Wie van jullie heeft er een warmtepomp? En wat is de ervaring daarmee? Welk merk heb je? Ervaringen jullie problemen in de winter? Ik hoor in mijn omgeving nog geen dolenthousiaste ervaringen, wij blijven daardoor twijfelen of we over gaan op de warmtepomp volgend jaar.
Wij hebben een hybride warmtepomp. Hij zat gekoppeld aan de cv ketel. Maar hij draait dus prima zonder de ketel. Die hebben we vorige winter uitgezet. Sindsdien draait hij dus helemaal alleen en dat gaat prima. Inmiddels hebben wij geen gasaansluiting meer, dus kunnen we de cv ketel niet eens meer gebruiken. Hij staat bij ons gewoon op 1 constante temperatuur en dat bevalt goed. Onze ervaring is dus wel dat hij anders werkt dan een cv ketel. Daarmee kun je prima 's nachts de verwarming laag zetten en het huis pas in de ochtend weer op temp brengen. Dat gaat met een warmtepomp niet. Daarom hier dus 1 constante temperatuur. Bij ons hangt op de zolder de binnenunit en opzij van het huis staat de buitenunit. Hier bevalt het dus prima. Wat voor verhalen hoor je dan uit je omgeving?
Wij hebben sinds mei een nieuwe woning en daarin het gas afgesloten en op een warmtepomp overgegaan. Heb nul klachten, hartstikke tevreden. Wat voor soort klachten hoor je? Ik hoor ze nl eigenlijk helemaal niet in mijn omgeving.
Onvoldoende capaciteit om huis bij vrieskou warm te krijgen. Onvoldoende warmwater beschikbaar. Op een gegeven moment trekken ze het niet meer. Allemaal overigens niet op nieuwbouwhuizen.
Herken ik absoluut niet….. Nu hebben we natuurlijk geen extreem koude winter gehad, maar wij hebben iig geen seconde in de kou gezeten. Ook van (te) weinig warm water geen last, en dat terwijl we vaak genoeg in +/- een uur tijd bijv. de afwas doen, het (grote) bad vol laten lopen én douchen - en dus behoorlijk wat warm water achter elkaar verbruiken. Wij hebben een 300l waterboiler. Geen nieuwbouwwoning hier, overigens Huis is uit 2002 en had een cv ketel tot wij het huis kochten en overgingen op een warmtepomp.
Ja, hier hebben wij wel deels last van. Bij vrieskou schoot hij steeds in storing waardoor hij dan overging op gas. En ik mis die echte stralingswarmte. Het voelt gewoon echt minder lekker al is het dezelfde temperatuur als met de cv. Het duurt veel langer om de gewenste temperatuur te krijgen. Advies is om max. 2 graden verschil te houden tussen dag en nacht, wij houden het op 1,5. Maar nee, ik zou er op deze manier niet weer voor kiezen. Er bleek uiteindelijk een deel van de installatie te missen en deze is 1,5 jaar na plaatsing nu vorige maand compleet gemaakt op kosten van het bedrijf wat 'm heeft geplaatst nadat de fabrikant vast had gesteld dat er slechts een halve installatie hing. Ons huis is uit 1987 en de warmtepomp is een hybride. Wij verhuizen in december naar een woning met deels vloerverwarming. Ik hoop toch dat dat wat aangenamer gaat zijn.
Wij hebben sinds afgelopen juni een warmtepomp, een qbooster in combinatie met zonnepanelen. Een water-water warmtepomp, waarbij de vloeistof via een systeem achter de zonnepanelen loopt, waardoor die gekoeld worden en de vloeistof opgewarmd. Geen buiten-unit dus en dus ook geen herrie of overlast. Hij staat op zolder en als die aanslaat, klinkt het als een grote koelkast. We hebben er een 300 liter waterboiler bij en nog nooit, ondanks 3 mannen die graag lang douchen, zonder warm water gezeten. En qua temp in huis is het ook prima. We hebben nog geen vloerverwarming, dat komt nog, maar wel een infrarood paneel met foto en een kickspace in de keuken en dat is wel fijn. Huis is uit 82 en nog niet top geïsoleerd, maar hier geen spijt van de warmtepomp. We zijn sinds kort ook helemaal van het gas af.
Ons huis is uit 1927, dus bijna een eeuw oud en wij hebben een aardwarmtepomp en geen van deze problemen. Ons huis is helemaal gerenoveerd en geisoleerd en de installateur heeft alles goed berekend wat voor capaciteit we nodig hadden. Met de warmwaterboiler heb je ook een groter vat nodig dan met een klassieke boiler, omdat het water minder warm is dan bij een klassieke boiler, dus gaat daarom ook sneller leeg. Maar hier dus allemaal prima aangelegd en het bevalt heel erg goed.
Hier een luchtwarmtepomp, bevalt prima, wat @MissXray schrijft herken ik totaal niet. We hebben hem hier trouwens dag en nacht op 21 graden staan, gaat prima zo. De installatie vond trouwens plaats toen het -10 was, het was dus flink afgekoeld in huis, en ja, het duurde even voor hij op temperatuur was, maar eenmaal op temperatuur was het prima. Ook genoeg en warm genoeg water om met 4 man achter elkaar aan te douchen.
