eten begrenzen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door kris8, 18 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

TS: ik vind zelf 2 boterhammen in de ochtend niets raars voor een kind. Ik zou -als een kind dat wil eten- dat gewoon aanbieden. Boterham lijkt mij voedzamer dan een cracker.
    Wat voor brood geef je? Bij bruin brood misschien gewoon overstappen naar fijn volkoren? Is voedzamer en minder snel hongergevoel daarna?

2. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Ze eet grof volkoren brood en volkoren crackers net als we volkoren pasta en rijst eten.
    Maar goed misschien moet ik eens naar 2 boterhammen. Alhoewel ik niet geloof dat dat iets uit gaat maken. Maar goed misschien zie ik het verkeer.d
    En ja dat zo met eten bezig zijn valt wel mee denk ik dat komt nu misschien zo over.
    Maar het irriteert me juist dat zij zo vaak over eten praat..
    Ik schets puur wat ze ongeveer eet op een dag. Nogmaals als ze honger heeft mag ze echt wel een boterham meer of iets van fruit erbij of dus een rijstewafel met een plakje kaas en wat komkommer of appelstroop of pindakaas erop vind ik dat geen hap lucht trouwens..

3. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Ik.snap niet waarom.je zo moeilijk.doet om haar.voor het ontbijt wat extra te geven.
    Een boterham en een cracker vind ik.ook weinig.
    Je kan der beter een goed gevuld ontbijt geven dat voorkomt zin in lekkers later.
    Ik denk eerlijk gezegd dat je er teveel mee bezig bent.

Ik zal mijn dochter nooit zeggen dat ze maar 1 boterham.mag met een cracker want dst zou haar gewoon niet voeden.
    Mijn zoon van 3 eet er wel eens 3 !

4. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    Ik ben me er niet van bewust dat ik moeilijk doe ... Nogmaals .. als ze om meer vraag krijgt ze meer. Maar meestal vind ze het zelf ook genoeg na 1 boterham en 1 crackers..
    En eigenlijk ging mijn berichtje ook niet over de normale dagelijkse dagen maar meer over de uitzonderingen zoals feestjes..
    En ja nu na de Sint vraagt ze wel eens vaker tussendoor of ze mag snoepen of eigenlijk vraagt ze niet om snoep ze vraagt of het al snoeptijd is.. ze is erg goed in indirect vragen. Ze vraagt ook met regelmaat : " hadden we nou al boterhammen gegeten ??" vooral in het weekeinde als we een keer wat later zijn.. haha

Maar goed ik kwam hier om advies te vragen en wil best naar jullie " luisteren ' en eens proberen of met een boterham of voor mij part 2 boterhammen meer op de ochtend het gefixeerde op eten minder wordt. En ja w.s. ben ik er te veel mee bezig.
    Heb zelf ook niet zo`n geweldige relatie met eten, maar probeer juist haar er zo ver mogelijk van te houden dat maakt het ook zo lastig. Wil nog niet aankomen met dat als ze te veel snoept ze te dik wordt ofzo. Zegt wel dat eten heel gezond is snoepen ook best mag, maar met mate omdat anders je last krijgt van je tandjes bv.
    En ik wil perse voorkomen dat ze te dik wordt en ze straks wel echt aan de lijn moet doen dat lijkt me al helemaal niet goed voor kind op deze leeftijd..

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik denk niet dat je geobsedeerd bent, TS, maar ik denk wel dat je er een te groot probleem van maakt en juist dat gaat maken dat je dochter er ook problemen mee gaat krijgen. Dat gewicht zou ik me minder druk om maken, en feestjes enzo ook niet. Dat ze na feestjes meer vraagt, is ook gewoon omdat elke uitzondering die je maakt, bij kinderen leidt tot meer willen van die uitzondering. Dat is ook als je in de vakantie even meer weg bent met uitstapjes, of na verjaardagen/sinterklaas met kadootjes.
    Laat het wat los, als het op normale dagen nu geen probleem is, is er dus geen probleem :) Op feestjes eet iedereen meer dan normaal en dat mag je begrenzen naar een fatsoens-hoeveelheid, maar daar zou ik het dan bij laten :)

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou het ook wat loslaten. Feestjes zijn feestjes, dan eet je gewoon anders/meer. Ik vind het ook niet gek dat ze om eten vraagt. Geef haar op gewone dagen onbeperkt rauwkost, wil ze dat niet is het dus geen honger. Ik zou dus zeker geen snoep geven behalve op het vaste snoepmoment, en de feestjes laten voor wat het is.

