Ziekenhuis die bepaalt hoevaak iui-behandeling?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Vanilia, 7 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Hallo allemaal,

Ik heb vandaag met Agis gebeld om te vragen op hoeveel IUI behandelen ik recht zou hebben en de medewerkster had hier geen antwoord op. Ik heb zelf een paar keer hier op het forum gelezen dat het bij Agis 3x is voor IUI , maar dit heeft zij dus niet kunnen bevestigen. Ze zei dat dit afhangt van het ziekenhuis waar je wordt behandelt? Erg onbevredigend antwoord :rolleyes: , dus ik heb een terugbelafspraak gekregen, wordt a.s woensdag terug gebeld met het antwoord. Als dit afhangt van je ziekenhuis dan zou de ene persoon bij wijze van spreken 3 behandelingen krijgen en de ander 8 ofzo omdat het niet wilt lukken... Dit is toch niet logisch dan?

Heeft iemand hier ook van gehoord misschien?

Groetjes Vanilia

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Volgens mij ligt het aan hunzelf + het advies van artsen.
    Soms denkt een arts dat 3x extra behandelingen (kom je op 9, 6 is volgens mij best standaard) zin hebben en dan zou je dus wel meer kunnen krijgen. Denk dat ze dat bedoelt...
    Ben benieuwd.
    Zelf heb ik geen ervaring met IUI.
    Heel veel succes in elk geval!
    Elmo

3. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Ik kan je vertellen hoe het bij ons ging?
    Bij ons werden er 3 pogingen gedaan en daarna een evaluatie. Tijdens dat gesprek gaf de gyn hoop te hebben aangezien de zaadjes steeds beter werden, ik veranderde van medicatie (had 4 keer clomid geslikt, 3 keer iui geworden) en we gingen het nog 3 keer proberen (ik kreeg toen ook al de map mee met info over ivf)
    Maar de 4de iui was raak, dus dat was het.

4. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Aha, dus als je behandelende arts vind dat het zin heeft om door te gaan kan dit gewoon oplopen? Ik dacht dus dat het limiet 3x was en dat het dan gewoon afgelopen was...
    Ok, dit klinkt wel goed moet ik zeggen!

Bedankt meiden.

5. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Het hangt aan de ene kant van je verzekeraar af. Er zijn verzekeraars die maar 3x of 6x IUI vergoeden. Maar er zijn ook verzekeraars die geen maximum aantal geven (CZ onder andere).

En aan de andere kant hangt het ook van je arts af. Onze gyn wilde in eerste instantie 6-9x IUI proberen, dit omdat ze ons goede kansen gaven mbt de zaadkwaliteit, mijn reactie op de hormonen, enz. Uiteindelijk is het in totaal 10x geworden en die zijn dus ook alle tien vergoed door CZ.

Succes!

6. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Jippie bedankt voor je antwoord. Ik denk (hoop) dat bij Agis iui-behandelingen ook onbeperkt is. Aangezien ik geen exact getal kreeg van de telefoniste denk ik dat ze dus bedoelde hoever het ziekenhuis wil gaan.
    Toch is het raar dat bij andere verzekeringen je maar tot 3x vergoedt krijgt toch, is best weinig?

Groetjes Vanilia

7. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Drie keer is inderdaad erg weinig, gelukkig vergoeden de meeste verzekeraars 6x IUI. Denk je er wel om dat de eventuele bijbehorende hormoonmedicatie ook vergoed wordt? Hier gelden vaak weer aparte regels voor en staat los van de IUI-behandeling op zich.

Groetjes,
    Jippie

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

Inderdaad ja, ovulatie en inductie worden weer apart bekeken (bij IUI dan).
    Er zijn vaker meiden daarmee de boot ingegaan.
    Laat je goed informeren en vragen dingen op schrift...dan heb je altijd bewijs achter de hand als ze met een fikse nota komen.
    Elmo

9. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Bedankt, ik heb inderdaad hier op het forum gelezen de medicijnen voor de hormoonbehandeling exclusief vergoeding is. Dit kost volgens mij 200,- of 300,- euro toch? Eigenlijk zou ik liever geen hormonen willen slikken omdat ik een vrij regelmatige cyclus heb. Ik hoop niet dat de arts daar moeilijk over zou gaan doen als ik de iui in ga eventueel. Ik heb gelezen dat mèt hormoonbehandeling de slagingspercentage wel hoger was.

