ESBL bacterie en ws MRSA op het werk

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mama40, 12 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Ik krijg net een sms van een collega met het verhaal dat er bij een bewoonster op mijn afdeling ESBL is geconstateerd en dat er ws een bewoner besmet is met MRSA.

Nu heb ik al een ander opgezocht en ga morgen de huisarts en de verloskundige maar bellen om te vragen of het wijs is dat ik ga werken donderdag.

MRSA schijnt geen kwaad te kunnen maar over de ESBL maak ik me toch wel zorgen eigenlijk...

Iemand advies of ervaring hiermee?
    Alvast heel erg bedankt!

2. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Ik mag op de OK niet bij MRS of ESBL patienten staan.
    Maarja dat is wel met opereren dus meer risico.

Kun je niet die patienten vermijden...die liggen toch in isolatie?

3. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Als het goed is heeft je werkgever ook een protocol voor zwangere vrouwen, kun je precies in opzoeken wanneer je wat moet doen...en wanneer je iets niet mag.

4. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Nee, ze schijnen er nogal laks mee om te gaan en ze liggen niet in isolatie.
    Heb eea opgezocht en ga zo de huisarts en verloskundige maar bellen.
    Ik las ergens dat ik gecontroleerd moet worden op MRSA indien ik daar mogelijk mee in aanraking ben geweest.

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Er moet op je werk een RI&E zijn. (een risicoinventarisatie en evaluatie) daar staat in beschreven hoe je met dit soort situaties om moet gaan.

Bij mijn vorige werkgever was ook MRSA en daar was op dat moment nog geen protocol voor, dus hebben de het standaardprotocol van de GGD gevolgd. Je zou eens contact op kunnen nemen met de GGD, als het goed is zijn ze al op de hoogte van de situatie.

Ik had daar ook een zwangere collega en zij mocht gewoon blijven werken. Zij hoefde alleen deze persoon niet meer te verzorgen. Zij werd ook gewoon op de normale tijden gecontroleerd, net als de rest van ons. Voor jezelf en je baby is een MRSA bacterie op zich niet schadelijk, het probleem ligt hem meer in het feit dat je een verhoogde kans hebt op een ziekenhuis opname. Bij een keizersnede heb je weer een grotere kans op infectie door MRSA.

Als na controle blijkt dat je niet besmet bent, zou ik in elk geval aangeven dat je die persoon niet meer wil verzorgen. Ben je wel besmet, mag je niet meer werken, omdat je dan zelf ook besmettelijk bent. Dan moet je sowieso thuisblijven tot er een aantal kweken negatief zijn. (ik dacht 3)

Ik weet er alles van, ik ben bij die werkgever zelf besmet geraakt met MRSA en ik heb in totaal 7 weken thuis gezeten. Daarna moest ik nog een half jaar lang elke maand een kweek afnemen.

6. tulip

tulip Niet meer actief

zeker even contact opnemen met je vk wat het evt. kan doen voor jou en je kindje en vervolgens de GGD bellen.

7. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Volgens de vk kan het geen kwaad, ik ben gisteren op co geweest en ben goed gezond.
    Gewoon goede hygiène (zoals altijd dus) en ik heb zelf idd besloten die 2 mensen iig niet te verzorgen.
    Huisarts gaf hetzelfde advies dus ik ga er vanuit dat dit klopt.

MRSA afwachten of dat zeker is en dan worden we misschien getest ofzo op het werk, via het werk

8. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Die bacterien en niet in isolatie...brr..

9. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Mijn zoontje is net MRSA vrij...........................hebben dus bijna de hele zwangerschap een zoontje gehad met mrsa........

Ik heb het niet en man ook niet, wij zijn ook telkens behandeld en getest.

10. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Ja maar als je mensen verzorgd...die hebben nou niet de beste weerstand...en dan lekker heen en weer lopen zonder goede maatregelen...

zou je in het ziekenhuis niet moeten proberen...

11. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

#11 Ons Kleintje, 13 jun 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jun 2012
    Punt is wel dat wanneer jij straks misschien naar het ziekenhuis gaat, of je kindje na de geboorte, dat die en jijzelf geisoleerd verpleegd moet worden. Omdat MRSA misschien voor jou niet erg is, maar wel voor bijvoorbeeld te vroeggeboren kindjes, of kinderen met een zwak immuumsysteem.

