Ervaringen Vrije School

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door itakepictures, 6 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Ah superbedankt voor je reactie, hier heb ik iets aan :thumup: Hoe veel tijd ben jij per week kwijt aan ouderparticipatie? Is dat een paar uur (een avond), of meer? Ik vind betrokkenheid bij de school juist fijn. Ik heb inmiddels ook contact gehad met iemand die aangaf dat het zelf met 2 fulltime banen goed te doen was, maar haar kind zat in de kleuterklas dus ik weet niet of dat anders word naarmate de jaren vorderen. Hoe oud zijn jouw kinderen/in welke klas zitten ze?

    En waar moet ik aan denken voor de ouderbijdrage? Ik kom op internet heel wisselende bedragen tegen, van 150 tot 400 per kind per jaar. Van de specifieke school die wij op het oog hebben kan ik het niet vinden.
     
  2. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Klopt! Die zit alleen niet echt bij ons in de buurt, terwijl er wel flink wat reguliere middelbare scholen op fietsafstand zijn. Daarom vind ik het wel belangrijk dat er een aansluiting op regulier voortgezet onderwijs mogelijk is, mochten de kinderen voor zo'n school kiezen.
     
  3. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.776
    2.676
    113
    Noord-Holland
    Mijn kinderen zijn 5 en 4. Zitten beide in de kleuterklas. Ik ben klassenouder van de kleuterklas dus daar zit wel wat tijd in. Beetje afhankelijk van jaarfeesten, overleggen en of er nieuwe kinderen zijn. Ik denk een uur of 4 per week. Andere ouders die participeren waar nodig.. bv afgelopen week hadden we pompoensoep en brood nodig voor sint maarten,het opbouwen op het plein en de viering zelf op vrijdagavond. Komende week is de sinterklaas knutselavond. De week erna ouderavond. Tussendoor kan je helpen in de tuin (vrijwillig). Dan sinterklaas zelf als je meewilt met de intocht (1 uurtje). Er worden ouders gevraagd voor pepernoten bakken en sap uitdelen. En om op te ruimen. Voor advent maken we een adventstuin (appels met kaarsjes erin).. hulp met appels en je kunt maandagochtend een uurtje kijken. Tijdens advent zijn er ouders die in de hal elke ochtend kerstliedjes zingen. En dan voor kerst kerstbroden bakken en de zaal versieren.
    Volg je het een beetje? Allemaal dingen waar hulp bij nodig is maar natuurlijk wel met een hele klas vol ouders. Iedereen helpt een beetje dan valt t reuze mee :) de meeste mensen zullen zeg maar 2 uur in de maand kwijt zijn. En als je enthousiast bent meer :)
    Ik doe het zelf ook naast een baan en studie dus het kan blijkbaar haha.

    Bij ons is de ouderbijdrage 350 euro per kind per jaar.
    En bij ons is de middelbare school iets van 8km verderop. Ik denk dat 80% van onze kinderen daarheen gaat en dan gewoon gezamenlijknfietst elke dag.

    Wil je vertellen waar je ongeveer woont?

    Als je verder iets wilt weten vraag maar raak.
     
    itakepictures vindt dit leuk.
  4. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Dankje voor je antwoord, klinkt wel leuk al die dingen. En fijn ook om te weten dat je het zo intensief kan maken als je zelf wil en het (zoals het nu klinkt) ook veel leuke taken zijn. Ik ben gek op bakken, knutselen etc

    Ik woon zelf in Amersfoort, dichtbij de vrije school daar.
     
  5. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.776
    2.676
    113
    Noord-Holland
    Haha ik ook. En brood bakken hoort bij sint maarten kerst driekoningen en pasen. En dan nog hapjes voor de open dag en lentemarkt en sint jan. Je kunt je hart ophalen :)
     
    Huismuisie en itakepictures vinden dit leuk.
  6. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.776
    2.676
    113
    Noord-Holland
    Ben benieuwd hoe je bezoek was?
     
  7. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Heel leuk, het bevestigde veel van wat wij zoeken dus beide kinderen zijn aangemeld :) wel binnenkort nog naar een aparte bijeenkomst die dieper ingaat op de visie, maar wat we tot nu toe besproken hebben voelt goed
     
    Sophy en Huismuisie vinden dit leuk.
  8. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.587
    11.152
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Dit klinkt niet als de vrijeschool hoor. Daar is juist vrij veel ritme en regelmaat.
     
  9. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.587
    11.152
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik zie dat je ze inmiddels hebt aangemeld. Hier zelf van peuter tot middelbare de hele vrijeschool doorlopen.
    Bij zoon even getwijfeld maar toch naar de vrijeschool. Vooral de kleuterklassen zijn zo heerlijk knus en ze doen zoveel leuke dingen die echt de fantasie prikkelen. Dat miste ik een beetje op de ‘gewon’ scholen.
     
  10. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Ja precies dit! Ik werd heel blij van de kleuterlokalen. Echt een warme ruimte met zo veel speelhoekjes en ruimte om te beleven en ontdekken. En hele dagen naar buiten om daar de lesstof te behandelen. Ik had een vrij 'geitenwollensok' beeld vanuit vroeger maar dat is wel weg. Een school waar ze alles leren wat ze moeten leren, maar op een ander tempo en in een andere vorm.

    Een heel gestructureerd ook, absoluut niet dat kinderen maar kunnen doen waar ze zin in hebben en vrij rondlopen enzo.
     
    Huismuisie en Sophy vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina