Ik ben sinds een maand de trotse mama van een prachtig dochtertje. Bij haar is al heel vroeg reflux geconstateerd en ze krijgt nu zo'n 2 weken omeprazol, wat goed lijkt te helpen. Ze heeft in ieder geval geen pijn meer, maar blijft wel last houden van omhoog komende voeding en daardoor ook onrust. Ze heeft met name s'nachts 30-45 minuten en veel troost nodig om in slaap te komen. Ik wordt heel onzeker van haar onrust en vraag me continu af of ik het goed doe en het wel goed gaat met mijn dochtertje! Gek wordt ik er soms van. Ze zit nu op 5 flessen van 135 ml per keer, wat qua voeding goed gaat (ze is er tevreden mee), maar omdat het per keer zo veel is heeft ze sneller last dat het omhoog komt. Op advies van het cb kan ik haar beter om de 2 uur voeden (is nu om de 4 uur) en dan met de helft (dus 60 ml water). Klinkt logisch, maar nu komt het: s'nachts hoeft dat dus niet en moeten we haar laten komen om een voeding. Dan mogen we haar wel 135 ml geven. Is dat dan niet raar?! En slaapt mijn dochtertje dan overdag niet te weinig achter elkaar als ik haar om de 2 uur moet wakker maken voor een flesje? Want als ze slaapt slaapt ze heel diep en best lang (2-3 uur) en als ik haar wakker moet maken drinkt ze slecht (valt steeds weer in slaap). Of moet ik haar maar laten slapen en dan een kleinere voeding geven als ze uit zichzelf komt? Sindskort maakt ze ook hele rare piepende en roggelende geluiden, met name in de ochtend, klinkt best eng (ben bang dat ze dan stikt of zo). Ze begint steevast om 6:30/7:00 uur en we staan dan om de 10 min. aan haar wieg, maar ze slaapt gerust nog een of anderhalf uur door. Overdag doet ze dat raar genoeg niet en s'nachts verder ook niet! Volgens de huisarts hoefde ik me er geen zorgen over te maken, maar ik vindt het toch raar. Herkent iemand dit en heeft dit ook met reflux te maken of zo?! Pfff, zo heb ik nog veel meer vragen en onzekerheden en ik zit soms met de handen in mijn haar. Zijn hier misschien ervaringsdeskundigen met babies met reflux, die hun ervaringen met me willen delen en misschien wat advies kunnen geven wat ik het beste kan doen qua voeding, (laten) slapen en zo? Mag uiteraard ook via pb. Groetjes, Nati
Hoi Nati, wat vervelend dat je dochtertje last heeft van een reflux!Mijn dochtertje heeft er ook last van gehad en heeft zeker zes maanden heel erg vaak overgegeven en het was vreselijk zuur!Zij kreeg zantac om de zuurgraad te verlagen, wat ik je niet aanraad want er zit alcohol in!Dus toen ik dat las in de bijsluiter ben ik accuut gestopt hiermee! Wat ik je wel aanraad is om de melk te verdikken met johannesbroodpitmeel, dit doe je door elke voeding bij 135 cc zou ik anderhalf schepje doen en dat doet echt wonderen hoor!Dit kan je gewoon halen bij de drogist, zorg ook na de voeding dat je haar een kwartier rechtop houdt op schoot en niet meteen neerlegd.Wij hadden ook een dekentje onder het hoofdeind van het bedje, zodat het de melk moeilijker terugkomt, ook in de box had ik een voedingskussen, die leg je in een lus en dan span je er een matrashoes omheen, in het midden zit dan een kuiltje daar leg je haar in dan ligt ze niet plat! Met de johannesbroodpitmeel hoef je niet om de twee uur te voeden hoor!Dan kun je gewoon vijf voedingen geven...Ik zou het echt proberen, het is het een superuitkomst! Heel veel succes met je meisje en hopelijk heb je hier iets aan!Een troost, mijn dochter was er met zeven maanden zo goed als vanaf!Dus het gaat over, maar het is wel eng en vervelend zolang het er is! Liefs Baby...
