Ervaringen verzakkingsoperatie

Discussie in 'De lounge' gestart door jippie01, 18 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jippie01

jippie01 Bekend lid

25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    Ik ben nu ruim 6 maanden geleden bevallen van ons tweede kindje en zowel mijn blaas, baarmoeder als endeldarm zijn verzakt. Ik volg nu al een aantal maanden bekkenfysiotherapie maar de verzakkingen worden er niet minder om. Daarom mijn vraag, wie is hier aan geholpen en wat zijn je ervaringen?

2. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Afgelopen december ben ik geopereerd, ik kreeg een sacrospinale fixatie en achterwand plastiek.Mijn blaas, baarmoeder en darmen waren ook verzakt.
    Ik hoefde geen voorwand plastiek, omdat mijn blaas door de ingreep vanzelf genoeg omhoog kwam. Mijn bekkenbodem is strakker aangespannen en ik ben ook nauwer gemaakt zeg maar, in de schede.

De operatie zelf is goed verlopen, ik viel wel onder de uitzonderingen en heb extreme napijn gehad, nog een tweede keer opgenomen geweest ivm de pijn en niet voor mijzelf kunnen zorgen. Maanden aan zware morfine gezeten.
    Ik heb als complicatie overhouden dat ik nog steeds incontinent ben. Waarschijnlijk staat mijn blaas te strak en is die overprikkeld..ze willen me nader onderzoeken of ik misschien nog een keer geopereerd moet worden, of wellicht baat kan hebben bij medicijnen. Ik ben daar emotioneel gezien nog niet aan toe, het is even genoeg geweest.

Wbt de verzakkingsklachten, die zijn weg.Alles zit weer op zijn plek, mijn darmen werken ook veel beter. Moet wel opletten dat ik geen verstopping krijg, want persen is uit den boze ivm druk op de onderbuik.
    Daar heb ik movicolon voor.
    Tillen mag, maar niet heel zwaar en niet met een rukkende beweging zeg maar.
    De operatie is vaginaal uitgevoerd. Na die tijd nog geen gemeenschap gehad, dus geen idee hoe of dat allemaal werkt. Soms als ik te druk ben geweest wat buikpijn.. Ik hoop dat je hier wat aan hebt , succes!

3. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    #3 allwoman, 18 okt 2013
    Laatst bewerkt: 18 okt 2013
    Is zo'n ring geen optie voor je? Ik heb het geprobeerd, maar die viel er gelijk uit.

Een operatie doen ze pas als er geen andere opties zijn, ook zien ze liever dat je geen kinderwens meer hebt. Je mag daarna nog wel zwanger raken, maar moet dan bevallen via keizersnede. Ik was 33 en ze stonden er niet om te springen omdat ik nog zo jong was voor zo'n operatie, gezien de ernst was het echter de enige optie. Het hing bij mij letterlijk eruit.(sorry)
    Het is bij mij ook al zeker dat het weer opnieuw gaat verzakken, omdat mijn weefsel erg slecht is..wanneer is afwachten.

4. jippie01

jippie01 Bekend lid

25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    hoi,

hoe weten ze dat je slecht weefsel hebt? bij mij hangt er niks uit. mijn blaas hangt zeg maar bij de uitgang, mijn achterwand ook en mijn baarmoeder daar net achter.
    ik heb verder geen klachten behalve dat het een irritant gevoel is van onder.
    een ring hebben ze een hele tijd terug geprobeerd, maar die bleef niet zitten ook aangezien ik pas bevallen was. 7 november moet ik weer naar de gyn, kijken wat zij zegt en misschien wil ze het dan wel weer proberen.
    is het zo dat zo'n operatie bij iedereen weer opnieuw moet dan na een tijdje?

5. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Bij mij kwamen ze daar tijdens de operatie achter. Volgens mij blijft het doorgaans bij één keer hoor, al hoor je wel dat wanneer je ouder bent de kans grote is dat het het terugkomt.

Zou me idd goed laten informeren, en goed over nadenken! Ik kon soms nauwelijks lopen van de pijn.

6. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik lees mee want ik heb precies hetzelfde. Ik ben dan wel pas 8 weken geleden bevallen, heb een verblijfskatheter gehad en dat heeft mijn blaas ook geen goed gedaan. De gynaecoloog wilde al dat ik bij een uroloog langs ging maar ik wilde daar zelf even mee wachten i.v.m een knip die is gaan scheuren tot aan mijn anus:( Nu word die prikkeling/tinteling steeds vervelender, en dat constante gevoel alsof er iets in de weg zit in de schede ( alsof een tampon die niet goed zit )
    Vanmiddag ga ik hiervoor naar de huisarts.

