niet meer kunnen vertrouwen op geur en smaak

Discussion in 'De lounge' started by marilouise, Jan 25, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. marilouise

marilouise Niet meer actief

Vanaf kerst ben ik aan het tobben geweest met verkoudheid en keelklachten. verschillende kuurtjes gehad en een fikse vooprhoofdsholteontsteking eroverheen ook hier antibiotica voor gehad plus een verwijzing voor de kno arts. moet een dinsdag ernaartoe.

nu is mijn verkoudheid redelijk weg maar ik ruik niets zeg maar ook proeven doe ik niets,

nou ja niets ik heb de hele dag een hele vieze geur in mijn neus en ook een "droge "lucht in mijn keel tevens heb ik ook weer heel veel last van druk op mijn oren.

heeft iemand enig idee wat ik kan doen voor een dinsdag zonder dat ik compleet gek wordt!!!

heb het al aan verschillende mensen gevraagd maar die ruiken niets ligt echt aan mij

2. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Hi Marilouise,

Ik heb dit ook gehad (alleen geen druk op oren) en kamp er nog steeds mee na bijna 2 jaar. Ik werd rond pasen 2 jaar terug toen opeens heel erg verkouden, echt zodat het uit je neus stroomt en moest de hele dag snuiten. Binnen 2 dagen was mijn geur en smaak compleet weg, en ook als ik aan het eten was en eens flink mijn neus ophaalde had ik niet eens een beetje smaak of een moment smaak. Toen wist ik, dit kan niet goed zijn.

Verkoudheid duurde 2 weken en daarna bleef mijn smaak en geur afwijken. Ik proefde wel zout, zoet, zuur etc. maar proefde de echte lekkere chocoladesmaak/nasmaak dus helemaal niet, heel frustrerend. De smaak is heel langzaamaan teruggekomen, kon ook niet zeggen wanneer precies maar na een half jaar of zo ging dat beter. Het niet goed kunnen ruiken en vooral andere dingen ruiken dan die er zijn (parosmie heet dat) dat heb ik soms nog steeds. Bepaalde parfums ruik ik niet goed of verdraaid, en af en toe heb ik spontaan 3 dagen een rooklucht in mijn neus, alsof iemand een sigaret aan heeft gestoken in mijn neus, heeeel vies. Ik weet niet wat dat triggered maar het gebeurt als we ergens buitenshuis zijn geweest, laatst zelfs na aan kop koffie bij een vriendin, terwijl ze niet rookt of wat dan ook.

Na een jaar ben ik naar de kno arts geweest, en moest ik een reuktest doen maar die was zo makkelijk dat hij zei dat het herstellende was. Ik zou na een half jaar terug moeten komen en ik had geen poliepen of rare dingen in mij neus. Ben niet meer terug gegaan.

Ik lees op internet dat dit soort klachten dus kunnen komen door bepaalde verkoudheidsvirsussen en dat het soms een half jaar tot langer kan duren voordat het herstelt is. Je kan er helaas niet veel mee, heb alle neussprays onder de zon al gebruikt. De ha weet het ook niet echt en gooit het dan op allergie maar het is gewoon een stoornis/beschadiging aan je reukzenuw door het virus bovenin je neus en die moet herstellen.

Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal. Je kan er op googelen, parosmie en anosmie enzo maar echt antwoorden zijn er volgens mij niet. Enige wat ik me kan bedenken bij jou is dat je holtes waarschijnlijk vol of geïnfecteerd zijn waardoor je druk op je oren hebt ook. Misschien kunnen ze je daar mee helpen en komt het dan ook goed met je ruiken en proeven.

Veel succes er mee in ieder geval.

Charlie

3. marilouise

marilouise Niet meer actief

Bedankt voor je heldere verhaal, ik moet dinsdag naar de kno arts dus ben benieuwd wat die zegt, denk zelf ook dat mijn holtes overvol zitten

Share This Page