Hoi Nati! Allereerst gefeliciteerd met je dochter! Hier ook ervaring met reflux. Die opkomende voeding, die herrie die ze maakt in haar slaap, de onrust...allemaal herkenbaar. Wij kregen Nexium, omeprazol werkte niet. Fijn dat de medicatie helpt bij jullie. Als 135 teveel is, zou ik eerder kijken hoe het gaat als je 6x100 geeft. Om de twee uur voeden zou ik niet doen. Haar maagje zal dan ook elke twee uur zuur aan gaan maken. En slecht drinken als je haar wakker maakt, daarmee geeft ze het allerbeste aan dat ze daar zelf ook niet happy mee is. Bij 100 is ze wellicht tevreden genoeg om te slapen, maar komt ze misschien wat eerder. Dat is niet erg, ze komt dan in elk geval uit zichzelf. Alle andere tips als bedje schuin en 20 minuten rechtop houden na een voeding pas je waarschijnlijk al toe. Hier gebruikten we Friso Comfort. Wel iets dikker, maar niet te. Als jouw dochter zware reflux heeft (zoals onze dochter had) is het juist niet fijn erg te verdikken. De voeding blijft dan namelijk toch wel omhoog komen en stel je voor dat je dan zo'n dikke brij terug moet slikken. Veel dragen in een draagdoek (=rechtop) kan ook nog helpen. Gouden tip is er niet, kwestie van proberen. Het is heftig, ik heb zo vaak een potje met haar mee gehuild. Sterkte! En, het gaat over...echt. Met 9 maanden was ze medicijnvrij, maar met 5 1/2 maand ging het al een stuk beter.
Er is ook een alcoholvrije variant van Zantac. En johannesbroodpitmeel was hier geen succes, hij kon niet meer poepen zo zielig. Dus daar zijn we mee gestopt. L. zit hier vaak in zijn wipstoeltje, of in de draagzak. En dat gaat goed. Bij de nachtvoeding hou ik hem 30 min overeind en leg hem dan weer terug. Dat roggelen doet L. ook. Al wordt het nu wel wat minder gelukkig. Echt eng! Sterkte, het gaat echt over. Hier ook aardig wat afgehuild met m'n kleine ventje..
Allereerst gefelciteerd! En heel herkenbaar hoor! Inderdaad bedje schuin en rechtop houden na een voeding zal je al wel doen.. Ik zou zeker niet om de 2 uur gaan voeden. Schiet je m.i. helemaal niks mee op. Je zou kunnen proberen een beetje te verdikken met JBPM. Niet alle kindjes reageren daar goed op, dus is gewoon proberen. (sommigen krijgen diarree en anderen kunnen weer niet poepen ervan) Bij onze kleine werkte het echter uitstekend. Wij hadden nexium en na 3,5 maand gelukkig niet meer nodig. Onze kleine was vooral aan het kreunen en slikken. Hoort er gewoon bij helaas. Je zou eventueel nog kunnen proberen om de voedingen te verdelen over 1x meer. En helaas hoort die onrust er echt bij. Het is gewoon proberen wat bij jullie kleine werkt en eer je daarachter bent heb je waarschijnlijk wel wat traantjes gelaten. Maar hou vol! je vind echt iets dat het beste werkt bij jullie kleine én het gaat over!~ succes en sterkte!
Ik heb 2 kindjes met reflux gehad. Ze kregen alle 2 motilium en nexium. De oudste is met 2 jaar geoppereerd aan reflux De jongste was er met 1 1/2 jaar er overheen gegroeit. De jongeste stikte ook bijna in zijn voeding vanaf dag 2. Ik heb hem dus op zijn zij laten slapen of op zijn buik zodat hij in ieder geval niet in het braaksel zou stikken. Hij was sterk in zijn nek en kon goed zijn hoofdje draaien. Wel heeft hij de eerst tijd veel in de wandelwagen geslapen of hij sliep bij mij op de kamer. Ik moest gewoon om de 3 a 4 uur voeden, maar das wel 2 jaar geleden geweest. JHBP heb ik niet mogen gebruiken van de kinderen omdat er veel kinderen zijn die hier niet goed op reageren.
Even een snelle reactie want heb niet veel tijd: de Omeprazol alleen deed hier ook niet voldoende bij onze jongste,het nam wel de ergste pijn weg maar ze bleef extreem veel last houden van het omhoog komen van de voeding. Ze kreeg er toen Motilium bij en dat was echt haar redding, daar is ze spectaculair van opgeknapt. Dus misschien een idee om dat nog te vragen bij arts? Sterkte, ik weet helaas hoe heftig het is...
Mijn dochtertje heeft ook verborgen reflux. Wij hebben ook haar bedje schuin gezet en voegen nutriton toe aan de voeding. We zijn (ook i.v.m. voorkeurshouding) bij de osteopaat geweest en dat heeft in combinatie met medicijnen echt heel goed geholpen. Even een vraagje voor mensen die ook motilium gebruiken. Geven jullie dit 2 of 4 keer per dag en hoeveel geven jullie?