7. jippie01

jippie01 Bekend lid

25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    Hoi piepie, en wat zei de huisarts?

8. jippie01

jippie01 Bekend lid

25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    Hoe kom je erachter waar je het beste geholpen kan worden?

9. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik moet naar mensendieck?? Ik snap het niet, de gynaecoloog zei dat ik naar een uroloog moest en de huisarts zei dat ik naar mensendieck moet voor bekkenbodemoefeningen. Ik heb er een hard hoofd in, ik voel een vervelende tinteling/prikkeling alsof die katheter er nog in zit, en mijn urinebuis was beschadigd vanwege het vele malen katheteriseren, dit moest rust hebben maar ik voel nog steeds de pijn daar:( En volgens de huisarts heb ik ook een vagina voorwand verzakking te samen met een blaasverzakking:( Nu moet ik dus maanden mensendieck gaan volgen, dus maanden met dat vervelende gevoel blijven lopen....leuk voor als ik over 2 weken weer aan het werk moet:( ben ook nog eens incontinent:(

10. Zomerbries

Zomerbries Fanatiek lid

20 sep 2008
    3.539
    0
    36
    Komende maandag moet ik meteen op spreekuur verschijnen ivm een vermoeden van verzakking, de boel hangt er tijdens toiletbezoek uit zeg maar. Niet schrikbarend veel maar toch wel een cm of 3.

Verlies kleine beetjes bloed, veel afscheiding en geiriteerde binnenkant.
    Hadden jullie ook dat als je druk zet, of bijvoorbeeld op je hand blaast, t verder naar buiten komt?

Hadden Julie ook pijn, ik heb het idee dat er weefsel groeit wat nu dus uit steekt, maar volgens de arts zou het ook door een evt verzakking kunnen komen.

Maak me zorgen, welke klachten hadden jullie voornamelijk??

11. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Piepie: wat vervelend..je hebt best kans dat je eerst het hele traject doormoet, omdat dit meestal de gang van zaken is en ze alles uit willen sluiten?
    Andere kant..ik denk dat ik mijn gynaecoloog had opgebeld en overlegd had..misschien kan die het nader toelichten en/of contact met de huisarts opnemen? Soms kan het trainen van de bekkenbodem ook helpen bij incontinentie...het hangt van zoveel dingen af..

Zomerbries:
    Bij mij hing het er ook uit,.. Ja het is normaal (bij een verzakking dan) daar het verder naar buiten komt als je drukt.
    Ik had pijn, de laatste dagen voor de operatie kon ik nauwelijks mijn boodschappen kar duwen en lopen. Alsof je bijna moet bevallen, bal tussen de benen. Straalde ook uit naar mijn benen.zitten deed zeer, fietsen kon niet lang. Enorm incontinent met soms hele blaasinhoud verliezen, in een keer. :(
    Veel buikpijn. Ellende!

12. jippie01

jippie01 Bekend lid

25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    Hier geen pijnklachten, dus alleen dat t irritant voelt met lopen. Maar soms ook dagen niet. Wanneer kreeg jij je verzakking allwoman? En waar ben jij geholpen?
    Ik heb heel internet al afgezocht en je leest bijna alleen maar horrorverhalen. :( ik zit er dus ook allemaal vreselijk over in. En m'n gyn maar zeggen dat ze forse verbetering verwacht. Hmmm

13. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.781
    212
    63
    Persoonlijke vraag misschien (wil er verder niks mee zeggen) : Zijn jullie ook te zwaar?

Ik heb een BMI van 34 en heb een lichte darmverzakking overgehouden aan de bevalling (eerste kind/vacuumpomp/9-ponder)
    Heb ook incontinentie gehad, is gelukkig opgelost met therapie (had wel veel sessies nodig volgens de fysio)
    Heb het advies gekregen van bekkenkliniek in Assen om af te vallen omdat je bekkenbodemspieren de hele buikinhoud (darmen/baarmoeder enz) dragen.

