MAAR... Hoe kan het dat mijn zoontje met drie maanden wel doorsliep en nu niet meer? Ik weet het: ik kan er niks aan doen en ik zou er de bv ook niet voor opgeven (net alsof ze dan ineens wel gaan doorslapen ), maar ik snap gewoon niet hoe het kan dat hij toen hij bijna de helft zo jong was er 5-6-7-8 uur tussen liet en nu drinkt hij stipt elke 3 uur...(dus 22-01-04-07)? Dus net zo vaak als toen hij net geboren was...? Eerst weet ik het aan de viermaandendip, maar dat duurt dan dus nu al 2 maanden. En dan lees ik hier berichten van moeders die proberen 's nachts een voeding over te slaan door een speentje te geven, maar dat pikt die van mij dus echt niet. Hij heeft gewoon honger. (En overdag er minder tijd tussen laten werkt ook niet.) Ik twijfel zelfs een beetje of ik hem anders maar een (bv-)papje moet gaan geven 's avonds. Hij is namelijk best wel (heel erg) groot. Hij is ongeveer 9 kilo en 70 cm en 5 maanden oud. Zou hij niet gewoon meer behoefte hebben? Of moet ik geduld hebben totdat hij 6 maanden is? Pff... lastig hoor. Wat denken jullie? Vrede mee hebben?
4 maanden dip, misschien ben je gaan werken, sowieso ben je waarschijnlijk drukkere dingen gaan doen, je kindje doet meer, wat ook meer energie kost. Ik weet het, het voelt als een rotstreek. Het voordeel is dat je er minder wakker voor hoeft te worden dan eerst. Half slapend je kind naast je hebben drinken lukte waarschijnlijk eerst niet, inmiddels is hij zo getraind dat hij waarschijnlijk weinig meer dan je borst nodig heeft. Soes dus op die momenten zoveel mogelijk, dat scheelt.
Sprongetje!! Mijn dochtertje sliep ook door... Tot dat ze dat sprongetje had. Sindsdien is het 's nachts weer heerlijk knuffelen Komt vanzelf oooooit eens goed Probeer te genieten van het nachtelijk samenzijn, hoe moe je ook bent. Mij helpt het om te bedenken hoe speciaal het is dat iedereen slaapt... Behalve wij tweetjes en dat ze zo geniet van de slokjes.
Ik heb hetzelfde gehad met Miriam: die sliep door met 3 maanden (hoera!) en met 6 maanden was dat ineens voorbij. Hier was het een combinatie van een sprongetje en tandjes (dus de nachtvoeding was meer een troostslok). Toen sloop die voeding er dus weer in, en hebben daar 5 maanden mee gezeten totdat we hem zelf maar stop hadden gezet.
@femkes: maar dat is het juist. Ik ben wel gaan werken, maar heb net drie weken vakantie achter de rug (in de weken daarvoor ook niet superveel gewerkt, wel ziek geweest trouwens). En in die weken is hij elke nacht vaker gaan drinken. Ik zou nu al zo blij zijn als hij alleen maar elke 4 uur zou komen. Dat is al 1 nachtvoeding minder... Bedoel je nou trouwens dat ik hem naast me moet leggen? Ik doe dat wel eens, maar dan vaak 's ochtends vroeg (niet om 01.00 uur), maar ik ben dan altijd bang dat hij onder het dekbed komt, helemaal als hij tussen ons in ligt. Ik val namelijk ook altijd in slaap als hij bij mij drinkt, dus dan kan ik hem niet wat hoger neerleggen voor de veiligheid. En doordat ik in slaap val, lig ik soms juist de halve nacht te voeden. Want dan drinkt hij 1 borst en dan vallen we allebei in slaap. En dan wil hij een uur later de andere. Vallen we weer in slaap. Wil hij weer een uur later de andere. Etc. En dat elk uur wakker worden vind ik misschien nog wel vermoeiender.
@maartje84: ik vind het ook heel speciaal, dat is het niet! Daarom zeg ik ook: "ik moet niet klagen". Maar 1 voeding minder 's nachts vind ik ook al genoeg genieten hoor @Leeuwtje83: Ik heb bij de oudste niet zo lang bv gegeven, maar wel heel lang een avondpapje rond 23 uur. Ik dacht dat hij anders niet zou doorslapen. Totdat ik het gewoon een avond niet gaf en toen sliep hij ineens van 7 tot 7. Daarom vraag ik me nu ook af of hij het wel echt nodig heeft. Blijkbaar wel, want een speentje oid lukt dus niet. Ik denk trouwens al de hele tijd dat hij tandjes krijgt (sabbelt ook veel en kwijlt dan weer heel veel en dan weer niet), maar ik voel nog niks.
