ervaringen "zwarte" school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door heleentje80, 15 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Hoi,

Heeft er iemand ervaring met een "zwarte" school?
    Maw een school waar 50% van de kinderen uit een kansarm milieu komt.
    Het zit zo, mijn zoontje gaat binnenkort naar een school met 70% GOK kindjes (in Vlaanderen is GOK: gelijke onderwijs kansen. dit zijn kindjes uit 1 van volgende groepen: bestaansminimum, spreekt geen Nederlands, moeder heeft geen diploma, is buitenshuis geplaatst, behoort tot minderheidsgroep).
    Nu zit mijn zoontje met 1 ander Vlaams kindje in de klas (de andere zijn GOK-kindjes). Een andere school kiezen gaat niet omdat er in Gent een strikt inschrijvingsbeleid is waardoor de school voor jou wordt gekozen.
    Dus, iemand ervaring hier mee (pos en neg).
    PS wil niemand voor het hoofd stoten, maar ik maak mij zorgen om zijn schoolprestaties en ook om cultuurverschillen (vb enige kindje dat zijn eerste communie doet; weinig kindjes op school tijdens het suikerfeest ed)

2. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    wij hebben hier in onze buurt ook 2 van zulke scholen...
    waarbij een peuterspeelzaal zat gevestigd. ik heb toen der tijd mijn oudste dochter die net 2 was in die tijd daar heen laten gaan. maar na 1 maand heb ik haar daar weggehaald. en nee niet omdat er buitenlandse kinderen opzitten maar omdat echt geen een kindje daar goed nederlands kon praten. ik vond dit niet goed voor de taalontwikkeling van mijn dochter. heb daarover toen een gesprek gehad en ze keken me aan alsof ik gek was. ja sorry maar als je dat nou een beetje mengt zal het wel loslopen... elk kind had daar een taalachterstand.

dus ben ik ververop gaan zoeken en ben toen bij een hele leuke basisischool uitgekomen waarbij ook een peutergroep aanwezig was... daar zitten nu beide dochters op. en mijn oudste gaat volgende maand daar naar groep 1. het is wel een school die kinderen die de taal niet of nauwelijks beheersen weigeren. vind ik zelf wel een goede zaak. sporadisch zie je wel eens kindjes waarvan de ouders geen nederlands kunnen maar zij werken er wel aan mbv nederlandse taal cursus. en thuis moet er nederlands gesproken worden.

komt misschien een beetje bot over allemaal maar ik ben zelf ook een halfbloed hoor en absoluut niet rasistisch! vind het wel jammer dat er zulke verschillen zijn en daar niet normaal mee om kan worden gegaan! dus ik bedoel ermee te zeggen als ze de samenstellingen goed verdelen dan kunnen juist kindjes met een taalachterstand leren van de kindjes die de taal goed beheersen! maar dan moet de gemeente samen met de scholen de kinderen juist plaatsen zodat alles mooi in verhouding komt te staan. want wat er nu gebeurd is een kind word geweigerd bij een school en gaat dan maar naar een school waar alle kinderen wel worden toegelaten met een andere cultuur. dat vind ik not done!

vind het juist wel bijzonder als mijn dochters ook eens iets van een andere cultuur meemaken en daar respect voor hebben! dat geef ik ze ook zeker mee!

3. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.626
    113
    Jeetje, wat raar dat je geen enkele zeggenschap hebt over de school van je kind. Ik wil niemand beledigen, maar ik zou hier nl echt wel problemen mee hebben.

Het is misschien overal anders, dus ik wil jou niet ontmoedigen, maar mijn nichtje heeft haar zoontje naar een 'zwarte' school gedaan, 'want dat was zo lekker dichtbij'. Hij is daar samen met nog 1 jongetje het enige Nederlandse kindje. Gevolg: die 2 knulletjes vallen totaal buiten de groep en worden erg gepest. Aangezien jij geen keuze hebt, en dat waarschijnlijk voor meer mensen geldt heb je kans dat de situatie iets minder extreem is, maar ik zou er zelf erg scherp bovenop zitten, en nauw contact met de leraren onderhouden. Succes.

4. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Tja in Gent is het zo dat je je moet inschrijven op een lijst van de Stad en daar je scholen moet op aanduiden die je wilt.
    Echter moet je goed kijken naar die GOK-criteria en kan je niet zomarr inschrijven, maar enkel in die periode die voor jou geldt (vb hier een Vlaams kindje heeft in deze school voorrang op een GOK kindje). Dan wordt er gekeken naar de woonplaats en enkel als die dicht genoeg is kan je daar inschrijven. In praktijk komt het er op neer dat je pas kan inschrijven in de school van je zoveelste keuze of dat je helemaal niet kan inschrijven en moet hopen dat er ergens nog iemand wegvalt. Eventjes van school veranderen kan dus niet. Dit doen ze om alle scholen zoveel mogelijk te mixen (Vlaamse en GOK kindjes). Maar bij mij dus niet.
    In zoontje zijn klas zitten er nu 20 kindjes waarvan 3 vlaamse (hij bijgerekend; maar het derde kindje valt ook onder de GOK-criteria wegens geen stabiel gezinsinkomen).
    Tja ik maak mij zorgen dus

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier zit mijn dochter op een zwarte voorschool, ondanks dat er wat ouders zijn die slecht nls spreken doen de kinderen het juist erg goed, velen nog beter als mijn dochter die thuis bijna enkel nls hoort en spreekt.

