Ervaringen met ODD

Discussie in 'De lounge' gestart door puckje, 5 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. puckje

puckje Bekend lid

9 jun 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Regelmatig ben ik aan het lezen op zwangerschapspagina maar meestal blijft het daarbij. Nu heb ik zelf een vraag.

Ik ben op zoek naar mensen die zelf of in hun directe omgeving te maken hebben met iemand (het liefst een kind) met de gedragsstoornis ODD.

Wij weten sinds een tijdje dat Emiel (net 4 jaar) deze gedragsstoornis waarschijnlijk heeft. Zijn gedrag thuis, op school en op de BSO heeft ons er doen toekomen om onderzoek te laten doen. Via een natuurgeneeskundig therapeut zijn we op de weg naar ODD gezet. De verwijzing voor de kinderpsychiater is inmiddels binnen en het wachten is op een oproep voor een afspraak.

Nu zou ik graag in contact komen met anderen die al ervaring hebben met kinderen met ODD. Hoe gaat het op school? Hebben ze veel aanpassingen moeten doen, thuis en op school?

We zijn al erg bezig met structuur, structuur en nog eens structuur maar toch gaat er vaak was mis bij Emiel en krijgt hij toch teveel prikkels. Er is dan geen land met hem te bezeilen totdat hij weer rustig is geworden.

2. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Je bedoelt Oppositional Defiant Disorder?

3. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik heb een mentor leerling (brugklas) gehad met ODD-CD, maar dat was echt een extreem geval. Ze is na 1 1/2 jaar naar een gesloten instelling gegaan, maar dat was echt extreem.

4. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Hier ook ervaring als juf met Odd en dat is helaas niet positief. Gedragsmatig zijn deze kinderen zo moeilijk en zij hebben een groot autoriteitsprobleem. Vaak zijn ze niet binnen het regulier onderwijs te handhaven.

Je bent er gelukkig al heel bijtijds bij. Ik zou ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk begeleiding krijgt voor je zoon. Al met al is dit een zeer pittige diagnose en heb je als opvoeder hier vaak hulp bij nodig.

Veel succes, houd je ons op de hoogte?

5. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ben het eens met Madeliefke, maar vond het zo vervelend om het neer te zetten.

Het is een zeer zware diagnose, met deze kinderen is soms geen land te bezeilen. mijn mentor leerlingen treiterde andere kinderen en werd door de orthopedagoge omschreven als gewetensloos, niets wat ze zei moesten we geloven. Wat ik het enge vond was dat ze heel goed was in het bespelen van mensen, ze heeft me heel vaak besodemieterd. Ze wist dondersgoed waar ze mee bezig was.

Maar bij haar was de ODD te laat onderkent en kreeg ze dus de diagnose CD, waarbij het opzettelijk verwonden van anderen een rol gaat spelen.

Laat ook goed kijken naar ADHD, komt wel eens in die combinatie voor.

handige boeken zijn:

Het Kinderpunt: Ongewild lastig Boeken ADHD Autisme Gilles de la Tourette ODD OCD ADD
    ODD en CD - boeken voor ouders, hulpverleners en docenten | Mens en Gezondheid: Ziekten

groetjes

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@puckje: Wat is ODD-CD?

Stichting balans is een soort patiënten/lotgenotenvereniging waar veel ouders lid van zijn. Doen ook veel aan hulp en tips.

7. Eliesje

Eliesje Niet meer actief

Wij hebben er vorig jaar op vakantie mee te maken gehad. Ik vond het doodeng! Ouders lieten hem aan zijn lot over met gevolg dat hij uitbarstingen kreeg naar onbekenden. Ik durfde mijn kinderen niet alleen te laten op de camping. Op een gegeven moment moest het gezin vertrekken van de camping omdat er teveel klachten binnenkwamen. Zo trapte hij kinderen in elkaar en wilde met ouders op de vuist. Zijn eigen vader heeft ie midden in de nacht z'n oog dichtgeslagen. Hij was (nog maar) 10 jaar!

Dit was mijn eerste en hopelijk laatste negatieve ervaring.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik erg bang voor dat jongetje was.

8. WNT

WNT Lid

8 mei 2011
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    ODD is inderdaadeen heftige diagnose. Ik ken die natuurgeneeskundig therapeut natuurlijk niet, maar dat is iig niet de meest voor de hand liggende persoon om dit aan te kaarten. Heb je dergelijke signalen ook van de BSO en school gehad? Ik heb zelf veel aan de integrale vroeghulp gehad Wat is IVH? | Integrale vroeghulp maar misschien is je zoon hier al te oud voor. In mijn nabije omgeving werkt iemand op een gesloten afdeling voor kinderen onder de 12 die niet meer thuis kunnen wonen, veelal met ODD/MCDD. Ik hoop van harte voor je dat er iets anders uit gaat komen en dat de wachtlijst bijde psych niet te lang is.

9. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    hier is dus sprake van (ODD-)CD, CD (conduct disorder) komt gelukkig minder vaak voor...

10. mol81

mol81 Niet meer actief

Jeetje meid, dat is een pittige diagnose als het inderdaad ODD blijkt te zijn. En een aantal dames voor me hebben het al gezegd, het is geen fijne en positief uitziende diagnose. Ik kan je alleen maar met klem aanraden om z.s.m een kinderpsychiater op te zoeken en aan te dringen op een grondig onderzoek. Dit is lastig bij jonge kinderen en bovendien helpt een diagnose of 'stempel' je niet altijd in je voordeel voor de toekomst. Als je kind inderdaad ODD heeft, raad ik je gedragstherapie aan evt in combinatie met medicatie. Het reguliere onderwijs zal misschien niet geschikt zijn voor je zoon. Het kan ook zijn dat je zoon een andere diagnose krijgt. ODD komt echt veel zwaarder over als diagnose dan bijvoorbeeld ADHD (niet om het een te bagatelliseren !) maar ADHd biedt wel meer perspectief in onderwijsland. Sowieso zal een gestructureerd leven met het visueel maken van een dagritme geadviseerd worden. Wellicht kan videohometraining wat voor jullie zijn voor thuis. Zo wordt met de video met jullie meegekeken wat thuis al heel goed gaat en wat er beter kan. Er komt vast veel op jullie af voor nu en de toekomst en wellicht kan de vereniging Balans jullie helpen. Google maar eens. Veel sterkte en kracht in deze onzekere tijd!

11. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Ik zou idd de kinderpsychiater afwachten.. met alle respect, maar een natuurgeneeskundige kan de diagnose ODD niet stellen.

Wij hebben behoorlijk wat adhd-ers en add-ers en die doen het hardstikke goed bij ons en ook twee of drie odd-ers die met veel structuur hun beste beentje voorzetten.

heb je misschien wat voorbeelden van zijn gedrag?

12. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Net zoals Moontje vind ik het 'vreemd' dat een natuurgeneeswijzige je wijst op het mógelijke ODD van je zoontje. Ik zou eerst het gesprek met de jeugdpsych eens afwachten. Wie weet valt het 100% mee en veegt de psych de term ODD onmiddellijk van tafel en blijkt het bijvoorbeeld leeftijdsgebonden te zijn, of frustratie omdat hij misschien te slim is voor sommige dingen, of juist niet goed mee kan en daardoor dit gedrag vertoont, maar het kan echt vanalles zijn.

Wat voor gedrag vertoont hij dan? Ik lees alleen dingen over prikkelberwerking en niet tot rust kunnen komen, dat past bij veel dingen zoals ADHD of autisme, etc

Kinderen met ODD zijn vaak extreem agressief en destructief.

ODD is zeer heftig, ik denk dat als er echt zulke sterke vermoedens van waren dat de psz/school allang je zoontje onderzocht hadden of een instantie hadden ingeschakeld.

Ik zou iig niet teveel waarde hechten aan wat een natuurgenezer zegt, hij heeft er immers niet voor gestudeerd en is geen officiële arts

13. woezeltje1

woezeltje1 Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.031
    0
    36
    Onze zoon is ook naar een kinderpsychiater geweest en is vast gesteld dat hij waarschijndelijk ODD heeft.Zeker weten het nog lang niet om hij nog veel ste jong is.
    Je kant het op ze vroegst testen als hij 6 jaar is.
    Hij was thuis niet handelbaar en heeft medicatie.ook zit hij nu op speciaal peuter onderwijs.Hij is heel erg verandert en we kunnen weer genieten van onze zoon.Dus bij deze de stempel kunnen ze pas na 6 jaar plaatsen,

14. julyray

julyray Actief lid

4 feb 2011
    108
    0
    0
    NULL
    dichtbij de zee
    Ik heb een zoon van 18 met ODD.

Hij heeft op regulier basisonderwijs gezeten, is daarna op vso terecht gekomen. Hij heeft de cluster 4 mee gekregen, en ik adviseer je dan ook om zo snel mogelijk een cluster 4 indicatie te krijgen, zodat je zoon met een rugzakje op het regulier onderwijs kan. Mij is heel veel keer geadviseerd hem uit huis te plaatsen, geen haar op m'n hoofd die daar aan dacht. Blijf ten alle tijden je grenzen aan geven, geef hem een eigen plekje in huis waar hij tot rust kan komen. Het is niet allemaal horror!!!

