Ha allemaal! Mijn zoon begint met de fles na het avondeten (ongeveer een uur daarna, daarna gaat hij naar bed en dat moet ook niet later wezen want dat redt hij niet) een beetje aan te klooien. Hij heeft er duidelijk niet echt trek meer in. Hij drinkt het dan wel omdat ik die speen een half uur lang in zijn mond probeer te houden, maar absoluut niet van harte. Nu vroeg ik me af wat ik hem in plaats van die fles kan gaan aanbieden. Avondeten eet hij super, dus dat is het probleem niet, maar bij mijn dochter gaf ik dan ipv die laatste fles nog biogarde, maar toen was ze een stuk ouder dan hij. Hij is pas 6 maanden en dan schijnt biogarde volgens het cb nog niet te mogen omdat er teveel eiwitten in zitten voor de nieren om al aan te kunnen. Wat is nu wél een geschikt toetje dan? Bestaat er niet een toetje van opvolgmelk die geschikt is voor kindjes vanaf 6 maanden? Van Olvarit-toetje is er ook eentje, maar daar zit gewoon yoghurt in en volgens het cb is dat echt nog niet goed en 'zeggen' ze alleen maar dat het mag omdat ze het zelf verkopen. Ik begreep ook dat er Danoontjes voor vanaf 4mnd zijn met opvolgmelk, maar ik kan op de Danoontje site niets vinden dat niet pas vanaf een jaar mag.. Iemand suggesties wat wél kan en hoe dat met danoontje zit?
Met 6 maanden is melk veel belangrijker dan de bijvoeding. Ik zou op deze leeftijd dus melk nog altijd laten voorgaan op bijvoeding. Waarom geef je zijn groente niet iets eerder zodat hij wel honger heeft voor zijn laatste fles? En die fles hoeft natuurlijk niet leeg, hij bepaalt zelf hoevel honger hij heeft. Er zijn geen 'toetjes' met opvolgemelk. Van danootjes hadden ze die wel vroeger, maar niet meer. En zoiets zou ik niet dagelijks geven aan een baby, dat staat helemaal stijf van suiker! Volle yoghurt zou volgens sommigen wel mogen, maar ergens anders lees je dan weer dat het beter is om te wachten tot een maand 7-8. Ik zou zelf bijvoeding zo aanpassen dat een baby van 6 maanden nog zijn melk binnenkrijgt.
Wat wij deden was ipv een fles te geven een papbordje geven. Dan maakten we de melk gewoon aan zoals ik in een fles maar dan in een schaaltje.En dan de bambix rijstevlokken erbij wat het dikker maakt.En dan erin lepelen. Hij vondt dit geweldig en leuker dan elke keer die fles voeren.Sinds hij 7 mnd oud is wilt hij geen flessen meer dus eet elke dag met ons mee en dan krijgt hij melkpap.(dus flesvoeding maken in schaaltje amar dan dikker maken) zo krijgt hij toch zijn melkvoedingen binnen maar dan op een andere manier wat hij prettiger vind. Vedder kreeg hij als "toetje" geplet of geprakt fruit.Banaan is favoriet.Prakken en fijnmaken met een vork en dan met een lepel erin lepelen.Zo ook met peer, appel (wel eerst koken), nectarine,perzik enz.
@mamavanLucas: zou natuurlijk idd ook een bordje pap na z'n avondeten nog kunnen geven. Dan is het natuurlijk meer één maaltijd dan een goeie avondmaaltijd en een uur later nog een fles. Dat vind ik zo idioot eigenlijk. Doe het liever in één keer door, maar ja, dan drinkt hij helemaal niets meer. Maar van de lepel hapt hij wel dus allicht is rijstebloempap wel een handig idee. Alleen misschien beter met granenpap doen, want hij raakt nogal gauw verstopt en ik begreep dat rijstebloem ook wel de ontlasting harder maakt? En maak ik het toetje dan niet erg zwaar door er pap van te maken, en als ik dan overga op yoghurt vult het ineens niet meer voldoende? Zou dat kunnen?
@Adi: mijn zoon krijgt 4x210/7-flessen, dus als er één zou vervallen zou hij nog zo'n 720 ml flesvoeding binnenkrijgen dus dat lijkt me wel voldoende? Hij weegt ook al 10 kilo bij 71 cm, dus het is niet dat hij anders veel tekort zal komen...
Kinderen die geen verhoogde alerhiekans hebben mogen met 6 maAnden rustigaan met aangezuurde zuivel zoals kwark en yoghurt beginnen, vol of halfvol.
Ik zou de granen later pas geven.Volgens mij is dat vanaf 8 maanden oud.Ik begon met de rijstebloem neutraal en daarna rijstebloen vanille.Je kan wel de fijne granen pakken die is vanaf 6 mnd oud idd. Ik zou zeggen: probeer het een dagje of meer uit.Geef hem voor eht slapen gaan nog wel wat water in de fles bij zodat hij iig genoeg vocht binnenkrijgt idd. Hier drinkt luas water tussendoor.Elk half uurtje, voor het slapen gaan enz bied ik het aan.Normaal gaat er op een hele dag ongeveer 60cc doorheen naast de melkvoedingen.
Vanaf 6mnd mag je max 800cc melk geven, dus met die 3 grote flessen zit je al goed eigenlijk. En een bord pap is een maaltijd aan zich en vult enorm, dat zou ik echt niet bij een andere maaltijd geven. Dan prop je dat kind helemaal tjokvol.
@Dirksmama: helaas hebben wij zelf wel milde allergieën in de familie, namelijk huisstofmijt en lichte hooikoorts. Maar vanwaar dan dat het dán niet zou kunnen? De kans op koemelkallergie? Want in die olvarit-toetjes vanaf 6 maanden zit dat volgens mij ook gewoon want die is op basis van volle melk...