Met de pot mee-eten, wat kook jij?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door vally, 8 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vally

vally Niet meer actief

Mijn dochter is nu een goede 11maanden oud en houdt van eten.
    Sinds vorige week zijn we begonnen met haar af en toe met de pot mee te laten eten, maar mijn probleem is dat mijn man van makkelijk eten houdt......hamburgers met veel sla, soep (met veeel groente) met brood, pizza....
    Tja...dat wil ik niet standaard in het menu voor mijn dochter. Maar qua recepten heb ik niet veel inspiratie.

Wat koken jullie voor de beginnende mee-eter?

2. tuc

tuc Niet meer actief

Onze kinderen eten al van begin af aan met ons mee (6 maanden). Maar wat jij opnoemt vind ik ook niet echt een voedzaam, volwaardig weekmenu. Niet voor je dochter maar ook niet voor jullie zelf.
    Ik zou dus eerst een ommezwaai gaan maken in jullie eigen kook en eetgedrag.
    Paar keer iets met aardappelen, rijst, pasta veel groenten en iets van wraps oid. Vers en zonder zakjes, dan kan zij overal van mee eten.
    En wat je hierboven noemt voor eens in 2/3 weken op het menu zetten.

3. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Bloemkool, broccoli, bietjes, worteltjes...

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Gewoon altijd diverse diepvriesgroenten klaarhebben, en dan wat kalfsvlees of kip in kleine porties ingevroren. Dan heb je op een kwartiertje verse groenten klaar.

5. 2g4e

2g4e Niet meer actief

Maar omdat jouw man van makkelijk (ongezond) eten houdt, neem ik aan dat je zelf wel gewoon groente, aardappels, rijst etc. neemt? Dan eet je kindje toch met jou mee?

6. Barbulet

Barbulet Lid

18 aug 2011
    80
    0
    6
    NULL
    NULL
    Pasta met tomatensaus en daar veel groente doorheen. Allerlei soorten groenten kunnen ik hou heel erg van broccoli. Dus dan is het een tomaten broccoli saus. Je kan er kip of gehakt in doen als je graag vlees eet.
    Allerlei sauzen met pasta. Crème saus met zalm en groene groente zoals courgette of broccoli.

Daarnaast makkelijk koken is aardappel of rijst met vlees/vis en groente gekookt (of stomen of roerbakken)
    Dus kipfilet met aardappel en wortelen bijvoorbeeld.

Ik hou zelf van ovenschotel maken met groente maar weet niet of dat ik de smaak zal vallen bij je man. Maat misschien moet hij het eens proberen hihi.
    Ik bak gemengde groene uit de diepvries (kan ook vers als je wil natuurlikk) tot het nog niet helemaal klaar is. Dan maak ik een vulling van eieren en room met kerry. Bladerdeeg in ovenschaal op bodem en zijkanten. Gaatjes in prikken met vork en dan gooi ik groente erin. Daarover heen room/ei mengsel. Afdekken met strookjes bladerdeeg en in de oven voor 50 min ongeveer. Je kan er vlees doorheen doen of vis. Gerookte zalm spekjes kip stukjes. Wordt hier erg gewaardeerd door kleintje.

7. yoshi

yoshi Actief lid

12 aug 2015
    362
    45
    28
    Aardappels, vlees en groenten
    Iets met pasta
    Ovenschotel
    Iets met rijst
    Noodles
    Wraps met salade

Ik maak iedere week een menu en varieer zodat we minimaal 1 keer aardappelen, pasta en rijst eten.
    Zo leren kinderen ook alles eten.
    Natuurlijk iedere dag groenten.
    Wij eten ook iedere dag vlees of vis, ik krijg thuis vegetarisch niet verkocht.

Jullie menu lijkt mij niet echt gezond.

8. enerisab

enerisab Actief lid

16 mei 2015
    267
    0
    0
    Onze man eet vanaf 10 maanden volledig mee. Wij eten veel aziatisch en ook best kruidig. Maar wel veel groenten, vis en vlees. Hij eet alles mee eigenlijk. Alleen dingen met bloemkool vind hij niks, de bloemkool vist hij er uit. Verder eet hij alles.

We eten dus veel samengesteld en veel rijst. Maar wel heel gevarieerd.

Als je bij de AH, Lidl of andere supermarkten binnen komt dan staan er vaak recepten klaar ter inspiratie. Erg lekkere dingen. En onze kleine man eet gewoon mee.

Mijn man at vroeger ook een stuk simpelere en meer ongezond maar wij hebben duidelijk afgesproken dat we nu met onze man gezamenlijk eten en gezonder en meer vers. Dit lukt erg goed en hij voelt zich ook een stuk beter nu hij gezonder eet. :)

9. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

20 aug 2013
    1.364
    31
    48
    Ons dochtertje is tien maanden en eet al eventjes volledig mee met de pot. Uiteraard let ik wel nog op kruiden ed. Maar eigenlijk eet ze alles hoor en vind ze alles lekker van lasagne tot een Hollandse prak tot nasi, bami, sushi, vis, vlees, pasta, stampot. Maar letten op niet teveel en te sterk aan kruiden, ze krijgt daar wel wat van mee hoor maar op een gegeven moment schep ik voor haar vast wat uit de pan en houd ik dat apart en voeg daarna de kruiden voor onszelf toe.
    Tsja en mijn mening, uiteraard kun je gerust af en toe makkelijk blijven eten maar ik zou dat wel beperken en gewoon gezond gaan koken en gezellig met elkaar dezelfde maaltijd nuttigen. Soep ofzo met een broodje kan ze gerust mee eten natuurlijk.
    Succes!!

10. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik zou gewoon zorgen dat je een andere kook en eetstijl aanneemt. Pizza en hamburgers zijn afentoe niet erg maar elke week is overdreven. Zo leert je kind natuurlijk ook dat dat normaal is en lijkt mij niet de bedoeling.
    Hier eten beide kinderen vanaf ong. een jaar mee en wij eten redelijk gevarieerd dus dan is het geen enkel probleem met opletten. Alleen met zout en scherpe en pittige kruiden moet je wel oppassen.

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.935
    3.945
    113
    Hier zijn ze vanaf ca 1 jaar mee gaan eten. Niet meteen alles maar met 1,5 jaar zeker wel.
    Wij eten niet erg ingewikkeld of culinair hoogstaand. Eigenlijk een beetje saai, maar goed iets met tijd. Niet zozeer om het te maken maar wel om het uit te zoeken wat je nodig hebt etc.

Maar wat eten we meestal;
    - aardappelen, groente, vlees. Meestal gekookte aardappelen, soms gebakken. Vlees heel divers, van saucijzen tot kipschnitzel. Af en toe vis, maar wel de 'gemakkelijke' uit de oven.
    - macaroni, spaghetti, bami, nasi met gehakt of kip, groentemixje en groentepakket. Macaroni/spaghetti nog met extra blikje tomatenpuree en nasi/bami met pindasaus maar dat krijgen de kinderen minimaal

Soms, max 1x per week:
    - pizza of pannenkoeken
    - lasagne
    - tortilla's met bonenschotel in sausje

Af en toe, max 1-2 x per maand:
    - patat of chinees

Ben nu aan het kijken naar makkelijke recepten voor ovenschotels, paar dingetjes van maggi in de kast liggen, nu de boodschapjes nog...

12. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Als we pasta, aardappelen/rijst met groenten eten krijgt ze daar wat van..
    Frietjes uit de airfryer mag ze er ook een paar.

Als we echt iets eten wat we liever niet hebben dat ze eet, krijgt ze een boterham.

13. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.059
    2.555
    113
    Limburg
    Hier eet de jongste al vanaf 6 maanden mee.
    ik kook vanalles, gebruik bijna nooit pakjes of zakjes (behalve de burrito's van wereldgerechten, die zijn zo lekker)
    Favoriet is hier oa pasta of lasagne met verse pastasaus
    Hartige taart
    Nasi
    Aardappelen groenten en vlees eten we max 2 keer per week, maar dat is ook omdat ik zelf meer van buitenlands eten houd.
    1 keer per week frietjes (uit de airfryer)

14. vally

vally Niet meer actief

Thnx voor jullie ideeen! Het gaat hier echt niet iedere week zo gelukkig. Heb af en toe zelf slechte weken dat ik zelf niets kan en mijn man hecht helaas niet zoveel waarde aan eetpatronen. Hij denkt dat hamburger met veel sla al gezond is.
    Zelf heb ik een hele tijd wel hapjes gekookt en in de vriezer gedaan voor mn dochter. Alleen werd dit ook te zwaar en ben ik op potjes overgestapt.

Ik denk dat ik maar weekmenu's ga klaarmaken zodat mn man weet wat ie moet doen als ik t een keer niet kan. Met jullie tips wordt het mooi gevarieerd ;)

15. Lena1982

Lena1982 Niet meer actief

Wij aten in het begin voornamelijk aardappels met groenten zoals broccoli bloemkool worteltjes doperwten en tartaar en kip. Later ook wat vis.
    Daarna begonnen we met zelf pastas maken.
    In het begin kochten we verse groenten maar diepvries groenten won het al snel. Lekker voorraadje aanleggen in de vriezer. Ook kookten we wat meer zodat we bakjes konden vullen en zo zelf eens wat konden eten wat ze nog niet mocht.
    Het boek Opperdepop van de AH was voor ons in het begin heel handig en fijn

16. Lena1982

Hier precies zo... nooit pakjes maar oh oh oh wat zijn die burritos lekker. Vooral de saus :)

17. Lena1982

De ovenschotel die hier op nummer 1 staat en zeker 1 x per week eten (plus dat onze kleine meid dan om meer vraagt) is onze eigen variant op die in het opperdepop boek staat.
    Gehakt met ui, champignons, courgette en blikje tomaten blokjes.
    Dat samen gebakken in de ovenschotel.
    Zelf gemaakte aardappelpuree eroverheen. En als we geraspte kaas in huis hebben gaat dat er nog over heen

18. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Mijn dochter eet ook gewoon met de pot mee.
    Groente, aardappelen en vlees of vis.
    Sinds kort ook macaroni, maar wij gebruiken amper tot geen kruiden.
    Ze is echt gek op zalm :D

Als wij iets ongezonds eten zoals patat of pizza hebben we voor haar een potje of eet ze pompoen met rijst en een stukje vis

19. Missladybug

Missladybug Niet meer actief

Wij eten hier vaak gevulde maaltijdsoep met veel verse groente, tomaten en pasta.

Ook pasta met groenten staat vaak op het menu.
    Ook nasi en bami enzo.
    Maar aardappels groente vlees.

Tja, van alles eigenlijk.

20. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Oudste eet vanaf een maand of 12 mee. Voornamelijk aardappels, groente en vlees. Soms stampot, nasi of bami. Lasagne is zijn favoriet.

Als we zelf friet eten krijgt hij nog een potje. Pannenkoeken mag hij ook wel eens in de zoveel tijd. Maar ik heb niet het idee dat hij dat veel lekkerder vind dat een gewone maaltijd.

Deel Deze Pagina