ervaringen vroeg zindelijk maken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door 27mama, 13 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Corali

Corali Actief lid

12 aug 2013
    342
    0
    0
    Dit kan zo'n tegenovergesteld effect hebben, laat je kindje lekker zelf aangeven wat ie wil.
    Wij zijn bij dochterlief ook waarschijnlijk te jong begonnen met stimuleren. Gevolg, angst en een enorm ontlastingsprobleem dat 6 maanden heeft geduurd en waarvoor we bij de kinderarts terecht kwamen. Nu gaat het gelukkig stukken beter en is mijn dochter in 1 week vakantie spontaan zindelijk geworden, dag en nacht zonder ongelukjes. Omdat zij het wilde en zij er aan toe was! Ze moet nog drie jaar worden dus ik vind het vroeg zat.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken

Ik denk eerder onnatuurlijk is dat we tegenwoordig minder goed afgesteld zijn op onze kinderen waardoor ze erg lang in de luiers blijven. Als je echt afgestemd bent op je kind is op verzoek voeden, slapen en plassen juist minder moeite lijkt me.

3. Ronja

Ronja Actief lid

8 feb 2011
    459
    0
    0
    (kinder)fotograaf
    Den Bosch
    Het is zeker mogelijk, maar zoals een aantal al schreven dan moet je erg 'dicht bij je kind staan'. Als in heel goed de signalen zien.

Ik heb me er pas laat in verdiept en nu zit mijn zoontje in een dermate lastige fase (eenkennig, erg gehecht aan mij, tandjes..) dat ik nu niet een grote verandering in z'n leven wil brengen. Wie weet over een maandje ofzo.
    Maar hier zijn de 'rand-voorwaarden' (?) wel aanwezig namelijk.

Hij slaapt de álle slaapjes bij mij/ons. In bed, in de draagdoek, naast mij, op schoot, enzovoort. Dit vanaf z'n geboorte. Hij gaat overal mee naartoe, er is dus continu een van zijn ouders bij hem. Drinken en eten gaat volledig op verzoek. En alles gaat 'zonder klok'. Als in dat híj aangeeft waar hij behoefte aan heeft (drinken, slapen, eten, spelen, enzovoort).

Klinkt misschien vermoeiend maar dit is het allesbehalve.

Ik weet redelijk wanneer hij moet plassen of poepen. Laatste is nog wel eens lastig omdat hij wel eens last heeft van zijn buik. Ik zie ook wel de signalen denk ik. Dus ik zou daar zeker wat mee kunnen doen.

Maar, echt de 'zindelijkheidstraining' waar normaal over gesproken wordt? Nee, denk dat dat heel moeilijk is in 'deze tijd'. Qua het zien van de signalen, het consequent kunnen zijn daarin (niet zomaar dag ergens naartoe en toch maar die luier om, want handiger).
    Maakt het moeilijk.

Ik denk dat de intentie van TS zeker goed is maar de situatie niet handig is.
    Maar, de felheid van de andere reacties vind ik ook wat naar. Er zijn namelijk zeker 'manieren' om te zorgen dat je kind geen luier meer nodig heeft.

4. Magda

Magda Bekend lid

29 mei 2012
    524
    28
    28
    Dat klopt bij one gaat het veel sneller dan in Nederland. Mijn moeder had ons alle 5 zindelijk voordat wij 1,5 jaar waren is ook gewoon standaard.

5. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    pfoe wat een felle reacties van andere moeders! niet te veel van aantrekken hoor ;)

Dat er iets medisch aan de hand is verwacht ik niet.
    Als je weggaat, hoe gaat het dan? kan ze het dan wel ophouden?

hier ging ze al heel jong op het potje om te poepen, die houding was veel fijner voor dr (kwam ik achter nadat ik dr er 1x op had gezet om het aan broer te laten zien), scheurde ze tenminste niet uit. Paar weken na de eerste verjaardag de driftbuien bij verschonen dus toen luier uitgedaan, eerste dagen ook heel veel moeten dweilen, maar na een tijdje had ze het door, met 17 of 18 maanden was ze helemaal zindelijk overdag. Wel had ze vaker een terugval gehad dan broer (die was met 26maanden zindelijk), soms probeerde ze het als machtsmiddel in te zetten, maar als ik dat merkte was het na 3x op 1dagen luier om, dat was echt straf voor dr. En sinds ze 22maanden is, is ze ook snachts helemaal zindelijk!
    Mocht er hier nog een kindje komen dan wil ik het potje introduceren zodra het kan zitten (was hier bij 4 en bij 5maanden).
    Ik geloof dus wel dat het kan, maar je moet geduld hebben, de signalen goed kunnen opvangen en veel wassen/dweilen.

