Mijn zoon van 14 lijkt een beetje langzaam in zijn ontwikkeling. Hij heeft nog nul haargroei, zelfs geen beenharen, laat staan borsthaar of zo’n lelijk pubersnorretje , geen puistjes, totaal geen interesse in meisjes en dat soort dingen. Ik zie hem niet meer bloot, maar uit een gesprek tussen hem en zijn broertje begreep ik dat zijn piemel ook nog steeds kindermaatje heeft. Alleen zijn stem is sinds een maand of 2 ineens lager, dat wel. Hij is ook wel behoorlijk de lengte ingeschoten sinds vorig jaar. Qua gedrag is hij ook nog best jong. Hij speelt elke dag buiten, vaak met de vriendjes van zijn broertje van 12. Jachtseizoen, steppen, dat soort dingen. Maar ook wel met wat oudere jongens streetriden (volgens mij ook gewoon steppen ), mtb-en of gewoon rondhangen. Is hij nou laat met ontwikkelen of is dit nog wel redelijk normaal? Ik vind het verder trouwens prima hoor, ben blij dat hij nog een beetje kind is. Maar ik zou het vervelend vinden als er iets mis blijkt te zijn en we het niet op tijd gezien hebben.
Volgens mij nog redelijk normaal en niets om je zorgen over te maken. Mijn zoon is een jaar jonger. Hij heeft ook nog geen haargroei. Zijn geslachtsdeel is wel echt flink gegroeid het afgelopen jaar (echt geen kinder piemeltje meer) net als zoon zelf ook, 16cm in 1 jaar tijd de lengte in geschoten. Hij heeft nog geen baard in de keel (nog steeds een hoog stemmetje wat niet echt klopt bij zijn bouw). Qua buiten spelen, dat is hier wel echt over. Dat is vooral hangen, winkelen, zoenen met meisjes bij de picknicktafel in het park of op een terras zitten / bij een recreatie strandje of langs de waterkant zwemmen & eten en drinken met de groep (eigenlijk picknicken maar als ik dat woord gebruik lacht hij me uit). Soms gaan ze in de avond voetballen op het veld bij de voetbalclub. Tot een paar maanden geleden ging hij nog weleens met een groep stunt fietsers op pad voor een fietstocht door de stad maar hij heeft zijn fiets verloren dus dat kan hij niet meer doen. Ik denk dat hij dat wel had gedaan als die fiets niet weg was. Die fietsgroep bestaat uit een stuk of 20 jongens tussen de 10 jaar en 15 jaar. Zijn vrienden en vriendinnen groep (echte vrienden die bij elkaar over de vloer komen en waarvan ik de ouders ook spreek) is een groep van zo een 16 kinderen en die variëren tussen de 12 en 17 jaar.
Als met 14 jaar de ontwikkeling bij jongens nog niet is begonnen (en dat wordt gecheckt aan de groei van de teelballen) wordt er soms verder onderzoek aangeraden, maar als ik bij jou lees dat hij wel gegroeid is en een zwaardere stem heeft gekregen dan gebeurt er wel wat toch? Mijn zoon wordt volgende maand 14 en bij hem begint het net. Zijn balletjes beginnen nu te groeien (laat hij me trots zien elke week, vandaar dat ik op de hoogte ben). Hij krijgt daar nu ook wat blonde pluishaartjes. Geen groeispurt nog, geen zwaardere stem, hij kijkt wel naar meisjes, maar verder niet. Zijn piemel is ook nog niet gegroeid. Waren jullie zelf ook laat? Man en ik waren beiden laat, dus was ook te verwachten. Bij dochter van bijna 12 gebeurt er ook nog helemaal niks (zichtbaars). Hij voetbalt vooral nog met zijn vriendjes, zijn nog geen meisjes bij betrokken. Jachtseizoen is ook nog een succes hier. Lees verder niet zo veel raars dus hoor. Denk dat hij idd net als mijn zoon wat langzamer is
Hier met net 13 best al in de puberteit, groeispurt , lage stem puistjes en schaamhaar. Alleen nog geen pubergeur. En gedrag is aan de ene kant wel puberachtig (alles is stom en hij moppert wat af ) maar aan de andere kant is het nog een hele lieve zachte jongen die nog heerlijk tegen je aan kruipt of je een kus geeft als ie naar bed gaat.
