Samen met het CJG ga ik hier in de wijk een project (En hopelijk langdurig) opzetten waarbij wij kinderen vanaf groep 7 tm eindexamen en evt begin mbo gaan helpen met hun schoolse zaken. Hierbij valt te denken aan huiswerkbegeleiding, bijlessen, CITO-training, examentraining, leren plannen, dyslexiebegeleiding enz. Scholen zijn door de bezuinigingen niet meer afdoende in staat om leerlingen hierin naast de reguliere lessen te begeleiden. Er zijn wel huiswerkinstituten in de omgeving maar die zijn allemaal particulier en dat is enorm prijzig (als ouders betaal je daar al gauw minimaal 150 euro per maand voor). Het is de bedoeling dat voor het grootste deel van de kinderen het gratis is. Er is een grote groep kinderen die telkens tussen wal en schip terecht komen. De thuissituatie is vaak niet zo goed waardoor ze niet goed met hun schoolwerk aan de slag kunnen, hierdoor raken ze achter, zakken af naar niveaus waar ze niet thuishoren en halen vaak uiteindelijk helemaal geen diploma. Het CJG heeft al een huiskamerproject voor deze kinderen en richt zich met name op dat ze hun verhaal kwijt kunnen bij een kopje thee, dat er echt mensen voor ze zijn. Met mijn project gaan we hiermee een stapje verder. Dat is een van de doelgroepen, naast de kinderen die gewoon wel wat extra begeleiding kunnen gebruiken. Verder in een wat later stadium willen we ook die kinderen gaan opvangen die qua schoolsystemen buiten de boot vallen. Er zijn een heleboel kinderen die niet naar school gaan, die door hun dyslexie het niet kunnen bijbenen (de zijlbroertjes bijv) of door andere redenen thuiszitten. Doel is wel om uiteindelijk die kinderen weer in het reguliere onderwijs te krijgen. Voor kinderen met afwijkend gedrag in de klas is er wel de rebound, maar die zit vaak vol en is niet voor alle kinderen gepast. Ik loop al heel lang met dit idee maar nu ik mijn baan kwijt ben wil ik het ten uitvoer gaan brengen. Ik ben naar het CJG geweest en die waren erg enthousiast. Ik moet nu een plan maken en dan gaan we kijken welke middelen en poppetjes we kunnen gaan inzetten. Maar nu, wat voor naam geef je het? Ik vind huiswerkbegeleiding zooo suf en ook zeker niet aantrekkelijk... het dekt de lading ook niet helemaal...
Wat een goed initiatief! Ik had gewild dat er in mijn tijd zoiets was geweest Ik heb stage gelopen bij een opvang voor jongere die na school op straat rondhingen. Dat heette (nog steeds volgens mij) M29, op z'n Engels. M stond voor de eerste letter van de straatnaam en 29 was het nummer. Ik vond het wel stoer klinken. Of iets van together4school? Maar goed, weet niet precies in welke richting jij eigenlijk denkt?
Nee ik zelf ook niet hahaha. Maar een naam waarbij je niet meteen denkt van: bah... ben ik eindelijk vrij, moet ik nog naar school .
Klinkt misschien stom maar wat dacht je van (de zoete inval) De plaats waar je moet zijn. En is het elke keer even fijn. Loop je met je problemen tegen de muur. Aan mij heb je een goede buur. Leren doen we met gemak. En daarna eten wij gebak. En straks met een diploma op zak.
Wat een ontzettend goed initiatief! Wat jij zegt is ook zo; Vrij zijn en dan 'bah nog naar school' ... dat wil je niet. Misschien is het fijn om iets in de naam te verwerken wat stimuleert, dus dat ze met de toekomst bezig zijn. Op z'n Engels is vaak wel stoer dus iets met 'Future' erin? Want uiteindelijk zijn ze er natuurlijk om aan hun toekomst te werken!