Dat het meer werk is als je onderweg ben: ik vond het meevallen, je moet even weten waar de wc's zitten, maar ook de oudste van 3,5 mag in openbare gelegenheden niet alleen naar de wc, als we op visite zijn wel, maar dat durft hij pas sinds halfjaartje. Ik had nu een reispotje/wc verkleiner gekocht, pas in je (grote) handtas/luiertas, ideaal ding. En ja, het kan gebeuren dat ze keer midden in een winkel plast, maar dat kan ook als ze met 3 of 4jaar beginnen

6. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Zo wat een reacties zeg. Ik schrik er een beetje van. Het is niet zo dat ik haar dwing om op de pot te zitten. absoluut niet. Ze kan zeker haar plas 2 a 2,5 uur ophouden. Ze kan ook zelf aangeven wanneer ze moet plassen dan komt ze aanzetten met haar potje. maar er gebeuren te veel ongelukjes op dit moment en daarover had ik graag wat advies gehad ivp commentaar.

Vroeger waren de kinderen ook zindelijke met het anderhalf jaar. Ik vind dat het meer de mentaliteit van de ouders van tegenwoordig is, om te wachten wanneer het kind eraan toe is.

Ik heb de onderbroeken ingeruild voor een luierbroekje en ze plast nog keurig op het potje uiteraard zonder te dwingen. Op deze manier hoef ik niet meer te dweilen en zoveel te wassen als het mis gaat.

7. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Vroeger droegen de kinderen ook katoenen luiers, van die dingen die je zelf moest vouwen met een speld vastzetten.

8. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Dan was ik denk ik niet goed afgesteld op AL mijn kinderen.....ach ja, ik heb ieg weinig extra was ervan gehad:)

9. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    @guppekop, mijn kinderen hebben nooit ergens midden in een winkelof andere openbare plek geplast en ook nooit terugvallen gehad. Als je al die dingen erbij op telt, en je spreekt over volledige zindelijkheid, maakt het qua leeftijd uiteindelijk weinig uit of je nou vanaf anderhalf jaar al hebt lopen dweilen of doen of wacht tot 2 1/2- 3 jaar "tot het kind er zelf aan toe is'' (zoals ts hierboven zelf ook zegt)

10. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Een kind van 17 maanden wat in haar broek plast, noem je toch geen ongelukje? Ik vind dat meer een ongelukje van jouw kant dat je geen luier om hebt gedaan, sorry... Ze is er gewoon nog niet zover aan toe. Laat haar gewoon lekker spelen en wacht tot ze er wel aan toe is. Waarom denk je dat die tijd misschien wel nooit komt dan? Waar haal je dat vandaan??

11. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Hahaha... Ik zie het al voor me dat ik de hele dag met de dweil achter ons zoontje aan hobbel. Nee ik snap echt niet dat je hier nu mee bezig houd op deze leeftijd. Zoontje hier beseft nog echt niet wat plassen is. Heel soms als hij gepoept heeft en ik vraag dat dan pakt hij zelf zijn aankleed kussen en gaat erop liggen. Maar verder dan dat besef komt het niet. Maar ik ga me het komende jaar nog niet over druk maken en pas als hij echt besef heeft van poepen en plassen dan komt er een potje in huis. Vind het prima als hij straks ergens rond zijn 3 jaar zelf naar de wc kan (of op potje dan).

12. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ik zie het ook niet echt zitten om ons zoontje de hele dag door om te moeten kleden. En ik denk dat hij dat ook echt niet ziet zitten....

13. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik heb echt met verbazing dit topic zitten lezen. Wat een felle reacties op een redelijk normale vraag. Oke, mijn kindje is nog niet zo oud en: oke, ik heb er nog geen ervaring mee maar 1 ding weet ik zeker en dat is dat ieder kindje anders is en als ts aan geeft dat ze zelf met het potje aan komt als ze moet dan zal ze het toch ergens wel snappen!?!? en dat het nog niet iedere dag goed gaat lijkt me ook heeeeel normaal op die leeftijd en zeker niet iets medisch maar waarom iedereen altijd zo afbranden?

Ts: ik vind het heel goed van je dat je er nu al mee aan de slag bent gegaan alleen zou ik voor mezelf er wat minder "druk" op leggen en als het niet zo wil lukken misschien even ermee stoppen en later verdr gaan.

Ik weet dat verschillende mensen zeggen dat je een kind pas na een bepaalde leeftijd zindelijk kan maken maar feit is ook dat vroeger de kinderen veel sneller zindelijk waren, ik weet dus nog niet zo goed wat ik moet geloven maar 1 ding weet ik wel en dat is dat het ruim voor de leeftijd van 4 moet lukken. Ik ken namelijk mensen die rond de 4e verjaardag pas begonnen met zindelijk maken ook omdat ze voorgehouden werd dat het kind het zelf an zou gaan geven maar dat niet deed en dat ze nu toch wel zindelijk moest worden voordat ze naar school ging.

14. Annaatje83

15 feb 2013
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien is de methode/boekje Zindelijk in een week, van Gina Ford wat voor je. Die beschrijft een methode voor kinderen vanaf 18 maanden, heb het zelf gedaan bij ruim twee jaar, werkte perfect. Er staan ook interessante zaken in over bijv vroeger, toen kinderen al voor 1,5 'zindelijk' waren. En allerlei valkuilen en hoe er mee om te gaan.

15. Annalise74

Annalise74 Fanatiek lid

6 mei 2006
    2.258
    2
    38
    West Nederland
    Als je goed oplet zie je dat ook hele kleine kindjes al signalen geven dat ze naar de wc moeten. Als een kindje "kaka" of "plas" zegt ga je dat toch niet negeren omdat het nog erg jong is? Of ze gaan naar voren zitten en kijken een beetje moeilijk omdat ze gaan poepen. Dan kun je ze direct op de pot zetten. Na een paar keer hebben ze dat al door, hoe klein ze ook zijn.

Veel ouders (en verzorgers of kinderdagverblijven) negeren dat en laten het kindje gewoon in de luier plassen en poepen, lekker makkelijk.

Zindelijkheidstraining kan best beginnen als ze nog heel jong zijn. Het potje wordt gewoon een normaal onderdeel van de dag, net als eten en tandenpoetsen. En foutjes maken is normaal als ze nog geen 2 zijn. De blaas is nog heel klein dus veel piepkleine plasjes is dan normaal. Dat kunnen dus best 6 plasjes in een half uur zijn. De frequentie wordt vanzelf minder en de plassen groter naarmate ze ouder worden.

Kleine kindjes geven genoeg signalen als ze moeten plassen en poepen en het is aan de ouders om te zien wat ze ermee doen.

En ja dat kost veel tijd en energie voor papa en mama....

Als je erg jong begint duurt het vaak naar verhouding wel wat langer voordat ze helemaal zindelijk zijn dan als je ouder begint. In 3 dagen zindelijk zal je met een heel jong kind niet lukken is mijn ervaring.

In de blote billen laten lopen en gewoon een potje wat makkelijk bereikbaar is voor je kleine werkte hier het beste.

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dit dus.
    Zoon was eindelijk met 23 mnd dagzindelijk (had wel eerder gekund naar wij hebben de geboorte van zijn zusje afgewacht)

Dochter met 24 mnd dagzindelijk plas. Poep enkele weken later in de luie (vragen om luier) en weer enige tijd later ook op de wc.

Zoon in 10 dagen
    Dochter in 3 dagen

Oja, hier niets op verzoek ;)

17. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Ik was zelf met 18 maanden zindelijk, dus het kan best hoor!

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Had je een thuisblijfmoeder? Moet je even vragen of je het ook zelf aangaf en bij voorkeur ook zelf ging...
    Heel vaak waren de moeders zindelijk. Zij wisten precies wanneer ze hun kind op de pot moesten zetten. Het was het ook waard... anders had je veel was :)

Deel Deze Pagina