Buxusmot, herstel of eruittrekken?

Discussion in 'De lounge' started by Lumiere, May 14, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    3,622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Onze heg is compleet kapot door buxusmot. Heel de straat heeft er last van, bij boerenbond is geen bestrijdingsmiddel meer te krijgen.

Nu denk ik erover om hem eruit te halen. De vorige eigenaars van ons huis wilden destijds perse een buxus terwijl de buren al een mooie taxusheg hebben, waardoor er nu 2 staan.

Ik heb eerlijk gezegd weinig hoop op herstel, heeft iemand er verstand van die mij advies kan geven?
    Ik zal proberen een foto te uploaden hoe erg het is geworden.

Mommy83 likes this.
  2. floppie888

floppie888 Bekend lid

Sep 3, 2014
    793
    549
    93
    Bij ons in de wijk heeft ook iedere buxus er last van. Bijna iedereen haalt de hele struik weg, omdat bestrijden niet goed zou werken.

3. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    3,622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Hij is nu helemaal zo bruin als in het midden van de heg op de foto

Attached Files:

4. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

Dec 3, 2011
    3,069
    1,124
    113
    Female
    Volgens mij is de buxus moeilijk te herstellen als de plant teveel is aangetast. Ik zou de plant dus op basis van jou verhaal verwijderen.

5. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

Jun 16, 2011
    5,779
    1,131
    113
    Female
    Wij hebben ze ook, net zoals de hele straat!

Gek genoeg heeft nog niemand ze eruit gehaald ;)
    Wij gaan ze eruit halen. Zodra we de moed verzameld hebben.....

6. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Mijn zus heeft toevallig vorige week alles eruit gehaald.
    Bij du buren hier is ook alles dood, maar staat het er nog wel.

7. Nemo1

Nemo1 Bekend lid

Oct 27, 2017
    502
    207
    43
    Female
    Hier ook alles eruit gehaald!

8. MirW

MirW Fanatiek lid

Apr 20, 2017
    1,748
    555
    113
    Volgens mij staat er in heel Ridderkerk geen enkele buxus meer. Ook door de buxusmot. Wij hebben ze er .vorig jaar uitgetrokken.
    Hier hadden de vorige bewoners ook een taxushaag neergezet, maar die hebben wij er uit gehaald omdat die giftige delen heeft. Vonden we met kleine kinderen een te groot risico.

9. Meisje93

Meisje93 VIP lid

Mar 21, 2015
    32,071
    14,402
    113
    Zou hem eruit halen.

10. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    Wij hebben 5 buxusbollen laten behandelen Door hovenier, is toevallig net geweest voor de 2e behandeling ronde. En daar waar de hele straat staat te ploeteren om ze eruit te trekken hebben wij (nog) prachtige groene buxusbollen staan ♡
    Als de plant te erg is aangetast is er niets meer aan te doen volgens de hoevenier

11. sweetL

sweetL Fanatiek lid

Jul 8, 2014
    2,089
    2,095
    113
    Female
    Brabant
    Lievenheersbeestjes uitzetten. *online te bestellen, en anders via de hovenier
    Je buxus zal niet gelijk meer goedkomen ( dit jaar) maar als je blijft behandelen (volgend jaar weer) zie je hele kolonies uit zichzelf terugkomen na een jaar of 2/3. Hiermee bestrijd je niet alleen jou buxusmot, maar pak je die van de hele straat/buurt aan.

12. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,032
    2,895
    113
    't Gezellige Brabant
    Hier vorig jaar alles er uit gehaald. Jij kan wel bestrijden, maar als je buren het niet doen helpt het helaas weinig.

13. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

Apr 27, 2015
    2,585
    1,247
    113
    Ik kwam op facebook een bericht tegen met een bestrijdingsmiddel dat wel helpt ookal doen je buren het niet. Uiteraard kan ik het niet meer terugvinden :$

14. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    Hier was t advies van een hovenier om om de twee drie weken met een hogedrukspuit alles uit te spuiten om zo de eitjes etc ook weg te spuiten. Dit consequent volhouden levert bij mijn ouders nu in elk geval weer groene blaadjes op. Maar is wel iets om te blijven doen tot de mot ook de buurt uit is.

15. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Onze heg is ook aangevreten. Maar hier is het beperkt gebleven tot een paar plekken en ik kan geen rups meer vinden. Ik heb van een hovenier het advies gekregen om de struiken, zolang het nog niet zo heel erg is, flink te snoeien zodat de vogels goed bij eventuele rupsen en poppen kunnen. Merels, koolmezen, pimpelmezen en mussen zijn er dol op.

16. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

Nov 12, 2013
    1,983
    1,251
    113
    Wij hebben besloten te gaan bestrijden. Onze directe buren hebben geen buxus en onze tuin staat er vol mee. Als we alles eruit halen moeten we de hele tuin overdoen en daar hebben we nu geen geld/tijd/zin voor.

We gaan het zien... succes! Het zijn echt rotbeesten

17. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Onze buxus heeft het niet overleefd, we hebben 3 keer geprobeerd met bestrijdingsmiddelen maar ze kwamen altijd terug (idd de hele stad had er last van...) en hadden dan binnen een dag (!) alles al weer kaal gevroten. Dat was te veel voor ons kleine buxus struikje... Hij is er nu dus uit.

18. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

Mar 28, 2015
    1,998
    221
    63
    Vorig jaar hebben we meerdere keren gespoten en daarmee de heg gered. Dit jaar zijn we er niet meer aan begonnen. Hebben de motten ze kapot laten vreten en mijn man heeft dit weekend de haag eruit gehaald (buren hadden container staan waar we het bij mochten gooien). Nu op zoek naar iets anders wat groenblijvend is en weinig onderhoud nodig heeft...

19. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Oei, dat zou ik echt niet aandurven. Wij hebben heel vaak last van lieveheersbeestjes plagen. Ze gaan allemaal in je kozijnen zitten. Zodra je het raam open doet, komen ze met bosjes naar beneden vallen!:mad:
    En ze wandelen in grote getale het huis door. Niks aan te doen, dat is nu eenmaal het boerenleven ;)

Maar ik zou dus nooit opzettelijk een kolonie lieveheersbeestjes beginnen...

20. sweetL

sweetL Fanatiek lid

Jul 8, 2014
    2,089
    2,095
    113
    Female
    Brabant
    Maar dan heb je ook erg veel last van luizen of mot, want ze blijven alleen als er voedsel is!
    Dit is overigens de methode die onze hovenier aanhoud sinds enkele jaren, ipv zware bestrijdingsmiddelen.

Share This Page