Ik zie nu deze post (sorry sorry sorry dat ik zit te posten terwijl ik meer dan de helft niet gelezen heb...) Als ze op 3 niveaus werken (per vak, neem ik aan) is er toch wel aardig wat ruimte? helemaal als ze individueel naar kinderen kijken. lijkt me het beste plan, om het met de juf te bespreken. zij heeft er toch ook zo haar kijk op. Je zou natuurlijk ook haar nog een jaar in groep 1 kunnen houden (waarin ze, nogmaals, geen late leerling is maar een gemiddelde qua leeftijd) en daarna beslissen of ze dan ineens naar groep 3 kan. Daar ligt toch ook het wezenlijke verschil, bij groep 3 is het geen kleutergroepje meer.
Ik werk op een middelbare school. Leerlingen van 11 die bij ons op school komen, daar gaat het meestal niet zo goed mee. Ze kunnen de leerstof wel aan maar hebben vaak geen aansluiting met klasgenoten. Regelmatig blijven deze leerlingen in klas 3 of 4 zitten. Hoe dat in het basissonderwijs gaat weet ik niet. Ik vind 3 maanden groep 1 wel erg kort. Op de school van mijn oudste zoon hebben ze half jaarlijkse doorstroom. Daar kijken ze niet naar jongste en oudste maar naar het kind. Het kind hoeft dus ook niet een heel jaar langer of korter maar maar een half jaar. Thomas is 9,5 en zit na de vakantie in de tweede helft van groep 6 in januari gaat ie naar 7.
Ik wil toch nog even een keer reageren. Ik vind het altijd heel opvallend dat meteen de "schuld"bij een school wordt gelegd. Ts geeft aan dat zij dit een goede school vindt voor haar dochtertje en dat het meisje het naar haar zin heeft. De school heeft gesignaleerd dat het meisje snel leert, voorloopt op haar klasgenootje en leergierig is. Zij geven de ouders de mogelijkheid (lees mogelijkheid, dus geen moeten) om versnel door te gaan. Het is toch fijn dat dit in overleg met ouders gebeurt? In jouw geval is het jammer dat 1/2 geen combi is. Anders had ze inderdaad makkelijker nu naar 2 gekund en had je volgend jaar rond deze tijd de knoop door kunnen hakken. Ik snap je bezorgdheid, maar mijn ervaring is wel dat scholen dit niet zomaar aanbieden. Als ze namelijk twijfelen en je dochter blijft later in haar basisschool carriere zitten hebben zij een doubleure op hun naam, en geloof me dat willen ze echt niet zomaar. Mijn keuze zou zijn, nu ik je reactie heb gelezen dat ze assertief is en leergierig om haar wel over te laten gaan. Je kan dan in groep 2 altijd nog zien. In principe gaan alle kinderen tot januari door naar groep 2, dus als je het zo bekijkt scheelt het maar 4 maanden. Iemand opperde nog om haar nog een jaar in groep 1 te houden en dan eventueel versneld over naar groep 3, maar ik denk dat dit geen optie is. In groep twee heb je te maken met duidelijke leerdoelen en cito toetsen, die kan je dus niet zomaar overslaan. Ik denk dat ze dan ook echt belangrijke dingen gaat missen (auditieve synthese/analyse, letteraanbod en al dat soort geneuzel) waardoor ze in groep 3 in de problemen zal komen. Als laatst nog even. Het werken met 3 niveaugroepen gebeurt pas vanaf groep 3. Bij kleuteronderwijs zijn de vakken (als je daar al van kunt spreken) zo geĆntegreerd dat dat echt geen optie is. Natuurlijk wordt er uitgedaag en extra aandacht aan zwakkeren gegeven, maar je moet niet denken dat de kleutergroep in 3 groepen is verdeeld. Succes, laat je nog even weten hoe het gesprek is gegaan?
