Ik ben nu bezig om voor de eerste keer zelf erwtensoep te maken en ben nu zover dat ik hele erwten gesorteerd heb op bruine vlekken en 'die ziet er ook niet lekker uit'. Heb nu dus mooie, groene erwtjes in de week staan. Nu is mijn vraag: Wat doen jullie altijd in de erwtensoep? Ik heb nu plusminus: -500 gr. hele erwten en ik denk dat winterpeen, aardappel, knolselderij en prei er wel lekker in is. Tenminste, dat zegt Google. Welke bouillonblokjes moet ik gebruiken? Ben heel benieuwd naar jullie recepten.
Lekker erwtensoep.... Ik moet zeggen dat ik nogal van de makkelijk ben. Ik gebruik altijd spliterwten en een voorgesneden erwtensoepgroentenpakket. Daar zit inderdaad knolselderij, winterpeen en prei in (onder anderen) Ik zou inderdaad gewoon eens googlen, dan vind je vast wel een lekker recept. Ik gebruik meestal voor een grote pan (8 borden) 4 (dubbele) maggi bouillonblokjes. Gewoon even proeven...
Ach smulweb. Nou ben ik al wezen googelen, maar smulweb heb ik niet eens aan gedacht. haha Bedankt voor de tip, zal meteen eens kijken. @Melanie. 4 dubbele blokjes? Jij bent ook van de zoute, volgens mij he. Heerlijk als de soep een beetje zout is. (Schaam me rot om het te vertellen, maar in mijn bord kippensoep doe ik altijd zo vel maggie dat ie echt bruin ziet. en dan nog een kwak sambal erin.)
Ik maak het helemaal zelf en gebruik deze spullen ervoor spliterwten knolselderij peterselie wortel prei aardappel karbonade stuk spek rookworst ( misschien vergeet ik het nu wel maar doe het even uitmijn hoofd) Alles bij elkaar in de pan (behalve rookworst) en laten koken tot het gaar is dan kijken wat er aan smaak nog bij moet en de karbonade in stukjes snijden en de spek in stukjes. Als laatste rookworst in stukjes er door heen en smullen maar
@Zustertje; Ook spliterwten? Begin me een beetje af te vragen of ik die niet beter had kunnen gebruiken. scheelt volgens google ook weer een hoop kooktijd. Ach, weet ik dan ook weer voor de volgende keer. Denk dat ik er ook spek in doe. En die karbonade spreekt mij ook erg aan. Dit vind ik nou zo leuk aan recepten uitwisselen he. de een doet karbonade, weer een ander (schoonmams) gooit er saucijsjes in. En ik las ergens op een web zelfs complete varkenspootjes. (Ieks!) Enne...welke bouillon is de lekkerste volgens jullie?
even tussendoor; je hebt er toch geen erwten met gaatjes erin ingedaan he? daar zitte worreme innnn ssst enne, ik zou groentenbouillon erin doen, vol en rijk van smaak met een diepe robuuste krachtige nadronk.
Nouhouw! Vond mezelf al zo dapper dat ik ze toch ging uitzoeken. En maar loeren naar die gaatjes. Maar goed, kruidenbouillon wordt het. Eerst eventjes laten rondkolken in het glaasje en maar nippen.
Hier ook altijd spliterwten. deze zet ik op met 1,5 tot 2 liter water en hang er dan een kruidenbuiltje in. Ook krabbetjes erbij (soort spareribs maar dan ongekruid), laurierblaadje. ongeveer 1,5 uur laten koken (zachtjes) wel af en toe roeren. Daarna krabbetjes eruit halen en vlees van de botjes afsnijden en terug in de pan, soeppakket erbij, rookworst erbij en ongeveer 2 bouillonblokjes erdoor verkruimelen. Nog even 15 minuten laten pruttelen en klaar!!!!!
Haha Ik dacht al 'Huh, krabbetjes? Heb ik weer iets gemist op culinair gebied?' Klinkt ook heel lekker hoor, die spareribs erin. tsk, maar de volgende keer ga ik ook spliterwten gebruiken hoor. scheelt zoveel in de kooktijd, lees ik nu.