Eten baby 1 jaar

Discussie in 'Voeding' gestart door AnnK, 4 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AnnK

AnnK Lid

29 feb 2012
    33
    0
    6
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje wordt bijna 1 jaar.

Zijn warme maaltijd geef ik nu altijd helemaal fijngemalen.
    Ik kook voor hem apart vlees, aardappels en groente en blender dit. Vervolgens maak ik porties in de diepvries.
    Maar nu komt er denk ik toch het moment dat hij meer mee gaat eten met ons. Hoe pakken jullie dit aan?

- Eet jullie kindje hetzelfde vlees als jullie? Wij eten vaak slavink, schnitzel, verse worst, rundervink, hamlap. Mag hij dit ook allemaal gewoon eten?
    - Snij je het vlees in stukjes of prak je het mee met de maaltijd
    - Mag ons zoontje nu ook groenten zoals kool, spaghetti, zuurkool?
    - Malen jullie de maaltijd nog helemaal? Wanneer en hoe ga je over op geprakt eten?

Het is toch weer even wennen zo'n verandering, vandaar dat ik om advies vraag. Bedankt!

2. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Hi,
    om op je vragen antwoord te geven:
    - Hier eet ons zoontje eigenlijk altijd het zelfde vlees mee. Ik zorg wel dat die van hem minder zout zijn als dat nodig is, maar hij eet wel gewoon mee.
    - Ik snij het vlees in stukjes, maar mijn zoontje heeft alleen van 4 maanden tot 6 maanden gepureerd eten op, toen geprakt en al snel alles in stukjes. Met een maand of 10 at hij meestal al met de pot mee. Jij pureert nu alles nog, dus ik weet niet hoe jou zoontje reageert als hij ineens stukjes vlees krijgt. Geef je fruit ed wel in stukjes? Ik zou denk ik dan beginnen met de aardappels en groenten in stukjes geven en het vlees iets kleiner laten en dan echt met mals vlees beginnen. Ik vind zelf bijvoorbeeld kip makkelijker te kauwen dan varkensvlees.
    - Of je zoontje kool mag.. volgens mij wel? Mijn zoontje eet het hier al heel lang. Wel even in de gaten houden hoe hij er op reageert.
    (je noemt ook spaghetti.. bedoel je dat ook of vergis je je?? Spaghetti krijgt mijn zoontje hier ook)
    - Over dat malen/prakken overstappen.. Wij hebben hier al snel de reapley methode toegepast dus dat is een heel andere situatie.
    Ik zou gewoon is een keer een prakje maken en kijken hoe hij het geprakt eet. Gaat dat goed dan voorzichtig in stukjes geven
    Als je het eng vind: Kindjes hebben een heel sterke kokhals reflex. Ik vond het op het begin ook griezelig, maar had al snel door dat hij het er ook snel weer uit.. ehm.. braakt is niet het goede woord, maar weer omhoog werkt.

Oja, eet hij goed brood? Want dan is hij toch ook al gewend aan stukjes..

3. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#3 MMarianne, 4 apr 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 apr 2013
    Die verandering had al veel eerder mogen plaatsvinden maargoed, beter laat dan nooit ;)

Ik ben ook begonnen met pureren maar al snel overgestapt op prakken en in stukjes geven. Hoe doe je dat inderdaad met brood en fruit?

Vanaf 1 jaar mogen ze in principe ook alles eten, wel uitkijken voor zout en rauwe dingen natuurlijk. Hij kan dus gewoon met de pot mee eten en dan niet meer pureren en vlees niet koken, bah :p

Zou het in stukjes snijden, voor z'n neus zetten en kijken wat ie doet.
    Hier eet ie of met z'n handjes of ik moet de lepel aangeven of ik moet 'm voeren of hij eet niet...tis een kwestie van uitproberen. Durf je dat nog niet aan dan gewoon prakken.

4. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

In de 6 maanden potjes zitten stukjes, vanaf die tijd mogen ze kleine stukjes aanbieden. De Rapley methode lijkt mij wel wat voor straks! Goed, dat terzijde.
    Tot een jaar zoutloos koken ivm nieren. Ik zou het nu ook nog niet te zout doen, ik denk dat ze er snel aan gaan wennen.

