Hallo allemaal, In september 2010 ben ik gestopt met de pil. Helaas kwam er geen menstruatie. In mei 2011 is door de gynaecoloog in het ziekenhuis PCOS geconstateerd na een inwendig onderzoek en een bloedonderzoek. Bij vriendlief was alles in orde. We zijn toen gestart met Ovulatie Inductie met Clomid, maar na 1 ronde was duidelijk dat dit niet werkte voor ons, en zijn we op advies van de gynaecoloog overgestapt op OI met Puregon. Hier zijn we juni 2011 mee begonnen. In totaal hebben we nu 10 rondes gehad. Een aantal rondes waarbij ik teveel eitjes had, moesten worden afgebroken, een aantal rondes was er wel een eiblaasje die groot genoeg was, maar helaas geen goede eisprong. Al met al hebben wel in bijna 2 jaar tijd maar 4x een goede eisprong gehad. Maar helaas zonder resultaat. Ook afgelopen ronde hadden we een goede eisprong, en dus eindelijk weer een kans, maar helaas, gisteren werd ik ongesteld en is het wederom een flinke teleurstelling. Ik vraag me de laatste tijd af of de diagnose PCOS 'alles' is. Kan er meer aan de hand zijn wat het naast de PCOS lastig maakt om zwanger te worden. Er is nooit verder gekeken of er meer mis is dan 'alleen' PCOS. Volgende week hebben vriendlief en ik een gesprek met de gynaecoloog om te overleggen hoe verder. Hebben jullie tips voor me wat ik moet doen, wat ik kan vragen en wat er eventueel nog meer onderzocht kan worden? Alvast bedankt voor jullie reacties.
Mag ik vragen waarom Clomid na 1 ronde al niet werkte? Hoeveel mg heb je toen geslikt? Heb je wel FM gehad in het zkh? Verder heb ik geen tips.. Sorry
Hier een soortgelijk verhaal. Ik heb ook "alleen" pcos. Clomid sloeg niet aan, daarna menopur en pregnyl. Helaas tot op de heden geen resultaat. Nu blijkt bij mij dat mijn bms ook erg dun blijft, dus krijg ik de komende ronde waarschijnlijk utrogestan om de zaak te boosten. Is er bij jou ook gekeken naar je bms?
realiseer je dat ''gezonde echtparen'' (bij wie er dus 12x per jaar een eisprong is) ook soms een jaar of langer wachten op zwangerschap. Dus dan is het logisch dat je na 4x eisprong nog niet zwanger bent. Je hebt nog te weinig ''kans gehad''. Enne....het zaad van je man: dat is gecheckt, maar kan ook dus weer wisselen qua kwaliteit. Maar wat frusterend zeg!!!!! Ik zou inderdaad alles goed bespreken met gyn. en inderdaad vragen of er nog meer aan de hand kan zijn. Maar nogmaals, het gaat dan niet om ''zwanger worden'' maar om '' vaker een eisprong krijgen''. sterkte!
Krijg je met de Puregon ook Pregnyl om de eisprong zelf op te wekken? En hoe is inderdaad je baarmoederslijmvlies? Waardoor is vastgesteld dat je geen goede eisprong had, progesteron-bepaling? Waarom zijn ze na 1 ronde Clomid al overgestapt op Puregon? Kan je ander FSH-achtig hormoon gebruiken, waar je misschien beter op reageert? Zomaar een aantal dingen die bij mij naar boven komen.. Maar ik snap je wel hoor. Natuurlijk heeft nana gelijk dat het niets wil zeggen als je na 4 keer een goede eisprong nog niet zwanger bent, maar ik was ook heel bang dat er nog meer niet goed zou zijn. Voor mezelf had ik zoiets dat ik na 6x een goede eisprong een HSG wilde, maar dat was gelukkig niet nodig, want de 3e "goede" eisprong was het raak (1x 50 clomid, 2x 100 clomid, 2x gonal-f + pregnyl).
Hoi, Het blijkt bij iedereen ook weer persoonlijk te zijn. We kunnen daarom niet al te veel vergelijken denk ik. Elk ziekenhuis schijnt ook weer zijn eigen plan te hebben en uiteindelijk ligt het plan toch bij hun in handen. Tuurlijk kun je je wat inlezen en suggesties doen als meer onderzoek. Ik denk ook dat we vertrouwen moeten hebben in de ervaring en kunde van onze artsen. Het is wel frusterend soms omdat wij het moeten ondergaan wat de artsen voor ons roepen, maar heb vertrouwen. Succes!
Bedankt voor jullie reacties. De reden dat na 1 ronde Clomid overgegaan is op Puregon heeft te maken met de gemeten bloedwaarden. Welke waarden precies gemeten zijn weet ik niet. Bij de rondes met Puregon waarbij ik ook Pregnyl heb gehad om een eitje te laten springen (7x) is er telkens ongeveer een week na de Pregnyl bloedgeprikt om de Progesteron waarde te meten. Hieruit bleek dat er maar 4x een goede eisprong is geweest. Ik snap heel goed keer dat iedere als er een goede eisprong is en we een 'kans' hebben, we maar ongeveer 15% kans hebben om daadwerkelijk zwanger te worden en dat het dus helemaal niet raar is dat het na 4 goede eisprongen nog niet raak is. Het is alleen af en toe frustrerend dat bij mij de rondes zo lang duren, en dat ik vooral in het begin een paar keer heb moeten stoppen omdat er teveel eiblaasjes waren. En bij de rondes dat er een eiblaasje groot genoeg was om pregnyl te zetten, een aantal keren geen goede eisprong is geweest. Voordat we met de Puregon begonnen hebben ze ons verteld dat er ongeveer 12 rondes per jaar gedaan kunnen worden, vergelijkbaar met een 'normale' cyclus. Wij hebben maar 10 rondes in 2,4 jaar gehad en dat verkleint de kansen aanzienlijk. Het liefst zou ik alle eventuele andere problemen/oorzaken uitsluiten, zodat we meer zekerheid hebben dat wat we nu doen het goede is... Dat is natuurlijk ook niet de oplossing.. We moeten daarom maar gewoon weer geduld hebben en blijven hopen!