Hihi ik bedoel het niet verkeerd hoor, maar ik hoor om me heen wel vrouwen het (vaak) zeggen dat ze het zo zwaar vinden om (zo) vaak te voeden (of het nou de fles of BV is) terwijl ik persoonlijk dat anders ervaar. Tuurlijk ben ik ook wel eens best wel een beeheetje heel erg moe maar ik ervaar het steeds als zo'n voorrecht om haar te mogen voeden. Misschien namelijk dat in ieder geval die benadering het al wat lichter maakt?? Slaapt jouw kindje bij jou op je kamer of juist op een eigen kamertje? Ik heb ontdekt dat als mijn dochter bij mij in bed slaapt (ik val regelmatig al voedend in slaap... ) dan komt ze veeeheeeel vaker dan wanneer ze in haar eigen kamertje slaapt! Alsof ze doorheeft dat de borst voor het grijpen hangt als ze tegen me aangekrult ligt. Misschien dat er met dat soort dingen te spelen er wat slaapwinst valt te behalen??
@maartje84: begrijp me niet verkeerd hoor, ik geniet er echt superveel van (van de tweede nachtvoeding wel iets minder dan van de eerste, dat wel). En ik overleef die nachtvoedingen ook wel, maar ik begrijp gewoon oprecht niet hoe een veel kleiner babietje er uuuren tussen kan laten 's nachts en deze grote beer elke drie uur wil drinken...? Dan ga ik dus bijna denken dat er iets is ofzo. Maar wat je zegt: hij slaapt bij ons op de kamer. Dat wil ik sowieso graag (vind ik fijn), maar het lijkt mij ook juist handig vanwege de nachtvoedingen. Toen hij laatst van wieg naar ledikant ging hebben we die zelfs weer op onze kamer gezet. Wat ook meespeelt is dat we boven superdunne wandjes hebben (bordkarton zeg maar) en mijn oudste zoontje nogal licht slaapt. De kamer van de jongste ligt tussen onze kamer en die van de oudste in, en ik ben een beetje bang dat als we de jongste in zijn eigen kamer leggen hij nog steeds 's nachts wakker wordt en we dan met twee wakkere kinderen zitten. Maar je hebt wel gelijk: het zou kunnen werken. De oudste sliep 's nachts namelijk ook veel beter toen hij op zijn eigen kamer lag.
haha, ik denk dat elke ouder van de ene voeding meer geniet dan van die voeding daarna als die ook midden in de nacht valt Ik wilde ook heel graag ons meisje bij ons op de kamer, ze heeft ruim 5 maanden elke nacht bij ons geslapen. Maar ineens vond ik het 'goed'. Mijn vriend wilde aanvankelijk dat ze veeeel eerder al op haar eigen kamer zou slapen, maar ivm de kansen op wiegendood hebben we haar dus toch heel lang bij ons op de kamer laten slapen. 'Goed' tussen haakjes, want hoewel ik 'er klaar voor was' (hihi) heb ik we de eerste nacht urenlang wakker gelegen met mijn hoofd aan de babyfoon geplakt. Inmiddels heb ik er meer vertrouwen in en slaapt ze heerlijk wat meer in haar ledikantje. Al wil ik nog niet haar wiegje van mn kamer af halen... Nu kan ze eventueel nog een nachtje... Maar goed, bij ons werkt het zo dat ze beter en langer slaapt als ze alleen ligt. Misschien zou je als dat voor jou acceptabel voelt ook eens kunnen proberen. Dunne wandjes zijn niet echt handig, maar ik hoor ook wel van mensen met meerdere kinderen dat alleen de ouders wakker worden en de broertjes en zusjes het niet eens horen huilen. Ik hoop voor je dat je een oplossing kunt vinden waar jij je prettig bij voelt. Bij mij is het genieten van het nachtelijk knuffelen, maar misschien heeft iemand anders DE tip zodat je kindje gaat doorslapen.
Ja, misschien moeten we het toch eens proberen. En anders zetten we het ledikantje weer terug. In principe wordt de oudste midden in de nacht niet wakker van zijn broertje, ook niet als hij het echt op een krijsen zet (doet ie gelukkig bijna nooit). Maar dat is wel met twee wandjes ertussen. Ik weet niet hoe dat is als hij er praktisch naast ligt.
Hier heeft de 4 maandendip ook erg lang geduurd, en ze heeft echt nog maaaaaanden wel tot 2 a 3 x per nacht gedronken. Sorry, wil je niet bang maken. Na haar verjaardag hebben we ingegrepen door de nachtvoedingen niet meer te geven en ze bleek toen te gaan doorslapen (nu weer niet meer trouwens ) Terugkijkend had ik dat wat eerder moeten doen denk ik, maar voor nu ben ik ervan overtuigd dat je kindje de nachtvoeding echt nog goed kan gebruiken voor zijn groei en ontwikkeling. Sterkte ermee!
Mislukt... Nee hoor. Ik denk dat je deels wel gelijk hebt. Hij zal het wel nodig hebben. Op dit moment dan. En ik moet de komende tijd gewoon steeds weer proberen hem langer te laten slapen, totdat hij er ineens wel aan toe is. Maar of hij echt beide voedingen nodig heeft? Daar ben ik niet helemaal zeker van. Meestal drinkt hij de eerste nachtvoeding echt goed. Maar de tweede keer is het vaak na een halve borst al afgelopen. Dan wil hij spelen of hij valt juist in slaap. Het is dan dus echt aandacht, en niet zozeer honger.
