Graag wil ik mijn verhaal met jullie delen omdat het me toch wel bezig houd nog... Toen ik zwanger was wilde ik graag bv gaan geven. Heb me toen ingelezen en opgegeven voor een cursus. (De cursus heb ik helaas niet kunnen doen omdat ik toen ziek was.) Direct na de geboorte heb ik mijn meisje aangelegd en ze kon direct krachtig zuigen en kon zelf aanhappen. Maar een pijn dat het deed!!! Ik ben echt geen watje maar ik had de neiging om haar eraf te trekken! Na een paar minuten aanleggen had ik drie uur lang pijn aan mijn tepels. De begeleiding in het zh was ronduit slecht. Knijpen in mijn tepels, hardhandig mijn dochters hoofdje tegen mijn borst duwen en chagrijnig doen. In het zh nog geprobeerd met tepelhoedje, resultaat: nog pijnlijker!!! Ze hebben toen bijgevoed en vertelden me dat hun niet geloofden in tepel speenverwarring. Ik was zo gaar dat ik het aannam. Dit was 's nachts. De volgende ochtend komt er een verpleger aan en zegt: hee, was het bij jou dat de borstvoeding zo'n pijn deed? Ik zei: ja dat klopt. Oh, zegt hij, daar moet je maar aan wennen en hij loopt zo weg. Nou ik voelde me al niet happy na een lange bevalling en toen was ik echt verdrietig en nijdig. Ik besloot dat ik in het zh niet meer wilde proberen. Thuis met de kraamhulp dan maar. Maar ik durfde niet meer. Kolf gehaald en dat geprobeerd, echter zonder succes. Na 15min kolven waren mijn tepels amper vochtig en ook daarna had ik 3 uur lang pijn. Had al genoeg pijn aan mij lijf na die bevalling en dit kon ik er echt niet bij hebben. De keuze voor de fles was gemaakt. Mijn tepels zijn tot op de dag van vandaag nog steeds gevoelig. Ik heb altijd geloofd dat een vrouwenlijf gemaakt is om een kind te kunnen krijgen en voeden, maar door een rotzwangerschap en dit verhaal heb ik dat geloof overboord gegooid. Tot mijn grote teleurstelling en verdriet. Wat is er mis met mij dat ik het allemaal niet op eigen houtje kan?
Hallo, wat een slechte begeleiding heb jij gehad zeg!! Pfff verschrikkelijk. Ik heb het met je te doen. Er is niks mis met je! Ik denk dat het bij de meeste vrouwen pijn doet. Het lastige is dat borstvoeding eerst op gang moet komen de eerste week. Ook ik heb/had extreem gevoelige tepels. Ik had ook gelijk de eerste dag kloven. Maar dankzij mijn geweldige kraamhulp heb ik doorgezet en na 5 of 6 dagen kwam de melkproductie opgang. Het was flink afzien! Nooit gedacht dat er zoveel bij bv komt kijken. Maar als de melkprodcutie eenmaal op gang is gaat het steeds beter. Ik voed nog steeds met tepelhoedjes en dit gaat prima. Maar ik blijf erbij zonder mijn fantastische kraamhulp was ik al overgestapt op flesvoeding.
er is niets mis met je. Alleen ze hadden je op een lieve manier wat dingen kunnen zeggen. Ja borstvoeding kan de eerste tijd pijn doen. Zeker als je kloven hebt. Ook ik moet zeggen zonder kloven dat het zuigen van de kleine wat vreemd/ pijnlijk aanvoelde. Mij vertelde ze dat er een soort van eelt op moet komen. Je borsten moeten wennen. Hardhandigheid was hier zeker niet. Ik denk als het ziekenhuis je een evalutie forumlier opstuurd je best je mening kan neerzetten. Iedereen kan het alleen als je maar de juiste begeleiding krijgt. Ik vind het heel sneu voor je en ik merk dat je er super van baalt. Hopelijk als er nog een 2e kindje komt en je denkt weer na over borstvoeding moet je zeker dit verhaal vertellen.
er is niets mis met jou, je bent gewoon erg slecht begeleid! waarschijnlijk heb je last gehad van een combinatie van verkeerd aanleggen en gevoelige tepels. Met name het eerste is goed te verhelpen, het tweede gaat ook vaak na een tijdje beter. Het is heel normaal dat je pas na 3-4 dagen echt veel melk hebt, de zogenaamde stuwing. En als je met een kolf ipv de baby het eruit pobeert te halen is het ook moeilijker, babies kunnen het beter dan een kolf! Wederom niets mis met jou. Jammer dat het nu te laat is, met goede begeleiding had het vast goed kunnen komen. Ik zou dit inderdaad aan het ziekenhuis doorgeven. En ook raar dat de kraamhulp je verder niet geholpen heeft...
Lijkt me idd dat het niet aan jou ligt, maar aan de erg slechte begeleiding! Als ik je verhaal zo hoor, lukte het je kleintje niet om goed aan te happen, (hier ook het geval geweest). Ik had ook gelijk na de eerste keer aanleggen kloven Jeetje, wat deed dat pijn! De volgende keer is het denk ik handig als je vooraf een consult doet bij een lactatiekundige, om dit verhaal op een rij te zetten en al op voorhand eventuele problemen voor te zijn. Overigens: wat bij nummer 1 mislukt, kan bij nummer 2 ineens spontaan van een leien dakje gaan! Mijn stiefdochter heeft de fles gehad, omdat BV ook niet lukte, (nouja: niet vanzelf en volgens de kraamhulp had het na 3 dagen geen zin meer om nog verder te proberen). Maar bij mijn stiefzoon lukte het de ex van mijn man wel zonder enige begeleiding!
