Ervaringen Vrije School

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door itakepictures, 6 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Wat goed is om rekening mee te houden: veel vrije scholen vragen een veel hogere ouderbijdrage die inkomensafhankelijk is. Als je meerdere kinderen naar de school gaat sturen kan dat flink oplopen.
    De vrije school vraagt ook veel ouderparticipatie, veel feesten en vieringen waar je moet komen kijken en helpen. Vriendinnen van mij moesten bijvoorbeeld ook zelf een antroposofisch gymtasje maken, of zelf het eerste leesboek schrijven voor hun kind, of het sinterklaaskadootje zelf komen knutselen.

    Zelf hou ik van creativiteit en vrijheid, maar ik ben ook echt een nerd en een wetenschapsliefhebber. Ik ben wel gaan kijken op de vrije school... maar als een juf me vertelt dat kinderen pas kunnen lezen als ze hun tanden gaan wisselen , dan krijg ik rillingen en ren ik hard weg.
     
    NafNaf vindt dit leuk.
  2. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Ik ben wel eens wezen kijken.. Ik vond het verhaal wel erg vrij klinken Wat kinderen van de eerste 2 jaar zullen doen /leren doet mijn 3 jarige nu al (met wellicht wat minder concentratie)
    Poppenhoek dansen beienwas priegelen, met houten grimms regenboog spelen, tellen.
    Dat kan ze thuis ook wat leren ze dan echt??

    buurvrouw die op de vrijeschool ging had veel moeite om op voortgezet mee te komen.

    Mijn neefje en nichtje vinden het fantastisch Maar zijn wel beetje geitenwollen sok geworden met opeens vilt jassen enzo :D moet bij je passen (past niet bij mij)

    Denk opzich heel gezellig en vrolijk onderwijs. (mij iets te vrij )
     
  3. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.521
    4.578
    113
    De vs werkt alleen als jullie als ouders hier ook achter staan. De meeste scholen verwachten veel van ouders. Er zijn veel meer activiteiten dan op een normale school. Denk aan de vele jaarfeesten (bijna iedere maand!) Die ze zeer uitgebreid vieren. Dat is echt niet vergelijkbaar met regulier onderwijs. En alle extra vakken theather zangles, euritmi (soort dansles zweven door de ruimte etc). Vraag jezelf af waar deze school alle tijd vandaan haalt. Mijn ervaring is dat het ten koste gaat van reguliere vakken (ook al zegt men van niet). Ze gaan immers niet langer naar school. Ouders moeten helpen bij de voorbereiding en uitvoering van al die zaken. En bijvoorbeeld zelf het sinterklaascadeaus maken.

    Ook is het heel erg klassikaal en krijgen ze geen les op of met computers. Dat vind ik een grote tegenstelling met de huidige digitale maatschappij. Alles gaat met boeken en handmatig schrijven. Kinderen die ik ken hadden op dit gebied een grote achterstand. Ook computer veiligheid werd bijna niet behandeld (een uurtje in de laatste klas). Zaken als goede en betrouwbare informatie vinden, digitale veiligheid, cyberpesten etc. Dat zie ik wel als de toekomst.

    Verder is de populatie hoogopgeleide witte ouders. Dat moet je willen en maakt de resultaten ook niet altijd eerlijk.
     
    cowgirl80 en Manque vinden dit leuk.
  4. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.521
    4.578
    113
    En aansluiting op reguliere middelbare scholen is echt lastig. Daar komen ze opeens in aanraking met druk, presteren en zelfstandig werken en plannen. En zijn computervaardigheden gewoon een harde eis.
     
  5. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    En wat is jouw ervaring met de vrije school? Gaan je eigen kinderen daar naartoe? Ik lees over ICT onderwijs op de vrije school juist heel andere verhalen, dat kinderen ook een 'internetdiploma' halen, in de hogere groepen les krijgen in het wijs omgaan met internet en andere digitale media en dat steeds meer scholen ook een digibord gaan gebruiken. En dat er ruimte is voor lessen programmeren etc. Maar over het algemeen is men wel wat meer terughoudend met digitale middelen dan een reguliere basisschool.
     
  6. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.521
    4.578
    113
    Mijn ervaring is dat vrije scholen daar zeer terughoudend in zijn. Alleen computers in een apart lokaal in de hogere klassen. En echt beperkt. Dus niet als onderdeel van het gewone onderwijs verwerkt in de lessen (zoals op andere scholen). En zeker geen digiborden. Misschien heb jij een zeer liberale school getroffen. Dit is namelijk niet hoe het hoort.
     
  7. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Onderzoek van de universiteit Leiden uit 2015 over verschillen in mediagebruik op vrije en reguliere basisscholen. 33% van de vrije scholen die meededen aan het onderzoek gaf aan met een digibord te werken, t.o. 92% van de reguliere scholen
     
  8. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.760
    2.625
    113
    Noord-Holland
    Wat veel reacties van mensen die zelf géén kinderen op een vrije school hebben.

