Op dit moment ben ik zzp'er en werk 12 tot 20 uur per week op een beroepsopleiding, waarvan 1 dag buitenshuis. Die dag passen mijn ouders op.Ook schrijf ik gemiddeld 4u per week teksten. Daarnaast doe ik weleens een klus van 1 dag per week in de it, maar dat is eens per maand ongeveer. Ik ben dus 4 dagen per week tbm. De laatste week van augustus start ik met de verkorte, digitale pabo. Hiervoor zal ik 1 dag per week stage gaan lopen (die dag zal mijn dochter naar kdv gaan). Daarnaast komt daar natuurlijk huiswerk etc bij. Geschat is dat dit 30u pw in beslag neemt (inclusief stage). Mijn man werkt 40u pw. Nu de zomer nadert, en de start van de opleiding, krijg ik steeds meer een benauwd gevoel als ik eraan denk. Structureel meer kdv kunnen we niet betalen, ik moet minimaal 12u pw werken om die ene dag kdv te betalen. Mijn opleiding zal dus echt in de avonden en de momenten dat dochter slaapt uitgevoerd moeten worden. Neem ik te veel hooi op mijn vork? Graag eerlijke reacties, met ervaringen erbij als je die hebt zou fijn zijn!
Lastig voor ons om dat voor jou te bepalen denk ik. Veel zal afhankelijk zijn van hoe goed je bestand bent tegen een (misschien tijdelijke) onevenredige verdeling van draaglast en draagkracht. Ik persoonlijk krijg al een beetje hartkloppingen bij het lezen van je post. Voor mij leest het inderdaad als nogal veel. Maar een ander hier zal waarschijnlijk zeggen: oh joh, dat doe ik met twee vingers in mijn neus en een gebroken been waarmee ik ondertussen nog de Kilimanjaro beklim!! Succes met je over- en afwegingen.
Ik heb mijn opleiding ooit naast mijn fulltime baan gedaan. Kind had ik toen nog niet. Partner klaagde steen en been dat ik 's avonds studeerde. Het zou moeten kunnen, mits je partner je steunt (zodat je vanaf 19.00 uur kan studeren, en niet elke dag moet afwassen, kleertjes hoeft te strijken etc).
Ik zou het niet kunnen, mijn man heeft echter net een universitaire studie naast 3 kinderen en een fulltime baan afgerond. Dus lastig te zeggen. Je moet inderdaad de steun van je partner hebben, mijn man heeft een behoorlijke tijd minder kunnen bijdragen thuis (kon wel weer meer, maar had liever dat hij die tijd met de kinderen doorbracht).
Ik persoonlijk vind het heel zwaar. Voor mijn zoontje werkte ik veel en sinds zijn komst heb ik gas terug moeten nemen. Ik heb toen besloten om tijdens zijn slaapjes en in de avond te werken, dwz in de middag 1 a 2 uur en de rest na 19.00. Met als gevolg dat er geen ‘ik’ tijd meer is, terwijl ik dat wel nodig heb om op te laden. Wat wel helt is vooruit werken. Dan maar een paar keer tot in de nacht door zodat ik een paar avonden voor mezelf heb.
Klinkt pittig 30 uur in de week is gewoon 4 werkdagen. En dan maar 1 dag echte opvang, hoe doe je je huiswerk dan als je met je dochter bent? Want die vraagt de nodige aandacht neem ik aan. Alleen savonds is ook zwaar al helemaal als dit 4-5 avonden in de week gaat zijn en je dus je man ook bijna niet ziet. Oplossingen. Hebben jullie geen recht op (extra) kinderopvangtoeslag? Zodat je meer kinderopvang kunt nemen, al is het maar 2 dagen ipv 1 dag. Kunnen je ouders of andere familie een extra ochtend/middag of hele dag oppassen.
Maandag thuis, dinsdag stage, woensdag thuis, donderdag werken, vrijdag thuis. Weekenden ook thuis. In de thuistijd komt dan nog 22u studie, 4 - 12u werk voor de opleiding en ongeveer eens per maand zal de vrijdag een werkdag worden voor een andere opdracht.
De pabo is niet moeilijk, maar zo veel werk. Al je lessen voorbereiden en alles uitschrijven ect. alles voordoen/ maken/ uitwerken/ aanleggen ect. Nu heb jij al didactische vaardigheden toch? misschien dat je vrijstellingen kan krijgen?
Ik heb net zitten rekenen naar aanleiding van jullie reacties en denk dat ik het persoonlijk niet trek. Studie + 1 dag werken zou al op 38u uitkomen, waarvan ik 22u in de avonden/weekenden moet studeren. Dat is dan in een week waarin ik 8u werk. Meestal is het tussen de 12 en 20 dus dan zit ik al op 42 tot 50u pw. Mijn moeder komt die ene dag per maand al extra oppassen als ik een opdracht doe en die werkt zelf ook nog dus kan helaas niet bijspringen. Extra kdv toeslag moet ik nog berekenen maar durf het ivm zzp'er zijn niet te ruim te nemen.