Wij geven vanaf 3 maanden nexium, een heel ander kind! Hij spuugt nog steeds, maar heeft er geen last meer van, alleen de eerste maanden wel last van de natte plek in zijn bed. Nu spuugt hij 's nachts niet meer. We zijn sinds een dikke week aan het afbouwen, van 1 naar een half zakje per dag en dat gaat goed. Verder weinig tips, omhoog zetten van het bedje geen effect, jbpm averechts, hij kon niet meer spugen en daardoor bleef alles in zijn slokdarm zitten. En hij spuugt meestal zittend ipv liggend, als zijn buikje wordt samen geduwd, draagdoek was daardoor ook niet handig. Hij krijgt bv en wilde juist ook vaker drinken. Ik zou je dochtertje niet voor de voeding wakker gaan maken, vooral als ze diep slaapt, dan voelt ze zich lijkt me goed.
4x per dag, voor de 2e t/m 5e voeding. Dosering: je mag max 1,2 ml per kg lichaamsgewicht geven. Aangezien mijn dametje behoorlijk aan de maat is, zal zij een andere dosering krijgen dan een kleintje.
Hier krijgt Sven ook motillium en nexium. Hij is er helaas nog niet klaar mee... Motillium is hier 3x per dag 1ml, maar dat zal per kind verschillen. Hij spuugt nu nog steeds veel, maar is in ieder geval van de pijn af. Ontzettend veel sterkte, het is gewoon ontzettend zwaar en belastend voor jou en je kindje.
Mijn jongste mannetje kreeg 2x daags 1,5 zakje nexium. En 4x daags 1,5 ml motilium. Zat echt aan het maximale van de dosering vanaf 10 weken. Was maar een klein mannetje. Achteraf zat er ook KMA bij.
Hoi allemaal, dank voor jullie reacties! Wat vervelend dat zo veel kindjes zo veel last moeten hebben van reflux! De gebruikelijke dingen (bed schuin zetten, rechtop voeden en na de voeding nog even rechtop houden, veel laten boeren enz.) passen we inderdaad al een tijdje toe en sinds we omeprazol gebruiken gaat het stukken beter met onze kleine meid. Ze heeft in ieder geval geen pijn meer en slaapt en drinkt stukken beter. Ze groeit gelukkig goed en drinkt voldoende. Heel veel spugen doet ze niet. Als ze eenmaal in slaap is slaapt ze meestal lekker ontspannen en heel diep. Dan kan ze zo een paar uurtjes doorhalen en ik heb dan ook besloten haar niet wakker te maken voor voedingen. Werkt toch niet, want dan valt ze na een halve fles in slaap en/of is vreselijk chagrijnig (begrijpelijk, ik houd er ook niet van om wakker gemaakt te worden, al is het voor eten! ). Ze zit nu op 6 flesjes van 135 ml, waarvan ze meestal tussen de 100 en 120 drinkt. Lijkt mij prima bij een gewicht van 4,3 kilo, toch? We gebruiken jbpm, echter maar een schepje op 135 ml voeding. Met twee schepjes vind ik het echt zo'n dikke drap worden en aangezien ze nu al vaak dikke en slijmerige melk teruggeeft wil ik het niet nog dikker maken. Hoe dikker de melk hoe moeilijker het overgeven voor haar denk ik dan. Ik twijfek erover om het helemaal niet meer te gebruiken, omdat je er verschillende verhalen over hoort, maar volgens ha, cb en apotheek was het beter om het wel te gebruiken. Wat mij nu nog het meeste zorgen baart is dat ze soms zo raar 'piept' in d'r slaap. Ze klinkt hees, smakt en verslikt zich vaak. Ik ben dan zo bang dat ze kan stikken!!! Heel eng vind ik dat en ik sta dan ook om de haverklap naast d'r wiegje. Volgens mijn man en de huisarts moet ik me er niet zo'n zorgen over maken en zijn de geluiden wel normaal (ze is inderdaad ook nog eens een erg luidruchtige en drukke slaapster), maar ik vind het toch eng allemaal. Ik laat haar dan ook altijd bij mij in de buurt slapen zodat ik er desnoods snel bij kan zijn. Over drie weken moet ik weer naar de huisarts en dan zal ik eens navraag doen over motilium. De huisarts had het er al over de omeprazol dan af te gaan bouwen, maar is dat niet erg vroeg? Ze heeft het dan zo'n 6 weken gekregen. Ik ben bang dat we dan snel weer terug bij af zijn, maar misschien moeten we het gewoon proberen? Hoe deden jullie dat met slapen s'nachts? Wij zijn vaak 1,5-2 uur bezig vanaf het moment dat de kleine meid wakker wordt tot ze weer slaapt (dus inclusief voeden, verschonen, rechtop houden, in bed leggen, troosten/nog een keer laten boeren, in bed leggen, troosten/nog een keer laten boeren, in bed leggen enz.) tot ze eindelijk weer in slaap valt. Erg vermoeiend moet ik zeggen. Is dat normaal / herkenbaar??? Om me heen hoor ik namelijk steeds 'flesje er in, schon luier en verder slapen', maar dat werkt bij ons dus niet...
