Pcos, overbevruchtingen en nu wel zwanger

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Aster14, 5 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aster14

    Aster14 Fanatiek lid

    9 mei 2012
    1.689
    8
    38
    Docent
    Midden van het land
    Hoi dames,

    Sinds 2012 weet ik dat ik pcos heb. Gemiddeld zitten er in beide eierstokken bij mij zo'n 15 follikels. In 2013 ben ik middels IVF zwanger geraakt van mijn dochter. Bij de eicelpunctie hebben ze 19 eicellen weggehaald bij mij. Tweederde daarvan is een overbevruchting geworden. En juist daarvoor kan ik weinig vinden op internet. Tweederde van mijn eicellen heeft zich destijds niet gesloten nadat er een zaadcel in gegaan is, waardoor en vrolijk nog drie of vier naar binnen gingen. Genetisch gezien krijg je dan dus iets wat niet mogelijk is.

    Nu ben ik er op Oudjaarsdag onverwacht achter gekomen zwanger te zijn. Stabiele relatie (met een andere man dan de man van wie mijn dochter is), samenwonend en allebei enorm klaar voor kinderen. We hadden zelf "gepland" komende zomer de molen in te gaan, maar het lot heeft nu dus anders besloten.

    Heel fijn en we zijn enorm blij dat alle behandelingen ons bespaard blijven nu, maar ergens knaagt het. Kan dit ook een overbevruchting zijn? Of kun je daar überhaupt niet zwanger van raken? Mijn testen lopen goed op en ik voel me aan alle kanten enorm zwanger, maar mijn verleden zorgt ervoor dat ik er niet meer onbevangen in kan staan.

    Weet iemand hier hoe dit zit?

    Liefs, Aster
     
  2. Cjms

    Cjms Bekend lid

    11 dec 2016
    891
    1.286
    93
    Wat geweldig dat je nu zo toch zwanger bent geworden!

    Als ik een beetje logisch probeer na te denken, zou een overbevruchte eicel al meteen problemen krijgen met de celdeling, waardoor het toch gelijk wordt afgebroken. Maar ik zou het echt niet weten of dat ook zo is.

    Ik hoop gewoon vooral dat je straks een gezond kindje op de wereld mag zetten!
     
  3. Chitje

    Chitje Fanatiek lid

    25 jun 2018
    2.032
    1.142
    113
    Vrouw
    Nee volgens mij kan dat niet. Wat @Cjms ook al zegt, deze embyo's zijn niet levensvatbaar. In een eicel kan soms ook in het rijpingsproces iets misgaan, waardoor je van alle chromosomen 2 paar hebt ipv 1 en dus na bevruchting 3 paar. Die embyo's delen niet of niet goed en nestelen zeker niet in. Ik zou me dus geen zorgen maken als ik jou was!
     
  4. Aster14

    Aster14 Fanatiek lid

    9 mei 2012
    1.689
    8
    38
    Docent
    Midden van het land
    Bedankt voor jullie antwoorden, meiden!

    Ik twijfel nog steeds.. Na even Googlen heb ik gevonden dat ze dit ook wel een incomplete mola zwangerschap noemen. En die verloopt aan het begin helemaal hetzelfde als een gewone zwangerschap.
     
  5. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.645
    1.286
    113
    Precies wat je zelf al zegt. Wat ik vanuit mijn kennissenkring heb gehoord is dat een (partiële) mola de eerste weken dezelfde symptomen geeft als een gewone zwangerschap. Pas met een echo hadden ze in geval van mijn vrienden gezien dat er iets niet goed zat. Ik geloof dat dat toen met 8 weken was.
     
  6. Aster14

    Aster14 Fanatiek lid

    9 mei 2012
    1.689
    8
    38
    Docent
    Midden van het land
    Ja, klopt. Ik krijg nu vrijdag 24 januari een vroege echo met 7,5e week. Enorm spannend! Nog nooit zo zenuwachtig geweest..
     
  7. Jolo

    Jolo Fanatiek lid

    29 mrt 2017
    2.931
    2.167
    113
    Vrouw
    Ik heb helaas ervaring met een partiële mola. Bij mij sloot de eicel zich inderdaad niet af nadat er 1 zaadcel was binnen geraakt waardoor er nog 1 is binnen geraakt en er een bevruchting heeft plaatsgevonden. Dat wil eigenlijk een partiële of incomplete mola zwangerschap zeggen.

    Het is bij mij ontdekt op echo bij 8 weken omdat de vruchtzak er vreemd uit zag en hij kon ook de typische blaasjes zien. Er was ook geen hartactiviteit. Er is toen bloed getrokken en daaruit bleek dat mijn hcg veel hoger was dan wat het normaal zou moeten zijn bij die termijn en met het feit dat er geen hartactiviteit was en al even gestopt met groeien tov vorige echo. Je baarmoeder blijft trouwens wel meegroeien waardoor je hcg dus ook blijft stijgen.
    Ik heb wel verhalen gehoord van waar ze het pas later op de echo dan bij mij hebben ontdekt en waar er effectief wel eerst hartactiviteit is geweest.

    Ik wil je hier helemaal niet mee ongerust maken ofzo, maar ik wil je vooral inlichten wat kan zijn en de juiste informatie meegeven ipv onbetrouwbare bronnen :)

    Ik hoop van harte dat alles gewoon ok gaat zijn met dat kleine frummeltje in je buik !
     
  8. Aster14

    Aster14 Fanatiek lid

    9 mei 2012
    1.689
    8
    38
    Docent
    Midden van het land
    Dank je wel voor je reactie! En wat naar dat je die mola zwangerschap hebt moeten meemaken..

    Ik heb vandaag een echo gehad. Het lijkt eruit te zien als een goede zwangerschap. Grootte klopte bij de termijn en een krachtig kloppend hartje. Maar uit jouw reactie blijkt dus dat ik daarmee nog niet uit de gevarenzone ben..
     
  9. Jolo

    Jolo Fanatiek lid

    29 mrt 2017
    2.931
    2.167
    113
    Vrouw
    Ik denk dat er ook veel afhangt van de kwaliteit van het echo apparaat of ze het al dan niet vroeg kunnen zien, dus als de gynaecoloog zegt dat het er voorlopig goed uit ziet, dan zal de kans wel niet heel groot meer zijn !

    Ik hoop van harte dat je gewoon verder mag genieten van dit wondertje dat volop aan het groeien is ! :)
     
  10. Zwangels

    Zwangels Fanatiek lid

    22 jun 2012
    3.350
    450
    83
    Vrouw
    Schoonebeek
    Wauw @Aster14 ik lees dit bericht, wat bijzonder dat je nu zwanger bent! Hoop voor jou dat alles verder goed mag gaan. Wat een mooi wondertje! Gefeliciteerd!
     
  11. Aster14

    Aster14 Fanatiek lid

    9 mei 2012
    1.689
    8
    38
    Docent
    Midden van het land
    Dank je wel!! Oeps, betrapt, hahahaha!
    Gaan het volgende week ergens bekend maken. Ben nu inmiddels alweer 11+4 weken.
    En alles gaat wonderbaarlijk genoeg nog steeds goed! Heel bizar! Maar allebei echt superblij mee!
     
    Zwangels vindt dit leuk.
  12. Zwangels

    Zwangels Fanatiek lid

    22 jun 2012
    3.350
    450
    83
    Vrouw
    Schoonebeek
    Haha ik hou mij stil. Echt superleuk! Fijn dat het goed gaat☺️
     

Deel Deze Pagina