meer rust maar hoe?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door robijntje1982, 20 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. robijntje1982

robijntje1982 Niet meer actief

morgen ben ik 25 weken zwanger. en al weken soms harde buiken.
    heb een tijdje geleden al te horen gekregen dat ik rustiger aan moest doen, dit werd gezegd door de vk en fysio.

de laatste week met sporten ook harde buik en dat terwijl ik dan op de loopband sta en hij maar op 4,0 staat.
    de laatste 2 dagen telkens bij het opstaan ook harde buiken, net vk gebeld voor advies.
    ik moet nog meer rust nemen, maar hoe?

stofzuigen en dingen tillen doe ik al een tijdje niet meer.
    was in de wasmachine doen doe ik al zittend op de grond, wasmand tillen ook al heel lang niet meer.
    eten koken en afwassen is ook maar sporadisch, vaak lig ik even op de bank of ga op bed.

hoe in hemelsnaam moet ik nog rustiger aan doen, hebben jullie tips?

2. Aster14

Aster14 Fanatiek lid

9 mei 2012
    1.689
    8
    38
    Docent
    Midden van het land
    Wellicht kun je de app Headspace downloaden. Je wordt bij deze app iedere dag meegenomen in het meditatieproces. Voor mij werkte het tijdens mijn IVF behandeling erg goed, omdat je echt gedwongen wordt tot het nemen van tijd voor jezelf. De uren erna deed ik hierdoor sowieso alles rustiger.

En wellicht, als je echt nog steeds teveel doet, minder sporten? Mij is verteld dat je dat kunt doen, tot het moment waarop het niet meer kan. Misschien is voor jou dit moment nu gewoon al aangebroken?

3. robijntje1982

die app zal ik eens opzoeken vanavond, bedankt voor de tip.

tja doe al niet zoveel, loopband op lage stand, krachttraining lage aantal kg. doet het pijn stop ik gelijk.

4. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Uhh hoe rustiger aan doen? NIET MEER OP DE LOOPBAND haha.
    Probeer echt zo min mogelijk te doen, heel saai ik weet er alles van maar alles voor de kleine !

5. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Als je al pijn krijgt bij minimale inspanning is het echt tijd om even te stoppen :)

Plan elke dag minstens 2 uren in, waar je op bed ligt.
    Dat is pas rust nemen :p

6. Cooks

Cooks Fanatiek lid

9 mrt 2011
    1.312
    66
    48
    Overijssel!
    Ik zou dat sporten achterwege laten...

7. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Trying to take over the world...
    Gouda
    Hihi ik dacht oh help eens kijken waar je de rust kan pakken. Lees ik dat je nog sport! Ook al is het minimaal rust is niet op een loopbanen staan of met gewichten in de weer ;) dus die twee even voor lief laten. Als je echt beweging wil, loop in de avond na het eten een klein rondje om je huis oid maar rust is rust en dat betekend beentjes omhoog ;)

8. robijntje1982

jullie hebben ook wel gelijk, maarja doe al niet zoveel meer met sporten.
    zal mijn moeder straks het goede nieuws vertellen dat we gaan stoppen als het de komende dagen niet verbeterd.

9. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Trying to take over the world...
    Gouda
    Misschien yoga of iets in die trant doen. Ik had het nooit van mijzelf verwacht maar ik doe nu zwangerschapsgym je bent wel met je lichaam bezig maar op een rustige verwoorde manier (bekken, rug en been spieren) op pijl houden en veel, heel veel puffen. Het is absoluut niet te vergelijken met de sportschool maar het geeft rust en je bent er toch even uit en mee bezig. Succes en sterkte hoop dat de harde buiken verdwijnen :)

10. Elize84

Elize84 Bekend lid

2 dec 2008
    861
    0
    0
    Drachten
    Bij mij hielp in die periode een paar dagen complete rust. Na paar dagen waren de harde buiken veel minder. Toen halve dagen gaan werken en s middags op de bank gelegen.
    Zou ook niet meer sporten...

