Grote basisscholen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Yukl, 6 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yukl

Yukl Niet meer actief

Wij gaan volgend jaar verhuizen wat de schoolkeuze voor mijn oudste niet erg makkelijk maakt. Vanaf een afstand zullen we aan de hand van ervaringsverhalen en websites wat voorwerk moeten verrichten zodat we straks (9 maanden voordat mijn zoontje naar de basisschool gaat) snel kunnen bepalen waar we gaan kijken en welke keuze we gaan maken.

Maar nu valt het me op dat de scholen van tegenwoordig (in de wijken waar wij willen wonen) groooooote basisscholen zijn met voor iedere groep meerdere klassen. Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Terwijl aan de andere kant dat juist de basisscholen zijn die me qua leerplan etc. enorm aantrekken. Engels onderwijs, speciale programma's (niet alleen voor de zwakke leerlingen, maar ook voor het bovengemiddelde kind) en een goed doordacht pedagogisch plan (op papier althans ;)). En in 1 buurt zijn het ook de scholen die beter presteren tov de andere scholen.

Ik ben benieuwd naar andere visies hierop. Maar ook erg naar de ervaringsverhalen. Ik heb zelf op een normale school gezeten qua grootte (1 klas per groep, met 30 leerlingen per klas). Mijn broertjes en zusjes zaten op een grotere school (gem. 2 klassen per groep) en mijn jongste zusje heeft zeer recent een "hussel" meegemaakt. Wat wil zeggen dat ze de 2 groepen door elkaar gegooid hebben waardoor ze daarna in een andere samenstelling terecht kwam. Voor mijn zusje best heftig omdat ze zich niet heel makkelijk mengt in groepen (was op het KDV al een dingetje).

2. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    L. gaat straks ook naar een grote school. We zijn er al geweest voor een rondleiding en info en het zag er allemaal prima uit:)
    Ik heb zelf vroeger op een kleine en op een grote school gezeten en ik vond de grote veel prettiger.

Nou staat de school van L. ook het beste aangeschreven hier in de buurt, het is een openbare school met Daltononderwijs en wat dat betreft spreekt het me ook erg aan. En ik heb kennissen/familie die hun kids daar ook op school hebben of hebben gehad en allemaal erg positief zijn.
    Laatst was toch in het nieuws dat grotere scholen over het algemeen beter uit de bus komen (?) dan kleinere scholen? Is onderzoek naar geweest dacht ik. Maar dat zou je even moeten googelen ofzo.

Een grote school heeft als voordeel dat als er wat is met bijvoorbeeld een leerkracht of een groep dat niet goed functioneert, er makkelijker geschoven/geruild kan worden met andere klassen.
    Zo ben ik vroeger naar een andere klas gegaan omdat de juf en ik elkaar helemaal niet lagen en ik niet functioneerde. Bij de andere juf was er niks aan de hand. Is maar een voorbeeldje;)

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Waar ga je naar toe verhuizen?
    Wellicht zijn hier ouders die al in je nieuwe wijk wonen?

In Rotterdam krijg je van de gemeente allerlei foldermateriaal mbt alle scholen in de wijk. Wij misten dus bijna de leukste school omdat hij net buiten onze wijk ligt :)

4. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ah fijn om een positief ervaringsverhaal te lezen! Mijn wat onzekere houding komt natuurlijk ook voornamelijk voort uit het feit dat ik er geen ervaring mee heb.

