Ervaringen/ veiligheid Jane Matrix light 2 lie-flat autostoel?

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door vasca, 16 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    Hallo,

Wij hebben net een nieuwe achterwaarts gerichte autostoel aangeschaft (Besafe izi plus) waar we heel blij mee zijn. Maar... ineens had ik vorige week zomaar een positieve test in handen!! :$:D:D
    En omdat onze vorige maxi-cosi na een ongeluk helaas bij de vuilnis moest, mogen we nu hopelijk weer een nieuwe autostoel gaan aanschaffen voor de aanstaande kleine. Ik ben dus heel voorbarig, maar ben alvast even begonnen met te oriënteren. Ook wel leuk, krijgt deze ook nog wat nieuws :D

Vorig jaar kwam ik, helaas nadat ik de MC had aangeschaft, de Jane Matrix light 2 ( JANE Autostoel/Reiswieg Matrix light 2 Sea | pinkorblue.nl ) tegen. Dat is een Lie-flat autostoeltje. Dat is dus soort van reiswieg waarin de baby tot 9 maanden volledig plat kan liggen met een 5 punts harnaste. Je kunt hem ook opklappen en dan is het gewoon een soort MC. Nou ben ik benieuwd of mensen ervaringen hebben met dat ding? Bevalt het? Kun je hem op het onderstel van de bugaboo klikken (evt met adapters)?
    En vooral vraag ik me af: hoe veilig is het?
    Het zou enerzijds veiliger zijn dan de MC, omdat door het plat liggen de kleine baby zijn temperatuur beter kan reguleren en hij vrijer kan ademhalen. Maar anderzijds reist de baby dan zijwaarts ipv achterwaarts en ik vraag me af of dit niet minder veilig is?

O ja, we gaan voor dit kindje ook weer een achterwaartse vervolgstoel kopen, dus het feit dat hij wat langer achterwaarts te gebruiken zou zijn in voor ons niet echt een voordeel.

Andere optie die we overwegen is om meteen een achterwaartse stoel te kopen die vanaf de geboorte te gebruiken is... heeft iemand hier ervaring mee?

Alle ervaringen en overwegingen zijn welkom!

2. lievemommy10

lievemommy10 Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet dat de andere reiswiegen zowieso niet veilig zijn. Kind ligt er inderdaad zijwaarts in! En de mogelijkheid dat hij nog op de achterbank past met nog een stoel ernaast is klein.

Persoonlijk zou ik er nooit voor kiezen. En zou gewoon voor of een groep 0 stoeltje gaan of meteen een groep 0+1 achterwaartse stoel...

Mooi trouwens de Besafe Plus, welke stoel hadden jullie hiervoor?

Misschien heeft kusjesmama nog wat aanvullende informatie over de reiswiegen!

3. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    Hi Lievemommy,, bedankt voor je antwoord.

Hiervoor hadden we gewoon een MC. Maar die is dus niet goed meer.
    Ik weet dat andere reiswiegen niet veilig zijn, maar dit is dus de enige die er wel speciaal voor ontworpen is. Ik hoopte dat jij of kusjes mama inderdaad wat ervaring of kennis hadden over de veiligheid. Ik zou graag iets van onderzoeken weten.
    Op zich neemt de reiswieg 2 zitplaatsen in, dus dat zou precies moeten passen naast onze stoel. We hebben een peugeot 207 en die is vrij ruim.

Wat zou je voor groep 0+1 stoel aankunnen raden die vanaf de geboorte kan? Nadeel daarvan vind ik dat je die niet mee naar binnen of op een wagen kunt doen. Dacht dat het ook iets minder veilig was?

Dat trekt me hier ook juist in aan. Op zich reizen we niet vaak enorme afstanden, maar vaak ga je wel ergens heen (bv winkel) en dan neem je de MC op het onderstel mee als je kindje slaapt (of je niet te veel wil meeslepen) en met heen en weer ligt je kindje dan zo al weer een paar uur in de MC, wat echt niet optimaal is.

bedankt voor je reactie alvast in elk geval weer!

4. lievemommy10

lievemommy10 Fanatiek lid

13 mei 2013
    1.009
    1
    0
    NULL
    NULL
    Eerst nog even, gefeliciteerd natuurlijk!

Echte testresultaten heb ik niet, misschien kusjesmama wel? Wat ik wel weet is dat het kindje tegen de zijwand wordt geslagen! En daar is niet zulke optimale bescherming als bijvoorbeeld in een groep 0 of 0/1 wel heeft. Daarbij is JUIST die achterwaartse bescherming zo belangrijk voor de allerkleinsten. Achterwaarts is altijd veiliger, alleen wanneer je echt een premature baby zou hebben en vaak zou moeten reizen zou het wellicht nog een overweging kunnen zijn... maar ik geloof dat ik zelf mijn reizen in dat geval zou beperken...

Ik vond wel crashtesten van de betreffende reiswieg. Voor mij absolute reden om niet voor deze reiswieg te kiezen! Zie hier;

MATRIX LIGHT 2, G0+ Crash Test - Jané - YouTube

Test de la silla de coche Matrix Light 2 - YouTube

Ik begrijp je twijfel tussen een groep 0 stoel ivm het plaatsen op je wagen of mee naar binnen etc. En het nadeel van een groep 0/1 die dat niet kan... Ik weet niet of je makkelijk bent in het gebruiken van een draagdoek? Dat is een fijne optie...
    En het gebruiken van de autostoel op de kinderwagen is sowieso af te raden... (bovenstaande reiswieg zou overigens hoogst waarschijnlijk ook niet op je wagen passen!!!)
    Wanneer het niet een hele snelle boodschap is (10min) zou ik of voor een draagdoek of gewoon voor de wagen kiezen...

Een groep 0 stoel los is al gauw om en nabij de 200,-, met base erbij komt er gauw weer 150,- tot 200,- bij (350 a 400). Dit gebruik je ongeveer een jaar, zeker wanneer je daarna kiest voor vervolg achterwaarts vervoeren zal je deze korter gebruiken waarschijnlijk...

Een groep 0/1 stoel die mij zou aanspreken is de Britax DualFix (isofix), of de Joie I-Anchor (zowel isofix als gordel)...
    Dan ben je tot ongeveer 3,5 jaar 3 a 400 kwijt.
    De Maxfix wordt wel aangegeven als geschikt vanaf geboorte maar of hij dat echt is? Deze zou wel een langere rug hebben dan boven genoemde...

Of je echt de 4 jarige leeftijd haalt met bovengenoemde stoelen is moeilijk, als je kind iets groter of zwaarder is als gemiddeld niet. Gezien jullie al een Plus hebben en ik weet niet hoe oud de oudste is? Dan zou je de jongste weer over kunnen doen in de Plus...

Hoe de ervaring is met bovengenoemde stoelen met een pasgeborene weet ik eigenlijk niet...
    Wat wel handig is mee te nemen in je keuze, een 5 puntsgordel is altijd veiliger als een 3puntsgordel. Omdat deze de krachten beter over het tere lichaampje verdeeld.

De Maxi Cosi groep 0 stoelen hebben een 3punts. Maar de Besafe Izi Go bijvoorbeeld heeft wel een 5 punts. Zo zijn er nog wel enkele... Besafe past overigens op dezelfde adapters op je wagen als op de Maxicosi adapters...

Deel Deze Pagina