Ja klopt, ik krijg vrijstellingen ivm mijn vooropleiding en ga hem in 2 jaar doen. Alleen zijn mijn didactische vaardigheden op volwassenen gericht dus wel heel anders...
Zijn er bij jou in de buurt geen scholen waarbij je via het zij introomtraject de opleiding kunt doen? Dan betaalt school je opleiding en je krijgt ook salaris.
Dat klinkt best zwaar. Ik heb toen ik fulltime werkte ook een avondopleiding gedaan en daarnaast moest ik nog een behoorlijk eind reizen voor mijn werk, dus vroeg de deur uit en laat thuis. Oh ja, en een nieuw huis wat compleet uitgewoond was, dus tussendoor ook nog veel klussen. Toen had ik nog geen kinderen, maar ik werd het soms wel zat hoor, ik moest echt koffie drinken enzo om goed wakker te blijven. Dit was 2,5 jaar waarvan de laatste maanden door de verhuizing en extra reistijd dus wel erg vermoeiend waren. Daarnaast weet ik niet hoe het zit met jou als je dochter ziek is ofzo, kan oma ofzo haar dan ook verzorgen? Want met een ziek kind kun je soms niet veel doen. Of als je zelf ziek wordt etc. Het is al een hele organisatie en planning als alles loopt zoals het moet, maar zulke dingen kunnen wel echt moeilijk worden.
Dat van die kdv toeslag moet je echt even nakijken, als je een erkende opleiding doet heb je daar recht op. En met de hoeveelheid uren van je opleiding kun je je dan misschien meer opvang veroorloven . Al is het een halve dag extra, dan kun je wel meters maken met je huiswerk . Ik heb zelf vorig jaar een mbo opleiding afgerond , ik dacht dat dat het een makkie zou worden want een stuk onder mijn niveau, maar dat viel een beetje tegen. Ik had mijn dochter twee dagen op het kdv en die tijd had ik ook echt wel nodig. Als ik naar mezelf kijk: als mijn dochter op bed ligt ben ik zelf ook rijp voor de sloop, dus studeren hoef ik dan echt niet te gaan proberen . Mijn dochter was 1,5 toen ik begon en ik ben drie jaar bezig geweest (thuisstudie).
Klinkt best zwaar! Ik raakte zwanger tijdens mijn studie en beviel op een gegeven moment dus ook tijdens m’n studie. Ik vond het combineren van een kind en studeren heel lastig. Vooral omdat je eigenlijk overdag gewoon met je kind bezig bent en niet je volle aandacht aan het studeren kan geven. S’avonds was ik vaak doodmoe en deed ik weinig meer. Uiteindelijk wel afgemaakt (ook een tussenjaar genomen) maar zou er niet zo snel nog een keer voor kiezen. Zeker niet icm een baan! Succes met je afweging!
Dames bedankt voor jullie reacties. Het zweet brak me net uit tijdens het rekenen en uitzoeken. Gelukkig is mn man vandaag thuis dus die zag me in de stress schieten. Een lekker potje janken later heb ik besloten de pabo een tijdje uit te stellen. Het is al een tijdje een wens van me en het zal ook wel een wens blijven tot ik start dus dat kan ook als de kleine naar school is.
Ik denk dat je veel hooi op je vork neemt. Zeker als straks ook je avonden gevuld zijn. Je komt er dan ook niet onderuit om in de weekenden bezig te zijn met alles behalve relaxen. Ik werk fulltime, 4 en een halve dag thuis en 1 middag op kantoor. Ik vind het heel zwaar en heb continu werk en andere verplichtingen in mijn achterhoofd, ook in mijn vrije tijd. Mijn huishouden is een ontplofte bende omdat ik naast zorg voor onze kinderen, werk, sociale verplichtingen, sport en gebrek aan rust in mijn hoofd er niet aan toe kom om mijn huis fijn opgeruimd te houden. Moet ik wel zeggen dat ik een organisatorisch drama ben... Maar als jij je werk, schooltijd en privé goed gestructureerd in kan delen, ben je al een heel eind. En neemt niet weg dat je opleiding tijdelijk is, dus als dit is wat je wil doen, je het eigenlijk wel moet proberen. De tijd staat niet stil en later denk je anders "had ik toen maar..."
Ik denk dat het een goede beslissing is om het niet op de manier te gaan doen zoals je van tevoren had bedacht. Echter vraag ik me wel af of je geen kinderopvangtoeslag kan krijgen voor je studie tijd, dat zou ik nog even uitzoeken. Zou zonde zijn als je het nu onnodig drie jaar lang laat liggen toch? En misschien dat jullie ook nog wel voor een tweede willen gaan dus dan wordt het misschien wel van uitstel komt afstel. Succes met je keuzes!
Dat kan natuurlijk ook altijd nog. Ik heb het zelf een jaar gedaan (1 dag+ avond school) en 24 uur werken, maar vond het erg lastig. Wel merkte ik, maar dat is ook weer heel persoonlijk, dat ik nooit de aangegeven tijd qua studielasten nodig had. Er werd 24 uur aangegeven, maar denk dat ik met 8 uur genoeg tijd had. Weet natuurlijk niet of dat na het 1e jaar nog zo zou zijn geweest.