ervaringsgericht onderwijs of ontwikkelingsgericht onderwijs

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by lunanoa1, Aug 2, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lunanoa1

lunanoa1 Actief lid

Oct 11, 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Wij gaan binnenkort verhuizen en in de nieuwe buurt is er alleen keus tussen bovengenoemde soorten onderwijs. Wat zijn jullie ervaringen met deze twee soorten onderwijs? Ik wil eigenlijk gewoon dat mijn dochter klassikaal onderwijs krijgt en niet een soort van vrij onderwijs krijgt zoals Jena of Montessori. Maar ervaringsgericht en ontwikkelingsgericht onderwijs is weer iets nieuws voor mij.
    Ik ben benieuwd.

Alvast bedankt voor reacties!

2. Sallie

Sallie VIP lid

Sep 27, 2008
    8,257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Als juf zou ik gaan voor ogo, ontwikkelings gericht dus. Het ligt niet heel erg ver van elkaar af, je kunt er veel over vinden op google. Bij ogo onderwijs is het onderwijs gewoon klassikaal, het enige is dat de lessen onderling veel meer samenhang hebben. Voorbeeld: er is in de klas het thema 'zee', dan gaan voor zover mogelijk de lessen over de zee. Dus het reken, maar ook de taalles, teken enz. Het is vaak meer bekenisvol dan ' standaar' onderwijs.

3. lunanoa1

lunanoa1 Actief lid

Oct 11, 2009
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjewel Sallie voor je reactie. Ik voel zelf ook meer voor OGO ipv EGO, omdat bij de eerste er wel meer structuur is. Ik heb idd al veel opgezocht op internet, maar was benieuwd naar de ervaringen van ouders. De meeste mensen die ik ken, hebben hun kinderen op een 'normale' school waar nog klassikaal les gegeven wordt. Ik was laatst op een EGO school, om informatie in te winnen en er waren gewoon geen klaslokalen :$. Enkel open ruimtes, met wel ingerichte hoeken voor een specifiek leerdoel bv de rekenhoek, de taalhoek etc. Er waren 2 afgesloten ruimtes voor kinderen die zich moesten concentreren. En het ging per 2 groepen, dus combinatieklassen.
    Ik sta overal voor open, maar ik denk dat ik het niet prettig vind om mijn kind naar een EGO school te sturen.

Share This Page