Ervaringen voor het eerst aanleggen aan de borst

Discussie in 'Prematuur' gestart door frannie82, 10 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Nee wordt nog niet gedaan. Denk dat het ook niet heel veel is wat het is.. Nadeel is dat ze alle voeding afmeten op het aantal cc per keer dus nu 23 en wat ze niet gebruiken wordt weg gegooid. Het wordt al meer dan een half uur van te voren in de warmer gezet. Dus kostbaar bezit gooien ze weg. Ik heb daar al een keer wat van gezegd maar zo werken ze hier.
    Dus ben benieuwd hoe het straks verder gaat.

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Nou in dit zh mag ik haar gewoon aanleggen als ik zie dat ze wakker is. Het is nog meer oefenen en oefening baart kunst.
    Met 2x per dag uit bed en dan ook een buidelmomentje met papa blijft er voor mij dan maar 1x over.
    En ze is nu 34 weken geweest dus ze moet ook proberen te drinken.
    Maar ze doet het ontzettend goed gelukkig!
    Heeft de techniek goed onder de knie, drinkt krachtig, stopt tussendoor even om bij te komen en gaat dan weer verder.
    Nog niet verslikt gelukkig.

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Oh ja de afspraak is hier: wegen, voeden en weer wegen en daarna gaan ze pas de voeding warm maken en alleen nog wat ze dan nog moet. Dus de cc's die ze zelf dronk trekken ze er vanaf. Dus dan wordt mijn kostbare melk niet verspild.

4. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ja, dat is de goede manier! Zo deden wij het ook. Gaat ze al meer drinken?

5. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Wat fijn dat ze al zo goed kan drinken. Hoeveel drinkt ze ongeveer als ze bij jou drinkt?
    En inderdaad, is het de goede manier zo met het wegen.

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Dat klinkt goed zo, met het wegen en voeden.

Ligt ze in een couveuse of al in een wiegje? Waarom ligt ze nog aan alle monitoren, heeft ze nog rbady's en zo? Ik vraag het omdat ik bij 34 weken het zo weinig vind dat ze er maar 2 keer uit mag. Kan zijn dat ze daar een goede reden voor hebben, maar soms is het ook alleen maar protocol. Dus als je het nog niet weet zou ik er gewoon naar vragen, of er een specifieke reden voor is. Anders kun je haar wat vaker proberen te voeden. Vooropgesteld dat je vaker in het ziekenhuis bent want dit sloopt je natuurlijk ook en je hebt aln een kleintje rondlopen. Had ik al gezged dat ik je echt een bikkel vind? ;)

7. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ons nieuwe ziekenhuis doet niet zo moeilijk gelukkig. Als ze goed wakker is dan mag ik het proberen. Eerst eens 3x want alle momenten lukt mij nu niet.
    Ze ligt in een gewoon bedje zonder kruik met kleertjes.
    Ze heeft vanmorgen 7cc zelf gedronken.

8. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Ik heb toen Luc in het ziekenhuis lag ook drie keer per dag aangelegd, dat was voor hem ook wel inspannend genoeg. En als het na een kwartier niet gelukt was kreeg hij het in een flesje.
    Wat super dat ze in een gewoon bedje zonder kruik ligt!

9. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ze heeft vandaag 2x 5 cc en 1x 7 cc gedronken. Dus alle 3 de keren. Was ook goed wakker. Ze gaan op mijn verzoek niet met flessen beginnen omdat ik de bv belangrijk vind. Dan wordt het finger feeding.

10. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Jee super zeg! Dit gaat helemaal goed komen ;)

11. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Gisteravond 10 cc gedronken en vanmorgen weer.... Gaat de goede kant op!

12. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Super!!

13. musicalfan

musicalfan Fanatiek lid

7 mrt 2009
    2.279
    0
    0
    Wat goed zeg. Hier heeft mijn meiske tot 5 maanden met tepelhoedje gedronken. Nu eindelijk zonder. Wat een verademing. Hoe gaat het verder met jou en de kleine meid?

14. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Gaat goed ze groeit goed en weegt nu 1945 gram. Het is nu voor mij blijven kolven en voor haar conditie opbouwen en steeds meer en vaker aan de borst. Nu houden we het op 3x per dag en we kijken of ze zo goed blijft groeien. Dat ze niet te veel energie kost en het ten koste gaat van de groei.

15. Katrin84

Katrin84 Nieuw lid

21 jun 2013
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,
    Franni: wat mooi om te lezen hoe goed zij het bij jouw doet. Ik heb net alle berichten in deze forum gelezen en ik vindt dat men bij jouw kleine snel vooruitgang kan zien.