    Mijn kinderen gaan naar de vrije school. Ze vinden het geweldig en ik ook, ik had gewild dat ik zelf op zo'n school had gezeten. De school volgt de leer van Steiner maar is niet dogmatisch. Ik denk dat de ouderpopulatie bij ons op school voor 40% antroposofisch te noemen is en de overige 60% vindt het "gewoon" een fijne school.

    Bij de kleuters gaat het vooral om spelen. Sociale contacten, sociale vaardigheden opdoen, spelenderwijs leren. Tekeningen maken, met bijenwas knutselen, elke maandag wordt er zelf brood gebakken. De oudste kleuters werken nu aan een weefgetouw om een poppendekentje te maken. Met pasen haken ze paashaasjes. Met kerst maken ze kerststukjes. Er wordt veel gezongen en veel verhalen verteld. Ze maken zich die eigen en beleven het op hun eigen maner. Er is veel aandacht voor natuurlijke materialen en buiten zijn, meeleven met de seizoenen.

    In de hogere klassen is er naast taal en rekenen focus op geschiedenis en biologie (sterrenkunde, mineralogie). Ik weet nog niet precies hoe dat vorm krijgt want m'n kinderen zitten nog in de kleuterklas.

    Ik vind het een heel hechte club op school. Iedereen is vriendelijk voor elkaar, mensen helpen graag mee, kinderen zijn beleefd en er wordt niet gepest of buitengesloten. In de klassen wordt elk jaar de eerste week besteed aan groepsvorming, zowel voor kinderen als voor ouders.

    En inderdaad, het vraagt wel ouderparticipatie. Voor de jaarfeesten (meestal vrijdagen bij ons), voor de sinterklaasknutsel, voor het bijhouden van de moestuin, etc. Ik weet niet of dat meer is dan op een andere school. Mijn nichtjes zitten op een montessori school en dat is meer gedoe dan bij ons ;) Het is ook maar net hoeveel tijd je zelf wilt en kunt investeren. En de ouderbijdrage is hoog; dat komt door de kleine school en de hogere kosten voor bv euritmieles en grimm's speelgoed.
     
    Huismuisie en itakepictures vinden dit leuk.
  9. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.760
    2.625
    113
    Noord-Holland
    oh en wij hebben idd geen digitale leermiddelen. Ik las onlangs een onderzoek van een Britse man die laptops in een doos naar Afrika had gestuurd. Binnen een uur hadden ze de doos open en de computer aan. Binnen een week waren ze bezig met word en excel en spelletjes. En binnen een maand had iemand hem gehackt...
    Ik werk zelf in de IT; die computervaardigheden breng ik ze zelf wel bij. Veel belangrijker vind ik het leven met hoofd hart en handen :)
     
    Huismuisie, Roanna en itakepictures vinden dit leuk.
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Helemaal mee eens, en hier is de vrijeschool dus heel strikt in het toepassen van de ideeen van Steiner, terwijl ze aan de poort zeggen dat het niet zo streng wordt gehandhaafd. Daar zou ik echt goed op letten dus.
    Andere school noemt zich ook een vrijeschool en heeft ook echt wel een antroposofische basis, maar past dat heel anders toe, niet dogmatisch, veel moderner.

    Het is een soort school met een overtuiging; je moet je goed afvragen hoe je daar zelf over denkt. Net zoals je dat doet bij bv een katholieke school.
     
  11. Elsss

    Elsss Fanatiek lid

    26 jul 2013
    1.936
    3.119
    113
    Dat is geen vrije school, maar iets als democratisch onderwijs. Vrije school is juist heel streng in jaarklassen en vaste groepen en klassikaal onderwijs.
     
    Jo79 en Fuddey vinden dit leuk.
  12. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Zelf, buiten een keer gekeken te hebben, geen ervaring met de vrije school. Waarom ik toch reageer, ik lees een aantal keer over ‘geen of moeilijker aansluiting op het voortgezet onderwijs’. Er is voor de vrije school ook een voortgezet onderwijs variant. Dus als je nu al met het voortgezet onderwijs rekening wil houden in je keuze is dat wel goed om te weten.
     
  13. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83

    Helemaal mee eens.

    En voor degene die het over " te vrij "hebben, moeten zich meer verdiepen.
    Vrij betekent vrij van overheidsgelden.
    Daarom was er ook altijd een hogere ouder bijdrage.
    Er word klassikaal gewerkt met veel structuur., wat voor veel kinderen prettig is.
    Er zijn veel jaarfeesten weliswaar niet elke maand, maar de kinderen kijken daar erg naar uit.
    Het zes jaar lang dezelfde 'juffie' houden zie ik als prettig omdat er dan echt geïnvesteerd wordt in een goede band.
    Bij ons zitten er allerlei soorten ouders en uit allerlei klasse, wat ik ook prettig vind.
    Bij ons gaan de kleuters 2 keer per week naar buiten en spelen heerlijk in de natuurspeeltuin.
    Uit mijn omgeving komen ze met een prima niveau van school af.
    Wij zijn heel blij met onze keuze en heb onwijs spijt dat ik de oudste 2 er nooit op heb gehad.
     