11. Sproetepetoet

Sproetepetoet Actief lid

18 jul 2013
    160
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zit ook te denken in de trant van wat frietje zegt; yoga oid
    Sporten vervangen door een andere manier van bewegen bezig zijn... voorzichtig uitproberen waar je lijf nu wel positief op reageert.
    Ik begrijp je gevoel wel hoor, dat je al veel minder doet, ook met sporten en heel rustig aan op de loopband... Maar misschien is lopen het gewoon niet helemaal voor jouw lichaam op dit moment.
    Ik kan zelf nog hartstikke veel, ben nog hard aan het klussen in huis, maar als ik een rondje ga wandelen krijg ik binnen enkele minuten een harde buik, zelfde onder de douche. Gek hè?

Verder krijg ikzelf eerder een harde buik van spanning of stress. Als ik van alles moet regelen of moeilijke beslissingen moet nemen. Dat zijn echt triggers voor mij blijkbaar.

Rond de 20 weken kreeg ik ook het advies rustiger aan te doen. Voor mij betekende dat dus vooral niet zoveel met moeilijke stressige dingen bezig zijn, maar lichamelijk juist wel bezig zijn. Dat was even puzzelen, maar nu gaat het dus heel goed met me, amper harde buiken!

Ik denk dat je echt moet uitvinden wat voor jou op dit moment ontspanning is. Waar je lichaam zich fijn bij voelt.

Heel veel succes

12. Ivystoeter

Ivystoeter Fanatiek lid

4 nov 2013
    1.683
    0
    0
    Cassiere in een supermarkt
    Nieuwegein
    Ik zou niet meer sporten.
    Zeker geen kracht training meer.
    En i.p.v. de loopband gewoon één keer per dag een klein stukje bij huis wandelen.

13. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Oh ik ken het.. Ivb bloed verlies mag ik weinig tot niks.. Met 3 kids 7 j,3jr ,1,5 jaar ,. In verbouwing en ik mag niks.. Het is verschrikkelijk ..en doe nog steeds teveel al is het minimaal.. Maar dagen op de bank of bed nee is echt niks voor mij...

14. robijntje1982

we zijn nu een paar dagen later en gister ging goed maar vandaag weer meer harde buiken.
    tegen half 3 weer harde buik en toen kwam er pijn bij. een soort spierpijn gevoel. ben op bed gegaan en toch in slaap gevallen. na die tijd weer een harde buik maar gelukkig niet pijnlijk.

15. robijntje1982

ben nu idd gestopt met sporten. vanavond nog wel geprobeerd maar wilde niet.
    vandaag weer pijn tijdens een harde buik en vanavond tijdens het rustig fietsen in de sportschool een harde buik die pijn deed en de pijn ook naar mijn rug schoot:(

16. zomerwondertje

zomerwondertje Actief lid

19 jul 2013
    248
    1
    0
    ik heb een tijd geleden dezelfde vraag gesteld. Ik sport niet maar met huishouden, werk en twee kids is er ook altijd wel iets te doen in huis.

Kreeg een tijd lang ook vaak harde buiken, vermoeid, ....en zag totaal niet in hoe ik het rustiger aan kon doen. Nu doe ik 't nog steeds niet erg kalm, maar heb bepaalde dingen wel anders aangepakt
    meer beroep doen op mijn man (wasmand wegzetten, kids in bad zetten, ...), veel minder druk maken in die dingen en op tijd eens rusten. vb eten maken zo veel mogeijk zitten. Rustig eten en na 't eten direct even gaan liggen, daarna keuken opruimen en echt enkel nog het noodzakelijke doen. Even ogen toe doen voor stof en vuil en enkel aan ontspanning doen: lezen, tv kijken, pc, naaiwerkje, ... en echt wel liggen of zitten.
    gaat het weer beter, dan toch maar effe een wasje insteken of die boekentasjes maken, maar ik deed/doe niks meer dat enige fysieke inspanning vereist.

Sterkte! het is voor het goede doel ;)

17. robijntje1982

meeste dingen laat ik ook idd door mijn man doen, hij is het type die liever heeft dat ik niks doe dan wel wat doe en harde buiken krijg.

vanmiddag op begrafenis geweest, dus ook een stuk lopen naar de begraafplaats. op de terug weg best wat harde buiken en ook weer pijn naar mijn rug. nu maar flink rustig aan doen.

rond hoeveel weken kreeg jij veel harde buiken dan?

18. Jantine

Jantine Bekend lid

8 mei 2011
    683
    2
    18
    NULL
    Zwemmen? Voor sommigen is dat heel ontspannend terwijl je toch ook beweegt. Succes met uitvissen wat voor jou werkt!

Deel Deze Pagina