. Negatieve gevolgen.... Op zich niet. Maar omdat je wel een flinke portie hormonen extra binnenkrijgt werd ik er qua humeur niet veel gezelliger op...
Ik heb hier een site waar je het kunt bestellen. Wellicht heb je nog meer sites en misschien goedkoper, dat weet ik niet. Ik heb zelf nog niets besteld omdat ik in onzekerheid zit.. Je moet gewoon even googlen Utrogestan | Bij menstruatieklachten | PMS | Online bestellen
Volgens mijn zijn de dokterskosten zo hoog omdat er een recept voor nodig is. Het schijnt in onder andere in spanje vrij verkrijgbaar te zijn en rond 9 euro geloof ik.
Al jaren heb ik het gevoel dat het bij mij mis gaat na de innesteling. De arts wilde geen utrogestan voorschrijven omdat hij dat niet nodig vond en zoals ik ook op Google zag is het te duur om te kopen. Bij de laaste ivf kreeg ik wel utrogestan en ondanks dat het weer mis is gegaan konden ze in bloed zien dat er wel een beginnetje was geweest. Was zwangerschap hormoon gevonden. Niet van medicijnen die waren mijn bloed al uit. Van de week had ik controle voor de cryo behandeling en ik had een ander arts dan diegene die het niet wil voorschrijven. Ik legde uit dat het meer een gevoeld kwestie was en zij vertelde dat het niet bewezen was dat het extra werkt. Bij ivf liggen hormonen stil vandaar dat je het erbij krijgt. Daarna zei ze, weet je het kan geen kwaad dus als jij je beter voelt zal ik recept klaarleggen. Heel fijn als sommige artsen meedenken in welzijn van patiënt.
Zoals gezge, ik heb het nooit zelf hoeven bestellen, maar schrik enorm van deze prijs!? Ik moest bij de apotheek wel wat bijbetalen ervoor maar dat was echt maar een paar euro. Helaas heb ik niets meer, anders zou ik het weggeven. Niet voor iedereen is het een optie, maar er zijn er veel in NL vastlopen en overstappen naar belgie (gent). Ik heb het serieus overwogen, als de icsi poging weer zo dramatisch zou zijn verlopen. Gelukkig heb ik die stap nooit hoeven zetten.
Betties,goede tip van je..dat topic..ik heb de eerste 40 pagina`s doorgelezen..dacht dat ik er toen was maar het waren er 400 Twoboys,geweldig dat je zwanger bent nu! Gefeliciteerd Missymaaike,wat super dat je medewerking krijgt om het te gaan proberen! Echt fijn,dat schijnt niet vaak voor te komen in Nederland. Uhhh 588,- Nou lijkt bestellen in het buitenland me ook wel weer akelig. Madi78,zeker fijn als ze meedenken.Spannende tijden ga je tegemoet zie ik.Wens je daar heel veel succes en geluk bij! Ik vraag me nog of ik gewoon eens bij de huisarts aan zou kunnen kloppen? Of bij de internist? Geen idee of die daar voor open staan.Ik zou denken dat ze het niet willen voorschrijven omdat ik ook bij de gyn onder behandeling ben. Het voelt zo machteloos ook om niets te doen...zucht..
Hoi Bumbaaa, Ik ben geen expert natuurlijk maar dit is mijn ervaring. Ik heb vorig jaar juli een vkm gehad en had het idee dat mijn lichaam daarna dusdanig van slag was dat het innestelen niet meer wilde lukken. Vage lijntjes op testen, vage klachtjes, bruinverlies een week voor NOD tot NOD... Uiteindelijk bij de tweede IUI poging aangedrongen op Utro en dat heeft gewerkt! Ze waren niet happig om het voor te schrijven maar het kon ook geen kwaad. Ik snap ook die weerstand niet, maar goed... Bij mij lijkt het alsof het heeft geholpen. Ik had vanaf de vmk steeds een week lang voor NOD bruinverlies, iedere maand. Dat was in ieder geval over met de Utro Als je denkt dat het helpt, dan zou ik het bestellen. Het kan geen kwaad. Mijn dosering was 3x per dag 2 bollen vaginaal opsteken. Ik duim voor je dat je gauw zwanger mag zijn...