Voeding duurt érg lang

Discussie in 'Voeding' gestart door mgh, 19 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mgh

mgh Lid

19 apr 2010
    27
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het voeden van mijn dochter gaat al sinds dag één erg traag. Ze is twee weken te vroeg geboren en was relatief klein en moest daardoor goed drinken om aan te komen. Dit koste haar veel moeite waardoor ze vaak anderhalf uur met een voeding bezig was. Borstvoeding bleek hierdoor na drie weken proberen ook niet verantwoord.

Nu inmiddels 10 weken verder drinkt ze qua hoeveelheid genoeg (+/- 650 - 700 per dag). Ze komt ook voldoende aan van week tot week. Maar het voeden duurt nog steeds een uur.

Honger heeft ze, maar ze begint halverwege de voeding te huilen en dan duurt het een kwartier voor ze weer een beetje op gang komt. Vaak gaat het dan erg traag. Als ze halverwege niet huilt, dan valt ze in slaap. Dus het is altijd iets. Ze lijkt echter nergens last van te hebben. Vroeger had ze bijvoorbeeld veel last van darmkrampjes, maar dat is sinds ABC Dophilus verleden tijd.

"Normaal" schijnt binnen 15 minuten tot maximaal een half uur te zijn. Wij zitten dus ruim aan het dubbele van het maximale en het vierdubbele van de richtlijn. Eerder stoppen is geen mogelijkheid omdat ze wel honger heeft en belangrijker nog voldoende moet groeien. Een andere speen is ook niet echt een optie aangezien het nu al vrij snel voor haar gaat. We hebben al diverse flessen en spenen geprobeerd.

Iemand suggesties?

2. adi

adi Niet meer actief

Het lijkt toch dat het drinken voor haar vermoeiend is (huilen of in slaap vallen). Hoe snel doet ze dan over met een grotere speen?

Welke voeding krijgt ze? MIsschien dat het beter gaat als je van merk verandert. (is geen verklaring voor, maar sommige kindjes drinken het ene merk beter dan de andere)

3. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Misschien te simpel gedacht hoor, maar moet ze halverwege niet 'gewoon' even een boertje als ze begint te huilen?

En hoe bedoel je dat het snel gaat maar toch lang duurt...? Pauzeert ze veel ondertussen? Krijgt ze juist niet teveel binnen per slok waardoor ze niet gestaag door kan drinken?

4. mgh

mgh Lid

19 apr 2010
    27
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties!

Miepie74 > Tussendoor zit er soms een boertje dwars. Dat merk je direct want dan duwt ze de speen weg. Het duurt soms even voor het boertje komt. Daarna wil ze meestal een minuut of 10 tot 15 niet meer drinken. Ik heb geen verklaring waarom. Na die tijd begint ze langzaam opnieuw met drinken. Nu veel langzamer dan de eerste batch en kan ze een half uur doen over bijvoorbeeld 40 cc. Ze wil het echter wel want zodra je de fles weghaalt of inwisselt voor een speen of vinger is het huilen geblazen. Eigenlijk moet ze het ook, want anders zou ze ongeveer 200CC te weinig drinken over de gehele dag genomen.

adi > Met een grote speen gaat ze veel meer knoeien. We geven overigens Nutrilon Hypo Allergeen met een Avent 2 fles. We zitten er over te denken om over te stappen naar Omneo, op advies van het CB.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    En hoe drinkt ze als je gewoon veel kleinere flessen maakt, en veel vaker aanbiedt?
    Die eerste tijd zat ik met mijn kinderen ook zeker een uur over een voeding te doen aan de borst hoor, dus op zich is die tijd voor borst niet raar.

6. adi

adi Niet meer actief

Mijn dochtertje heeft het eerste half jaar ook heel langzaam gedronken. Ze deed er soms 3 kwartier over een fles, zelfs zonder pauze.

Wij zijn toen na veel uitzoeken overgestapt naar Friso Comfort. Deze voeding is een stuk dikker en romiger dan Nutrilon Omneo. Omdat de voeding dikker is, dronk zij het dan uit een nr3 speen (van 1-2-3 speen). Sindsdien gaat het drinken veel beter, ze vindt die romige melk heerlijk en doet ong 15-20min over de fles.

