tokkie-stempel CB: iets van zeggen?!

Discussie in 'De lounge' gestart door bolkje, 16 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. #1 bolkje, 16 jan 2015
    Laatst bewerkt: 16 jan 2015
    Afgelopen maandag bij het CB is er iets voorgevallen en ik voel me er nog steeds niet echt prettig bij....

Even een stukje voorgeschiedenis:
    Tijdens de zwangerschap was ik heel erg gestresst over hoe de kraamweek zou verlopen. Ik was heel bang dat ik door mijn familie zou worden "over-ruled" en dat ik niks meer te zeggen zou hebben over ons zoontje als hij was geboren (leuk he, die hormonen ;) ) Dus besloot de vk om mij aan te melden voor pre-zorg, dit is een project dat bij ons in de stad loopt, waarbij het cb van tevoren langskomt om je vragen te beantwoorden.

Vanuit hier ben ik ook een project ingerold ná de bevalling, waarbij je in het eerste jaar een aantal huisbezoeken krijgt met extra begeleiding. Al bij het eerste gesprek bleek die niet echt nodig te zijn, omdat alles helemaal goed ging, op koemelk-allergie na. Maar omdat ik een leuke klik had met deze dame kwam ze nog wel een aantal keer langs en heeft ook wel wat goede tips gegeven om het nog net wat makkelijker te maken, maar het was (tenminste, in mijn ogen!!) absoluut niet omdat wij een probleemgezin zijn ofzo. En dat gevoel heb ik ook nooit gekregen van haar of van iemand anders bij het CB.

Maargoed, nu was ik dus afgelopen week op gesprek bij de kinderarts, en ik had deze keer een andere dan alle voorgaande keren. Ik vroeg hoe het zat met de kosten voor de peuterspeelzaal, of zij daar iets vanaf wist. Ik gaf aan: omdat ik vrijwillig thuisblijfmoeder ben en wij het dus van 1 salaris moeten doen wil ik het graag van tevoren weten zodat ik er eventueel alvast wat voor kan sparen....

En toen opeens uit het niets kwam de vraag: zitten jullie dan allebei thuis met een uitkering? :( Eerlijk gezegd: deze vraag zit me helemaal niet lekker, aangezien dat dus niet het geval is (we hebben geen van beiden een uitkering! Mijn man werkt en ik ben overtuigd thuisblijfmoeder) en ik vraag me nu heel erg af of zij in het systeem heeft gezien dat wij die extra begeleiding kregen en daardoor direct denkt dat wij een tokkie-gezin zijn ofzo. :$ Het voelde echt een beetje neerbuigend, alsof ze er vanuit ging dat we een tokkie-gezin waren.

En opeens zit het me nu niet meer lekker dat wij die extra begeleiding hebben gekregen en vraag ik me af of ze ons soms echt als een soort risico-gezin zien omdat ik tijdens de zwangerschap niet zo lekker in mijn vel zat.... En of we ooit van dat stempel afkomen :(

Even voor de duidelijkheid: ik vind zelf niemand een tokkie, ook mensen met een uitkering niet. Mijn vader heeft zelf een uitkering momenteel, dus dat zou betekenen dat ik mijn vader een tokkie zou vinden. En dat is dus niet zo. Maar ik heb wel het idee dat de vragen van deze vrouw heel erg gestuurd waren door het feit dat ze zag dat wij deze begeleiding hadden. Dat ze direct dacht dat wij een probleemgezin (tokkie gezin) waren door deze stempel, en dat dit dus ook wel zou betekenen dat we beide een uitkering hadden.

2. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Bah daarom heb ik bij sommige cb's dus echt last van overeind staande nekharen en krijgt mijn arts zo min mogelijk informatie over mijn priveleven. Ik heb gelukkig zelf geen slechte ervaringen met het cb. Ze weten namelijk niks van me.

Het beste is om dit even bespreekbaar te maken met de persoon in kwestie, dat het je niet lekker zit en het gevoel geeft een stempel te hebben. Daarbij kan je ook je dossier opvragen. Kan je even een kijkje in hun wereld nemen en hoe ze jou zien.