Ik had een beetje rare relatie met eten als kind. Ik lustte alles en ik at ook alles, maar nooit mijn bord leeg/het helemaal op. Het maakte niet uit hoeveel ik opschepte, ik kreeg het gewoon nooit op. Mijn moeder heeft hier nooit moeilijk over gedaan en dat is denk de reden dat ik nu echt van eten kan genieten, en niet overdrijf. Dit wil ik ook overbrengen op mijn kinderen. Ze zijn nu nog klein, maar op feestjes of iets dergelijks mag mijn dochter ook best iets lekkers, thuis is het gewoon gezond. Ze kan ook echt goed eten en veel, maar maak me daar absoluut geen zorgen over. Vind het zelfs fijn.

Voor een 2,5 jarige eet ze dit ongeveer op een dag:
    -ontbijt: grote kom melk met havermout, glas thee
    -tussendoor: stuk fruit, bijv. een banaan of een kiwi en mandarijn
    -lunch: 2/3 boterhammen, waarvan 1 of 1,5 met beleg naar keuze
    -tussendoor: snoeptomaatjes, komkommer (als het aan haar ligt eet ze een hele komkommer op), of Liga, rijstwafel of iets anders
    -avondeten: echt een flinke portie, ik denk niet minder dan ikzelf. Ze lust gelukkig (nog) alles. Dessert: volle yoghurt met fruit, 1 keer per week ijs
    Daarna nog een glas warme melk voor het slapen, of een kopje thee.

7. penseel

penseel Niet meer actief

Ik eet altijd vrij vroeg warm in de avond. Om 17.00 zitten ze hier aan hun warme eten. Hier mee ben ik begonnen toen zoon net naar school ging die was dan uitgehongerd en keek de aardappelen om 17.00 uit de pan. Hij sliep daarna eigenlijk al snel.

Dochter die slaap later rond 20.00 die krijgt voor ze gaat slapen nog een boterham of fruit dat is zo gegroeid. Zoon eet s avonds ook nog een boterham rond 21.00 uur. Die pakt zelf.

Als ze s morgens iets meer wilt eten moet dat toch mogelijk zijn?? Hoe voller je begin van de dag zit hoe beter zeggen ze toch dan ga je minder snacken.

Geef anders uit school iets zwaarders te eten zo dat ze het avond eten haalt van een tomaat ga je niet vol zitten. Van rauw kost krijg ik juist meer honger.

Op een verjaardag zal ik het gewoon los laten. Wel op letten natuurlijk.

Een gezond eten.s patroon is heel belangrijk maar ga je er te veel op letten dan kan het tegen je gaan werken straks gaat ze stiekem snaaien zonder dat ze het komt vragen en hoe ouder ze worden hoe moeilijker je hun eten kunt na gaan kijken.

8. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Ik wil het wel even voor Ts opnemen hoor, want het is hier ook nooit goed. Ik heb eerder toppics geopend over mijn "gek op eten" dochter die qua BMI altijd net in het groene blijft. Ze zit daar omdat ik haar begrens, omdat ze niet onbeperkt gezond mag eten omdat ook van onbeperkt gezond je dik kan worden, vooral als je de pech hebt niet veel nodig te hebben. maar toen werd er gereageerd dat omdat ze al zo stevig was ik alle suiker in de ban moest doen en maar meer water geven etc.