Voor vroege vs late leerling moet je kijken naar het startmoment. Maar jouw dochter slaat gewoon een klas over, en dan heeft haar jonge leeftijd niet meer zozeer met het moment waarop ze jarig is te maken. Maar met het feit dat ze een klas heeft overgeslagen (want normaliter had ze 1,5 jaar over groep 1 moeten doen, dat is gebruikelijk). Maakt verder niet zoveel uit.
mijn oudste dochter zit nu voor het tweede jaar in de vierde. niet eens vanwege haar eigen capaciteiten ofzo maar om de simpele reden dat ze de opleiding met haar 15 op het mbo niet in mocht. daar sta je dan. tussen de wal en het schip. omdat we de bui voelde aankomen heeft ze vorig jaar een gedeelte van haar examen gedaan en dit jaar de rest. ze zit echter al 6 maanden duimen te draaien want eigenlijk is ze al lang en breed "klaar" en school is niet in staat blijkbaar haar iets aan te bieden of op een leuke manier bij de lessen te betrekken.ze heeft zich nog 3 maanden bezig kunnen houden met samenvattingen schrijven en boeken lezen, ze heeft inmiddels zelfs haar VCA. maar ze telt nu dus al maanden echt de dagen af tot 4 juli tot de mondelinge examens beginnen. ze heeft de hele vmbo tijd moeten knokken om sociaal emotioneel mee te kunnen. nu zit ze bij haar feitelijke leeftijd genoten maar daar is ze nu "uitgegroeid" die vind ze te kinderachtig. aardig, maar verder heeft ze er niks mee. ze passen niet bij haar belevingswereld. voor haar was dit dus de "foute" keuse. al hadden wij niet eens een keuze, want een jaar thuis zitten op je 15/16 is ook geen optie in de nederlandse wet. maw, als je een keuze maakt om haar door te laten gaan, dan wordt het later moeilijk om weer terug te gaan naar de "oude" klasgenootjes qua beleving mocht het toch niet lukken allemaal. en als je ze doorgaat komt ze misschien op het voortgezet en later het mbo ook voor ditzelfde probleem als mijn dochter nu te staan. het is toch heel appart dat ze kinderen door laten gaan en klassen over laten slaan en dan niet op mbo kunnen beginnen vanwege hun leeftijd en "jonge" gedrag. succes met je keuze maken, het is geen makkelijke.
Wat een apparte situati zeg! Kan me voorstellen dat dit niet de ideale situatie is. Had ze niet een jaartje HAVO kunnen gaan doen?
Nou inderdaad! Ik mis dan toch een beetje de motivatie om verder te kijken dan het minimale eerlijk gezegd.
dat weet ik niet miekie, dat is eigenlijk nooit met ons besproken ofzo, wist niet dat je voor 1 jaar naar de havo kon. ook het mbo die haar afwezen heeft zoiets niet benoemd. ik denk ook niet dat ze dat met tl nivo aangekund had misschien. we hadden nog wel speciale begeleiding van een team die jongeren met een handicap helpt op eht mbo terrecht te komen ook die heeft deze optie nooit aan ons voorgelegd.
er zijn wel 2 kinderen van haar tl klas van vorig jaar naar de havo gegaan maar die konden heel goed leren. je moet ook hoger dan een 7, nog wat gemiddeld staan om toegelaten te worden. is dat dan ook de opleiding van 2 jaar? ik dacht dat havo gewoon 4 jaar was.
Havo is 5 jaar. Maar bij mij op school moest je inderdaad ook gemiddeld minimaal een 7 staan. Je stroomt dan via mavo 4 naar havo 4. En daarna moet je dus nog een jaar havo 5 doen.
Ik snap dat jullie als ouders misschien verkeerd zijn voorgelicht, maar een jaar zo aanmodderen vind ik heel slecht van een school. HAVO is 5 jaar, maar je gaat van VMBO 4 naar HAVO 4, en dan dus nog HAVO 5. Dus 2 jaar extra. Maar ze had ook na HAVO 4 kunnen stoppen en dan alsnog MBO gaan doen, lijkt mij nog altijd beter dan een jaar aanmodderen. Ik ben dus gestopt na HAVO4, nu erge spijt van, maar wilde heel graag SPW doen, en ben dus na HAVO4 MBOspw4 gaan doen, zonder problemen dus na HAVO4 gestopt.