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Och meid, daar moet je je eigen niet zo druk om maken, het is het CB maar...(makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk) je weet zelf wel beter. Hier een nichtje met een kindje met een achterstand, nichtje zit er een beetje doorheen, krijgt daar hulp voor, en haar CB heeft in het systeem staan dat zowel zij als haar man zwak begaafd zijn....Ook zo raar!

En mijn eigen man heeft blijkbaar jarenlang in het systeem gestaan van de huisarts als drugsverslaafd. (mijn man heeft nog nooit drugs gebruikt) De arts zei dat hij erg verslavingsgevoelig was, waarop mijn man zoiets had van :(:(:(:( en toen zei de ha dat het in het systeem stond....Zou ook nooit mogen gebeuren natuurlijk! Is er wel direct uitgehaald trouwens

Ik heb helemaal dubbel gelegen van het lachen toen ik het hoorde.

4. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Jij had toen gewoon even die begeleiding nodig en dat er een klik ontstond tussen jou en je begeleidster en zij dus wat langer bleef "plakken" terwijl het prima ging dat maakt toch niet uit?

Maak ze het de volgende keer anders maar even duidelijk dat je de begeleiding gewoon nodig omdat je onzeker was tijdens de zwangerschap maar dat het na die tijd prima ging.
    Misschien kun je opvragen wat er over jullie geschreven staat? Dat mag je inzien zoals ik begrijp.

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hohoho... je gaat véél te snel! Ga nu niet van alles in vullen voor een ander!
    Even weer héél wat stappen terug: Ergens heeft de arts blijkbaar wat gemist of is er iets verkeerd overgekomen; want als jij gezegd hebt dat je een salaris krijgt is dat toch prima?

Wil je antwoorden op de vraag of er iets in het systeem staat, ga terug! En vraag er naar. Ga jezelf nu niet gek lopen maken. Het zou jammer zijn als iets waar je een fijne herinnering aan hebt, nu ineens verpest zou worden door je eigen gedachten over iets anders.

Het is ábsoluut een vreemde vraag; maar je weet niet waar de arts op het moment van die vraag met haar gedachten was en waarom ze hem stelde.

Blijkbaar doe je het verder allemaal goed; heel goed zelfs dat je advies vraagt, 2 weten meer dan 1 tenslotte..

6. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Nou, hier kun je je wel druk om maken. Er wordt natuurlijk van alles geschreven in de dossiers. Zou de brieven opvragen, zodat je kunt lezen wat er geschreven is.

7. Dat zal ik dan sowieso even gaan doen, het dossier opvragen.... Maar jeetje, als ik dit had geweten van tevoren! :$ (Overigens met de andere arts en verpleegkundigen nooit dit gevoel gehad!!)

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    verwijderd ;) mijn reactie was wat te snel denk ik..

9. Ik heb inmiddels in elk geval een email gestuurd naar de verpleegkundige die bij ons thuis is geweest om navraag te doen. Zal het dan nog wel horen, denk ik :)

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wat je kan doen om te kijken of je zorgen gegrond zijn is het ekd opvragen. Hier kunnen extra op en/of aanmerkingen in staan.

Ze zijn verplicht te voldoen aan je aanvraag en dit dossier of te laten inzien of te geven (uitdraai hiervan). Er kunnen wel kosten aan verbonden zijn, maar dit valt goed te overzien. Zo uit mijn hoofd.
    Ze moeten binnen 4 weken reageren.

11. Selena149

Selena149 Niet meer actief

Huh, volgens mij maak je er veel meer van dat het is ?
    Ik lees nergens iets over tokkie-gezin, dat vul je zelf allemaal in (net zoals alles wat er na komt). Er wordt alleen gevraagd of jullie beiden met een uitkering thuis zitten, wie zegt dat hij/zij daarmee gelijk denkt aan tokkie-gezinnen en jullie dus direct daarmee die stempel gegeven heeft ? Dit zijn denk ik eerder jouw gedachten dan die van haar/hem, je vult alles in zonder dat je weet waarom die vraag gesteld werd ?
    Er wordt je geen stempel gegeven, en wordt het woord tokkie-gezin niet gebruikt.. maar je hebt er gelijk uit opgemaakt dat hij/zij jullie nu dus een tokkie-gezin vindt ?

12. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Selena, ik denk dat je het wat te naief inziet. Bij kennissen van ons heeft een dergelijk iets plaatsgevonden. Er stonden dingen in dossiers waar de honden geen brood van lusten.

13. Islah

Islah Niet meer actief

Precies. Niet iedereen met een uitkering is 'tokkie'. Er zijn ook genoeg werkende 'tokkies'.

14. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Zal met een bepaalde toon te maken hebben, ik vind het zelf ook een rare vraag. Het enige wat zou kunnen is dat ze het vroeg omdat de kosten van de psz hiervan afhankelijk zijn, maar dat kan ze dan toch ook anders formuleren?

15. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ook mijn gedachte.... Ik vind het een beetje overdreven. Je voelt je nu slachtoffer, terwijl je je jezelf zo maakt.. Een foutje is menselijk he?

16. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    Snap haar vergelijking van mensen met een uitkering en tokkie gezinnen ook niet echt, eerlijk gezegd. Alsof alle mensen die een uitkering hebben om wat voor reden dan ook, per definitie tokkies zijn.

17. Ze keek op het scherm, vroeg opeens die vraag over de uitkeringen, en begon zo'n beetje direct daarna over dat project waar ik aan meedoe.... ;)

het gesprek ging zo:
    "Ik wil graag weten hoe duur de peuterspeelzaal is, want ik kom er niet echt uit met de informatie. Ik zag op de website dat er voor ouders die beide werken de mogelijkheid is om geld terug te krijgen via een toeslag, maar dat is bij ons niet het geval, want ik ben thuisblijfmoeder. En dat is onze eigen keuze, maar daardoor moeten we soms wel wat zuiniger doen en dingen meer voorbereiden door geld opzij te zetten.... "

* arts kijkt op het schermpje *

"Ok, maar jullie hebben dus beiden een uitkering? Ik weet het zelf niet maar zal de prezorg contact met jullie op laten nemen..."

Ik: "nee, mijn man werkt gewoon blablabla"

Vervolgens wordt er echt nog tot 5 keer toe iets gezegd over prezorg, dat we eerder contact mogen opnemen, dat ik nog recht heb op een gesprek enz. Dan denk ik: waarom?! Tobias groeit goed, ontwikkelt goed enz. Maar alleen omdat ik dat vraag over de PSZ wordt blijkbaar opeens de hele tam tam in werking gezet :$

Dan vraag ik me af: zouden ze dat ook hebben gedaan als ik geen prezorg had gekregen?

18. mamabri

mamabri Niet meer actief

Zoiets wilde ik zeggen, maar kon niet op de woorden komen :D (slecht geslapen vannacht :() Maar inderdaad, dit!

19. masami

masami Fanatiek lid

27 jul 2011
    4.248
    802
    113
    Vrouw
    Eens met Selena en Islah.

20. Nou ja zeg! Ik zeg toch niet dat mensen met een uitkering tokkies zijn?! Sorry hoor, even wat beter lezen. Ik heb het idee dat die arts dacht dat we tokkies zijn omdat we extra begeleiding krijgen en dat ze er dan gelijk vanalles bij bedenkt zoals dat we een uitkering zouden hebben.

Zeker van jou valt me dit tegen, Islah! Hoe lang hebben wij nou al contact dat je nu nog denkt dat ik mensen überhaupt Tokkies zou vinden! Ik sta altijd voor iedereen open, ik probeer nooit vooroordelen te hbben over mensen enz.

Ik heb het dus puur over het gevoel dat die arts mij gaf, niet over wat ik zelf denk over mensen met een uitkering.

Deel Deze Pagina