7. mgh

mgh Lid

19 apr 2010
    27
    0
    0
    NULL
    NULL
    dirksmama > Dat hebben wij inderdaad geprobeerd. Ze eet gemiddeld dan iets meer op een dag, maar het heeft ook wat nadelen:

1. We laten haar nu zelf komen, anders moeten we haar de hele dag door wakker maken. Ik weet dat dat bij baby's minder impact heeft dan bij volwassenen, maar toch zegt mijn gevoel dat het beter is haar zelf te laten bepalen wanneer zij slaapt.

2. Per fles pakt ze dan veel minder, uiteindelijk heb je dus extra voedingen nodig om dat te compenseren waardoor het nagenoeg even tijdsintensief is voor zowel haar als voor ons.

8. mgh

mgh Lid

19 apr 2010
    27
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat kunnen we overwegen. Ik wil niet teveel overstappen, maar als er geen verbetering komt dan willen we overstappen of Omneo (ipv Hypo Allergeen op het advies van CB). Friso Comfort zou dan ook een optie zijn. Of wellicht aandikken met Nutriton?

Ik zie overigens dat ik in mijn vorige reactie vergeten ben te vermelden dat ze niet alleen meer knoeit, maar dat zij zich ook continue verslikt met een grotere speen. Dat even terzijde van jouw laatste opmerking, met dikkere melk is een grote speen natuurlijk niet erg.

9. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Onze jongens zijn prematuur geboren en kregen het advies vanuit het ziekenhuis om een Dodi fles aan te schaffen. Deze spenen zijn namelijk erg soepel. We hebben wel eens andere flessen geprobeerd maar kwamen toch steeds terug bij de dodi flessen. Hier ging het drinken met die fles erg goed.

10. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    jada, dodie gaat helaas uit de handel. Hier ook dodie, maar met moeite nog een fles kunnen krijgen.

En als je het tweede deel van de fles een grotere stand of speen gebruikt? Wij hebben een 3 standen speen (kweet niet of avent die ook heeft, avent is trouwens een snelle speen he, staat die om bekend). En als de baby halverwege moe is dan draaien we hem op 3. Tussendoor verschonen werkt hier ook goed. Dan wordt baby weer even wakker als ie van te voren wat in slaap lijkt te sukkelen.

11. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Wat jammer, je hoorde toch veel mensen dat het goede flessen zijn.

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Waarom was borstvoeding net verantwoord? Dat snap ik niet helemaal.

Maar goed; mijn zoontje was 3 weken te vroeg en dronk tot 4/5 maanden 3 kwartier tot een uur. Tussen twee borsten door liet ik hem rechtop zitten totdat hij ging boeren (duurde altijd lang) en daarna nog een kwartier. Is heel belangrijk dat boeren tussendoor.

13. mgh

mgh Lid

19 apr 2010
    27
    0
    0
    NULL
    NULL
    zogelukkig >

Ze was er niet krachtig genoeg voor. Met een lactatiekundige hebben we eens gekeken wat ze gemiddeld bij een borst binnen kreeg en dat bleek nog niet eens een kwart te zijn van wat ze met gekolfde melk met fingerfeeden (en later een fles) binnenkreeg. Het gevolg was dat ze na een borstvoeding zo moe was van het voeden, dat zij geen energie meer had om nog verder te drinken via bijvoorbeeld een fles. Hierdoor kreeg zij veel te weinig binnen. We hebben van alles geprobeerd (om en om borst en fles, kort de borst, tepelhoedje, allerlei technieken, etc.) maar na een paar weken was de koek op, ze raakte steeds verder vervreemd van de borst. Daarna was de keuze snel gemaakt. Voeden duurde toen bijna anderhalf uur per keer, 8 tot 9 keer per dag en dan nog 8 keer per dag een half uur kolven is gewoon te veel.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Klinkt net als mijn dochter.
    Die werd met 37.4 geboren en was naast randprematuur ook dysmatuur.
    Waarschijnlijk vanwege haar randprematuriteit lukte het haar niet om echt uit de borst te drinken. Met een tepelhoedje lukte het haar soms een paar slokken te nemen. Daarom heb ik vanaf de eerste dag na elke keer aanleggen gekolfd en dat met vingervoeding gegeven. Fles heb ik zelf altijd afgewezen i.v.m. zuigverwarring, daar wilde ik niet in verward raken, omdat je dan nog veel verder van huis bent. Het ging bij ons om 10 a 12 voedingen op een dag. Per complete voeding (dus aanleggen, kolven, navoeden) was ik toch ook ruim een uur tot anderhalf uur kwijt, zeker de eerste weekjes. Na 10 weken kreeg ze (eindelijk!) door hoe ze aan de borst moest drinken. Ze had toen ook meteen geen tepelhoedje meer nodig en de groei werd beter.
    Dat het 10 weken zou gaan duren konden we natuurlijk van te voren ook niet voorzien, maar als je er eenmaal middenin zit wil je natuurlijk ook niet ophouden, omdat het morgen al beter kan zijn.