Ik ben zelf altijd een vroeg leerling geweest (Maar niet zo extreem) Ik ben in september jarig en toen lag de grens nog op 1 oktober. Ik heb hier zelf nooit hinder van ondervonden... Ja... ik was altijd de jongste. Maarja... iemand moet de jongste zijn he! Maar goed april of september scheelt ook weer 5 maanden. Ik denk dat ik dr lekker naar groep 2 zou laten gaan en volgend jaar alsnog kijken hoe het gaat en of ze nog een jaar groep 2 doet of toch naar groep 3 gaat!
Ik ben juf op een basisschool en heb zowel in groep 1 als in groep 2 gewerkt. Als ik het zou moeten zeggen zou ik haar lekker in groep 1 houden. Ze is nog zo jong en ik denk dat ze er later last van gaat krijgen. Laten ze in groep 1 zorgen voor genoeg uitdaging op cognitief gebied en meer bieden dan wat ze in groep 1 krijgt, zodat je dochter zich niet gaat vervelen. Ik heb ook groep 1 gedraaid en er waren 2 lln waarvan de ouders persee wilden dat die kindjes door gingen ook al waren ze vroeg. (en dan heb ik het over november/december en wij hanteerden de oktoberregel) Uiteindelijk gedaan, met de nodige zorg en aangegeven dat wij het niet verstandig vinden en ik keek toevallig gistermiddag in ons leerlingvolgsysteem en zag dat die beide lln. (nu groep 3) moeite hadden om mee te komen, omdat ze nog zo jong in gedrag waren... Je zou bijna zeggen: ik zei het toch... Dus denk er goed over na! Succes, Liefs Loesie
Je schrijft dat je dochter sociaal-emotioneel sterk is en dat de juf het heeft voorgesteld, dat zijn voor mij 2 redenen om te zeggen doen! Ikzelf ben van november, maar ben pas in september toen ik 4 was (dus al bijna 5) naar de kleuterschool gegaan. Rond de kerstvakantie is toen al aangegeven door mijn juf dat ze vond dat ik beter met groep 2 mee kon draaien en dus in totaal maar 1 jaar kleuteren, anders zou ik me namelijk enorm gaan vervelen. Mijn ouders hebben daar toen mee ingestemd en ik ben dus met 5 jaar naar groep 3 gegaan. Nou ben ik wel van november en ik realiseer me dat dat nog een half jaar ouder is dan jouw dochtertje, maar ik heb er nooit problemen mee gehad. Was nog steeds een van de slimsten in de klas en zonder problemen VWO doorlopen.. voor mam was dat misschien nog wel het moeilijkst, dat ik dus met 17 op kamers ging
En het is nu natuurlijk moeilijk te voorspellen, maar ik was volgens mij nog steeds een van de eersten in mijn klas die ongesteld werd, met een jongen had gezoend etc.. dus wat dat betreft ook in de pubertijd niet het gevoel dat ik "achterliep". Overigens hebben mijn ouders nooit dwarsgelegen toen ik ouder werd.. ik mocht dus gewoon op mijn 15e met mijn vriendinnen van 16 gaan stappen
Dit is voor mij een reden geweest om de beslissing te nemen mijn zoontje pas na de zomervakantie naar school te laten gaan (in 2012). Hij is ook van april en om problemen op de middelbare school te voorkomen en anderzijds te voorkomen dat meer dan twee jaar kleuteren verveelt kom ik op deze beslissing. Deze school doet dit sowieso al bij kinderen vanaf mei dus stond achter onze beslissing.
Ik ben zelf van begin september, ook een vroege leerling. Ik was de jongste van de klas en heb er nooit problemen mee gehad. Ik was 11 in de brugklas en 15 toen ik al fluitend MAVO D gehaald heb. Ik denk dat het per kind verschillend is. Ik zou gewoon naar je kindje kijken.
Jee ik vind jou dametje wel erg vroeg om naar groep 2 te gaan. Mijn dochtertje word 5 oktober 4 en zij moet nog een jaar lang naar de 0 groep. De groepen 1 zitten hier vol en ze hanteren hier nog de 1 oktober regel.