Ik vraag me iets af. Kan een baby van 7 maanden overdag ook teveel slapen waardoor ze 's ochtends erg vroeg wakker worden? Mijn dochter is bijna 7 maand en ik vraag me af of haar 3e slaapje nog wel zo handig is. Ze is een goede slaper, slaap vanaf week 7 al door. Ze doet overdag 3 slaapjes, 's ochtends 3 kwartier, 's middags 2/2,5 uur en in de vroege avond een uurtje. Toen ze overdag nog niet zolang wakker kon blijven was haar 3e slaapje van 16.00 tot 17.00 ongeveer en kwam het perfect uit met haar avondeten en laatste flesje zodat ze er uiterlijk 19.00 inlag. Nu blijft ze langer wakker en is haar 3e slaapje van 17.45 tot 18.45. Ze eet warm om 17.00, dat kan ik niet rekken want ze heeft dan gewoon trek. Omdat haar 3e slaapje vrij laat is krijgt ze dus later de fles en ligt ze pas om 20.00 in bed. Op zich geen probleem maar ze wordt vroeg wakker, 5.30 nu een paar nachten. Kan te maken hebben met de wintertijd maar dat vraag ik me af. Het maakt voor haar in ieder geval niet uit of ze 's avonds later naar bed gaat want ze wordt vroeg wakker. Daarom heb ik liever dat ze er om 19.00 in ligt zodat ze een goede nacht maakt. Ik vraag me dus af of ik het laatste slaapje nog moet doen? Als ik het niet doe dan red ze het niet echt tot 18.30/19.00. Ze is dan vanaf 15.00 op en dat is nog net te lang, hoewel we al een paar dagen gehad hebben dat ze het wel redde. Maar ze zit dan niet lekker, jengelt en we moeten haar echt afleiden! Het lijkt dus alsof ze dat slaapt nog wel nodig heeft, maar zo komen we wel laat uit elke avond. En ik vroeg me dus af of het beter is dat laatste slaapje over te slaan zodat ze er uiterlijk 19.00 inligt en dan dus een goede nacht maakt tot 5.30. Of moeten baby's gewoon even wennen aan de wintertijd? Overdag heeft de daar in ieder geval geen last van. Ik ben even zoekende...
Het kan zijn wintertijd, maar hier ook regelmatig dat hij een paar weken vroeg wakker wordt en daarna weer wat later.
Vervelende is doordat ze zo vroeg wakker is we niet lekker uitkomen met de maaltijden. Maar goed, ze regelen het toch zelf wel. Een kind bewust ophouden terwijl het moe is vind ik ook niet lekker
Ik denk ook wel dat ze het zelf regelen. Maar moet wel zeggen dat ze in vergelijking met onze zoon meer slaapt. Deze doet ook 2 a 3 dutjes per dag, 's ochtends wat langer, 's middags 45 min en in de namiddag (rond 15u) ook nog eens 30 minuten - 45 minuten. Dan is hij wakker tot 20 u en gaat slapen. Slaapt dan van 20 u tot 8u ongeveer. Hij jengelt wel 's avonds maar wil echt niet meer slapen. Maar persoonlijk denk ik dat meer slapen echt geen kwaad kan.
Zo, jouw zoontje houd het tot 20.00 wel heel lang vol zeg. Ik lees dat wel vaker op het forum, mijn dochter red dat nog echt niet. 2,5/3 uurtjes wakker is de max. Ik maak me ook geen zorgen dat ze teveel slaapt, blijkbaar heeft ze het nodig...ze is ook heel actief als ze wakker is. Ik ben alleen zoekende, moet ik haar wakker houden, of toch dat 3e slaapje...enz.
Mijn dochter heeft ook nog 3 slaapjes. Soms wil ze haar laatste slaapje niet doen maar is ze toch erg moe. De tijdens zijn hetzelfde als bij die van jou. Ik zou haar toch dat 3e slaapje laten doen als ze dat wil. Ik zou haar dan evt wat later naar bed brengen als ze nog niet moe is. Als die van mij wel haar 3e slaapje heeft dan gaat ze gerust een uur later in de avond slapen, geen probleem, is altijd erg gezellig
Oja en ik denk overigens niet dat het zo is dat als je dochter overdag veel slaapt ze daardoor eerder wakker wordt in de ochtend.
Ja daar heb je ook gelijk in, bedankt voor je reactie. Ik lees vaak dat een baby voor 19.30 zou moeten liggen en ik vind 19.00 ook een mooie tijd. Daar wil ik uiteindelijk ook naartoe als ze ouder is. Maar een baby is nog niet zo te sturen natuurlijk. Ik moet dus even schakelen in m'n hoofd date en baby ook best om 20.00 naar bed kan als ze daarvoor nog niet moe is. En omdat ze zo vroeg wakker is wilde ik helemaal naar 19.00 toe zodat ze een uurtje langer slaapt dan wanneer ze om 20.00 gaat. Ze was gister en vanochtend telkens een kwartiertje later, dus misschien is het toch wennen aan de wintertijd, Ze heeft een fase gehad dat ze pas na 7.00 wakker werd, en een fase van 6.00...elke paar weken veranderd het blijkbaar weer. Overdag slaapt ze toch nog wel aardig veel. Ik lees best veel op dit forum dat baby's van dezelfde leeftijd veel langer op zijn (4 uurtjes bijv) of op 2 slaapjes zitten...dan denk ik echt, jeetje dat gaat hier echt nog niet, En dat is niet erg natuurlijk...hoewel ik het best fijn zou vinden als het laatste slaapje eraf gaat. Gezelliger, en dan hebben we wat meer speling als we buiten de deur zijn bijvoorbeeld. Wanneer gaan ze eigenlijk naar 2 slaapjes?
ik zou wel willen ruilen hihi. mijn ukje komt soms wel 3x in een nacht met geluk slaapt hij door tot half 6. ( hij ligt dan tussen half 9 en half 10 ) nu is hij iets eerder moe met wintertijd ) smorgens om half 6 geef ik hem in het donker zijn fles in mijn bed. en met was geluk duimelt hij dan terug in slaap en laat ik hem liggen. ik probeer mijn ukje te laten slapen rond een uur of 11 rond een uur of 3 en heel soms nog een kort dutje in de vroege avond. ( maar ik heb een ukje wat extreem moeilijk is om in slaap te krijgen er is niet echt een tijd waarop je kindje meer of minder dutjes hoeft te doen. hangt van je kindje af. de 1 heeft 3 slaapjes nodig en de ander 2 of 1. of verschilldend per dag. ik probeer me voornamelijk aan mijn kindje aan te passen wat hij nodig heeft. en dan vind ik exacte tijden nog niet zo heel belangrijk. dat komt nog wel.