Hallo allemaal, Eind vorig jaar hier bericht geplaatst over antidepressiva. Ik ben toen uiteindelijk met druppels gestart. Ik zit nu inmiddels al ruim 5 weken op 10 mg (tablet) en ik vind het nog steeds pittig. Mijn onrust/spanning komt en gaat. Ik zit nu alweer in een onrustige tijd en ben dan ook zo vermoeid, ook mijn maag en darmen spelen op en dan ook een ontzettend droge mond. Ik heb er veel over gelezen maar ik weet het gewoon even niet meer. Wordt het echt beter, gaat de medicatie mij echt helpen. Als dit zo blijft weet ik t allemaal niet. Had t niet allang beter moeten gaan? Ik heb soms ook wel goede dagen maar ik vind het raar dat t steeds weer terug komt. Ik wilde even van me afschrijven en wie weet weer wat hoop krijgen.....
Ja hoor, de therapeutische waarde is 10 mgr en het effect is na 6 tot 8 weken merkbaar. Nog heel eventjes dus. Wat rot voor je dat je zo worstelt! Sterkte
Wat naar voor je je dat je je zo voelt! Hopelijk wordt het snel beter. Super knap van je dat je dit bent aan gegaan en dat je hulp zoekt. De klachten van droge mond en maag en darmen klinken als typische bijwerkingen bij zulke middelen (SSRI's, werken o.a. op serotonine systeem). Het lastige van antidepressiva in het algemeen, is dat het van te voren niet goed te voorspellen is bij wie welk middel het beste werkt (tenzij je op basis van voorgeschiedenis en bijv medicatie die bij familieleden heeft gewerkt meer info hebt). Ook komen de bijwerkingen vrijwel meteen (en kunnen de oorspronkelijke klachten juist even toenemen), terwijl de werking minimaal 6 weken op zich (kan) laten wachten voor je dat goed kan beoordelen. Je moet dus minimaal 6 weken op een therapeutische dosering zitten, en deze dosering kan ook per persoon verschillen. In principe is 10mg escitalopram een prima dosering, sommige mensen hebben meer nodig en sommigen uiteindelijk minder. De bijwerkingen kunnen geleidelijk weggaan, terwijl hopelijk de werking juist beter wordt. Het is wel belangrijk om open en eerlijk te zijn tegen je arts over de klachten, bijwerkingen, etc, want het moet ook draaglijk zijn voor je om het vol te houden om te gebruiken. Nooit zonder overleg stoppen. Te vroeg stoppen geeft het risico dat je het uiteindelijke effect niet goed hebt kunnen beoordelen en dan is dat eigenlijk 'zonde van je poging'. Het kan soms ook even zoeken zijn naar het fijnste middel en dosering, qua werking en bijwerking. Herstel zal, met of zonder medicatie, met ups en downs gaan, maar hopelijk zitten er uiteindelijk steeds meer goede dan slechte dagen tussen en is dat een rode lijn die zich gaat laten zien. Ik heb ervaring met veel antidepressiva en heb mensen ook goed zien herstellen, dus ik zou zeker hoop hebben voor je! Neemt niet weg dat het gewoon een super moeilijke situatie is en dat je liever NU alles beter hebt, en dat mag er ook zijn. Veel sterkte! groetjes van een arts
Dank je wel voor je uitgebreide reactie! Echt heel fijn! Ik heb vandaag ook overleg gehad met het secretariaat van mijn praktijk. Ze heeft even overlegd met de behandelaar en deze klachten horen nog bij de termijn indd. Poeh wat is dat lang he. Volgende week wel weer gesprek dus ja dan zit ik al op ruim 6 weken. Ik durf er nog niet teveel vanuit te gaan dat t al wat helpt maar ik hoop t wel