ervaringsvraag *katoenen luiers*

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door piri piri, 19 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gerdatjuh

    Gerdatjuh Bekend lid

    27 feb 2012
    992
    23
    18
    Vrouw
    Fryslân
    Ik gebruik "ouderwetse" katoenen luiers die je zelf nog moet vouwen enzo.. Ideaal.. 2x in de week op 95 graden wassen, ik spoel de poep luiers vaak wel even uit, maar dat zijn maar 3 of 4 in de week.. Heb iig nog geen wegwerp-luier kunnen vinden die mijn ventje langer dan 2 uren doorlek-vrij kunnen houden..
     
  2. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    95 graden is echt niet nodig hoor!! Voor babyplassen is 40graden en eens in de zoveel tijd 60 genoeg. Voor peuterluiers is 60 graden wel nodig. Ik was zelf misschien 2x per jaar op 95 graden om de luiers helemaal geurvrij te krijgen, maar dat hoeft zeker niet elke wasbeurt, is alleen maar extra milieubelastend!
     
  3. Erica82

    Erica82 Actief lid

    28 aug 2011
    431
    0
    0
    Fotograaf
    Zwolle
    Ik ga wasbare luiers van Bambino Mio gebruiken. Luier met extra inlegger in een broekje en klaar. Vouwwijze ziet er makkelijk uit, hopelijk is dat straks in de praktijk ook zo ;) Heb wel wat Pampers staan voor het geval dat, maar hopelijk gebruiken we die niet ;)

    Inlegger kan dan in de container - ik denk, gezien het oude rioolsysteem hier in de flat wat sowieso al snel verstopt, dat ik dat beter kan doen - en als de luier erg vies is kan het even in de week gezet worden voordat het de wasmachine in gaat. Deze dingen hoeven gelukkig ook niet op 90 graden. Misschien alleen als het heel erg smerig is...
     
  4. Josien

    Josien VIP lid

    27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Wij hebben altijd Bamboozles gebruikt. Ik was er super tevreden over. En het ziet er nog schattig uit ook!
     
  5. lola36

    lola36 Bekend lid

    24 okt 2010
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    uit China..daar heb je misschien wel gelijk in ... maar voor 1 pond kan ik de gok wagen om ze te proberen. Ook de inlegvellen kun je voor weinig bestellen.
    Ook heb ik een Engelse site gevonden waar je bijv. de Bamboozles voor 8 euro kan kopen...scheelt toch wel als ik de prijzen hier in Ned. zie Dus ik ga ff flink Googlen en laat mijn vriend dan in Engeland maar wat bestellen en meenemen :)
     
  6. Marlett

    Marlett Fanatiek lid

    13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Kwaliteit is duur, rotzooi kost kapitalen. ;)
    Bedenk dat je met de aanschaf van wasbare luiers sowieso gaat besparen en dat het dan wel fijn is dat je goede spullen hebt.
    Wat je wel kunt doen is besparen op extra inleggers en inlegvellen:
    Inleggers kun je eenvoudig zelf naaien van hennepfleece en bamboestof met een zizagsteek. Ik heb een meter gekocht op Eco Earth Fabrics and Real Nappy Accessories en voor de prijs van drie extra inleggers kon ik er twaalf maken. Fleece inlegvellen heb ik gewoon geknipt uit een dun fleecedekentje van Ikea.
     
  7. Andrea85

    Andrea85 Fanatiek lid

    18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Idd, bij Ikea heb je fleece-dekentjes voor 2 euro van 1m30 bij 1m70, kun je prima inlegdoekjes van knippen! Ik zie fleece-inleggers te koop voor 1.50 per stuk, dus zo'n deken loont zich echt direct. (En het handige aan fleece is dat je 't gewoon kan knippen, geen gedoe met om moeten zomen ofzo!)
     
  8. lola36

    lola36 Bekend lid

    24 okt 2010
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Andrea en Marlett : wat een goede tip !! Thnx !

    Waar liggen die dekentjes bij de Ikea, welke afdeling?
     
  9. piri piri

    piri piri Fanatiek lid

    29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Eens, goede tips ! Hou t zer in gedachte !