Ik vind 1 boterham en 1 cracker per maaltijd ook prima (of soms magere kwark met muesli), anderhalf stuk fruit van het gezonder soort (dus liever kiwi dan banaan) en 's middags wat lekkers (rijstewafel, goodies chips, rozijntjes) en rond 17:00 rauwkost of soms een bordje met rauwkost, Vis (ze zijn gek op verse makreel en verse gerookte zalm) of wat walnoten. Ze is niet mee zo gek op groenten dus dat is nog wel een uitdaging maar warm eten eet ze een normale portie en magere kwark met een klein beetje gedroogd fruit toe. Net als bij TS alles volkoren etc. Ze hebben echt niet meer nodig, Elise heeft ook gene honger, ze heeft trek en als we zoals vandaag gaan zwemmen dan krijgt ze echt wel een extra boterham en wat meer fruit.

Ik ben bij een kinderdieetiste geweest, al anderhalf jaar geleden en de belangrijkste tip die ze gaf was geef pas extra eten als ze erom vragen, dus niet automatisch een tweede boterham smeren maar wachten tot ze zelf vragen. Los van letten op eten is het beste wat ik kan doen zorgen dat ze veel beweegt, dus veel peutersport en lekker veel stoeien ;)

Maar Elise loslaten op een verjaardag..geen haar op mijn hoofd ;) Ik ben de volwassene en het is aan mij om te zorgen dat ze gezond blijft, en dus mag ze van alles een beetje en zorg ik dat ik het eten in de gaten hou. Familie feestjes zijn dus ook vaak hier (sinterklaas, kerst etc). Ik heb de familie duidelijk verteld dat onze kinderen geen chocoladeletter hoeven etc. Maar god wat vond ik sinterklaas een kriem, al die pieten die maar handenvol pepernoten uitdeelden en ik maar achteroverdrukken die zooi haha. Maar Elise is niet tekort gekomen. Ze kreeg ook wel lekkers maar geen extreme hoeveelheden. bij een schoencadeautje zijn 5 kruidnootjes een chocolade muntje meer dan genoeg en ja...ik denk daar over na omdat ik wel moet.

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Stephanie: helemaal mee eens hoor... Zo deden wij het ook altijd.
    En het werkt hoor...
    Onze dochter is nu 7 en ik heb (zonder dieet!) vandeweek een legging in moeten nemen omdat hij echt te wijd was.
    Dusdanig te wijd dat hij wijd van d'r lijf stond en op de grond lag na 2x springen. Nou was de legging sowieso wat aan de ruime kant want ze is heus niet broodmager ineens. Maar paar jaar terug als iets niet paste was dat over het algemeen doordat de taille te strak zat en niet andersom.
    Verder heb ik vandeweek de zak pepernoten opgeruimd die ze gedurende de sinterklaasperiode heeft gekregen.
    Die kg gewoon op onze haltafel onaangeraakt al een tijdje.

En toen ze vanochtend uit bed kwam stond er een schaaltje met kerstkransjes en chocolaatjes op tafel en heeft ze er precies 1tje gegeten.
    Ook niet de bedoeling eigenlijk... Maar ze heeft dus wel maar 1 gegeten en niet het hele schaaltje. Prima dus :)
    En als we uiteten gaan eet ze niet d'r hele bord leeg want dan is er plek voor een toetje.

Tevreden mama hier :)
    Ondanks al het commentaar dat we altijd van iedereen hebben gekregen.. (En soms nog) denk ik toch dat we het heel goed hebben gedaan. Nouja, voorlopig dan :)

Maarja TS vroeg advies en Zp-lezers staan niet bekend om hun geweldige lees-vaardigheden en subtiele adviezen.
    En wie weet stond er toch iets tussen waarvan ze dacht "ohja... DAAR zit wat in!"
    Ik heb altijd het idee dat moeders altijd zo twijfelen over zichzelf hier.
    Niet doen mammies! Gewoon je moedergevoel volgen en nuchter nadenken is meestal prima.

10. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    @ Stefanie.. ja ik herhen het helemaal.
    Nu met de kerst weer voor de deur hoopte ik hier op wat tips..
    Maar goed ik ga toch maar gewoon proberen wat af te spreken. Het helemaal los laten doe ik niet. Ik weet zeker dat ik dan een misselijk en ziek kind mee naar huis neem aan het einde van de avond. En dan kan je zeggen daar leert ze van.. maar dat is het juist daar leert ze niet van, want dat is al vaker gebeurd.
    Dan toch maar een eigen bakje en op is op. We gaan eten bij mijn schoonzusje die van die kindjes heeft die niets eten.. dus ja.. Ik maak een gedeelte van het menu voor de kinderen, dus dat scheelt lekker veel groente en fruit en gezonde maar wel leuke dingen..

11. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    @ Saskia; Dank je wel ook voor je reactie !

12. Saskia78

Kris: hier leerde daar ook enkel mama wat van hoor... Dochterlief niets.
    En zie mijn bovenstaande post... Het komt vast goed.
    Ze blijft fan van lekker eten en snoepen hoor... Maar wie niet he? :)

13. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    hahaha terwijl ik dit lees komt ze naar me toe zeggen dat het broek steeds afzakt...

14. adi

adi Niet meer actief

Helemaal mee eens, zo zou ik het ook aanpakken als ik kinderen had die zo veel willen eten uit zichzelf.

Wij vonden het vanaf begin af aan heel belangrijk om kinderen te leren om naar hun lichaam te luisteren. En om niet te eten omdat iets lekker is of omdat het voor je ligt, maar omdat je honger hebt. En om vooral te stoppen als je geen honger meer hebt.

En iedereen heeft andere definities van veel. Als ze hier 5 pepernoten en 1 chocolademunt achter elkaar zouden opeten zou ik dat heel wat vinden :)

15. Saskia78

Timing is everyrhing!

En eh.. Ik weet inmiddels hoe je eenvoudig broeken kunt innemen :D

16. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL

Sorry hadden denk.ik tegelijk gepost want ik las later dat ze nog wel een boterham zou mogen.
    Bedoelde het ook niet naar ofzo kwam misschien zo over maar bedoelde meer misschien omdat je er teveel op gefixeerd bent ze dat merkt ofzo.
    Ik herken je zorgen namelijk helemaal hoor.
    Zoals ik al eerder zei mijn dochter is geobserdeerd van eten en ik merkte op den duur dst ik haar extreem ging controleren of ze niks pikte van eten .
    Dat moest ik leren los te laten want zo besteedde ik daar teveel aandacht aan wat weer negatief werkte op haar.

Uiteraard heb ik hier ook wel een limiet met bijv brood in de middag vaak wilt ze er bog eentje extra met nutella dat mag dan niet wel met gezond maar dat weigert ze dus tja dan niks meer.

17. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik herken het allemaal, van beide kanten, wel.

Onze oudste eet heel summier, die moet je juist aansporen om te eten.
    Terwijl de middelste echt kan eten als een dijkwerker.

Helaas heeft de middelste niet dezelfde bouw als haar oudere zus. De middelste zit nog lekker in haar babyvet, terwijl de oudste gewoon een sprietje is.

Helaas is mijn man heel makkelijk, veel te!
    Ik heb er nav dit topic nu ook wat van gezegd, dat hij er voor zorgt dat zijn dochter straks te dik is.

Want hij is er namelijk elke dag als eerste uit. Dus hij zit dan met de kinderen beneden. 9 van de 10x is hij aan het werk en als de kinderen dan wat willen eten, mogen ze een koekje van hem. Vervolgens mogen ze dit zelf pakken en staat de koekjestrommel op de tafel.
    Tja....dan is het niet zo gek dat het niet bij 1 koekje blijft! Helemaal omdat ze 's ochtends echt honger heeft.

Nu legt hij er meteen brood uit als hij beneden komt ;)
    Ze eet dan 2 boterhammen met beleg naar keuze.

Onze oudste moeten we echt aansporen om 2 boterhammen naar binnen te werken.

Dus tja, elk kind is anders en heeft dan ook een ander voedingspatroon...

Deel Deze Pagina