ovulatie testen + tempen; hoe doe je dat??

Discussie in 'Ovulatie en zwangerschapstesten' gestart door Lilly, 26 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Dag allemaal, wij proberen zwanger te worden van de 3e.

Mijn oudsten zijn echter al 6 en 9 jaar oud en ik merk dat ik er alweer helemaal uit ben, hoe dat ook alweer allemaal zit met die cyclus en zo. Ik heb ook nog nooit mijn temp bijgehouden of ovulatie testen gebruikt en had tot nu toe ook het geluk snel zwanger te worden door gewoon ongeveer 2 weken lang midden in mijn cyclus dus om de dag te vrijen.

Mijn oudste direct na verwijderen mirena, mijn jongste na 3 a 4 maanden zoiets. Ook nu was ik na 2 maanden zwanger maar helaas is dat afgelopen woensdag een MK geworden na 4,3 weken. Ik wist al 6 dagen dat ik zwanger was omdat ik ook altijd ruim voor mijn NOD misselijk wordt en duidelijk positief test. Dat was nu niet anders en dus zag ik de hele MK totaal niet aankomen.

Hoe dan ook. Inmiddels is het bloeden voorbij en de zwangerschapstest helemaal negatief dus ik wil gewoon weer proberen zwanger te worden.

Aangezien mijn cyclus nu dus wel wat ontregeld zal zijn dacht ik, ik probeer eens dat tempen en ovulatie testen. Ik heb die sensitest dipsticks gekocht. 5 stuks heb ik.

En zaterdag ben ik begonnen met tempen.

Maar hoe werkt het nu precies?
    Wanneer ga ik die testen nou gebruiken en wanneer is zo'n test dus positief ? Ik heb nog nooit mijn eisprong gevoeld, dat ik weet dan. Het enige dat ik wel merk is dat ik rond een bepaald tijd in de maand veel zin heb om te vrijen, en ik ga er maar een soort van vanuit dat dat de periode is dat ik een eisprong heb ;)

Dus, wie heeft er zin om aan mij uit te leggen hoe het ongeveer werkt?
    Stel ik heb een cyclus van 30 dagen en ik neem de dag van de mk als dag 1, dat is dus 20 april wanneer ga ik dan beginnen met testen?

Sorry voor het lange verhaal, kort van stof zijn is niet mijn beste eigenschap ;)

2. mama0103

mama0103 Bekend lid

15 mrt 2016
    507
    39
    28
    Vrouw
    Hoi hoi,
    Ik heb er niet heel veel verstand van maar aangezien niemand heeft gereageerd zal ik een poging wagen ;)

Tempraturen moet je doen voordat je bent opgestaan dagelijks rond dezelfde tijd. Je kunt hier een tempkaart bijhouden: Online Temperatuurkaart en zwanger worden hulp

Zelf ben ik op dag 11 van mijn cyclus begonnen met ovu testen(je eerste menstruatie dag is dag 1 van je cyclus). De ovulatietest is positief als de streep even donker of donkerder als de controle streep is. Bij die testen moet je een tijdje niet drinken en plassen zodat de urine geconcentreerder is (ochtend urine mag je niet gebruiken). Wanneer je ovutest positief is heb je waarschijnlijk tussen de 24 en 48 later je eisprong.

Er zijn vast vrouwen die het veel beter weten en genoeg toe te voegen hebben dus graag dames ;)

3. meisje1977

meisje1977 VIP lid

1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    Je gaat tempen vanaf eerste dag van je menstruatie. Dit doe je iedere dag op hetzelfde tijdstip. Na wakker voordat je opstaat. Dit houdt je bij in een grafiek bijv fertilyfriends.
    Je hebt ook een topic over temperatuurkaartjes. Daar kun je ook kijken , zitten dames met veel verstand van temperatuurkaartjes

4. Bertje123

Bertje123 Bekend lid

15 nov 2015
    860
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik weet ook niet of ik er veel verstand van heb, maar zal een poging wagen.
    Ik gebruik de fertility friend app. Maar je hebt ook andere apps.
    Ovulatie testen gebruik je bij een regelmatige cyclus (gemiddeld 28 dagen) vanaf dag 10 ongeveer (maar het staat in de bijsluiter wanneer je kan beginnen. Het is geen moeten hè. Als jij je hele cyclus wil testen doe je dat, maar is onzinnig en niet nodig). Gemiddeld heb je bij een cyclus van 28 dagen je ei rond dag 14. Maar dit hoeft niet!!! Kan eerder, kan later. Je fase na de eisprong heet de luteale fase. De luteale fase zit ongeveer tussen de 10 tot 18 dagen. Daarna ga je menstrueren (of niet bij zwangerschap).
    Ik zou rond dag 10 beginnen met testen. Een ovulatie test is positief als beide streepjes even donker zijn of als de teststreep donkerder is. Daarna zou ik nog voor de zekerheid 1 of 2 dagen doortesten. Op het moment dat je testen donkerder worden, zou ik 2 keer per dag gaan testen om zeker te weten dat je je piek vindt.
    Een ovulatietest kan ook uit het niets positief zijn en hoeft dus niet geleidelijk aan donker te worden.
    Dan nog: als je een pos ovulatietest hebt, wil dat nog steeds niet zeggen dat je je eisprong hebt gehad!! De test geeft hooguit een piek aan. Heel af en toe springt je ei dud niet of pas later in je cyclus.
    Vandaar ook het tempen. Dit is de enige betrouwbare methode om te weten of je je eisprong hebt gehad.
    Belangrijk is om het dagelijks op hetzelfde tijdstip te doen. Ook in het weekend of dagen dat je er niet uit hoeft. Dus tempen voor je je bed uitstapt.
    Voor je eisprong heb je een lagere basale temperatuur. Pas na je eisprong gaat je temp omhoog (minimaal 0.2 of 0.3 graden t.o.v. Voor je eisprong) je temp kan de dag na je ei omhoog gaan, maar kan soms ook pas 2 dagen erna omhoog schieten. Dan is het dus handig dat je je ovulatietesten hebt gedaan ter controle. 12-48 uur na je pos test springt je ei dus. De dag na je eisprong tel je al 1 dpo tot aan de dag dat je gaat menstrueren. Dat is dan weet dag 1 van je nieuwe cyclus.
    Ik hoop dat ik nu niks vergeten ben en dat je het nog kunt volgen.
    Alvast heel veel succes met zwanger worden!

Deel Deze Pagina