Wie heeft er goede raad? Onze DL krijgt vanaf 6 maanden bijvoeding à la Rapley. Haar interesse in eten is niet bijzonder groot. Ik denk dat ze gemiddeld genomen een vuistje (de hare dan) leegeet per dag en dan nog niet eens elke dag. Wegens verdenking op vele voedselallergieën, introduceren we alles langzaam en gedoseerd. Dus tot nog toe alleen groente, brood en rijstwafel aangeboden. Sinds we met bijvoeding zijn gestart (ondanks de bijzonder zuinige mondjesmaat die ze "eet, is 't mis met de stoelgang. Van een "zeer regelmatige 3 x per dag) is ze ineens terug gegaan naar zo ongeveer 1 poepluier in de 10 dagen. Maar ondertussen heeft ze heel erg last van haar darmpjes. Ze krijgt dus nog voor 98% borstvoeding en is verder tamelijk kieskeurig. Is er iets, dat ik kan eten, om de stoelgang te bevorderen? Om de darmpjes tot rust te laten komen?
Ik moet altijd uitkijken met linzen, deze lijken nogal een laxerend effect te hebben bij mijn dochter, wie weet dat dat helpt?
Je zou haar wat stukjes of gepureerde pruim kunnen geven? Klinkt alsof ze krampjes heeft door de verstopping..
Hier ook een meisje dat van kledder luiers (FV) naar harde ontlasting is gegaan sinds we fruit en groente zijn gaan introduceren. Wat ik heb begrepen werken qua fruit stoppend: banaan dus dat zou ik niet meer geven (ik weet niet of je dat deed). Laxerend qua fruit is pruimen, maar begin hier rustig mee want daar moet haar lichaam ook aan wennen natuurlijk. Qua groente weet ik eigenlijk niet zo goed. Ik weet dat wortel stopt. En rijst ook dus rijstwafel ook! Oh en wat wij ook deden, meer water bij de voeding (10cc water extra per fles), maar dat is lastig met BV bij jou. Je kan haar ook wat water/drinken aanbieden of wat extra water door het fruithapje (dan maar even geen Rapley toch?) Succes en vraag anders even advies aan huisarts of CB.
Hier inderdaad ook pruimen wat ingekookt en gepureerd gegeven. Pruimen uit het vuistje was geen succes, dus dan maar zo. Ging prima, ze vond het lekker en haar ontlasting verliep veel beter. Maar als je kindje zo gevoelig is, weet ik niet of dat handig is?
misschien probiotica pillen slikken, kun je mooi meegeven via de borstvoeding. hoor er goede verhalen over!
Bedankt voor 't meedenken allemaal. @Goldsword Ik ben zelf idd maar aan 't "laxerende" eten geslagen, eens kijken of dat helpt @Nathalie2012 Ze krijgt nog geen fruit, dus ook geen banaan @dirksmama De borst voor én na 't eten @CindyJessie Idd dat is wat mij tegenhoud om haar zelf direct iets laxerends te gaan geven. @vogel Ik ga 't eens opzoeken Overigens vind ik het nogal vreemd dat ze weliswaar behoorlijk last van haar buikje heeft, dat is merkbaar in haar gedrag, haar buikje zwelt ook op in de loop van de tijd, maar als de ontlasting eens loskomt, is 't weliswaar niet meer zo "waterdun" als voorheen, maar zeker nog steeds "vloeibaar" van consistentie. Heel vreemd.
Zelf voedsel eten dat laxerend werkt of probiotica slikken doet niks voor de darmwerking van je kind. Kindjes die bv krijgen en net beginnen met bijvoeding raken wel vaker tijdelijk verstopt. Soms vult zo'n paar happen eten al enorm of het bezig zijn ermee is vermoeiend en daardoor is er even wat minder vraag naar borst. Borst voor en na hoeft echt niet hoor! Gewoon voeden voor het eten. Bv is hoofdvoeding en alles daarnaast komt erbij. Ik ben met ruim 6 maanden begonnen en ook weer tijdelijk gestopt met de bijvoeding vanwege kramp en verstopping. Na de tweede introductie (7 mnd) ging het wel goed.
Interessant dat je dat zegt, ik merk namelijk altijd wanneer ik linzen of kikkererwten heb gegeten dat mijn dochtertje nogal dunne en volle luiers heeft .... Lijkt me toch dat het niet elke keer toeval is.
Er is hier beslist geen sprake van minder vraag naar de borst, in tegendeel. En borst ervoor en erna hoeft niet natuurlijk, maar aangezien ik voed op verzoek en DL er wel om "verzoekt"... gebeurt 't du wel Verder sluit ik mij aan bij Goldword dat ik wel degelijk aan mijn DL merk, wat ik eet. (darmpjes, krampjes, ontlasting.) 't laxerende gedeelte ben ik tot voor kort niet zo mee bezig geweest dus daar ga ik nog niets over zeggen, maar toch... gek genoeg, wel na een paar dagen laxerend eten van mijn kant... NU EINDELIJK een POEPluier... (dag 11 vandaag) Nooit gedacht dat het moederschap ook met zich meebrengt, dat je blij bent met een poepluier...