Ervaringen warmtepomp

Discussion in 'De lounge' started by MissXray, Mar 3, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Bij een warmtepomp is het advies toch om helemaal geen verschil te houden tussen dag en nacht? Ik zie het nut ook niet. Tegen de tijd dat die 1,5 graad is afgekoeld is het ochtend en dan ben je de hele dag aan het opwarmen om het in de nacht weer teniet te doen.
    WIj hebben de slaapkamers wat koeler ingesteld dan de kamers waar we veel zijn, dat is meer dan genoeg.

Felice, Sado and Zxcvb like this.
  2. Duma

Duma Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    1,085
    1,069
    113
    Hè, de warmtepomp de hele dag/nacht aan?
    Hier staat ie maar 3,5 uur per dag aan hoor.
    Je merkt ook in een half uur dat de kamer opwarmt (vloerverwarming).

Nu is de warmtepomp vanaf gister 14.30 uit. O nee, we hadden m om 14u al uitgezet omdat t al lekker warm was. En hij gaat straks om 11u weer aan. (We zetten hem aan op de warmste tijd vd dag, das het gunstigst)
    Het is nu 19.3 graden in huis.

Kortom, het verschilt echt per systeem en huis.

3. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,330
    8,332
    113
    Amsterdam
    Nou nee dat is niet de bedoeling juist van een warmtepomp. Hij warmt op lage temperaturen op dus als je hem uit en aan zet manueel gebruik je veel meer energie dan als deze constant aanstaat.

hier in het begin veel gedoe gehad, maar nu eindelijk alle instellingen goed staan werkt het goed. Maar echt gedoe gehad als in 1 kamer 28 graden, of uitslaan als het vroor stond het debiet te laag, of geen warm water meer nadat je 5min de kraan had open gedaan. Of vast lopen op z’n schoonmaak programma.

Sado likes this.
  4. Duma

Duma Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    1,085
    1,069
    113
    Ehm, ik denk juist dat wij (m’n man) het heel goed ingesteld hebben. Maar goed, als je hem liever continu aan wil hebben, prima. Maar zeker dat dat meer verbruikt dan de onze. :)

5. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,330
    8,332
    113
    Amsterdam
    Nee want als je de temperatuur instelt hoe je het wilt hebben regelt hij het zelf. Kijk een cv idd die moet je uit en aan doen want dan gebruik je minder omdat deze op hoger temperaturen werkt. Maar juist het idee van een warmtepomp is op lage temperatuur verwarmen waardoor je dan relatief minder energie verbruikt. Want hij moet hoger gaan stoken als hij wil weer verwarmen. Gemiddeld doet een warmtepomp met vloerverwarming er een uur over om 1 graden op te warmen. Terwijl een cv dat dus echt veel sneller doet.

Sado likes this.
  6. Duma

Duma Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    1,085
    1,069
    113
    Wil je vanavond wel wat cijfers doorgeven als je het interessant vindt? Hoeveel/weinig we verbruiken?

7. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,330
    8,332
    113
    Amsterdam
    Dat heeft geen zin, het energieverbruik van een warmtepomp hangt van meerdere factoren af. Hoe koud is het buiten, hoe goed is het huis geïsoleerd, hoe groot is het huis, wat moet de temperatuur zijn. Dus als je dit wil testen of wil laten zien moet je dat over een langere tijd doen omdat te bekijken.

Sado likes this.
  8. Duma

Duma Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    1,085
    1,069
    113
    We hebben de warmtepomp al 2,5 jaar.
    Dus cijfers genoeg lijkt me?
    En ik zeg toch ook: het ligt aan het systeem en aan het huis. :/

Maar goed, blijkbaar weet jij t beter dan mijn man die alles berekend en geïnstalleerd heeft.
    Mijne heeft nu bijna twee uur aangestaan en het is wel weer warm genoeg tot morgen 11u. Ik zet m uit. Jij succes met je altijd draaiende warmtepomp. ;)

9. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,003
    14,667
    113
    Female
    Dan moet jullie huis wel enorm goed geïsoleerd zijn. Anders red je dat nooit.

Als ik het op jullie manier zou doen zakt de temperatuur veel te ver terug.
    Nu schijnt de zon en die houdt het dan op temp, dus doet de warmtepomp (bijna) niks.
    Maar door hier een constante temperatuur te vragen draait de pomp op een rustig niveau om die temp aan te houden.
    Toen we hem net hadden stond de thermostaat nog ingesteld zoals de cv ketel draaide: In de nacht op 15 graden, vroeg in de ochtend ging hij dan naar 19 graden.
    Met de cv werkte dat prima, maar in de vrieskou met een warmtepomp echt niet. Ik zat toen tot tegen de middag in de kou. Omdat in de vroege ochtend het op zijn koudst was. In huis de temp teruggezakt naar 15/16 graden. Dat trok de warmtepomp echt niet bij. Daar had hij dan echt uren voor nodig. En ik was totaal verkleumd.

Toen hem op een constante temp gezet van 18,5 en nu gaat het echt zonder problemen.