Helaas was dit bij mijn dochter nog steeds niet zo. Zij is met 29 wk en 6 dagen geboren, zou nu 41,5 week zijn en ligt nog steeds in het zh. Borstvoeding geven is niet zo makkelijk. 20 cc is het hoogste. Het probleem bij haar is de techniek. De tong deed zij niet onder het tepelhoedje, was veel aan het sabbelen en tutten. Zijn gestart met cupfeeding en late met finger feeding. Uiteindelijk overgegaan naar de fles, breath flow. Hier deed zij het ook niet zo heel veel beter dan aan de borst. Was ik stiekem wel blij mee omdat ik zo graag wil dat zij volledig uit de borst gaat drinken. Uiteindelijk kwam afgelopen maandag nog een keer de pre-logopediste en die gaf ons de fles "Vacu Less". Hier dronk zij veel beter uit omdat deze een lange speen heeft. Mijn dochter heeft haar zuigreflex vrij achter bij het gehemelte. Ik had met de lactatiedeskundige afgesproken dat ik haar eerst 10 min. aan de borst hou. Heeft zij dan nog energie krijgt zij de fles en de rest via de sonde. Vervolgens moest ik nog kolven. Sinds afgelopen zondag ben ik 24 uur in het ZH en heb mij nu iedere voeding aan het schema gehouden. Echter breekt jouw dit helemaal. Je bent zo per voeding 1,5 uur bezig. Uiteindelijk met de pre-logopediste afgesproken om vooreerst te stoppen om haar aan de borst te leggen zodat zij voldoende kracht heeft om uit de fles te drinken. Via deze fles leert zij ook beter de techniek en zou zij ook straks beter aan de borst kunnen drinken. Morgen komt de lactatiedeskundige weer. Ik zou met haar bespreken hoe nu verder. Misschien kan ik nu al 2x per dag haar aan de borst leggen. Want zij doet het aan de fles (op dit moment via minimale intake) zo goed dat zij waarschijnlijk zondag of maandag naar huis mag. Gelukkig dan zonder de sonde, want begin van deze week leek het er wel op dat zij met sonde naar huis moest.

Maar wel fijn om terug te lezen dat iedereen er heel veel over heeft om zijn kind uiteindelijk toch helemaal aan de borst te krijgen. Dacht al dat ik de enige was die zoveel geduld moet opbrengen.

16. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Mijn meisje heeft juist een hele goede techniek het is alleen de conditie die nog opgebouwd moet worden ze is erg snel moe.

Mijn productie is inmiddels een stuk opgekrikt sinds vandaag kolf ik duidelijk meer. Ik zit nu al op de "dagopbrengst" van gisteren terwijl ik nog 2x moet kolven en 1x aan ga leggen.

Ik wil absoluut zonder fles en ik vind het zelf niet erg als ze met sonde naar huis gaat en we het hier rustig verder op kunnen bouwen.

Maar wat goed dat jouw meisje bijna naar huis mag!!!

17. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Wat fijn dat je productie steeds beter gaat!!
    Gaat helemaal goed komen met jullie volgens mij

18. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Fijn in te horen en herkenbaar! Wij hebben de keus niet en ze geven de fles als ik er niet ben, wel met moedermelk maar vind wel jammer! Dat nadeel dat je 24 Uur bij je kind kan zijn:(

19. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Wat slecht dat ze je de keuze ontnemen zeg. Hier werken ze ook met het protocol van de WHO net als in Maastricht en dat is bij borstvoeding alleen finger feeding en cupfeeding en geen fopspeen. Ik mag nu 2 nachten blijven en de eerste nacht ging goed. Wel weinig geslapen moest natuurlijk nu voeden en kolven dus dan blijven er maar 2 uurtjes over tot de volgende voeding. Maar dat zou thuis net zo zijn. Ze heeft alleen om 3u niet veel gedronken 5cc en om 6u was ze niet wakker te krijgen en aanleggen lukte niet.

20. Sempje

Sempje Niet meer actief

#80 Sempje, 2 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jul 2013
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Prematuren - Protocol: borstvoeding en prematuur

Hier staat een stukje in over het gebruik van een fopspeen bij prematuren, onder het kopje 'fopspeen'.
    Ik heb recentelijk scholing gehad van de lactatiekundige in ons zh en een e-learning moeten maken over bv (ivm behalen bv-certificaat). Daarin kwam dit dus naar voren. De lactatiekundige vertelde trouwens ook nog dat je ook bij à terme baby's die van moeder gescheiden zijn wèl een fopspeen mag gebruiken (bij huilen/onrust). Dit omdat huilen stress geeft en dat natuurlijk niet goed is voor een baby.
    Voor jou nu natuurlijk niet relevant, want jij bent lekker de hele dag bij je meisje!!
    Voor mij was het wel een eye-opener! Ik heb zelf geen bezwaren tegen fopspenen, maar ik dacht dat het vanuit bv-perspectief eigenlijk altijd uit den boze was.

Deel Deze Pagina