@ saskia: oh ja dat zou wel handig zijn ja :D
    Het wordt hoogst waarschijnlijk of Vathorst in Amersfoort, of Eilermarke in Enschede.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Ja, ik vind het ook nogal wat.
    In deze woonwijk (grote nieuwbouwwijk) moet je verplicht in je eigen wijk naar school, tenzij je voor 'andere' onderwijsvormen kiest als Montessori, Dalton etc.
    HIer zijn dus alleen maar grote basisscholen, die andere soort scholen liggen ten eerste een aardig eind rijden uit onze buurt en daarnaast komen ze als zeer zwak uit de onderwijsinspectie, dus die vallen gewoon gelijk af.
    Ik heb twee grote basisscholen bezocht en ik vond de tweede school die we bezochten toch wat kleiner en persoonlijker overkomen dan de eerste, terwijl hij eigenlijk nog groter is. Het gebouw heeft bijv. een aparte ingang en vleugel voor de kleuters met een apart speelterrein. Zo komt het wat minder overweldigend over. Voor die school hebben we ook gekozen (ook om meer redenen natuurlijk ;)).
    Daarnaast is het goed om te weten groot de groepen maximaal zijn, want 2 groepen die bomvol zitten, zijn natuurlijk ook weer anders dan 3 kleinere groepen.
    Mijn voorkeur had en heeft zo'n grote school nog steeds niet, maar er valt hier weinig te kiezen. Deze week gaat ze voor het eerst, ik zie er wel een beetje tegenop, gewoon omdat het zo'n grote school is. Ze houdt niet zo van drukte, gegil etc. Ik ben al bang dat ze verdwaalt als ze de w.c. zoekt of tussen allemaal schreeuwkinderen zit en ze niet durft te zeggen dat ze naar de w.c. moet...oeh, ik ga helemaal off-topic, waar kun je je al niet druk om maken hè :).

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.341
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik heb zelf vroeger ook op een school gezeten met indertijd zo'n 500/550 leerlingen. Wat inhield: 4 a 5 kleuterklassen - 2 a 3 x groep 3 en daarna veelal 2 klassen per jaar, met vanaf dat moment zo'n 26 kinderen per klas.

De voordelen die saskia al noemt onderstreep ik ook: Bij problemen kun je eens wisselen van klas (zonder gelijk naar een andere school te hoeven) en zo'n hussel die jij beschrijft, die hadden wij ook weleens, en tja: dat hoorde er bij, soms pakte het verkeerd uit, maar soms ook was het juist super omdat je dan bij iemand in de klas kwam die je érg graag mocht, of omdat er een kind uit je klas juist wegging die je niet mocht....
    Het hoorde hier eigenlijk ook wel bij de groei als het ware. Nieuwe juf/meester, en soms ook nieuwe kinderen....

7. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Hm ja, ik heb dus ook op een erg kleine school gezeten en ik heb in de bovenbouw in 1 jaar tijd 8 verschillende juffen gehad..
    Wat ik verder een nadeel vond was dat je alles en iedereen kende, ons kent ons en nogal benauwend. Zo heb ik dat tenminste ervaren.
    Op een grote school val je iets minder op ofzo.
    Dat van die drukte en schreeuwende kinderen, verdwalen etc. heb ik nooit iets van gemerkt terwijl ik erg gevoelig ben voor drukte, gedoe en sfeer. Als kind heel erg zelfs.

8. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik heb zelf op een erg kleine basisschool gezeten en heb mijn afgelopen stage voor de PABO afgerond op een hele grote school.

Ik vind het geweldig! Er is zoveel contact tussen kinderen en activiteiten die met andere klassen (zelf groep) samen gaan.
    In een ander topic noemde iemand het, geheel onterecht, leerfabrieken.
    Ik denk dat een kind juist heel vele kan leren op zo'n school, doordat er zo divers onderwijs wordt gegeven.

Op de school waar ik stage heb gelopen is er een speciaal programma voor kinderen met Nederlands als tweede taal. Deze kinderen hebben ene taalachterstand en krijgen daar dus begeleiding voor.
    Maar ook voor langzamere leerlingen is er extra zorg. aan de andere kant is er voor hoogbegaafde leerlingen vaak een speciale methode die ze naast hun gewone werk doen.

Ik denk niet dat dit op kleine scholen allemaal aangeboden kan worden. Dan moeten ze waarschlijk voor 1 of 2 kinderen een heel programma ontwikkelen en dat is vaak niet haalbaar, qua personeel maar ook niet qua kosten.

Ik zie er zelf ook niet zo'n probleem in, in grote scholen. Ik heb liever dat Finn naar een grote school gaat die goed aangeschreven staat en waar ik een positief gevoel bij krijg, dan dat hij naar een kleine school gaat waar ik zelf een slecht gevoel bij heb en waar het onderwijs maar net aan de maat is!

9. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    ik verbaas me eigenlijk een beetje over wat jullie een grote basisschool vinden. Hier in het dorp zijn ca. 9 basisscholen en allen hebben minimaal 2-3 kleuterklassen en 1 a 2 klassen per groep (of combiklassen) en heb dat ook nooit groot gevonden. Zelf heb ik ook op een school gezeten met per groep 2 klassen en het nooit als groot gezien. voor mij is dat dan ook geen issue geweest bij het kiezen van een school omdat ik het niet 'groot' vindt. Ik denk wel dat een school met meerdere klassen mogelijkheden heeft om meer op maat te werken en meer verschillend aanbod te doen, dus ik zie het als positief.
    Sterkte in elk geval met de beslissingen.

(hier is het overigens zo dat de kleuters en groep 3/4 samen buiten spelen en de oudere groepen een kwartier later, dus dat het toch overzichtelijk blijft)

10. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ duikster: de scholen die wij op het oog hebben, hebben vaak 4 klassen per groep ;) dat is dus best groot.

11. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Ik werk zelf op een kleine school (1 groep van ieder leerjaar) maar ken beroepshalve ook diverse grote scholen.

Als ik het zo bekijk hangt het niet van de grootte van de school af welke kwaliteit de school heeft. Je hebt minder 'goede' (tja, wat is niet goed?!) kleine scholen en minder 'goede' grote scholen.

Wat wel belangrijk is dat je informatie hebt over de groei van de school. Ik heb namelijk wel vaker gezien dat scholen die in korte tijd explosief groeien moeite hebben om hun kwaliteit goed op peil te houden. Er moeten dan op korte termijn veel nieuwe leerkrachten worden ingevlogen en die moeten weer bijgeschoold worden in wat de school wil. Ook lopen de financiën altijd een jaar achter dus heeft een snel groeiende school het financieel ook wat moeilijker.

Ik denk dat beide typen scholen voor- en nadelen hebben. Ik ben het overigens niet eens dat een kleine school GEEN (of minder) onderwijs op maat zou kunnen bieden. Zo werken wij op onze school bijv. ook met een plusklas voor hoog- en hogerbegaafden en doen we juist heel erg veel aan differentiatie. Zolang een school, klein of groot, ervoor gaat om kinderen het maximale te bieden zijn er altijd mogelijkheden.

12. Saskia78

Wij kozen voor een school met ca 370 leerlingen.
    Voor mijn gevoel heel groot. Mijn eigen basisschool had op hoogtij jaren nog geen 100 leerlingen.
    Dat betekend dus voor elke groep was er een combiklas met zo'n 25 leerlingen per lokaal.
    Ook niet extreem weinig en de leraar moest ook nog 2 verschillende jaren lesstof behandelen. Ook geen ideale situatie dus. :)

Nu voor anne: 2 kleuterklassen met zo'n 20 leerlingen.
    Met een eigen kleuterplein (heel groot ook nog met veel ruimte om te fietsen, steppen en een grote zandbak)
    Rest van de school is verder over 2 gebouwen die tegenover elkaar staan. Kleuters en groep 3/4 in 1 gebouw, rest overkant van de straat. Veel buitenruimte en groen. Niet verkeerd voor hartje stad.
    Plus lunchen in de speeltuin.
    Dat alles was op mijn kleine school echt geen optie :)

13. Sensea

Sensea Niet meer actief

#13 Sensea, 7 jun 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jun 2011
    ik ben zelf juist sterk voor kleinere scholen en kleinere klassen. met veel tijd voor inividuele aandacht . we zijn dus bewust verhuisd om vlakbij onze keuze te wonen omdat de scholen in onze oude wijk niet voldoen (hebben we ervaring mee met de andere 2) de school valt niet onder de noemer "populair" maar wel onderwijs technisch vanwege de doordachte werkplannen/werkwijze met veel aandacht voor de kinderen met juist hun beperkingen ( zoals bij onze jongste het taalbegrip) hij zit er nu naast op de creche ( voor dat taalbegrip probleem) en de pleinen zijn aansluitend. voor een kleine school vind ik de accomodatie heel ruim opgezet met een groot plein en het wordt zover ik kan zien goed schoon gehouden, ook niet onbelangrijk tegenwoordig.

14. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Een kleine school betekent niet direct veel individuele aandacht voor elk kind. Op een grote school is het vaak zo dat er meer geld en middelen zijn voor extra begeleiding in de klas.
    Maar goed, het zal per school ook wel verschillen..
    Denk dat je goed moet kijken naar wat je aanspreekt, bezoek een paar scholen. Hoe groot een school is zegt niet altijd alles.

15. Saskia78

mja mijn ervaring is dus dat kleine school niet automatisch ook een kleine klas betekent.

16. Sensea

Sensea Niet meer actief

hier gelukkig wel. heb eerst stiekem geteld door het raam.voordat ik uberhoubt verder ging kijken.

17. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.249
    4.480
    113
    Mijn achternichtje gaat naar school in de eilermarke (enschede) en ik hoor alleen maar positieve verhalen van mijn nicht.
    Zo waren ze er al heel snel achter dat mijn achternichtje dyslectisch was (als ik het zo goed schrijf) en kreeg daarbij goede hulp.
    Ze werd geplaagt in haar klas (ze is gewoon veel te lief) en hebben ze besloten haar in een andere klas te plaatsen. Nu gaat ze weer met plezier naar school en is zo trots want ze wordt uitgenodigd voor kinderfeestjes :D

Maar in glanerbrug (vlak bij eilermarke) zitten ook nog scholen en dat is dan gewoon op fietsafstand dus zeker ook de moeite waard om even naar te informeren.

* ziet Blup op de tenen staan om stiekem de kinderen in een klas te tellen :D*

18. Saskia78

Stiekem nog wel! :)

Nahja wij hebben natuurlijk ook eerst zelf gekeken voordat we ergens een afspraak maakten. :)

19. Sensea

Sensea Niet meer actief

je loopt erlangs hihi, dus min of meer stiekem. de hoogste 2 klassen zitten aan de stoepkant.

20. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb zelf op een heel kleine school gezeten (15-20 kinderen per leerjaar en dus vaak combinatieklassen).
    Ik heb het daar goed naar m'n zin gehad. Mijn klas had de laatste 3 jaren zo'n 16 kinderen en 2 van die 3 jaar zaten we samen met een klas lager in één lokaal, met één juf. Zij waren met 15. (dus 3/4 samen 31 kinderen, 4/5 samen 31 kinderen, in de 6e klas (nog geen basisschool, dus 6e klas lagere school was laatste jaar) zaten we alleen met 16 kinderen).
    Die laatste 3 jaar hadden we ook steeds dezelfde juf, die van mij een prijs had mogen krijgen voor beste juf van heel sesamstraat.

Maar ja. Dit soort scholen bestaan hier helemaal niet meer. Ik heb dat beeld dus echt van me af moeten zetten. Wij hebben nu een grote school gekozen voor de kinderen. Op papier ziet het er geweldig uit, goed pedagogisch plan, goed inspectierapport en enthousiaste ouders. We zullen het zien, hoe het in de praktijk bevalt...
    Ze zitten ook niet de hele dag in een vaste groep. Ze beginnen de dag wel in hun eigen groep, maar daarna volgt ieder kind z'n eigen programma. Soms met kinderen samen (de ene keer van eigen leeftijd, de andere keer oudere of jongere kinderen of een mix) en soms alleen. Afhankelijk van wat ze moeten en/of willen leren. Twee keer per jaar een 30-minuten gesprek tussen leerkracht, ouders én kind, over de leerdoelen en vorderingen. En dit is geen plannetje op papier, ik hoor hier van ouders heel goede verhalen over, dat die gesprekken beter en professioneler gevoerd worden dan de functioneringsgesprekken in menig bedrijf. Dus groot, ja (3-4 parallelgroepen per jaar, geloof ik). Individuele aandacht: JA!

Maar ja, het blijft een gok. Blijft de school op het zelfde niveau functioneren? Is het écht zo goed? Gaan mijn kinderen zich daar thuis voelen? De tijd zal het leren. Als het echt niet bevalt, kunnen we altijd nog overstappen. Al doe je dat natuurlijk liever niet, maar als het moet dan moet het...

Succes met je afwegingen!

Deel Deze Pagina