Mijn zoon is nu 18 en studeert nu ICT, en er is nog weinig te merken van de ODD. met de juiste hulp, en heel veel inzet van jezelf,liefde en geduld, dan kom je al een heel eind. Ik heb het alleen moeten doen, geen vader te bekennen, en nog niet, dus als ik het alleen kan, dan lukt het jullie zeker. Geef hem nooit op, houd hem bij je.

Groetjes july

15. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Respect voor je July! Mocht het idd ODD zijn zou ik ook voor een cluster 4 gaan.

Wat super dat je zoon het zo doet zeg!

16. puckje

puckje Bekend lid

9 jun 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Bedankt voor jullie reacties. Ik moet nu zo weg maar zal vanmiddag even het e.e.a. schrijven over Emiel.

17. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Odd staat voor een oppositionele gedragsstoornis. Ik heb in mijn beider werksituaties veel ervaring met ODD en zeker driekwart van de gevallen vallen relatief mee. De meesten zijn dan wel al onder behandeling geweest van bijvoorbeeld een psychiatrisch instituut waarbij ook de ouders beter met hun kind om leren gaan. Ik heb ervaring met ODD op een logeerhuis en op een ZMOK school als docent.

Wanneer je kind een psychiatrische diagnose krijgt, heeft dit wisselende invloeden binnen een gezin. Waar je bij het ene gezin grote opluchting ziet, gaat het andere gezin een zware tijd tegemoet. Het is natuurlijk ook niet niks wanneer je kind ADHD, ODD, ASS of welke diagnose dan ook krijgt. Echter, met een diagnose kun je veel gerichter ondersteuning bieden aan het kind, en daarbij heb je vaak goede argumenten om de leerkracht te overtuigen hoe deze met jouw kind om moet gaan.

Moontje: Dat liegen en bedriegen is niet per se een ODD symptoom. Wat jij omschrijft doet me meer denken aan een persoonlijkheidsstoornis-in-ontwikkeling. Ik ken een aantal ODD'ers die juist geen leugen kunnen vertellen en 'ontploffen' wanneer zij vinden dat hen onrecht aangedaan is. Ik ken in mijn persoonlijke omgeving trouwens een meisje met ODD, en zij is zo ontzettend lief en sociaal. Echter, als haar iets tegen zit, of als zij op school oneerlijk behandeld wordt, krijgt ze een waas van blinde woede over zich heen. Dat wordt, nu ze ouder is, echt minder.

18. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Wat ik in ieder geval een toverwoord vind bij ODD is het geven van korte, duidelijke instructies. Veel mensen zijn geneigd kinderen met ODD snel hun zin te geven uit angst voor ontploffingen. Dit verergert de situatie in een rap tempo. En juist het feit dat een kind overal zijn zin op kan krijgen geeft voor het kind vaak ook een enorm onveilig gevoel. Het is voor een kind heel beangstigens wanneer je merkt dat een volwassene angst voor jouw gedrag heeft. Dat verergert dan ook weer de gedragingen.

Ik kan je nog heel veel meer vertellen vanuit mijn ervaringen, maar ik wacht eerst je verhaal even af. Misschien loop je tegen heel andere dingen aan dan ik hier zomaar neerschrijf.

19. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Bij mijn oudste hebben ze het vermoeden gehad tot ODD en MCDD, antisociale gedragsstoornis en ADD, gelukkig kwam daar na een consult met de kinderspychiater "alleen maar" asperger uit.

Wij zitten beide in de zorg en weten hoe we met asperger om moeten gaan, sinds we goed insteken is het een makkelijker kind(nouja, makkelijker, we weten hoe we zijn gedrag moeten hanteren dus misschien hebben we meer controle, denk dat dat het goede woord is).

Krijg je ergens hulp bij? Zou als ik jou was toch even kijken of je vanuit de kinderpsychiatrie hulp kan krijgen, die kunnen je veel leren over de manier van denken van je kind, helpen met begrenzen, positief gedrag stimuleren en begeleiden met school etc.

20. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Mijn zoontje heeft adhd-odd. En gaat naar regulier onderwijs. Het doet echt super op school. Hij gebruikt daarbij wel medicatie.
    2 van mijn andere kinderen worden momenteel onderzocht op adhd en odd.
    Mocht je behoefte hebben om eens te kletsen oid, stuur mij dan maar een pb´tje.

Deel Deze Pagina