Ik verschoon s nachts niet. Ik leg hem aan ( geef nog gedeeltelijk bv) en hou hem nog even overeind enz, en dan gaat hij weer terug z'n ledikant in. Als ik z'n luier wel doe, wordt hij te wakker en ben ik zo een uur verder idd. Uiteraard alleen als er plas in zit, bij ontlasting verschoon ik hem direct. Straks slaapt de kleine man ook klokje rond, zonder verschoning. Maak het je zelf zo makkelijk mogelijk zou ik zeggen. Het is al lastig genoeg allemaal
hoi, dat 's nachts terugleggen gaat de ene keer wel maar de andere keer moet ik er na 10min toch weer heen. Ik warm dan het restje fles op en geef dat dan in de hoop dat ze dan wel gaat slapen. wij geven de fles in het bijna donker, we hebben zo;n dimlichtje in haar kamer (nu bij de Blokker in de aanbieding voor 10,-!!) ik klets ook niet en luier doe ik dan wel, maar vooraf aan het flesje. NIet achteraf want daar wordt ze weer te wakker van. ik zal toch proberen het nachtritiueel terug te brengen naar 1 uur...zo gaat het je echt opbreken denk ik. Misschien een snellere speen? Iets korter omhoog houden voor t terugleggen? wat je ook kan doen, is 2 lepeltjes JBPM geven NA de voeding (of 1 halverwege). Je volgt dan de beschrijving volgens de verpakking van de Borstvoeding, ik halveer dat alleen: 1/2 schepje / een flupje water en een papje maken en dan DIRECT geven. want hoe langer je wacht, hoe dikker het papje wordt. Het papje legt een laagje over de voeding in haar maagje en dat zorgt ervoordat het niet zo makkelijk om hoog komt... t is t proberen waard misschien.
Hoi, dank voor jullie tips, wat fijn! We zullen de luier s'nachts inderdaad maar niet meer verschonen als ze enkel een plasluier heeft. Ze had echter last van luieruitslag (is nu gelukkig bijna weer weg), waardoor ik haar toch extra vaak heb verschoond (ook s'nachts). Vaak produceert ze na de voeding wel een poepluier, die we dan toch zullen moeten verschonen, haha. Die tip van het lepeltje jbpm na de voeding vind ik ook wel handig, dat gaan we eens proberen! Ik neem aan dat je het dan niet ook nog aan het flesje toevoegt?! S'nachts houden we het al zo rustig mogelijk. Inderdaad niet praten, en zo weinig mogelijk prikkels. Goede tip met dat lampje bij de Blokker, ga er vanmiddag eens naar kijken! Nog een vraag: als jullie horen dat de kleine oprispingen heeft en aan het 'herkauwen' is, pakken jullie hem/haar dan op of laten jullie hem/haar liggen? Ik vind die geluiden namelijk zo eng dat ik veel moeite heb haar te laten liggen (en meestal gaat ze na een paar tellen toch huilen en dan ga ik er sowieso naartoe!), maar tegelijkertijd ben ik bang dat ik haar daardoor juist steeds weer wakker maak...