Siepie85 and Sado like this.
  10. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,330
    8,332
    113
    Amsterdam
    Of wellicht toch een combi dat het cv gedeelte aanspringt want een warmtepomp kan het gewoon idd niet zo snel verwarmen. We hebben helaas een keer gehad in de vriezende winter kou dat hij was uitgevallen pas na een uur of 12 van echt heel koud in huis was ie weer goed op temperatuur.
    Hier verder super geïsoleerd, huis van 2,5 jaar oud.

Zxcvb likes this.
  11. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Hier staat ie de hele dag 'aan', maar hij is niet de hele dag bezig met verwarmen. Ik zet de thermostaat op 20 en hij doet zijn ding. Vaak hoeft ie niets te doen omdat het gewoon op temperatuur is.
    Als je de warmtepomp manueel moet bedienen, dan is ie niet goed ingesteld. Als jij de thermostaatop 19 graden zet, dan houd ie het daar. Dat is het meest gunstig omdat ie voor een graad verschil al echt flink aan het werk moet. Het werkt echt heel anders dan een CV.

Sado, Zxcvb and Siepie85 like this.
  12. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    2,446
    1,463
    113
    Een vriendin van mij heeft er één. Staat in de tuin. Maar die maakt een herrie... :confused::confused::confused::confused:

Is dat normaal?

13. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,003
    14,667
    113
    Female
    Ja, zo'n ding maakt best aardig geluid. Zeker als het goed koud is hoor je hem flink draaien. Het is dus ook echt wel belangrijk waar je hem kunt plaatsen.
    Bij ons staat hij naast het huis. We hebben een hoekhuis. Langs ons huis loopt een straat, haaks op ons huis staat een rijtje woningen. De achtertuinen aan onze kant. Aan het eind van hun tuin zit de garage.
    Die huizen staan een flink aantal meters van ons huis af. Dus geluidsoverlast zullen ze er niet van hebben.
    Hij draait alleen in de winter en dan zit er meestal niemand in zijn tuin.

14. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Dat is alleen bij lucht warmtepompen. Bij grondwarmtepompen heb je daar helemaal geen last van.

15. Mythique

Mythique Fanatiek lid

Apr 3, 2015
    4,778
    3,907
    113
    En dan nog hoeveel capaciteit de pomp heeft.

Die van ons is overgedemensioneerd omdat de aannemer in het verleden klachten had gehad toen hij kleinere had geïnstalleerd. Hij maakt veel minder geluid dan die van de buren. En die staat natuurlijk naast ons terras :(. In de zomer is er net of er een vliegtuig opstijgt elke 20 minuten. Dan slaat hij even aan om het water van de boiler op te warmen en gaat na een minuut of 2 weer uit.

Eens met de opmerkingen dat het zeker niet de bedoeling is om dat ding handmatig aan en uit te zetten :eek:.

Siepie85 likes this.
  16. Duma

Duma Fanatiek lid

Sep 13, 2007
    1,085
    1,069
    113
    Hij gaat hier automatisch aan om 11u tot 14.30. Ik kan hem handmatig aan en uitzetten ja en nee het is geen combi met een CV.
    Wel een goed geïsoleerde tussenwoning.

Ons huis heeft nou eenmaal zo weinig energie nodig dat de warmtepomp binnen een paar uur genoeg warmte geeft voor de hele dag.
    In heel februari 126kWh verbruikt (32 euro). Nou dan klaag ik niet. ;) En bij jullie?

17. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,494
    8,415
    113
    Dan zou je hem dus ook prima de hele dag op dezelfde temperatuur kunnen laten staan, hij slaat echt niet telkens aan dan.
    Maar dat is natuurlijk aan een ieder zelf wat je prettiger vindt ;)

Sado and Siepie85 like this.
  18. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,028
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    Nee, dat is niet zo bij een hybride warmtepomp. Max 2 graden verschil. Wij houden het op 1,5. De nachtstand 18 graden. Overdag wanneer we thuis zijn 19,5. Wij zetten 'm om ca. 20 uur al terug naar 18.

Een hybride warmtepomp werkt in combinatie met een cv ketel. Een volledig electrische is alleen geschikt voor goed geïsoleerde huizen. Doorgaans zijn huizen uit '87 dat niet. Je bespaart zo'n 60-70% op je gas met een hybride warmtepomp. Maar dan moet je 'm niet de hele dag en nacht aan laten staan ;)

19. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Ah, ik heb een gewone warmtepomp (alleen-staand zeg maar), daar doe ik verder niets aan. In de winter verwarmt ie als het nodig is naar 20 en in de zomer koelt ie zo veel ie kan.

20. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,028
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    Er zijn zo veel verschillende systemen ook. Wij gaan in december naar een huis wat ook een hybride warmtepomp heeft, maar wel met vloerverwarming (alleen beneden, boven radiatoren) Daar gaat hij wel op een constante temperatuur. Er zijn 20 zonnepanelen aanwezig om aan de vraag naar elektra te voldoen. De radiatoren boven draai je gewoon dicht of evt een klein stukje open. Wij vinden het anders veel te warm voor de slaapkamers.

Share This Page