Bij mijn zoon is het nu het afgelopen jaar in 1 keer superhard gegaan Hij ging van letterlijk een kind naar nu een mega puber. Dus het jaar van 13 naar 14 is hier echt mega changing geweest. Het begon met de baard in de keel, toen volgde de geur, toen volgden de puistjes, de beharing. Hij is ook mega in de lucht geschoten, inmiddels ook 1.78. Bi-zar. Hij kijkt nu echtneer op me Ik zie hem niet meer naakt dus wat betreft zijn geslacht zou ik het echt niet weten, maar als ik (hoe awkward klinkt dit) hem zie met zijn grijze tech joggingbroeken zie ik duidelijk wat zitten dus dat zal ook wel goed zitten. Buitenspelen en kindgedrag heeft hij dan echt niet meer. Het is net als bij @GossipGirlxoxo hangen met zijn vrienden, we wonen aan de rand van Adam Centrum dus hij is daar regelmatig aan het struinen met zijn vrienden. Af en toe trappen ze nog wel eens een balletje hier in de buurt. Maar zijn vrienden wonen door de hele stad verspreid sinds hij natuurlijk op de middelbare zit dus spontaan buiten spelen hier in de buurt wordt hem echt niet meer. Plus hij werkt ook. Het is echt een jong volwassene een beetje, Oh ja en irritantste pubergedrag wat hij bezit? Aaaaardslui als hem wat gevraagd wordt in de huishouding en klusjes.. Dat was eerder echt niet zo! Ik zou me nog niet perse zorgen maken als ik jou was hoor! Ik denk echt dat het nog wel komt. Mijn zoon heeft ook nog jongetjes in zijn klas die ik 2x zo jong als mijn zoon zou schatten. als zijn stem wel al verandert en hij groeit zal de rest ook echt wel volgen
Mijn zoon wordt volgende maand 13 maar bij hem is het sinds een aantal maanden al wel begonnen hoor, die gore zweetlucht, schaamhaar en een piemel waar je u tegen zegt . Hij heeft ook zelfs al beetje een snorretje en zijn stem begint af en toe over te slaan. Hij zit dus vol in de puberhormonen en alles in aan het werk. Hij is ook afgelopen tijd wel wat langer geworden want hij bleef altijd lang aan de kleinere kant maar hij is nu 1.62m terwijl hij tot een half jaar geleden nog maat 152 droeg maar dit nu echt te klein wordt. Buitenspelen als in echt spelen doet hij al tijden niet meer maar het is meer buiten hangen, beetje van bruggen afspringen, beetje rotzooi trappen en anders zitten ze met elkaar thuis online te gamen tot 2 uur 's nachts. Als ik het vergelijk met zijn beste vriend die 3 maanden jonger is, die heeft dat allemaal nog niet en is nog meer jongetje ipv richting man ofzo. Die heeft nog geen schaamhaar, geen zweetlucht of snorretje. Hij is ook nog een stuk kleiner terwijl ze altijd even groot waren is mijn zoon echt ineens de lucht ingegaan en nu dus groter is dan hem. Het kan ineens komen en bij sommige jongens duurt het wat langer maar is natuurlijk net als met meiden sommige meiden zijn ook al eerder ongesteld dan de ander.
Haha, dus ik moet hier nu dan nog even goed gebruik van maken voor die van mij ook zo (lui) wordt? Mijn oudste zoon (10) is altijd al een klein dun opdondertje geweest. Hij is de oudste maar ook de kleinste jongen van de klas. Ik zit me altijd te verheugen op een groeispeurt, maar ondertussen heb ik die dan alweer gemist. Hij heeft nog een heel hoog stemmetje, ik ben wat dat betreft ook erg nieuwsgierig hoe hij gaat klinken met de baard in de keel. Officieel is hij misschien nog geen puber, maar begint toch af en toe wat meer van zich af te bijten, maar de echte puber in huis is zijn broertje van 8. Daar heb ik meer van te vrezen als die echt in de puberleeftijd komt.