Met 20 weken was onze baby aardig aan de grote kant. Alles groter dan gemiddeld (beentje, buikje), maar het hoofdje zat zelfs boven de curve, was echt groot. Daarom kregen we met 30 weken weer een groeiecho, om alles nog even te checken. Ook een glucosetest gedaan. Beide waren prima. Glucose was perfect, en op de echo bleek dat het kindje in alles heel gemiddeld was, precies op de middelste lijn. Wij zijn zelf de afgelopen 2 maanden gezonder gaan eten, vanaf januari meegedaan met een cursus Suikervrij eten en daarna hebben we dat redelijk volgehouden. Ik voel me verder superfit, ben niet heel druk, maar gewoon nog wel bezig (met twee meiden thuis). Dus... mijn vraag was eigenlijk, hoe gezond is het dat de baby zo'n eind gezakt is in de curve? Ik vind het heel fijn dat het niet een te groot kindje is en dat we daar geen extra controles voor hoeven te hebben, maar ik vroeg me toch af of dit geen zakkende lijn is die zich dan nu doorzet.. Dat zou betekenen dat met nog een keer 10 weken de baby straks nog een lijn is gezakt. Dat lijkt me ook niet de bedoeling. Mijn twee oudste meiden waren allebei in de buik en bij de geboorte iets groter dan gemiddeld, en dat hadden ze ook bij echo's zo ingeschat. Ik ken deze kant dus niet zo goed. Iemand ervaring?
Heb nog geen ervaring er mee, maar mij is altijd gezegd dat elk kindje zijn eigen groei heeft, ons kleintje was te klein met de 20 weken echo maar met 30 weken precies op termijn en gemiddeld dus denk dat het gewoon eraan ligt dat elk kindje anders is, en anders groeit. Maak je maar niet druk
Het is ook mogelijk dat je kindje kort voor de twintig weken echo een behoorlijke groeispurt heeft gehad, waardoor het even "uit de pas" liep en dat t nu gewoon weer normaal tempo aanhoudt. Je kunt t pas echt goed zien wanneer je op regelmatige basis echo's hebt. Bij de jongste had ik iedere vier weken een echo en dat varieerde ook. De ene keer liep ze week/twee weken voor en dan de volgende controle op "normaal" en bij derde controle weekje "achter".
Nou de VK kwam er zelf weer mee afgelopen week, dat ze toch nog even met 34 weken wil kijken. Ze vond het zelf ook wel een groot verschil. Ik ben benieuwd, hopelijk gewoon nog steeds mooi in 't midden!!