Het afvallen is echter al een levenslange strijd van mij.
    We hebben een grote wens voor een 2e kindje.
    En heb nu dus ook veel strijd tussen hart en verstand.
    Hart: Een 2e kindje. Verstand: Eerst afvallen.
    Nu zag ik dit topic voorbij komen en daarmee meteen weer een angst: Dat de verzakking erger zou worden bij een nieuwe zwangerschap/bevalling. Overgewicht is een van de oorzaken van een verzakking (wel meer oorzaken natuurlijk) dus was toch eens benieuwd of jullie dat ook hebben.

Nogmaals, wil er verder niks mee zeggen maar wilde het voor mezelf eens weten.
    En ja, ik weet dat het verstandiger is om af te vallen maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

14. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Ik had al jaren klachten, maar werd steeds erger. Bij mij kan het door stortbevallingen (40 min en de ander een half uur) en waarschijnlijk energetisch/erfelijk aanleg. Ik ben bij het Sofia in Zwolle geholpen.

Ik ben ook veel te zwaar, er werd mij verteld dat het niet de oorzaak was, maar laten we eerlijk zijn, het geeft wel meer druk op de onderkant. Daarom ben ik na de operatie veel afgevallen. Dat ging makkelijker, omdat ik weer pijnvrij kon bewegen en kan sporten.

15. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.781
    212
    63
    Ja zulke snelle bevallingen helpen niet mee dan.
    Wat goed dat jij veel bent afgevallen (hoeveel?)
    En hoe ben jij afgevallen? Dieet of gewoon gezond eten?

Ik sport al sinds maart bij de sportschool en heb ook 30 day shred gedaan maar ben daar bijna niks van afgevallen. Ik heb ruim een jaar borstvoeding gegeven en viel toen wel goed af maar moet nu helemaal mijn ritme opnieuw vinden qua voeding nu ik geen borstvoeding meer geef.

16. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Ik ben 23 kilo afgevallen (heb er sinds de vakantie wel weer moeite mee)
    Door minder koolhydraten te eten, minder vet en suiker, meer eiwitrijk voedsel, verantwoorde tussendoortjes. Alleen water en thee.ik probeerde drie keer in de week te sporten.
    Stress is bij mij een grote valkuil..en ik heb veel stress gehad de laatste tijd. maar komt wel weer.

17. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.781
    212
    63
    Wat goed zeg! Minder koolhydraten wordt hier geen optie want mijn zoontje eet alleen wat ik eet en ik wil gewoon dat hij zijn brood eet haha. (hij zit behoorlijk in de na-aapfase)
    Ik eet nu 2 boterhammen 's morgens. 2 's middags. Verantwoord beleg. Fruit/kwark tussendoor. Avondeten ook normaal (geen gekke of vette dingen) In de avond vaak ook nog yoghurt of iets.
    Valkuil is bij mij wel de eetbuien. Ik weet nl. heel goed hoe het moet maar ben een emotie-eter.

18. jippie01

jippie01 Bekend lid

25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    Nee, ik heb helemaal geen overgewicht. Ik heb wel een hele snelle bevalling gehad. Weeënstorm en drie keer persen. Ook misschien de kindjes te dicht elkaar, was na 9 mnd weer zwanger.
    Maar wanneer opereren ze eigenlijk wel en wanneer niet? Weet iemand dat?

19. Zomerbries

Zomerbries Fanatiek lid

20 sep 2008
    3.539
    0
    36
    Hier wel iets te zwaar, een bmi van 25.8 maar niet schrikbarend dacht ik.

Wel 2 bevallingen binnen 17 maanden gehad, waarvan de laatste en 9 ponder.

Gister bij de huisarts, en helaas, een verzakking aan voor en achterwand.

Opereren, omdat het een flinke verzakking is, maar mochten we nog een kindje willen, dat eerst en daarna de operatie.

Doorgestuurd naar de gyn, kan pas over een maand terecht helaas.

We waren al begonnen met zwanger worden, weet nu niet precies of we daar mee door Mogen gaan.

Ik baal ontzettend! Moet ook erg vaak naar het toilet omdat mijn blaas verdrukt wordt.

20. jippie01

jippie01 Bekend lid

25 mrt 2011
    846
    114
    43
    Vrouw
    Zo balen is dat he. Ben je bevallen, krijg je zoiets. En je hoort er zo weinig over totdat je er zelf wat over zegt, dan blijkt t ineens veel vaker voor te komen. Daar verbaas ik me echt over, rust zo'n taboe op.
    Ja, gyneacoloog heeft altijd een wachttijd, helaas. Zou ook naar een bekkenfysio gaan, heb je geen verwijzing voor nodig.

Deel Deze Pagina