staat jullie huis op 1 of op 2 namen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Amfy, 13 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik ben benieuwd hoe het bij jullie zit.
    staat het huis op 2 namen of 1?
    en hoe hebben jullie het geregeld als het op 2 namen staat als een van de 2 werkeloos raakt?

en met huur hoe hebben jullie dat op welke naam staat het huur contract? (met particuliere huur dan?

2. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen.
    Het huis staat op onze beide namen.
    Maar we hebben het op 1 loon gekocht.

3. Maia

Maia Niet meer actief

Bij ons staat alles op 2 namen. Alleen hebben we hypotheek op 1 salaris afgesloten, dus als een van ons werkloos raakt is er niet zo heel veel aan de hand.

4. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    huis stond op 1 naam, wel hypotheek op 2 namen. Anders konden we dit huis niet krijgen.

Nu getrouwd, voor oplevering huis! en dan is het ook van mij, gaat automatisch met gemeenschap van goederen.

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

de hypotheek is ook meer mijn insteek eigenlijk leen je op 2 lonen of op 2

6. maansteen

maansteen Fanatiek lid

7 jul 2011
    1.316
    0
    36
    Ons huis staat ook op beide namen.
    We hebben het op beide inkomens gekocht, maar hebben wel wat 'ruimte' over, mocht er een inkomen wegvallen/minder worden.
    Dus we hebben geen zgn. 'tophypotheek'.

7. Yukl

Yukl Niet meer actief

Dit huis is berekend op 1 loon. Het volgende huis ook, maar vanwege een constructie via mijn schoonmoeder (lening via haar, op papier een volledige schenking terug dus nul lasten... in werkelijkheid hebben we wel wat lasten) komt het wel neer op 2 salarissen. Als 1 van ons werkloos raakt, hebben we altijd nog in eerste instantie een WW uitkering en flink wat spaargeld. ;) Bovendien maak ik me absoluut geen zorgen: mijn man heeft een vast contract en de kans dat hij ooit zijn baan verliest is zo'n beetje nihil. Bij mij is het risico wel groter, maar ik heb er alle vertrouwen in dat ik niet langdurig werkloos zal blijven.

Voor arbeidsongeschiktheid is mijn man goed verzekerd (via zijn werkgever). Voor mij moeten we het nog uitzoeken.

Op papier staat dit huis op ons beide namen. We zijn getrouwd onder huwelijkse voorwaarden.

8. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ons huis staat op 2 namen en de hypotheek is berekend op 2 lonen (alleen werkte ik toen wel fulltime), wij hebben dus wel een tophypotheek.

9. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.206
    1.260
    113
    Centrum België
    Vuistregel (in Be toch?) is dat de maandelijks aflossing max 1/3 van je beschikbare budget mag zijn. Wij zitten op bijna 1/4 (en toch is die overige 3/4 iedere maand op :) ). Dus verlies van loon kan (even) opgevangen worden door 1 loon, maar ook spaargeld...

10. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hier staat het huis op beide namen, en hypotheek is genomen op 2 salarissen. Op het moment ben ik werkloos geworden maar de hypotheek kan gelukkig van mijn man zijn salaris af, en doen met mijn inkomsten ( uitkering ) wat zuiniger aan qua boodschappen en extra uitgaves.

11. Dana

Dana Niet meer actief

alles op 1 naam

12. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Een tophypotheek is een hypotheek waarbij je de koopsom + kosten koper + evt. verbouwing meefinanciert, heeft dus niks te maken met op één of twee inkomens kopen (die vergissing wordt vaak gemaakt).

Ons vorige huis hadden wij op één inkomen gekocht, stond op twee namen (ik studeerde nog). Dit huis hebben we op wat meer dan één inkomen gekocht (en staat ook op twee namen) omdat ik inmiddels ook al een tijd werk, maar wel zodanig dat we nog ruimte hebben. Bij werkloosheid o.i.d. hebben we ook nog aardig wat spaargeld om het nog een tijdje vol te houden. Daarbij werken we allebei in een relatief veilige sector.

13. Melanie86

Melanie86 Fanatiek lid

26 nov 2009
    3.766
    0
    36
    Ons huis staat op ons beide. Ook de hypotheek is op 2 salarissen berekend. Inmiddels zijn we beide zoveel meer gaan verdienen dat we het nu met 1,5 salaris ook makkelijk kunnen betalen. We hebben beide een vaste baan in bedrijven waar het goed gaat, dus dat zit echt wel goed!

14. sasje24

sasje24 VIP lid

30 mrt 2010
    14.319
    0
    0
    hier huis ook op 2 namen zo ook de hypotheek op 2 namen maar geen top hypotheek

15. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    hier dan een top hypotheek...

ongeveer 30.000 boven de aankoopwaarde. Maar huizen zijn in prijs gestegen, we zitten met onze hypotheek er nu nog ver onder...dus hebben straks euhm overwaarde? of hoe noem je dat?

16. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ons huis is van ons allebei (gemeenschap van goederen) en is gekocht op 2 salarissen. We kunnen de hypotheek makkelijk betalen, dus ook als er wat armere tijden komen moet dit geen probleem zijn.
    Nu scheelt het dat we dit huis alweer heel wat jaartjes hebben, toen waren de huizen nog wat goedkoper.

17. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    alles op 1 naam, 1 salaris en een top hypotheek (verbouwingsdepot, dat kan tegenwoordig volgens mij niet meer ...)

18. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    hey dat hadden wij ook, een verbouwingsdepot...

Kan ook niet alles van de hypotheek aftrekken van belasting..maar een bepaald bedrag...we hebben 3 verschillende hypo's....enorm apart allemaal...

En dan erbij, we hadden die van de rabobank die in het nieuws was.....en zijn dus pas overgestapt omdat dat enorm voordelig voor ons was!

maar het gaat hier op 1 salaris ook goed hoor...

19. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier ook op 2 namen ivm de levensverzekering.
    Wel op 1 salaris, omdat ik toen nog studeerde

20. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Hier ook ons huis + hypotheek op 2 namen. Met 2 salarissen gekocht omdat alleen ik een vast contract had destijds maar de hypotheek is op 1 salaris te betalen.

Deel Deze Pagina