Nachtzindelijkheid en niet wakker worden

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door femkes, 21 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Mijn zoontje van bijna 4,5 gaf aan het begin van de vakantie aan dat hij geen luier meer aan wil 's nachts. Dus zijn we daarmee gestopt. Het probleem is dat hij het niet redt tot de volgende ochtend en ook er echt niet wakker van wordt. Vaak als wij hem laten plassen als wij naar bed gaan, redt hij het wel, maar ook regelmatig niet. En dan slaapt hij gewoon verder. Hij slaapt dan dus met een natte broek en bed verder. En daardoor twijfel ik of hij er klaar voor is. Als hij zelf niet wakker wordt van aandrang en ook niet van een nat pak, dan leert hij er ook niets van toch?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Voor de duidelijkheid, ik vind het op zich niet een probleem (tijdens het kamperen wel, maar thuis heb ik genoeg schone spullen en een wasmachine), maar ik vraag me af wat wijsheid is.

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou dan een luierbroekje aan doen; dat is voor hem ook prettiger dan 's ochtends zo plassig wakker worden lijkt me. En scheelt een boel was. Als je merkt dat de luier 's ochtends droog is, kun je 'm weer eens uitlaten en zien of het dan wel lukt.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als hij er niet wakker van wordt, dan kan hij niet nachtzindelijk zijn. Dat is geen keuze die jij maakt, of hij. Het is iets waar je geen controle over hebt. Dus luier aan tot hij een week of twee droog is

4. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.466
    3.912
    113
    Vrouw
    Ik zou 'm idd weer wat om doen. Het is zo sneu om elke ochtend in een nat bed wakker te worden (heb dat tot mijn 13e bijna elke nacht zelf gehad).
    Als de luier een hele tijd droog is 's morgens, zou ik 'm af gaan doen.

5. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik bedenk me dat ik nog wat wasbare luiers heb. Van die pocket versies. Ik denk dat ik dat ga doen. Dat is duidelijk anders dan een luier of luierbroekje, maar alles wordt een stuk minder nat. En dan gaan we hem wel elke nacht laten plassen, dan wordt dat gewoonte. Dank voor het bevestigen van mijn vermoedens.

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wakker maken om te laten plassen is eigenlijk een heel slechte gewoonte. Je haalt hem daarbij uit een broodnodige slaap, en het haalt niets uit bij het zindelijk krijgen 's nachts, omdat hij daarbij net vanzelf moet wakker worden.

HappyRabbits en Fuddey vinden dit leuk.
  7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Idd, door hem wakker te maken wordt hij niet sneller zindelijk in de nacht. Nachtzindelijkheid werkt echt heel anders dan overdag. Hij moet zélf wakker worden van die prikkel dat hij moet plassen. Door 'm wakker te maken kun je wel een nat bed voorkomen, maar uiteindelijk onderbreek je dus wel telkens zijn slaap.

8. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Zijn lijf is nog niet zo ver: hij wordt niet wakker van de volle blaas.
    Nachtzindelijkheid laat zich niet trainen. Dus luierbroekje aan en over een paar maanden weer eens zonder proberen. Het kwartje valt vanzelf een keer, maar dat kan/mag ook nog best even duren. Geen enkel nut om nu 'vol te houden' of 'door te zetten'.
    En vooral ook niet in nacht wakker maken voor plassen, dat is bezigheidstherapie voor ouders, ga lekker slapen en laat je kind lekker slapen :cool:!

(mijn zoon hoeft namelijk nooit te plassen in de nacht, dus zo'n 'gewoonte' is niet nodig)

Mijn middelste wilde graag zonder luier met 4,5 jaar, maar dat lukte toen niet. Luier weer aangedaan en met 5 jaar wilde ze weer zonder luier en toen lukte het wel! Haar lijf had ergens in die 6 mnd het laatste stapje gezet :thumup:.

Marchella vindt dit leuk.
  9. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.185
    823
    113
    Hoi,

Met onze dochter hebben we bij een bekkenbodemfysio gelopen om overdag zindelijk te worden, ze voelde haar blaas en spieren rondom niet goed.
    Zij legde uit dat je nachtzindelijkheid bij de meeste kinderen niet kunt trainen omdat je daarvoor bepaalde hormonen moet aanmaken waardoor er s nachts minder urine aangemaakt wordt. Als je kindje dat nog niet doet heeft het meestal geen zin om s nachts te oefenen. Als je merkt dat je kind s morgens weleens met een droge luier wakker wordt kan dat wel. Dat is ook de reden dat het Cb zegt dat je tot een jaar of 7 niets hieft te ondernemen als je kind nog met een luier slaapt s nachts

10. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn middelste zoon is 8,5 en plast nog steeds 1-2x per week zijn bed nat. Soms echt drijfnat, soms alleen zijn onderbroek. Hij wordt gewoon niet wakker, ook niet als hij al nat is. Zelfs als wij hem 's avonds laat nog laten plassen wordt hij niet echt wakker. Hij weet het ook nooit meer 's ochtends.
    Langzamerhand denk ik er wel over om eens te kijken of een plaswekker iets voor hem is, want hij wordt al zo groot. Lijkt me ook heel vervelend voor hem als hij ergens gaat logeren en het gaat mis.

11. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Lekker een luier(broekje) aan trekken. Mijn zoon is met 4 een poosje nachtzindelijk geweest, maar op een gegeven moment zijn we gewisseld van school en toen ging het weer mis.

We hebben de eerste weken elke nacht z'n bed verschoont (wel waterdichte hoes over het matras) maar op een gegeven moment weer gekozen voor een luier broekje en aangegeven dat dit helemaal niet erg is.
    Sinds deze zomervakantie weer zonder geprobeerd en dat gaat vanaf dag 1 helemaal goed en hij wordt weer wakker als hij moet plassen.

12. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Het probleem is dat een gewone luier of luierbroekje door hem niet meer geaccepteerd worden. En ik verschoon liever elke keer zijn bed dan elke avond strijd.
    Het wasbare luierbroekje was gelukkig geen probleem, die vindt hij erg stoer. We hebben het verder helemaal losgelaten, halen hem op jullie aanraden niet meer uit bed en hij is nu de afgelopen nachten droog gebleven. Vanochtend ging hij zelfs naar de wc uit zichzelf. Ik hoop dat het zo doorzet.

Deel Deze Pagina