Ik heb gisteren erwtensoep gemaakt maar ben dit vannacht vergeten om in de koelkast te zetten. Kunnen we dit vandaag nog wel eten? Er zit rookworst en spek in.
Ik verwacht er geen problemen mee. Ik weet niet hoe warm het bij jullie binnen is maar bij ons zakt het tot 14 gr. Zou het goed verhitten.
Bij ons blijft het wel gewoon 18/19 graden. Maar wbt de erwtensoep. Dat kan denk ik wel hoor, gewoon goed doorwarmen.
Lijkt me geen probleem. Helemaal wanneer er spek in zit, vet bederft namelijk niet snel en werkt vaak conserverend. Ik bewaar mijn gesmolten vet in de winter zelfs gewoon buiten de koelkast. Ik vertrouw met dit soort dingen vooral op mijn zintuigen.
Ik ben een vreselijke pietlut met dit soort dingen, maar zou het nu gewoon opeten vanavond. Zou het in de koelkast zetten en vanavond weer goed verhitten.
Het is hier 20 graden in huis, 's nachts dalend tot 15 graden. Vanmorgen heb ik het natuurlijk wel gelijk in de koelkast gezet. Nu ruikt het wel sterk, maar volgens mij doet erwtensoep dit normaal ook. Ik vind het zonde om het zo weg te gooien, dus vanavond maar even een half uurtje flink doorverwarmen.
Rookworst en spek is lekker zout. Dus bederft minder snel dan bv kip. Ik zou het opwarmen en proeven.
Ik zou het verlies nemen en het weggooien. Hele nacht op kamertemperatuur lijkt me niet handig, vooral als er vlees in zit.
Wij laten vaak iets gewoon staan tot de volgende dag. Niet als er een hittegolf is maar de keuken is vaker kouder dan de woonkamer. Iets met toch en windje. Maar vries het daarna niet in. Dus vandaag koken morgen nog uit de koeling is gelijk opeten de volgende dag. En invriezen doe ik gelijk de erste dag.
Ik kook regelmatig soep en als er over is eten we dat vaak de volgende dag nog op. Ik laat het altijd op het fornuis staan. Nog nooit wat mee gebeurd. Enige uitzondering is als het echt warm weer is, dan zet ik het na afkoelen in de koelkast. Maar dan is het vaak wel zo warm dat ik ook geen soep hoef, dus komt zelden voor!
Ik maak vaker een grote pan soep. Die laat ik gewoon op de aanrecht staan. Goed heet opwarmen, dan kan er niks gebeuren. Is hier nog nooit iemand ziek door geworden.
Dit! Gewoon ruiken en proeven. 60 jaar geleden hadden mensen ook geen koelkast, hooguit zetten ze eens iets in de kelder. Die aten dat ook de dag erna gewoon op