    Ijn dit indd. de gewone huis tuin en keuken fleecejes die op de afdeling liggen waar ook de huiskamerkussentjes liggen ?
     
  10. Andrea85

    Andrea85 Fanatiek lid

    18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Jup! Ze liggen gewoon bij het gedeelte na de showroom en voor het magazijn waar je spulletjes kan pakken, bij de woonkameraccessoires etc. Dat is geloof ik bij iedere IKEA hetzelfde :)
    Je hebt de Irma en de Polarvide; die laatste hebben ze in verschillende kleuren, oa in wit (dat vind ik zelf het makkelijkst).
     
  11. lola36

    lola36 Bekend lid

    24 okt 2010
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij kun je die ook best als dekentje in het ledikantje gebruiken of niet ?
     
  12. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Nee, want in een bedje moet je natuurlijk materiaal zoals katoen of wol gebruiken en geen synthetische stof. Dit ademt te weinig waardoor warmtestuwing op kan treden.
     
  13. lola36

    lola36 Bekend lid

    24 okt 2010
    711
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh echt ? Pfff..zoveel dingen waar ik echt niet aan denk dus...
     
  14. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Gelukkig staan dit soort dingen (zoals materiaal van dekentjes, en dat je geen zeiltjes moet gebruiken ) doorgaans op de uitzetlijsten en op veiligslapen.nl Het is ook zo'n nieuwe wereld als je voor 't eerst in de kids terecht komt!
     
  15. spijkervrouwtje

    spijkervrouwtje Fanatiek lid

    28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    Hier al twee meiden in katoen gehad en nr drie gaat dat ook doen :D
    In het begin gebruik ik de rainbowtots van totbots met overbroekje. Hier zit standaard al een fleeche inlegger in. Als ze groter worden (zo vanaf een jaar ongeveer) gebruik ik bamboozles van totbots met overbroekje. Als ze snachts meer gaan plassen evt een extra bamboozle inlegger. En vanaf de bijvoeding gebruikte ik inlegvellen voor de poep van kaatje katoen. Overigens was ik deze inlegvellen als er alleen in geplast is gewoon mee uit en dan kun je ze omdat ze zo sterk zijn wel een keer of 3 gebruiken.
    De poep inlegvellen gooide ik in een (biologisch afbreekbaar) plastic zakje weg. Niet in de wc, mag wel maar het is toch veel dikker dan gewoon wc papier en heb liever geen verstopping in huis.
    Luiers die heel vies zijn spoel ik eert even uit, daarna in een ton en ongeveer 3 x per week een luierwas op 40/60 graden.
    Alleen als we echt een dagje weggingen nam ik wegwerp luiers mee.
    Bijkomend voordeel beide meiden waren met 25 mnd al zindelijk!
     
  16. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    Maar als fleece zo slecht ademt, gaat t dan niet ook in een luier enorm broeien?
     
  17. spijkervrouwtje

    spijkervrouwtje Fanatiek lid

    28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    Nee dat valt echt mee alleen de inlegger is maar van fleeche. Voordeel van fleeche is dat als je kindje eop plast dat het er snel doorheen trekt de luier in en dat de fleeche weer snel droog aanvoelt.
     
  18. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb fleece inleggers in de luiers nooit zo nuttig gevonden. Gebruik papieren inlegvelletjes voor de poep en droge billengevoel hoeft voor ons niet want mn dochter heeft geen last van natte billen. Ik verschoon regelmatig en ze heeft zelden uitslag - tenzij van pampers
     
  19. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Als je wegwerpbillendoekjes gebruikt, kun je die ook gewoon in de wasmachine doen en daarna als inlegvelletje gebruiken. Deed ik met doekjes die niet echt vies geworden waren, ze pluizen of scheuren niet zo snel, worden lekker zacht.
     
  20. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Bij ons houd dat nooit genoeg poep tegen, zo'n billendoekje. Als je kindje drollen produceert kan ik me voorstellen dat 't een handige oplossing is, maar hier zit de smurrie vaak nog van voor tot achter en nog een beetje naast 't velletje ook.
     

Deel Deze Pagina