Wij hebben voor het warmwater een warmtepompboiler. Die staat dus apart van onze warmtepomp voor de verwarming van het huis. Hij was wel gekoppeld aan onze cv ketel, zodat als de boiler leeg was de cv ketel het eventueel over kon nemen. Maar we hebben de cv ketel niet meer in gebruik, dus draait de warmtepompboiler ook helemaal zelf. Wij hebben een 200 liter boiler. Met 8 man. En dat gaat prima. Soms douchen er net even te veel achter elkaar en heeft de laatste koud water. Maar als we dan even wachten is hij al snel weer op temperatuur. De boiler staat naast de badkamer in een kast, dus het is zo even snel te checken of hij nog warm genoeg is. Bij de vrieskou die wij tot nog toe hebben gehad heeft bij ons de warmtepomp het prima volgehouden. Je moet niet bij een warmtepomp hem 's nachts te ver terug laten zakken. Bijv overdag 20 en in de nacht 15 trekt hij niet. Want in de vroege ochtend is het op zijn koudst en dan krijgt een warmtepomp het niet warm. Hier staat de thermostaat dag en nacht op 18,5 en dan schommelt de temp hier de hele tijd rond de 19 graden. Prima temperatuur vj den wij.
Wij hebben sinds september een lucht-warmtepomp, en het bevalt prima. Al is de afgelopen winter natuurlijk geen zware test geweest We hebben een 300l boiler omdat we geen tekort willen hebben ook niet als er diverse mensen achter elkaar douchen. De buitenunit, hoewel best krachtig omdat we een hoog temperatuur systeem nodig hebben, hoor je buiten niet. Binnen hoor je m soms, maar logés die er pal naast sliepen hadden nergens last van. We moeten de CV kast waar de binnenuit hangt nog bekleden met iets geluiddempends, dat is nu net een klankkast waar de buitenunit ook nog pal naast staat. Huis ruim 200m2, vrijstaand vol op de wind, grotendeels open constructie binnen, uit 1997, voor zijn tijd goed geïsoleerd, maar wel nog met "gewoon" dubbelglas, radiatoren en een convectorput. Op 18 graden is het echt behaaglijk hier.
Wij hebben er nu 2,5 jaar eentje buiten in de tuin staan, en bevalt heel goed. Een lucht-water warmtepomp icm vloerverwarming. Staat per dag 3,5 uur aan. Zo van 11u tot 14.30. M’n man heeft alles geïnstalleerd. We hebben een 150liter boiler boven staan voor het warme water.
Wij hebben een nieuwbouwwoning met 25 zonnepanelen en sinds de zomer een lucht warmtepomp. We zijn er erg tevreden over, het werkt anders dan een cv ketel, maar dit went snel we wisselde sowieso al niet veel qua temperatuur ivm de vloerverwarming. Een week kregen wij de jaarafrekening van gas en electra en krijgen 1300 euro terug. Volgend jaar weten we pas echt wat we besparen maar vond dit al een enorme meevaller. Let overigens wel op de grootte van je boiler, wij hebben er 1 van 150l en daar lukt het hier makkelijk mee om warm te douchen. Het is wel eens voorgekomen dat het warm water op was voor douchen maar toen hadden we logees, het water was toen ook zo weer opgewarmd.
Bij een bestaand huis moet je huis er wel geschikt voor zijn, laat je daar dus goed over informeren. Je hoort inderdaad vaak dat het niet goed werkt. Wij hebben nieuwbouw met warmtepomp, maar dat is volgens mij dus niet te vergelijken. Hij staat hier overigens altijd op dezelfde temperatuur, dat werd aangeraden. Boilergrootte hier geen idee van, de grootste die kon, geloof ik, maar we hebben er een speciaal ding bij gezet, die altijd water kan verwarmen als het warme water op is, zodat we altijd warm kunnen douchen (we waren verwend met stadsverwarming ). Voor ‘s avonds op de bank heb ik nu een elektrische deken, omdat je niet even tijdelijk de verwarming wat hoger kan zetten en ook omdat je inderdaad geen stralingswarmte hebt.
Ja onze buren hebben er een. Maakt echt een takkeherrie Wij hebben nu ook een warmtepomp, hoor je alleen als hij op 100% staat(wat eigenlijk nooit is) daarnaast is hij makkelijk in te stellen en het huis is heerlijk warm. We hebben hem nog maar een paar maanden maar ik ben er erg blij mee.
Dat hior ik ook van mn oude buurtgenoten. Dat waren jaren 60 woningen (ook o.a. de onze) met houten benedenvloeren. Voorzetgevels ertegenaan, zolderdak aangepast (isolatie en panelen) en wartepompen er ingezet. Men krijgt t niet ingeregeld, veel storing en ze zitten met kacheltjes zich warm te houden.
Dan zijn er dus problemen met de warmtepompen, dat klinkt knap beroerd. Maar dat moet toch op te lossen zijn. Of het moeten echt slechte dingen zijn. Ons hij is van '71/72. Spouwisolatie, vloerisolatie, dubbelglas, dak geïsoleerd. En de warmtepomp draait prima.
Wij hebben al vanaf 2006 een warmtepomp. Vanaf 2019 een nieuwe compressor. Ik vind het echt heerlijk, zou niet meer anders willen. Fijne constante temperatuur in huis. Geen issues verder. Wij hebben een bodemwarmtepomp van techneco.