Goedemorgen, Goed. Ik zie even door de bomen het bos niet meer en ga dus vragen om hulp omdat hier altijd super lieve moeders zitten met ook nog eens goed advies en inzicht. Ik zal even kort omschrijven wat de situatie is; Op dit moment werk ik 28u (vast contract) welke zeer waarschijnlijk terug gaat naar 8 u. Daarnaast zal ik een BOL opleiding verpleegkunde gaan volgen, na 2 jaar zal dit wijzigen naar BBL. Totale omschakeling die me met name even financieel maar ook qua kinderen een knoop in mn maag geeft. Mijn man werkt 36u waarvan de woensdagmiddag en vrijdagmiddag thuis. Onze kinderen hebben een continuerooster van 8.30-14.15. Ik heb dus een knelpunt op de maandag, dinsdag en donderdag voor zeg zo'n 3,5 uur. Mijn moeder is sowieso bereid om een dag op te vangen. Superlief en ik weet zeker dat als we vragen om meer dat ze dit doet. Maar 3 dagen vind ik wel vrij fors. Daarom zijn we aan het kijken wat de kosten zijn voor 2x 3,5 uur per week opvang qua kosten maar ik kom er even niet uit wanneer je nu recht hebt op toeslag etc. Dit vraag ik met name omdat wij net een behoorlijke tegenslag hebben weggewerkt van de leuke blauwe enveloppe en niet zitten te wachten om nu bijv toeslag te ontvangen en deze volgend jaar weer terug te moeten betalen in een fors bedrag... Voor mijn studie zal ik ook moeten lenen omdat mijn salaris in de eerste 2 jaar behoorlijk wegvalt en het gat te groot is om het op 1 salaris te dekken. Kortom; is er iemand die eens mee wil denken of een helder beeld denkt te hebben van hoe dit zit of waar ik dit duidelijk kan berekenen? Ik zie het even niet namelijk..
Ze hebben bij de belastingdienst een rekenmodule, deze kan je invullen en die geeft dan ook aan hoeveel uren "recht" je hebt aan opvang. Misschien is dat handig?
Studiefinanciering telt niet mee als inkomen en een BOL opleiding heeft je in principe recht op de Max uren kinderopvang. Je zou dan dus de berekening (proefberekening) online kunnen doen op basis van de uren van de partner en zijn inkomen. Tenzij je halverwege het jaar natuurlijk stopt met werken, dan reken je ook met jouw inkomen tot en met de maand waarin je stopt + vakantietoeslag, 13de maand, etc. Qua hoeveelheid uren zou je even op de site van de opvang moeten nagaan. Maar ik vermoed, als je voor 2 dagen bso nodig hebt, dat je dan op 26 uur per kind per maand zit. (Minimaal 3 uur afname bij ons, berekend obv 52 weken contract).
Misschien ga ik een hele domme vraag stellen, maar als je een bol opleiding gaat doen heb je dan ook recht op KOT? Ik dacht dat je het alleen kreeg voor de uren die je werkt namelijk
informeer ook bij de kinderopvang organisaties in de buurt, want sommige hanteren afname per uur, maar andere hanteren hun openingstijden en dan heb je meer uren die je moet afnemen, bij ons is het bijv. van 13.45-18.30, dat zijn hun openingstijden voor BSO en ik kan dan niet zeggen ik neem maar tot 17 uur af, dus betaal 1,5 uur minder, ik betaal gewoon de volle 4 uur en 45 minuten. ook informeren naar het aantal weken pakket wat ze bieden, soms heb je volledige opvang in ook alle schoolvakanties en dergelijke, bij andere kun je kiezen uit bijv. een alleen schoolweken pakket, of een 40-44 of 48 weken pakket bijvoorbeeld. verder zou ik ook zeggen doe de toeslagen berekingn op toeslagen.nl, daar kun je alles invullen en zien hoeveel recht je hebt op eventueel toeslag. misschien kun je ook nog informeren in de buurtapp of facebook naar een thuisoppas, iemand uit de buurt, die je dan misschien een kleiner bedrag hoeft te betalen. het gaat maar om een paar uurtjes.
Eerst gaan kijken/navragen bij een BSO in de buurt wat de kosten zijn van die paar uur BSO. Uurprijs en hoeveel uur het dan wordt. Hou er rekening mee dat veel bso's de hele middag opvang rekenen. Je hebt het over 3.5 uur. Dus tot ongeveer 17.45 uur? Veel bso's zijn bijv tot 18.30 uur en soms 19.00 uur open en je moet dan vaak tot die eindtijd betalen. Het is zeg maar je eigen probleem dat je minder uren nodig hebt/ze eerder op komt halen. Als je dit nagevraagd hebt dan heb je een uurprijs en een totaalprijs wat je per maand kwijt bent. Dan kan je op de site van belastindienst gaan kijken en dan naar proefberekening. Daar kinderdagverblijf toeslag aanvinken en de gegevens invullen. Er wordt dan bijv gevraagd of je werkt en hoeveel uur. Of dat je studeert. Je inkomen, de uurprijs van de BSO enz. En dan reken je dit gewoon uit op basis van je werkuren en van een evt studie. Daar komt een bedrag uit. Dat bedrag trek je af van het bedrag dat je aan de BSO moet betalen en dan weet je ook wat je eigen bijdrage is.
Dat is wel heel erg fijn zeg! Thanks dat maakt het voor mij ook wat makkelijker om te kijken naar een evt opleiding die niet bbl is
Ik heb het misschien verkeerd omschreven, maar we hebben achter ons een gastouder wonen! Dus ideaal haha. De tijden daar zijn geen enkel probleem gelukkig. Ik heb net met de tip van hier een proefberekening gedaan en daar kwam inderdaad uit dat we recht zouden hebben op een aantal uur opvang, heel bizar. Ik was me daar dus nooit van bewust. Wat ik al zeg; ik wil me vooral geen buil vallen door nu iets te doen en later te worden terug gefloten met weer een blauwe enveloppe... Beetje angst haha. Net alles glad en afbetaald namelijk.
Echt he? Dit heeft mij wel de doorslag gegeven moet ik bekennen hoor... Ik bleef in de BBL hangen, tot ik dus iemand sprak een week geleden en die zei; joh meid ik doe het zo en zo en ik dacht huh? Hoe dan? Want en je salaris valt weg én je opvang etc? Tja nu snap ik het wel!
Tip: als je KOT aanvraagd je verzamelinkomen een paar duizend euro hoger zetten dan het werkelijk is. Dan krijg je maanden!ijkswel wat minder toeslag maar het voorkomt dat je achteraf bij moet betalen.