Oh met luieruitslag is het een ander verhaal inderdaad. Wat smeer je op de billetjes? Wat ik 's avonds dan wel doe is een laagje bepanthen op zijn billetjes, beschermd dan toch iets beter dan helemaal niks denk ik dan. Kleine man heeft alleen helemaal in het begin, toen hij net geboren was luiersuitslag gehad, verder nooit meer. Ik zweer bij bepanthen. Ik geef zelf geen jbm, kleine man zijn darmpjes vinden dat niet zo prettig Ik heb een kleine nachtlampje van Nijntje, te lief! Gaat vanzelf uit na 12 min. En geeft precies genoeg licht. ( al hoop ik binnenkort toch echt een keer van de nachtvoeding af te zijn) In principe haal ik hem alleen uit bed als hij overstuur is of wakker. Maar ik heb wel een babyfoon met camera, en hij heeft tot gisterennacht bij ons op de kamer geslapen. Wat een zorgen kan je je maken om je kleintje he
Inmiddels zijn wij alweer 2 nachten verder. Nou ja, nachten... Eergisteren hebben we het met het papje jbpm na de voeding geprobeerd, maar vond het eerlijk gezegd niet zo'n succes. Ik zag geen verandering ten opzichte van de 'gewone' voedingen. Wel heeft ze meer last met poepen sindsdien en dus hebben we besloten om dit niet meer te doen. De lamp bij de Blokker vandaan is wel geweldig!! Dat werkt super goed hier (kan ik eindelijk weer eens lezen terwijl de kleine op bed ligt, want van dat licht heeft ze geen last, maar van mijn nachtlampje wel) en ik ga er nog eentje kopen voor op de kleine d'r kamer voor als we d'r toch s'nachts moeten verschonen enz. Gouden tip, ben er erg blij mee! De luieruitslag is ook zo goed als over. Heeft gelukkig maar een paar dagen geduurd. We hielden d'r billetjes op advies van het cb elke keer onder de kraan in plaats van lotiondoekjes te gebruiken en dat vond ze heerlijk en werkte ook nog eens super. Daarna droog deppen, even aan de lucht laten drogen en dik insmeren. Wij gebruiken Sudocrem, maar Bepanthen is inderdaad ook super. Dat insmeren gaan we er in houden om te voorkomen dat ze weer uitslag krijgt. Hoefde van de kraamhulp nl. niet elke dag, maar we gaan het nu toch doen. Met de reflux blijven we dus aanrommelen, maar omdat mevrouw ook nog eens een sprongetje heeft wordt er de laatste 2 dagen toch al weinig geslapen. Eigenlijk alleen in de draagdoek bij mama. Ik heb voor mijn smaak weer veel te veel van de nacht meegekregen, maar ja, ook daar komt weer een eind aan.
Hier nog een mama met een ventje met reflux helaas. Bij hem zijn we al vanaf zijn geboorte aan het klooien en hij is nu 3 maanden en momenteel heeft hij weer heel erg veel last. Een paar weken terug zijn we begonnen met motillium en de pepti omdat hij ook erge darmpkrampjes erbij had. In eerste instantie leek dit goed te gaan maar nu is het weer mis. Bij hem uit het vooral in het weigeren van zijn flessen, hij raakt helemaal overstuur als je de fles geeft en drinkt dan amper wat. Hij is nooit een grote drinker geweest maar nu drinkt hij nog maar rond de 400-500cc en het word steeds minder. Ik heb er zelf ook al wat traantjes om gelaten, het is echt niet fijn om je kleintje met pijn bij het drinken te zien. Gelukkig groeit hij wel goed en gaat het slapen ook wel goed. Hij slaapt meestal door van ong 22.00 - 6.00uur alleen nu het drinken weer zo slecht is komt hij weer snachts. Ik ben ook wel een tijdje met hem bezig maar gelukkig is hij wel slaperig snachts en spuugt hij dan ook bijna niet en wil hij dan wel een beetje redelijk doordrinken. Ik houdt hem na zijn voeding ook een half uurtje nog schuin en leg hem dan weer terug, meestal ben ik minstens een uur eruit maar daarna slaapt meneer wel gewoon weer verder. Overdag is een ander verhaal, dan is meneer wakker en spuugt dan echt heel veel, ik houdt hem zo lang mogelijk rechtop dan bij me maar vaak vind hij dit niks en zit hij liever in een stoeltje met een speeltje. Meestal kan ik hem wel na 1.5 a 2 uur weer op bed leggen en slaapt hij zo weer een poosje. En met de volgende fles begint het weer allemaal opnieuw. We zijn al heel vaak bij ha en cb geweest maar het blijft klooien, zo gaat het weer een paar dagen redelijk en dan zo weer een paar dagen heel slecht. Onze huisarts heeft ons nu doorgestuurd naar een kinderarts en hopelijk kan die ons verder helpen....
Hier gebruiken we nexium voor de reflux, mijn jongste heeft er ook vanaf de geboorte last van in combinatie met KMA Hier had hij in het begin ook veel last van oprispingen, vooral ook in zijn slaap maar de oplossing was hier toch juist meer jbpm gebruiken, ik gebruik nu nog 4,5 schepje op 210 cc, ik zit nu een beetje te klooien met de sap, want dat houdt hij ook niet binnen.. Verder gaat het nu wel redelijk met hem, al lijkt hij de laatste dagen juist wat meer last te hebben.. Wij verschoonde s'nachts ook de luier niet( als dat niet nodig was) en zo sliepen we meestal met een uur wel weer Succes!