Grt Vanilia

10. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Dat ligt aan welke medicijnen je krijgt als je die al krijgt.
    Ik had ook een mooie cyclus maar heb wel medicijnen genomen. Als er namelijk een zaadfactor is dan is de kans iets hoger met gestimuleerde cyclus.
    Als je clomid krijgt is dit niet duur.. de pillen zelf nog geen 9 euro per cyclus. pregnyl kost 11 euro (om te de eisprong te plannen)
    De spuiten kunnen idd duurder uitvallen, de mijne was 280 euro.

11. :confused: bij mij bijna €1000; per maand! wat zeg ik, het kan nog wel meer zijn.

mijn gyn zei dat ik 6 keer een IUI behandeling zou ondergaan. daarna ga we over op ivf, omdat na 6 keer IUI het slagingspercentage niet zo groot meer is.

12. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    wat spuit jij dan? ik spoot puregon.
    Had je nou geen eisprong uit jezelf? want dat is dan zeer waarschijnlijk de oorzaak, je hebt meer medicatie nodig om je ei te laten groeien..

13. ik heb wel een eisprong van mezelf hoor. met mijn cyclus is niks mis (hij duurt alleen 34 dagen)
    één doosje Menopur (wat ik spuit) is €300; en doe ik 4 dagen mee.

14. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    dan was ik in de war..
    Dan spoot je een hoge dosis. ik van de puregon 75 eenheden per keer en kon daar 8 dagen mee spuiten en toen zat er nog een beetje in. voor die 280 euro.

15. ik spuit de 1e week 75 eenheden. ik doe daar ong een week mee, €300;
    week 2 en 3 112,5 eenheden, dat is 1,5 ampul. en er zitten er 6 in een doosje. 4 dagen doe ik daarmee dus. ik heb een lange cyclus dus ik spuit dit 14 dagen.
    ik ben dus voor die 14 dagen 3,5 doosje (dus 4 doosjes) kwijt is 4 x €300=€1200;
    €1200+€300 (eerste week) = €1500; per maand! :confused:

16. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    :confused: OMG! dat is echt veel!

17. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Rach, ga jij nu elke maand (ik hoop dat dat niet nodig zal zijn!) 1000,- betalen voor je medicijnen?! Wat duur zeg!

Natasja, wilde jij bewust medicijnen om het slagingspercentage te verhogen? Maar waarom clomid als je al een mooie cyclus hebt. Zorgt clomid ervoor dat je eitje precies op dag 14 valt als je bv 28 dagen cyclus hebt zodat het ziekenhuis precies kan weten op welke dag ze gaan insemineren?

18. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Nee dat wilde ik niet bewust, dit was ziekenhuis protocol bij verminderde zaadkwaliteit.
    nee, clomid laat niet perse je eitje op dag 14 springen, maar zorgt wel voor een goede eisprong en in mijn geval ook dubbele :D met de pregnyl kun je hem plannen wanneer je ei groot genoeg is. (echo's)

Clomid is dus gewoon een ei stimulerend hormoon.

19. Natasja, veel he? ik heb het nog eens nagerekend en het klopt echt!

Vanilia, nog erger zelfs :confused: ik moet van 1 maand de helft zelf betalen omdat de verzekering dat (toen, afg. augustus) niet vergoedde :(
    Ik zit bij Ohra, en Menopur word nu 100% vergoed, dus ik hoef niks meer zelf te betalen.

en ja, ik neem ook bewust die hormonen om het slagingspercentage te verhogen.
    Het zijn alleen wel hele hoge bedragen!

20. Vanilia

Vanilia Fanatiek lid

13 jan 2007
    1.715
    2
    0
    Amsterdam
    Jeetje Rach, hier wordt ik echt verdrietig van... wat een nare situatie voor jullie.... Ik wordt hier gewoon stil van....

Natasja, nu begrijp ik het. 300,- is eigenlijk niks dan vergeleken met Rach, maar wel voor mensen die het niet hebben natuurlijk...
    Ik sta nu wel iets meer open voor iui moet ik zeggen.

Deel Deze Pagina