Ze is nu bijna 8 en nog steeds een erg zuinige eter. Dat zat er gewoon vanaf het begin bij haar in. Vanaf haar geboorte heeft ze altijd keurig de onderste lijn van de grafiek gevolgd, nooit afgebogen.

Het was allemaal niet gemakkelijk. Maar ik heb nou niet echt het idee dat ik onverantwoord bezig geweest ben. Ik had begeleiding van een goede lactatiekundige die voldoende oog had voor hoe ik het allemaal wilde. Zij heeft op een gegeven moment ook voorgesteld om evt. de gekolfde melk met een sonde te geven, zodat ze meer kracht kreeg en al die kracht aan de borst kon gebruiken. Daar had ik op zich wel oren naar, omdat ik de logica erachter wel begreep, maar uiteindelijk is het toch niet nodig geweest.

15. zogelukkig

Wat jammer dat het niet is gelukt!

Ik snap trouwens niet hoe iemand kan zien hoeveel een baby die aan de borst drinkt binnen krijgt, maar dat terzijde.

Mijn zoontje die dus 3 weken te vroeg was, was ook erg moe en daardoor drink hij zo langzaam. Daarna viel hij ook weer als een blok in slaap en dan 2 uur later meldde hij zich weer.

De eerste week was was hij te zwak om aan de borst te drinken, toen kreeg hij ook gekolfde fingerfeed. Vermoeiend ja, ik was de hele dag bezig, maar hij sterkte gauw aan en kon toen krachtiger drinken, maar het bleef de eerste maanden 3 kwartier per keer.

16. adi

adi Niet meer actief

Wegen direct vóór en na elke voeding. Dat grapje hebben we hier de eerste 5 weken ook gedaan. Word je niet vrolijk van :( (blijken ze na een half uur 7cc te hebben gedronken :( )

17. zogelukkig

Ik wist niet dat een lk altijd een weegschaal bij zich had, maar dat is wel een manier inderdaad!
    Ik heb toen mijn zoontje 4,5 maand was hem in het ziekenhuis ook iedere keer voor en na de voeding moeten wegen, maar die kreeg tussen de 180 en 220cc binnen per keer, bijna TE veel (die mocht van de kinderarts niet meer dan 1000cc per dag ivm reflux).

18. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Sorry dat ik even inbreek, maar dat vind ik zo vreselijk he, dat wegen voor en na een voeding! Bij Benthe werd het in het ziekenhuis ook weleens gedaan, zeker toen het erom spande of ze mee naar huis mocht of niet, maar hoe onzeker kan je een moeder maken zeg, grrrr, of laat ze het dan gewoon doen en zeg niet tegen de mama hoeveel er gedronken is, er is gedronken, klaar ;).

19. adi

adi Niet meer actief

ik vond het ook vreselijk, bij ons was het elke keer stressen, vooral bij de meisjes. Ze deden zo hun best, maar ik voelde zelf dat ze de kracht niet hadden.
    Ik zal nooit vergeten dat Aldin een paar dagen zo rond 40cc dronk. Dat was het meeste wat mijn kindjes ooit uit de borst hebben gehaald helaas :(

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik was er ook niet echt dol op, maar aan de andere kant DOOR te wegen kwam ik er in het ziekenhuis al snel achter dat het niet goed zat aan de borst (dat was ook wel te zien en te voelen, maar met de weegschaal had je harde bewijzen), waardoor we sneller maatregelen konden nemen (en kv-suppletie konden vermijden, daar had ik bij mijn zoon nl. slechte ervaringen mee).

Ik denk dat het met wegen ook heel erg is hoe je er mee omgaat. Een weegschaal is en blijft een apparaatje en je moet je door geen enkel apparaat, of het nou een weegschaal, een kolf, een thermometer of een klok is, gek laten maken.

Deel Deze Pagina