Mijn kinderen kregen na hun vroeggeboorte in het ziekenhuis een bacterie en hebben hierdoor maanden lang in contactisolatie gelegen, dat is weer anders (blauwe schorten) Zij waren er zelf niet ziek van, maar wel drager en konden anderen besmetten.
    Toen er een zwangere vriendin op bezoek kwam, werd haar geadviseerd om de kinderen niet aan te raken omdat zij niet precies wisten of het kwaad kon.

Maar ik schrik er van dat er zo laks mee wordt omgegaan, daar kunnen via via nog altijd vele mensen erg ziek van worden. jakkes!

Sterkte!

12. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Precies, ik schrik er ook van.
    Maar wel met zn allen boos worden op ziekenhuizen als er een epidemie is..

En de ESBL word je helemaal niet blij van ! Daar zou ik nog meer voor vrezen eerlijk gezegd.

Je komt inderdaad zelf in isolatie terecht.

13. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Klopt wij moesten ook altijd geisoleerd verzorgd worden. Mochten ook zelf het ziekenhuis niet in, maar in het viruskamertje.

Wij vonden het ook eng hoor, ons zoontje werd geopereerd terwijl hij mrsa positief was. De kans op complicaties bij genezing werd groter (sluiting zachte gehemelte en lip). Maar we zaten ook in de gang bij de zieke kindjes. Wel in een box, isoleerkamer. SOmmige verpleegkundigen kwamen ZONDER bescherming de kamer in " mama ziet het niet en zal niets zeggen' werd er dan nog gezegd ook..terwijl ze dan na ons naar andere kindjes moesten.

..alleen in het viruskamertje vanaf de buitenkant vh ziekenhius naar binnen, dus niet via het ziekenhuis..maar als het hen uitkwam mochten we wel gewoon door het ziekenhuis heen lopen, als we maar niet bleven treuzelen.

Maar ging over zwangerschap en deze virussen. Wij hebben dus een zoontje dat inmiddels mrsa vrij is, maar ik ben wel heel de tijd blootgesteld eraan..

Al hebben we wel direct de behandeling ingezet vanaf het moment dat hij mrsa positief werd bevonden.

Zoontje werd elke week getest totdat hij vrij was, en wij ook elke maand.

Elke dag jezelf wassen met speciale zeep, beddegoed om de dag wassen, kleding elke dag in de was, speelgoed schoonhouden, knuffels om de dag in de was, zalf in je neus, en antibiotica.

Dit gaat over het kinderziekenhuis is rotterdam, zal verder geen namen noemen, maar het is een academisch ziekenhuis!

14. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    O ja, die rompslomp was ik even vergeten... Ik was maar op een matras op de grond gaan liggen, dan hoefde ik niet elke dag het twee persoonsbed af te halen. En van die antibiotica ging ik oranje plassen... :D Net op tijd voor Koninginnedag toen... ;)

15. mama40

mama40 Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.583
    5
    38
    Het is idd belachelijk hoor. Protocol voor bij griep moeten we gebruiken qua extra hygiëne enzo.

Kwam die meneer vanmiddag vrolijk zijn bed uit en loopt gewoon over de hele afdeling.....water naar de zee dragen die "extra" maatregelen.
    Ik verzorg die 2 mensen niet heb ik aangegeven, collega's vonden dat alleen maar heel slim. Ik was continu mijn handen en gebruik desinfecterende gel.

Mevouw met ESBL wordt morgen overgeplaatst dus daar geen "last" meer van

16. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    melding bij inspectie waard..

17. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

Inderdaad, melden!

Hier in een ander academisch ziekenhuis, beide kinderen hadden dezelfde bacterieen maar dan de een in zijn longen en de ander in zijn darmen. Om deze reden mochten onze kinderen 15 weken niet bij elkaar liggen, en moesten wij onze handen desinfecteren nadat we 1 van de kinderen hadden aangeraakt, wanneer we de ander aanraakten moesten we weer desinfecteren. Je wilt niet weten hoe mijn handen eruit zagen..
    Iedereen heeft altijd netjes blauwe schorten gebruikt.

Deel Deze Pagina