Herkenbaar! Hier sliep ze met 6 weken door en met 4 maand klokje rond. Zo tegen de 6 maanden kwam ze weer 2x s nachts, soms zelfs 3x in de tijd dat ik probeerde te slapen. hier met 14 maand ingegrepen en kreeg ze alleen nog een late avondvoeding. Inmiddels wordt ze vaak nog wel 1-2x wakker, soms kan ik nu een speentje en een aai geven en slaapt ze verder. Soms leg ik haar even tussen ons in, wil ze soms de borst maar soms zegt ze ook dat ze weer wil slapen en leg ik haar in haar bedje. Hmm... als je mij dit een jaar geleden verteld zou hebben, zou ik gillend gek worden hihi... maar moet zeggen dat het nu niet echt vermoeiend meer is, alleen wat in combi met de zwangerschap.
Nou. Vannacht maar eens iets anders geprobeerd. Mijn zoontje had om 22 uur goed gedronken en om 01.45 weer. Maar toen werd hij rond vieren alweer wakker. Ik eerst een speentje geprobeerd, maar hij bleef maar murmelen (hij maakt zich dan los uit de dekens, rolt op z'n buik en gaat gewoon lekker spelen in het ledikant...). Dus toen heb ik vriendlief een por gegeven. Hij deed hetzelfde (instoppen en speen) en toen sliep ie door tot acht uur! Dus... Hoe moet ik dit nou verklaren? Wil hij blijkbaar aandacht van mij 's nachts? Ga ik er te snel uit? Ik zit wel nog steeds te dubben of we zijn bedje toch niet op z'n eigen kamer moeten zetten. Of iig proberen. Hij wordt nl ook wakker van ons. Als we naar bed gaan bijv. Ik denk dat hij daardoor ook iets lichter slaapt. En ik dus ook. Maar goed, eerst komende nacht eens kijken hoe het gaat. Dit geeft hoop!
Hoihoi, miss een troost, mijn zoon is bijna 11 maanden en komt nog steeds 1 keer 's nachts. Ook hij is aardig aan de maat. Ach, het zal echt wel een keer stoppen. Daarbij is het goed voor jouw producite om nog een nachtvoeding te hebben en ik heb begrepen dat het zelfs de neurologische rijping van je kindje stimuleerd. Als tip kan ik je meegeven om eht gewoon maar te accepteren en niet teveel op de klok te kijken....succes!
Mijn dochterjte sliep tot 4 maanden door (en lang, soms 8-9 uur achter elkaar als ik haar niet tussendoor wakker maakte voor een voeding). Daarna heeft ze tot 2 jaar 2-4 nachtvoedingen gevraagd. Het is niet anders. Ik heb mij er toen gewoon aan overgegeven. Dat is toch echt het minst vermoeiende.
Hij wil niet zozeer aandacht, maar jij bent wandelend eten voor hem. Troost jij hem dan denkt ie 'wat nou speen, komop met die boobies!' en neem het hem eens kwalijk. Komt papa, dan is het 'ok, speen, geen aandacht, slapen'. Als je van de vroege ochtendvoeding af wilt, spreek dan af met papa dat hij vanaf een uur of vier spenendienst heeft.
Ja, dat klinkt als mijn zoon . "Wandelend eten", haha. Ik denk dat ik dat maar afspreek met mijn vriend, ja. Al vind ik het ergens wel een beetje moeilijk om mijn zoontje dan die 'boobies' te ontzeggen. Bovendien vind ik het wel lullig voor mijn vriend. Tot nu toe hoefde hij er namelijk 's nachts nooit uit en in ruil daarvoor stond hij dan met de oudste vroeg op. Maar dat is dan nu ook over... Stom hoor. Wil ik eigenlijk van die nachtvoedingen af, maar als ik er dan aan denk dat ze straks misschien echt over zijn heb ik het er toch een beetje moeilijk mee... Precies wat maartje84 zegt: het is toch wel speciaal. (Ik zeg: op naar nummer 3! Nu papa nog meekrijgen )
Kun je niet met jezelf afspreken dat je gewoon tot ie zes maanden is onbeperkt boobietoegang geeft? Dan heeft papa nog drie rustige weken. En daarna kijk je het even aan, misschien om te beginnen papa vragen om twee of drie nachten per week spenendienst te doen? Mocht zoonlief dan nog steeds komen?
Ja, daar zit wel wat in. Het enige is dat we natuurlijk met 6 maanden ook beginnen met vast voedsel en ik krijg het dan toevallig ook net drukker op mijn werk (en moet dan ook naar een congres, dus kan 2 dagen niet live voeden). Ik verwacht dus een hoop drukte en veranderingen en denk dat het misschien handiger is om dit dan iets eerder te doen.