Bedankt voor jullie reacties... Misschien was het allemaal anders gelopen als ik die cursus wel had kunnen volgen. In bladen las ik dat borstvoeden geen pijn hoort te doen als het goed gaat, maar dat is dus helemaal niet waar hoor ik van jullie. Heb geen evaluatieform van zh gehad, maar heb er wel over nagedacht een klacht in te dienen. Ze hebben daar zelfs een bv-begeleidingscertificaat! Maar die pijn he....dat is dus normaal in het begin, dat je na een paar minuten aanleggen drie uur lang pijn hebt? En stel dat je baby om de 2 uur komt, door wat voor hel ga je dan? Nee als dit normaal moet zijn wil ik nooit meer bv proberen.... Mijn kraamhulp stond achter welke beslissing ik wilde nemen. Met kolven heeft ze geholpen enzo, maar ze pushte ook niet toen ik niet meer wilde. kaatje k, dat van die kolf klinkt wel logisch, natuurlijk is altijd beter dan kunstmatig. Heb na 4 dagen wel stuwing gehad, en als mijn dochter dan huilde liep de melk eruit... dat vond ik erg zonde dat ik er niks mee kon doen, en heb later als ze lekker dicht tegen me aanlag vaak de neiging verdrongen haar aan te leggen.
Rozemarijke, van de dingen die ik gelezen heb dacht ik toen dat ze wel goed aangelegd was, maar achteraf moet het daar erg mis zijn gegaan. Dat kan niet anders. Ik denk ook dat een ander het vanaf een afstandje beter kan zien dan jezelf. Kan een baby ook té hard zuigen? oja, weet je wat die vp in het zh ook nog zei: Ja, je baby doet het goed, het ligt niet aan haar. Het ligt toch echt aan jou hoor!
Met jou is niets mis hoor. Soms gaat het gewoonweg niet. Dat maakt je niets minder vrouw of een minder goede moeder, trouwens. Nu deed het bij mij ook best pijn in het begin, maar het is me gelukt om door te zetten (waarmee ik niet wil zeggen, dat jij een watje bent!). De toeschietreflex blijft ook vrij pijnlijk bij me.maar die pijn wordt vrij snel minder. Ik vind het jammer te lezen, dat je zo slecht bent begeleid. Ik heb een cursus gevolgd bij een lactatiekundige en die zelfs nog een keer thuis laten komen voor een consult toen ik er ff helemaal doorheen zat. Mocht je ooit bij een eventueel volgend kindje opnieuw BV willen geven, raad ik je zeker aan contact met zo'n deskundige te zoeken. Het biedt geen garanties, maar kan je wél een heel stuk op weg helpen.
Wat super lullig zeg! Ik krijg bijna tranen in mijn ogen van je verhaal, kan me er ook ontzettend kwaad om maken. Een verse moeder het gevoel geven dat ze domweg faalt, wat denken ze wel niet! :x Probeer in ieder geval jezelf niets kwalijk te nemen! Als IEMAND een schop onder zn kont verdient zijn het die mensen uit het ziekenhuis.
je zegt dat als pijn normaal is het voor jou een volgende keer niet zou hoeven . maar dat is niet wat we bedoelen. het is op zich niet normaal dat het pijn doet en lastig is . 3 uur pijn is echt heel lang . er was dus wel iets aan de hand, maar het punt is dat het goed mogelijk is dat het te verhelpen was! wat wel normaal is dat al deze dingen in het begin gebeuren. de eerste paar weken kunnen soms heel lastig zijn. het zou niet perse zo gebleven zijn als je doorgezet had.
Jij hebt ontzettende slecht begeleiding gehad ! Als je een klacht gaat indienen meld het dan ook even bij stichting zorg voor borstvoeding Stichting Zorg voor Borstvoeding . Zij geven n.m. het bvcertificaat. Verder het eerste aanzuigen mag pijnlijk zijn. Het is zeker niet de bedoeling dat een hele voeding pijn doet. En al helemaal niet dat het nog 3 uur pijn blijft doen ! Je had een betere begeleiding mogen verwachten.
Ben blij te horen dat het niet normaal is dat het zo lang pijn blijft doen. Voelde me al schuldig omdat ik een "snelle afhaker" leek te zijn... En dat ik niets over had voor mn dochter. Denken jullie dat het nog kan, een klacht indienen? Zelf ben ik bang dat heet misschien te laat is, en durf ik niet echt. Had het idee dat ik het wel naast me neer had gelegd, maar de laatste tijd denk ik er opeens weer veel aan. Toch een stukje verwerking denk ik.... Nemo, bedankt voor de website. Rectificatie: het zh waar ik bevallen ben heeft kennelijk geen bv certificaat. Maar er schijnen wel 3 lk te werken... geen weet van gehad, lees ik net pas omdat ik een klachtenformulier zocht op de site.
Nou ik denk niet dat er iets met je mis is hoor. Borstvoeding is heel natuurlijk, maar het is wel iets dat een baby en een moeder moeten leren. Dat gaat maar zelden 'vanzelf'. Als ik het zo lees ben je slecht begeleid en was je slecht geinformeerd. Als je ziekenhuis een certificaat heeft is dit wel een melding bij de Stichting Zorg voor Borstvoeding waard!