Hoi, Onze dochter is bijna 6 mnd, ik geef nog alleen maar bv en ik wil langzaam gaan afbouwen (evt een ochtend en/of avondvoeding nog houden). Op internet kom je veel schema's tegen hoe dit te doen, maar deze gaan bijna altijd uit van 5 voedingen. Onze dochter heeft er echter nog 6. Het schema ziet er grofweg zo uit : 5.00 - 9.00 - 12.30 - 15.30 - 19.00 - 23.00. Voor de laatste voedingen maken we haar wakker, soms is ze zelf al wakker. Welke voeding kan ik dan als beste als eerste laten vervallen? Hoe weten we of ze die laatste voeding nog nodig heeft? Kan het ook een gewenning worden om om die tijd nog te drinken? We zijn ook begonnen bij kleine beetjes fruit. Maakt het nog iets uit of je dit in de ochtend of middag doet?
Hoi, Het maakt niet uit wanneer je fruit geeft. Doe dit tussen de voedingen in. Fruit is een extratje en geen volledige voeding. BV geef je op verzoek, dus 6 voedingen is helemaal niet ongewoon. Afbouwen: - Bouw 1 voeding per week af. Mocht je op die tijd stuwing gaan ervaren, kolf dan alleen de druk eraf. - Wees alert op pijnlijke en/of rode en/of harde plekken. mocht je deze krijgen, masseer deze dan goed weg. Als ik het goed begrijp wil je de voeding van 9:00 en 23:00 BV blijven geven? Bouw dan eerst die van 19:00 af, vervolgens 12:30, 05:00 en dan die van 15:30. Zo bouw je netjes om en om af zonder dat de tijden achter elkaar liggen. Zolang je kindje nog niet tot 6 of 7 uur de volgende ochtend slaap, zou ik je kindje blijven wakker maken om 23:00. Zodat eerst de nachtvoeding eraf gaat "glijden" Je kindje gaat dat vanzelf laten zien. Daarna kan je langzaam aan de voeding van 23:00 naar voren gaan halen. Kan je hier iets mee? Anders hoor ik het graag van je. Groetjes Saskia
Hier kan ik zeker wat mee, had zelf ook zoiets in gedachten. Dit is een mooie bevestiging. Weet je hoe lang flesvoeding in de maag blijft zitten? We hadden onze dochter zaterdagavond voor de eerste keer flesvoeding gegeven (wel meteen veel), overige voedingen borstvoeding. Zondag eind van de middag moest ze flink overgeven, maar daarna heeft ze weer 2 borstvoedingen gehad. En vanochtend na de borstvoeding moest ze weer overgeven. Kan me bijna niet voorstellen dat het nog van de flesvoeding komt, misschien gewoon een griepje, maar het is wel toevallig. Zit er veel verschil tussen de verschillende merken flesvoeding of weet je dat niet? Misschien reageert ze er heftig op en hadden we het eerst wat moeten mengen met borstvoeding?
Hoi. Het is bekend dat flesvoeding zwaarder op de maag ligt en langzamer verteerd wordt. Het is inderdaad verstandig om eerst een paar voedingen te mengen. Het spugen kan toeval zijn. Welk merk flesvoeding gebruik je? Uit verhalen van andere moeder kan ik je vertellen dat kinderen op Nutrilon vaker spugen dan op Friso. Geen idee waar dat aan ligt, maar dat laat de praktijk zien. Groetjes Saskia
Ze is nog steeds niet helemaal zichzelf, wat rustiger ipv vrolijk krijsen. Kan me haast niet voorstellen dat dat van 1 flesvoeding nog is. Maar we hadden nu voeding van het kruidvat, (standaard 2 geloof ik, die vanaf 6 mnd is). Misschien is het combinatie van en nieuwe voeding, teveel voeding en niet helemaal lekker. Als ze weer fit is en we gaan weer proberen dan gaan we wel eerst mengen en iets rustiger beginnen.
Afgelopen weekend hebben we weer de flesvoeding van het kruidvat geprobeerd, maar deze kwam er weer net zo hard uit. Nu hebben we vandaag een beetje Nutrilon-hypo-allergeen geprobeerd en vooralsnog lijkt dit goed te gaan. Ik heb echter wel een ander punt. Kan de borstvoeding ineens terug lopen? Ik was nog niet begonnen met afbouwen, want wil eerst zeker weten dat de flesvoeding goed gaat. Maar ze wordt snachts steeds eerder wakker (half4) en mijn borsten voelen ook helemaal niet gevuld aan. Dus vraag me af of ze wel voldoende krijgt. Had vanmiddag wat willen kolven om te mengen met flesvoeding, maar kreeg maar 20 ml gekolfd... Gelukkig had ik nog wat in de vriezer, maar nu is mijn voorraad zo goed als op. Moet morgen op mij werk weer kolven, maar ben benieuwd of ik nog voldoende bij elkaar krijg voor een volledige dag??
Hi, Je productie kan inderdaad terug lopen nu je flesjes gaat geven. Ook je zorgen om je productie en het flesje drinken hebben een negatieve invloed op je productie. Tevens haal je met kolven minder melk uit je borsten, dan dat je kindje zou doen. Ik kan je tips geven om je productie weer op peil te brengen, maar je verteld me dat je wilt afbouwen. Dus veel opkrikken lijkt mij dan geen goed idee. Tips: - Blijf regelmatig kolven op de tijden dat je borstvoeding geeft. (dus niet de flestijden) en ben tevreden met de hoeveelheid melk die je kloft. - Op deze manier bouw je automatisch al af. - Ga evt. meer de fles aanbieden, zodat je kindje wel voldoende melk krijgt. - Bij de voedingen die je wilt blijven geven (Ochtend en avond) kolf je na, zodat je lichaam het seintje krijgt dat het die voedingen voldoende melk moet kunnen aanbieden. Groetjes Saskia