Hana84 vindt dit leuk.
  6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik heb dit zelf gehad. Wij zaten op een school vroeger waar eigenlijk 70% uit een laag milieu kwam.

Wij hebben daar zelf nooit iets van gemerkt als kinderen. Kinderen kijken denk ik anders.

Zelf ben ik uitgestroomd naar Havo/VWO. Dus goed onderwijs gehad. Het was ook wel een beetje een hippie school toen ( veel kunst, theater en zelfstandigheid).

7. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Ik kan me niet voorstellen dat het op die korte tijd zo veranderd is!
    Ik ben geboren en getogen in Gent en mijn broer zijn kinderen gaan er nog steeds naar school en internaat.
    Hij heeft de kinderen gewoon in een school ingeschreven waar hij het goed vond. Ik spreek wel over een katholieke school. I.v.m Stadsscholen ken ik me niet uit.

8. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Mijn zoontje zit Op een katholieke school waar veel buitenlandse kindjes op zitten. Heel weinig vlaamse kinderen. Ik merk ookdat de school veel buitenlandse kindjes naar de logopedie doorverwijzen.Maar ik vind dat mijn zoontje beter nederlands spreekt. Hij vind het leuk op school, dus ik heb er geen problemen mee.

Ik woon in antwerpen en het is echt heel moeilijk om een school te vinden. Ik heb mijn dochter van 1 jaar en 3 maanden ingeschreven, vond het zo raar om nu al inteschrijven maar alles is volzet.

ben ingelogd op mijn phone sorry voor de spelfouten.

9. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    @Clapat,

Ze hebben dit systeem ingevoerd in 2009 om juist die mix te hebben, alle scholen doen er nu aan mee (ook BSO, katholiek, staats- en stad). Het is echt niet meer makkelijk om een school te vinden. Ze deden dit ook om het kamperen voor witte scholen af te schaffen. Ik denk dat ze het nu ook het eerste jaar doen voor het secundair of dat er plannen voor zijn.
    BTW (half/stief/pleeg)zusjes/broertjes krijgen altijd voorrang.

10. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Ik snap dat je je een beetje zorgen maakt. Denk dat een aantal dingen gewoon heel belangrijk zijn:
    1. Je kindje moet zich daar lekker voelen/ veilig voelen
    2. Je mag verwachten dat het onderwijsniveau goed is
    3. Het taalniveau in de klas zou voor mij ook een reden zijn om eens verder te kijken. Niet om iemand inderdaad tegen de borst te stoten, maar als je kindje met alleen taalachterstandige kinderen in de klas komt, is dat voor zijn/ haar taalontwikkeling niet goed
    4. Jullie als ouders moeten je er prettig bij voelen.

Dit gaat niet over racistisch zijn of niet, maar over de ontwikkeling van je kind en daar een school bij te zoeken die daar het beste bij aansluit.
    Ik sta zelf voor de klas, ik juich het alleen maar toe dat scholen gemixt worden, dat is tenslotte een weerspiegeling van de samenleving. Ik zou er echter wel moeite mee hebben als het taalniveau in de klas zo laag zou zijn vanwege het feit dat de kinderen in de klas nauwelijks goed Nederlands spreken/ verstaan. Vaak zie je dat die scholen ook een speciale taalmethode hebben voor NT2 (nederlands als 2e taal).
    Mbt cultuurverschillen, daar zou ik me nog niet eens zoveel zorgen over maken, het is denk ik prima dat je kindje ook andere culturen leert kennen en de gebruiken/normen en waarden daarvan. Zo leren andere kindjes ook weer van jouw kind!

Wel vreemd dat je als ouders geen inspraak hebt in de schoolkeuze, ik vind dat echt heel raar en eerlijk gezegd een beetje achterhaald. In een tijd zoals deze is het toch belachelijk dat dit voor je beslist wordt? Ik zou daar niet mee akkoord gaan!

11. auraly

auraly Fanatiek lid

28 apr 2007
    1.217
    9
    38
    antwerpen
    Wat raar, ik ben in Gent geboren .. altijd in gent naar school gegaan, in Gent bevallen van m'n dochter .. nicht is juf in Gent
    maar van die regeling heb ik nog nooit gehoord hoor !

Ik ben zelf altijd in destelbergen naar school gegaan , PiusX
    Daarna in gent bij de blauwtjes en laatste jaren naar het koninklijk atheneum van Gent
    Wij hadden altijd de keuze

Toen Yana geboren was woonde ik aan het Robot van Gent en ik heb toen ook gekeken naar welke school zij zou gaan , nooit ben ik verplicht geweest het bij 1 school te houden hoor

dus vind het heel erg bizar

12. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Vind het ook een beetje raar hoor. Dus omdat ik geen diploma heb. Komt mijn dochter bijvoorbeeld al op zo'n (lage) school? Super onrespectvol hoor. (niet voor jou ts,maar voor de gemeente) dat wil dus met andere woorden zeggen. Mama heeft haar diploma niet,dus jij moet speciale onderwijs hebben. Bullshit zeg.

13. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    @auraly,

Je moet het niet bij 1 school houden, maar de kans dat je in de school van je keuze terecht komt is minimaal (tenzij je de juiste criteria hebt om eerst in te schrijven en je er dicht tegen woont).
    In de wijk waar ik ga wonen zijn er 3 scholen (2 stads en 1 vrije). Die zitten allemaal vol ( de 2 stadsscholen zijn GOK scholen de vrije is gemengder). Kijk eens op de site van het LOP (lokaal overlegplatform) kies een school en kijk hoeveel vrije plaatsen er zijn. Bijna alle scholen hebben wachtlijsten.
    Maar het ging hier eigenlijk over ervaringen met zwarte scholen, niet over het inschrijvingsbeleid van de stad Gent (wat ik dus k*tbeleid vind)

14. auraly

auraly Fanatiek lid

28 apr 2007
    1.217
    9
    38
    antwerpen
    maar er zijn 1000 scholen in gent (beetje overdreven)
    en dat er een regeling is waarin scholen kinderen van kansarme kinderen niet mogen weigeren is hier ook het geval
    ze moeten in elke school een aantal % halen .. om zo die kinderen van gezinnen die het moeilijk hebben een betere kansen te geven

Dat is hier in Antwerpen toch het zo het geval en daar kan ik alleen maar blij om zijn

Kan me niet voorstellen dat het in Gent anders is, m'n nicht werkt als juf in een katholieke school in Gent en daar is iedereen welkom .. is geen verplichte school zeg maar, heeft ze het ook nog nooit over gehad
    m'n hele familie woont daar en heb over die regel nog nooit iets vernomen .. hoewel er heel veel kinderen binnen de familie ook school gaan in Gent en deelgemeenten

ik las net je vorige bericht .. toen ik in destelbergen naar school ging kwam een schoolbusje mij halen 's ochtens een 's avonds terug afzetten , mss moet je eens kijken in de randgemeenten .. meestal zijn de scholen daar minder volgeladen omdat in het stad de scholen inderdaad wel vol zitten

Vele scholen hebben daarom busregeling van school uit .. Eeklo, destelbergen, de pinte .. mariakerke .. Wij wonen ook in Antwerpen maar no way doen we onze kinderen naar school in het stad .. tenzij ze later kiezen voor een bepaalde opleiding die alleen in het centrum kan gekozen worden

15. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    @babyhope,

Dit zijn GOK-criteria: gezin leeft van leefloon(bestaansminimum); mama heeft geen diploma middelbaar; thuis wordt er geen nederlands gesproken; kind is buitenhuis geplaatst; kind behoort tot minderheidsgroep (schippers/kermisuitbaters/roma/andere rondtrekkende groepen).
    Idd beetje grof: er zijn ook hoogopgeleide anderstaligen, en universitairen die niet naar hun kind omkijken. En wat een schipper/kermisuitbater standaard verkeerd doet bij de opvoeding van zijn kind daar ben ik nog altijd niet achter

16. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Ik ook bij de blauwtjes! Vorige week nog eens daar naar het internaat geweest! :D

17. auraly

auraly Fanatiek lid

28 apr 2007
    1.217
    9
    38
    antwerpen
    hehe, ik ben er in de jaren 91-92 geweest :-D .. in 92 is m'n moeder gestorven en toen ben ik ook van school veranderd .. dus wie weet zijn we elkaar wel gekruist op een bepaald punt

18. Eeksie

Eeksie Bekend lid

10 jun 2011
    640
    0
    16
    Drenthe
    Ik werk op een behoorlijk 'zwarte' school, veel Marrokaanse kids, kids waarvan ouders geen opleiding hebben, e.d. Mijn ervaring is dat er bij veel kinderen een taalachterstand is, doordat sommigen tot ze op school komen nooit/weinig Nederlands hebben gesproken. Taalachterstand heeft invloed op veel leergebieden, over het algemeen zijn daardoor scores op zwarte scholen wat lager.
    Als ik heel eerlijk ben, ik vind het een hele mooie plek om te werken, maar als ik voor mijn dochter een andere optie had, zou ik haar niet naar de zwarte school laten gaan.
    Mocht je meer willen weten, kan je altijd pben. Kan hier natuurlijk verder ook niet te veel kwijt... ;)

19. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Daar kan ik antwoord opgeven!
    Deze GOK-criteria geven dus een "voordeel".
    Aangezien er heel weinig scholen met internaten zijn die kinderen vanaf schoolplicht aannemen ma.a.w vanaf 6 jaar, krijgen ze dus "voorrang" op scholen die aan hun kriterien moeten voldoen.

20. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Ben er pas in 1995 op school gekomen... dus toch niet...

Deel Deze Pagina