Erwtensoeprecepten

Discussie in 'De lounge' gestart door minon, 7 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. minon

minon Niet meer actief

#1 minon, 7 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2012
    Morgen moet ml hele dag buiten werken en wil hem en zn collega's tussen de middag erwtensoep brengen om weer een beetje op te warmen.
    Heb dit alleen nog nooit gemaakt. Hoe maken jullie dit? Hoor graag jullie recepten. Zie alleen maar recepten op internet met varkensvlees en dit eten wij dus niet ivm chloresterol van mn man.

2. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Pak splitererwten wassen en met 2L water aan de kook brengen.
    Beetje zout en peper erbij.
    Uurtje laten koken, goed doorroeren ondertussen.

Ondertussen rasp ik met een grove rasp:
    1 Knolselderij en 8 middelgrote aardappels
    Twee preien aan ringetjes snijden
    Na een uurtje gooi ik dit bij de spliterwten.
    Dan rookworst erbij en een bosje selderij en een klein scheutje zoute ketjap.
    Dit zo nog een uurtje laag laten pruttelen en ondertussen echt heel goed roeren.
    Dan de worst eruit, in plakjes snijden en weer terugdoen.
    Ook het bosje selderij eruit halen. Eventueel kun je die nog fijnsnijden en ook weer terugdoen.

Eet smakelijk.

3. dan doe je het met rundvlees, maar dat moet wel lang koken om gaar te worden.
    Ik zou het 2 uur laten koken in de boullion en dan kleingesneden nog een half uurtje of wat in de soep tegelijk met de groente

Ik gebruik 2 pakken spliterwten ( 8 literpan)
    die ik langzaam op de kleine pit aan de kook breng

ik doe zelf erwten opzetten met halve pan water en 3 boullion blokjes, dan apart het vlees in hele pan water met 2 boullionblokjes ongeveer een urr gaar laten koken, als het vlees gaar is, het kookvocht van het vlees bij de erwten en het vlees in stukjes snijden.

dan de groenten erbij

1 of 2 prei
    blokjes knolselder ongeveer een halve
    3 uien
    grote winterpeen.

en ik doe er 2 verse rookworsten in blokjes in, die ik overigens eerst apart gaar kook ivm de sterke rooksmaak.
    Als de soep helemaal klaar is dan maak ik hem eventueel nog op smaak met zout en peper

mijn man en dochter smullen er altijd van!

Succes!!

Ik zou hem wel vandaag maken, want als hij een nacht gestaan heeft , dan is tie op zijn lekkerst ;)

4. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb het pas voor het eerst gemaakt, met een erwtensoeppakketje van de Appie.
    Daar zitten alle ingrediënten in, en een recept. Alleen het vlees hoef je zelf nog toe te voegen, dus kun je zelf kiezen wat voor vlees je gebruikt.

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja ik zou ipv varkensvlees dan een mergpijpje halen en dat in de soep doen voor de smaak...
    En verder het houden op plakjes worst.. (Kip/kalkoen worst hebben ze hier ook)

Ik gebruik zelf ene hamschijf maar die kun je prima vervangen door een rundermergpijp.
    Hier ook 2l water en een hamschijf dus
    Erwten er meteen bij...
    Langzaam aan de kook brengen
    Komt er schuim op... Dat even afscheppen maar waarschijnlijk heb je dat bij een mergpijp veel minder.
    Na een uurtje of 2 haal ik het vlees eruit, gooi er een pakje soepgroenten doorheen (ja, ik ben lui.. Ik weet het maar zo'n pakje voorgesneden erwtensoepgroenten is precies genoeg voor ons en halve prei en wortels verkopen ze niet)
    En dan laat ik het nog even rustig doorkoken tot de groenten zacht is.
    Worstje gaat er na de groenten in plakjes bij.. Dus die verwarmt lekker mee.

En de geheime truc voor als je vindt dat er toch net wat te weinig smaak aan zit.. Is een beetje van zo'n pakje maggi smaakmaker voor groentesoep erbij doen.
    Niet te veel... Anders wordt het heel zout en dat is net zo slecht voor je :)

6. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Er zijn ook rookworsten van kipvlees en die zijn echt heel lekker (volgens manlief dan)

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Jup! Wj lusten ze ook! :)

8. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Ik heb deze eens gemaakt, erg lekker! Heb er wel een zakje kant en klare erwtensoepgroente in gedaan i.p.v. losse groente.
    Je kan er runderlappen in doen i.p.v. varkensvlees.

De Kooktips - Erwtensoep (Hollandse)

9. channe

channe Fanatiek lid

4 aug 2012
    1.147
    70
    48
    NULL
    Geen recept voor je! Maar wat lief dat je erwtensoep maakt voor je man en zijn collega's!

10. minon

minon Niet meer actief

Toch wel het minste wat je kan doen toch. Ze geven voor vannacht tot -17 graden op. Zal het vast niet tof zijn om morgen buiten te moeten werken.

11. channe

channe Fanatiek lid

4 aug 2012
    1.147
    70
    48
    NULL
    idd, maar zo denkt niet iedereen erover... Wij hebben buren en er waren mensen bezig in onze voortuinen ivm een of andere riolering die vernieuwd moest worden, maar die kregen geeneens koffie.... Toen hebben wij het maar gegeven...

Deel Deze Pagina