Ervaringsdeskundigen Oostenrijk?; tips graag!

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Mega, 23 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mega

Mega Lid

13 jun 2014
    80
    0
    6
    Hallo vakantiegangers, moeders en ervaringsdeskundigen,

Wij gaan op vakantie met de auto naar Oostenrijk. Dit is onze eerste echte vakantie met z'n drieën en ik vind het allemaal nogal wat.. Ja, ik ben wat dat betreft een beetje een leek! :D Anyway, we gaan en het word hardstikke leuk. Maar zijn er nog dingen waar we rekening mee moeten houden? Wat we écht niet moeten vergeten? En hoe met het eten daar? Met name voor onze zoon van 15 maanden.. Wij houden niet zo van allemaal toevoegingen en e-nummers maar kunnen ook niet alles van thuis meenemen. Dus kunnen wij 'veilig' daar de basis boodschappen doen? Aardappelen? Groenten? Groenten uit de vriezer? Brood? Water in flessen? Eieren? Kip en rund? Is dat allemaal wat kwaliteit betreft te vergelijken met Nederland?

Alvast bedankt voor het meedenken en alle tips!

2. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Oostenrijk is niet zoveel anders als Duitsland en Nederland, hoewel ze wel strenger zijn in toevoegingen van E-nummers... Maar je hebt er gewoon supermarkten waar ze groenten verkopen! Ze hebben slagers en groenteboeren en water kan je daar zelfs uit de kraan drinken! ;)
    En bakkers hebben ze ook, ze zijn ook heel erg goed in taarten bakken daar, dat is een echte tip.

3. Mijn zusje woont er inmiddels 3 jaar. Ze leeft nog steeds! :D

Nee, maar echt, het is geen onderontwikkeld land waar je heel erg uit moet letten op wat je eet hoor. De smaak van brood, kaas, melk of wat dan ook is misschien anders, maar er is niets mis mee. Ik ben er zelfs van overtuigd dat als je per ongeluk een paar E-nummers binnenkrijgt, dat ook geen drastische gevolgen zal hebben.

En wat Youtan zegt; ga naar de bakker (Anker!!!). Die broodjes.. Goddelijk!

4. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Het water vond uit de kraan vond ik daar beter te drinken dan het water hier (veel kalk). Heb op verschillende plekken ook bio winkels/supermarktjes gezien. De Lidl (en Spar meen ik) zit er ook gewoon.
    Waar je zoontje vast van zou smullen (alhoewel misschien niet het gezondst - soort dikke pannenkoek): Kaiserschmarrn. Echt heel lekker ;)

5. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Oostenrijk is een heel fijn vakantieland. Gewoon goede supermarkten, waar je alles kunt krijgen, prima prijs/kwaliteitverhouding. Het is heel kindvriendelijk, erg prettig als je met kleintjes op vakantie bent. Water kun je gewoon uit de kraan drinken, broodjes zijn erg lekker. In de supermarkten kun je meestal ook gewoon Goudakaas etc. kopen.

Normaal brood is wat lastiger. Je kunt meestal bij een bakker wel allerlei soorten brood ongesneden kopen, maar voorgesneden volkorenbrood of gewoon bruin brood zoals je dat hier bij de supermarkt kunt kopen is wat minder. Wel veel toastbrood, ook wel volkoren of meergranen, maar het wordt snel oud.

In restaurants staat vaak op de kaart de allergie-informatie vermeld.

6. Butchke

Butchke Niet meer actief

#6 Butchke, 25 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mei 2016
    Ik mag me zelf tot de gelukkigen rekenen die veel ervaring in en met Oostenrijk heeft ; gemiddeld 2x per jaar op vakantie aldaar gedurende de afgelopen 32 jaar :D;)

Ik weet niet naar welk gebied jullie gaan maar in het algemeen leven ze in Oostenrijk vele malen gezonder. Veel minder bestrijdingsmiddelen, e-nr's en andersoortige toevoegingen. Wel wordt er veel gebruik gemaakt van zout vind ik persoonlijk.

Ieder dorpje in Oostenrijk heeft boerderijwinkeltjes waar je alle eerlijke en superverse producten kan kopen. Zelfs de supermarkten zijn goed bevoorraad met veel natuurlijke en biologische producten.

Waterkwaliteit daar is ook vele malen beter dan hier. Je merkt het bijv. Als je je haren wast.... Zoveel zachter. De luchtkwaliteit is ook super, en zit je wat hoger, een dorpje boven de 1500m dan merk je vooral dat je meer rode bloedlichaampjes aanmaakt. Je conditie zal zienderogen verbeteren als je dagelijkse wandelingen gaat maken.

Voor kleine kinderen is het een land bij uitstek. Ze houden veel rekening met de kleintjes en in restaurants kun je zelfs vragen of ze een gezond gerechtje in babyportie kunnen maken. Dan hoeft de kleine echt niet de hele vakantie wurst mit pommes of spaghetti bolognese te eten ;-;)

Onze kids gaan al mee naar Oostenrijk toen ze slechts 3 en 4 maanden waren. Zowel zomer als winter, en het zijn voor ons de meest relaxte vakanties geweest. Alleen het weer wil af en toe niet meewerken :)

Deel Deze Pagina