Rauwe dingen zou ik niet geven en bepaalde vissoorten ook even laten staan. Ik heb dit gevonden voor je, misschien helpt dit een eindje op weg:

wat geef je je baby voor voeding - LeerWiki.nl - Schat aan informatie

5. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Sluit me aan bij m'n voorganger...
    Hier ook al heel snel stukken aangeboden, misschien maar 2-3 weken helemaal gepureerd in het begin. (maar dat wilde ze ook niet, dus snel wat anders geprobeerd).

Bereid je voor op het helemaal opnieuw 'leren eten' met stukken en nu zit je ook nog op een leeftijd waarbij veel kinderen sowieso al moeilijk(er) gaan eten. En je kindje moet leren dat hij moet kauwen voordat hij het door kan slikken, dat kán zeker in het begin nog al eens een kokhalsreflex opwekken omdat hij het niet gewend is.
    Ben ook benieuwd hoe je fruit dan aanbied en hoe het met brood gaat.

Je hoeft vanaf 1 jaar echt niet meer apart te koken, maar gewoon hetzelfde opscheppen als wat jullie eten.
    Bordje met stukken aardappel, groenten en (gebakken) vlees voor z'n neus en laten rommelen. Hij zal in eerste instantie misschien niet veel eten omdat hij het niet gewend is, maar dat heeft tijd nodig.

Is er trouwens een reden dat je nog altijd helemaal fijn pureert op deze leeftijd???

Vlees: ze at hier vanaf 9 maanden in stukken mee (daarvoor nog geen vlees), met ook vis en ei kreeg ze toen. Tot 1 jaar ongeveer 2x per week en daarna wat vaker tot het vrijwel dagelijks is....
    Voor 1 jaar kreeg ze vaak kip of tartaartje oid, daarna steeds meer hetzelfde wat wij aten dus ook alle soorten die zelf beschreef.

Vlees (maar alles eigenlijk) dus gewoon in stukken.
    Als we stamppot aten dan deed ik het er wel eens doorheen... hier namelijk een meisje wat dan ook snel roept 'dat lust ik niet' en aangezien ze verzot is op vlees plukt ze die er wel tussenuit en proeft dan meteen de stamppot wat er nog aan zit. Met als gevolg dat het bordje gewoon leeg gaat!

Groenten: alle soorten groenten mag je geven. Weet niet of die spaghetti een typefout is bij de groenten, maar natuurlijk mag je kindje ook al pasta's eten! Hier was en is penne of fusili een grote hit! Lekker met een saus gemaakt van groenten...

Malen: dus alleen in het begin 2-3 weken gedaan, daarna al snel over op geprakt en stukken. Was vaak ook afhankelijk van wat we aten. Na het jaar gewoon hetzelfde op het bord als wij... gewoon mee beginnen!

Succes!

6. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Jeetje, nu pas van het pureren af? Mijn dochtertje heeft nooit gepureerd gekregen, ze krijgt hele stukken en af en toe iets geprakt (als ik het zelf ook zou prakken). Verder eet ze al zo goed als met de pot mee, ik let alleen wel op nitraatrijke groente dat ze dat niet te vaak krijgt en ik kook alles vers en zoutloos, niets uit pakjes en potjes. Vlees krijgt ze nog maar heel beperkt, af en toe wat stukjes (ongekruid) kip en vis, nu ze wat meer tandjes heeft gaan we dat wat meer uitbreiden.

Spaghetti is natuurlijk geen groente, maar hier zijn we vanaf een maand of 7 ook pasta aan gaan bieden. Slaat hier niet echt aan, ze is vooral gek op aardappelen en vind pasta maar zozo lala...

Ik zou het gewoon aanbieden zoals jullie het ook eten en dan maar kijken wat hij ermee doet. Als je bang bent dat hij te weinig binnen krijgt kan je het eventueel nog prakken en voeren, maar ik zou zo snel mogelijk overgaan naar zelf laten eten.

Deel Deze Pagina