    Huismuisie, itakepictures en Sophy vinden dit leuk.
  14. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.521
    4.578
    113
    Ik zie 6 jaar dezelfde juf echt als een nadeel. Als je iemand treft waar het als ouder of kind niet goed mee klikt zit je er jaren aan vast. Ook kan je van verschillende mensen weer andere dingen leren. Iedere docent heeft zijn eigen interesses en talenten. Hier heeft de vrije school dus iedere 2 jaar een andere docent.

    En de eigen bijdrage is inderdaad erg hoog. Dat zorgt dus (naast het bijzondere onderwijs) voor een bepaald type leerlingen (blanke hoogopgeleide ouders).

    En ook hier is er de bovenbouw (middelbare school) maar dat is zeer dogmatisch en echt strenger in de leer dan de basisscholen hoor.

    En helaas pesten gebeurd overal! Op de vrije school hier zag je dat ze kinderen in een mal passen. Maar kinderen die duidelijk verder zijn worden daarin niet gestimuleerd (letters bij de kleuters kon absoluut niet). Bepaalde materialen waarmee je moet werken. Geen plakaatverf maar iedereen een zelfde soort werkje echt niet individueel dus. En er zitten ook meer kinderen die elders zijn uitgevallen (vaak met een label) omdat ouders denken dat een vrije school vrij is. En zoals hier al gezegd dat is het dus niet. Het is zeer klassikaal gestructureerd onderwijs (een beetje zoals vroeger zeg maar). Houten bankjes in rijen en klassikaal tafels dreunen (maar dan met bewegingen erbij).
     
    fairy2011 vindt dit leuk.
  15. Torretjeee

    Torretjeee Niet meer actief

    Eigen bijdrage is hier op de vrijeschool wat anders. Hier wordt gekeken naar inkomen en hoeveel kinderen je op school hebt zitten. En zelfs dan als je niet eens bent met hun voorstel dan mag je minder bijdrage. Maar hoe dat op andere vrije scholen gaat weet ik niet.

    Er zit wel verschil in scholen, zo wordt euritmie hier op de vrije school niet gegeven.
     
  16. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.521
    4.578
    113
    Eigen bijdrage is hier ook inkomensafhankelijk en aantal kinderen op school heeft invloed. Maar dan nog is het een fors bedrag!!

    En dat is niet gek natuurlijk. Als ouder kies je bewust voor alle extra activiteiten en vakken (met vaak dure materialen). Dat moeten ze ergens van betalen.

    De zeer hoge ouderparticipatie vind ik trouwens heel goed. Maar het is wel iets waar jij je van bewust moet zijn. Als ouder kies je ook bewust en moet he niet zeuren over hoeveel tijd dat kost of dat je gewoon wordt ingeroosterd voor bepaalde zaken. Ouders krijgen hier trouwens vooraf een gesprek over om te kijken of ze wel passen binnen de vrije school.
     
    itakepictures vindt dit leuk.
  17. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83

    Maar juist dan investeer je als leerkracht in de relatie met de leerling.
    Ik.heb hier op school.nog niet gehoord dat het niet klikte.
    Mijn dochter zit nu in klas 1 en ben zo onwijs blij met deze juf.

    Hier zie je echt niet alleen kinderen van hoogopgeleide ouders, maar echt uit alle lagen, waarschijnlijk dan omdat het hier ook inkomensafhankelijk is.
     
  18. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.760
    2.625
    113
    Noord-Holland
    Leuk!! Bij ons zijn ze elke dag buiten (weer of geen weer) en dan anderhalf uur. Heerlijk hoe vrij ze dan rondrennen.
     
  19. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.760
    2.625
    113
    Noord-Holland
    Hier is we wel een vast bedrag voor de ouderbijdrage maar met kanttekening dat je in periodes mag betalen of enig ander bedrag dat beter bij je inkomsten past.
    Er zijn bij ons ook expliciet veel internationale gezinnen.
     
    itakepictures vindt dit leuk.
  20. disaro

    disaro Fanatiek lid

    18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Buiten het gewone buiten spelen om gaan ze dan naar de natuurspeeltuin en daar spelen ze een aantal uur achter elkaar, ze eten daar dan ook.
    Ja ik vind dat ook heerlijk, ze spelen met regenpakken aan in de herfst en winter zodat ze evengoed lekker met de waterpomp en zand kunnen spelen.
    Zo,n verschil met een andere school.
    Ook nog het echte kleuter kunnen zijn en lekker mogen spelen.
     
    Sophy en itakepictures vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina